'Even' voorstellen... Nienke...

N...

New member
Ok, 'even' voorstellen is er niet echt bij... Het is een lang verhaal geworden. Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen bij het realiseren van mijn droom..

Mijn halve leven heeft mijn lichaam aangegeven dat ik niet goed functioneerde. Het haperde aan alle kanten, maar een oplossing had ik niet. Ik was zowel fysiek als mentaal een wrak... 2 jaar geleden leerde ik, sinds 1 dag, mijn ex-vriend kennen en hebben we de beslissing genomen te vertrekken naar Spanje voor absolute rust. Even geen werk en moeten (zijn salaris liet dat toe). Enkel tijd om te herstellen en elkaar...

Echter, na 6 maanden rust in spanje voelde ik totaal geen rust. Ik had steeds haast, ik was vaak chagerijnig, mijn emoties wisselden, ik was vaak sloom, ik had nergens zin in. Hoe kon dat nou toch?

Daarbij kreeg ik (kregen we) in januari 2015 een zichtbare schimmel op mijn (ons) lichaam... Toen de schimmel zich openbaarde, was dat vervelend maar tegelijkertijd een redding. Ik vond diezelfde dag informatie over candida en besloot mijn manier van eten drastisch om te gooien. Mijn lichaam gaf zo duidelijk aan dat een verandering noodzakelijk was. Al jaren was ik ziek, tot in het diepst van mijn lichaam... maar nu drong het pas tot me door! Ik voelde dat dit het begin moest zijn naar een grote verandering. Mijn eten werd niet goed verteerd, de goede stoffen uit voedingsproducten werden niet opgenomen. Het eten bleef hoog zitten etc. Mijn buik was zeer opgezet (door alle aangekoekte meuk in de darmen) en ik was een wandelend schetenorkest. Ik voelde me gewoon verre van fit!

De schimmel zorgde voor een radicale verandering In mijn manier van denken over mezelf. In het leren voelen en te leren luisteren naar he intuitieve 'brein' van het lichaam. Ondanks dat ik niet precies wist wat ik moest doen, leidde het lichaam mij. Het lichaam is zo mega intelligent en heeft continu de wil gezond te zijn.

Ik stopte per direct met vele suikers. Geen snoep meer. Geen chocolade meer. Geen koekjes meer. Geen wijn meer. Ik stopte met het drinken van koffie en ik minderde met de graanproducten en aardappels (ook suikers maar ik wist nog geen vervangers voor deze koolhydraten). Eigenlijk heb ik het vanaf dag 1 niet lastig gevonden producten te laten staan. Als het lichaam schreeuwt om een radicale verandering, dan is een ingrijpende verandering blijkbaar gemakkelijk vol te houden

het lastigste was om graanproducten en bonen te laten staan. Niet omdat mijn lichaam ernaar hunkerde (mijn lichaam gaf meteen vanaf de verandering aan dat granen en bonen mijn lichaam niet ten goede kwamen) maar omdat mijn ex-vriend zweerde/ zweert bij granen en bonen en me vertelde dat ik niet zo ongezond moest eten en dat sowieso granen een vast onderdeel moesten uitmaken bij elke maaltijd. Ik voelde angst tegen hem in te gaan, want hij had me al vele malen verteld wat gezonde voeding was. Hij leek alles te weten over voeding en hield zich al vele jaren bezig met voeding. Wie was ik, zonder enig boek gelezen te hebben over voeding, om tegen hem in te gaan? Ik voelde een spagaat, want mijn lichaam vertelde me keer op keer iets anders dan wat mijn vriend me vertelde... Durfde ik te vertrouwen op mijn eigen innerlijke, oer kompas? En durfde ik stappen te zetten voor mezelf, wetend hoeveel kritiek ik over me zou krijgen?

Ik ging een eet logboek bijhouden en merkte op dat ik steevast moe werd als ik graanproducten at. Ik werd chaotisch in mijn hoofd. Ik kon me moeilijk concentreren. Maar ik werd ook vaak sloom en ik had nergens zin in.

Daarbij dacht ik er al maanden aