Aangenaam; de naam is Gerard.

Gerard

Well-known member
Beste forumgenoten,

Ik lees al een paar dagen mee en gaf al hier en daar een reactie, maar had me nog niet voorgesteld. Daar gaat nu verandering in komen:

Men noemt dit lichaam-geestorganisme Gerard.

Van jongs af aan weinig anders dan stress gekend, letterlijk vanaf de geboorte: ik kwam gestrengeld ter wereld (de navelstreng om mijn hals gedraaid) en werd als 6 mnd jonge baby ernstig ziek, een zware ingewandinfectie, de artsen hadden mij opgegeven. Nou, ik had het nog niet opgegeven, zoals je merkt. Ouders hadden een slecht huwelijk, waarin ik mij niet veilig voelde, angst is de rode draad geweest in mijn leven. Veel stress dus, tot op de dag van vandaag lijkt er een gemis aan geborgenheid vanuit de jeugd een stempel te drukken op mijn zijn.

Ik kwam laatst de columns van Mike Donkers tegen en herkende daar veel in. Veel van wat hij daar beschrijft was ik zelf al op het spoor gekomen, maar zo mooi als hij dat op "papier" kan zetten, dat lukt mij niet. Vervolgens kwam ik ook dit forum tegen, hetgeen een mooie gelegenheid is om alle kennis op dit gebied in de praktijk met elkaar te delen en vragen te stellen, heel praktisch zo.

Prachtig dit forum, ik ben er dankbaar voor!

Gerard

 
Gerard,

Welkom in de 'geborgenheid' van dit forum.

9 uur later en nog niemand die je welkom heeft geheten. :oops:

Ga je even inlezen op het 'alleen lezen forum', dat zit nogal verstopt onderaan de hoofdpagina.

En op 'mijn site' vind je informatie vanaf dit forum, overzichtelijk bij elkaar.

Ik hoop dat je nog veel meer bij gaat leren en dat wij van jou kunnen leren.

Lia

 
Hallo Gerard,

Welkom op het forum. Ik ben zelf ook vrij nieuw en druk aan het leren en uitproberen. Stress, zeker al vanaf zo jongs af aan heeft naar mijn idee veel invloed. Ik hoop dat je hier uit het forum de zaken kan halen die je kunnen helpen. In elk geval heeft voeding ook invloed op je gevoel van veiligheid. Goede verzadigende voeding geeft je lichaam het signaal dat er overvloed is en dat het veilig is. Helaas pakken de meeste mensen in tijden van stress nu net de verkeerde vetten.

 
Als mede nieuwkomer heet ook ik jou van harte welkom. Ik hoop dat dit voor jou een plek gaat worden waar jij heel veel gaat leren over gezonde blij makende voeding waardoor jouw angsten steeds meer mogen gaan afnemen.

Ik spreek uit ervaring. In het verleden had ik steeds paniekaanvallen, je mag gerust spreken van een angststoornis.

Ik wilde absoluut niet aan de antidepressiva, angstremmers etc...Intuïtief voelde ik dat het ook op een andere manier mogelijk moest zijn om mijn angsten te overwinnen.

Ik las in die tijd een boek: Voeding en intelligentie en begreep daarna dat voeding hartstikke veel invloed heeft op hoe wij ons voelen,maar vooral ook hoe we denken. ( Te gek dat ik daar eerst een boek voor moest lezen).

Ik " wist " natuurlijk wel dat voeding invloed heeft op ons functioneren maar dat die invloed zo'n verschil kon maken tussen opgewekt/positief of depressief daar had ik absoluut geen weet van.

Ik heb voor mijn afstudeerscriptie een jaar lang een jongen begeleid die aan allerlei fobieën leed.

Je kan beter vragen waar hij NIET bang voor was. Hij had zelfs een vetfobie.

Na een " overdosis " gezonde vetten piepte hij heel anders. :wink: Zijn angsten namen af, ik zal niet zeggen dat hij helemaal " genezen " is maar hij kan nu veel beter relativeren.

Door je lichaam opbouwende voeding te geven ga je uiteindelijk steeds meer in je eigen kracht komen, waardoor ook jij misschien de veiligheid en geborgenheid in je zelf kunt gaan ervaren. Dat is althans mijn ervaring en ook die van mijn dochter.

Ook zij had altijd onverklaarbare angsten daar is ze nu helemaal vanaf.

 
Dank allemaal voor jullie warm welkom en de tips!

Ik was al enige tijd bezig in dit forum te lezen en had al enkele dingen aangepast, met name het gebruik van vetten. Ook was ik lever gaan eten, naast rundvlees. Lange tijd vegetarish gegeten, tot ik ontdekte dat ik bloedarmoede had. Dit was na twijfels over B12 tekort, bij de huisarts formulier voor bloedonderzoek, er werd ook een trage schildklier gevonden en een verhoogde hypofyse. De grapjas had HB en ijzer even vergeten, ik zal die hele huisarts maar vergeten, hij wilde schildklierhormoon voorschrijven.. Bloedarmoede was zichtbaar in de nagels, ze waren nogal bleek. Ik ben B12 en ijzer gaan supplementeren, daarnaast ook multivitaminen en B-complex. Er gebeurde weinig. Na de introductie van runderlever zie ik de normale kleur een beetje terugkomen onderaan de nagels, het is nog niet veel, maar wel een begin. Ben nu aan het inlezen en daarmee op zoek naar de juiste manier van voeden.

Poekie: Op zondag is het op internet vaak stil waar het op andere dagen druk is, dus je hoeft je niet te :oops: hoor :). Ik had al wat gelezen in het leesvoer dat je aanreikt.

 
Oh ja, wil nog even toevoegen: Ik bak 2 keer per week speltbrood van biologisch verbouwde spelt van een genetisch zuiver speltras. Ik maal het spelt zelf tot meel op molenstenen. Na het mengen van de ingrediënten volgt er een wachttijd van een half uur, daarna wordt het deeg heel langzaam gekneed. Spelt bevat veel minder fytinezuur dan tarwe, de totale periode dat het deeg nat is, is ongeveer 2,5 uur, daarna wordt het brood gebakken.

Er zit geen wazige broodverbeteraar in het brood, wel roomboter (bio), 12 gram rietsuiker per brood en 0,2 gram ascorbinezuur (vit C). Ik overweeg om de suiker er uit te laten of te vervangen door ruwe rietsuiker.

 
Hallo Gerard en welkom op het forum.

Heb je ook wel eens zuurdesembrood of kwarkbrood gebakken. Ik vind het helemaal niet moeilijk en erg lekker! In deze topic staan wat recepten. Suiker is inderdaad helemaal niet nodig in het deeg.

Het is wel belangrijk om het deeg een flinke tijd te laten rijzen, het liefste een hele nacht. Er is een minimum van 4 uur nodig om het fytinezuur af te breken met zuurdesem, gist duurt nog langer. Zie de tabel halverwege deze pagina.

 
Hi Gerard,

Welkom! Ik herken veel in je verhaal. Fijn om nu goed voor onszelf te kunnen zorgen, de ontspanning, warmte, rust èn gezonde voeding die we hebben gemist.

Ik zie dat we in dezelfde omgeving wonen.

Heb je toevallig interesse in waterkefir korrels? Ik heb er n boel en ze liggen te wachten op n nieuw baasje ;)

 
Dag Gerard,

Eerst en vooral welkom op het forum. Zelf ik het geluk om in een warm nest opgegroeid te zijn, echter ik zie in mijn nabije omgeving enkele families waarbij de warmte en geborgenheid er niet is en ik ken het gevoel wat dit bij iemand kan oproepen.

Zelf bak ik thuis ook speltbrood en in de witte en lichtbruine variant doe ik helemaal geen suiker. Wel 3 eetlepels extra vierge olijfolie en flink wat keltisch zeezout wat zorgt voor een goede rijskracht. Onze kids staan naast het oventje te wachten tot het klaar is, zo lekker is het.

In het weekend bakken wij wit spelt rozijnen met o.a. 2 geklutste eieren in het deeg, extra vierge olijfolie, ongezwavelde rozijnen en 3 eetlepels gula java fin. Is echt een delicatesse. De tulband op het sinterklaasfeestje bij mijn ouders kon er dit jaar niet tegen op.

Met betrekking tot de reiniging kan je overwegen om naast de sole 's ochtends tijdelijk chlorella bij elke maaltijd in te nemen. Ik lees nl. dat je weinig vitamine B absorbeert en mogelijkerwijs is je darmwerking niet optimaal. Dit kan tot heel wat lichamelijke klachten leiden. Zelf had ik er een hele resem : extreme vermoeidheid, spierpijn, allergieën, verminderde bijnierwerking, vertraagde schildklierwerking en een ontregelde hormonenspiegel.

Gelukkig is hier binnen tijdsbestek van ca. 3 maanden alles de goede kant opgegaan. De chlorella kon binnen 2 maanden weer in de kast en ik voel me energiek en heel gelukkig.

 
@Benjo: Dank voor je welkom en de aangeboden waterkefir. Ik heb wel interesse en je kan van mij een lekker broodje krijgen, keus genoeg, net als de naam van die biljartvereniging. Kan je mij een PM sturen? Ik zie niet 123 hoe ik dat aan jou kan doen.

@Vivianne: Je voelt je ontheemd, zoiets. Ik denk dat een mens een groepsdier is, als de groep niet goed functioneert, in het engels spreekt men wel van een disfunctional family, mis je een bepaalde basis, een erbij horen, hetgeen angstig kan maken.

De broodsoorten die je bakt lijken mij erg lekker. Ik hou het zelf bij speltvolkorenbrood, af en toe speltwitbrood met een voordeeg (14 uur autolyse) en ben bezig met en recept te ontwikkelen voor roggezuurdesembrood.

Dank voor de tips, ik ga ze ter harte nemen, samen met andere tips. De verschijnselen die je opnoemt komen deels overeen, met name de vermoeidheid, de spierpijn, vertraagde schildklier en de ontregelde hormoonwerking. De vermoeidheid staat van alles in de weg. Het doet me erg goed te leen dat het zo snel de goede kant op kan gaan.

 
Dag Gerard,

Een tijdje terug las ik ergens dat jij Ascorbyl Palmitate neemt om de hersenen te ontgiften. Ontgiften waarvan als ik vragen mag? Ik heb het idee dat dit bij mij ook nodig is en heb de Ascorbyl Palmitate in huis, maar ik twijfel er nog een beetje over. In het verleden heb ik ooit 3 pillen 5HTP geslikt en ik heb het idee dat dit mijn hele hypofyse in de war heeft geschopt. Grootste fout ooit om deze pillen te nemen, maar het is gebeurd. De vraag is nu hoe krijg ik die troep uit mijn hersenen zodat mijn hormonen weer naar behoren functioneren. Ik slik wel bijnierextract op aanraden van Mike en dat helpt al enorm.

 
@Lay: ik lees toevallig je bericht. Is 5htp hormoonverstorend? Ik heb het nog niet zo lang geleden gebruikt tegen depressieve klachten. Eigenlijk geen idee of het echt heeft geholpen. Welke klachten ervaar jij nu?

 
@San

Nou, bij mij hebben die 3 pillen echt ALLES verstoord. Ik had dus wel een overdosis genomen op 1 dag, maar ik was zo radeloos dat ik gewoon had gedaan wat die vrouw in de drogisterij me had gezegd dat ik moest doen (volgens haar moest ik er die dag zelfs 4!! nemen) zonder zelf eerst onderzoek te doen op internet bijvoorbeeld. 3x100mg dus, echt een vette overdosis als ik nu kijk wat er aangeraden wordt op internet. Dom, dom, dom. Ik slikte het overigens omdat mijn zoontje slecht sliep en ik ZO radeloos was dat iemand me naar die vrouw van deze drogisterij(Benoordenhout in Den Haag) had gestuurd, want zij kon PENDELEN wat ik nodig had voor mijn zoon. Sindsdien (ik denk dat het al 1,5 jaar geleden is) heb ik allemaal klachten die ik daarvoor niet had, zoals een tijdje een versnelde schildklierwerking, hevige hartkloppingen (gelukkig weg door bijnierextract, maar als ik die niet slik dan krijg ik het terug), al 3x overgegeven de afgelopen 1,5 jaar, terwijl ik NOOIT in mijn leven moest overgeven, sneller ziek, heel raar allemaal. Anyway, ik baal ervan aangezien ik zelf weinig klachten had en ik notabene ging voor mijn zoontje die slecht sliep. Het verhaal was dus dat ik die pillen moest nemen waardoor mijn zoontje dit via de borstvoeding binnenkreeg. Of het hem schade heeft berokkent, dat weet ik niet eens. Hij slaapt nog steeds slecht en ik ben een ander mens sinds die pillen. Nu heb ik dus wel al de Ascorbyl Palmitate genomen (twee weken ofzo) en kwamen die klachten die ik kreeg na die 5htp pillen weer een beetje terug. Misschien goed teken, want wellicht ben ik er nu eindelijk van aan het ontgiften. Ik heb het vermoeden van wel en als dat zo is, ben ik SUPER BLIJ!

Jij geen klachten sindsdien?

 
@Lay: Wat naar zeg, en dat door zo'n "simpel" product! Ook heel apart dat het werd aangeraden tijdens de borstvoeding, want dat zou al helemaal niet mogen. Het is toch lastig te zeggen of je zoontje er echt iets van heeft meegekregen, er kan zoveel meespelen aangaande zijn slaap. Wat naar dat je er zo'n scala aan klachten aan hebt overgehouden. Ik hoop dat de Ascorbyl palmitate goed helpt om alles weer normaal te krijgen. Het kan je hersenen dus ontgiften? Interessant! Alles kan blijkbaar ontgift worden, ik leer steeds meer bij.

Bij mij is het lastig te zeggen wat nou welke klachten veroorzaakt omdat er sinds de bevalling van alles aan de hand was/is. Tijdens het gebruik ben ik wel misselijk geweest, maag leek geirriteerd, en verminderde de eetlust sterk. Ook al wilde ik wel eten, ik kreeg minder op, zat constant vol. Dat kwam zeker weten door de 5htp, maar dat besefte ik later. Dat is het enige wat ik echt heb gemerkt. In de tijd dat ik het gebruikte was er verder zoveel aan de hand. Uitgeputte bijnieren, stress, etc. Opeens heel veel last van PMS, kon wel iemand vermoorden. Klachten die ik voor de zwangerschap zelden had. Ergens in het hele proces ben ik weer gestopt met 5htp, en de eetlust is sterk verbeterd. De osteopaat helpt mij ook heel erg. Wacht nu op de bestelde Adrenal. Dus heel lastig te zeggen of ik er andere klachten van heb gekregen, behalve dan die overduidelijke eetlustvermindering en misselijkheid.

 
@Lay:

Ontgiften van kwik. Ik heb het een tijdje uitgesteld omdat ik de bekende langdurige griep had. Je kan dan niet goed inschatten wat een middel doet, omdat de griep ook al allerlei verschijnselen veroorzaakt. het gaat nu weer beter en als ik nog een tikje lekkerder in m'n vel zit ga ik er aan beginnen.

Als je het ook wilt gaan gebruiken, doe dat dan samen met een wateroplosbare vitamine C en vitamine D (uiteraard als CLO).

Over 5HTP: Op zich is het geen vreemde stof voor het lichaam, maar waar het fout kan gaan is bij het kunstmatig toedienen, dit is enigszins vergelijkbaar met de hormoonpreparaten die de huisarts voorschrijft bij huidproblemen. Het kan de hormoonhuishouding uit balans brengen. De reacties zijn pogingen van het organisme om de zaak weer op orde te krijgen.

De eerste optie lijkt mij altijd om het eerst in de voeding te zoeken, dat heeft ook een grote invloed op de hormoonhuishouding, maar dat gaat op een mer natuurlijke manier. Supplementen kunnen tijdelijk nodig zijn zolang de opname van voedingsstoffen minder goed is. Bij mij helpt magnesium en B-complex om beter te slapen. De juiste dosering van magnesium zelf proefondervindelijk uitproberen. Ik zit nu op 1,5 gram magnesiumchloride, maar dat kan voor een ander te veel zijn.

 
@Gerard

Ik sprak een tijd geleden een tandarts die probeerde te ontgiften van Kwik, dmv. Spirulina of Chlorella geloof ik. Ben je ook tandarts? Of kwik door vullingen of iets anders?

CLO neem ik sowieso, maar wateroplosbare vitamine C niet altijd. Hoezo is het slim om ascorbyl palmitate met deze twee te combineren? Ik neem het nu dus, maar ga de dosis iets verlagen, want heb echt onwijs last van het ontgiften. Ik heb dezelfde klachten als toen ik die paar 5HTP pillen had genomen. Ik hoop dat het wel door het ontgiften komt en niet doordat die ascorbyl palmitate misschien niet goed voor mij is...

Bedoel je het in voeding zoeken qua beter slapen? Dat is dan nu al te laat, want die 5htp heb ik al genomen. Of bedoel je ontgiften via natuurlijke voeding? Dat gaat niet snel genoeg. Ik wil na 1,5 jaar die troep echt uit mijn lijf.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.750
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan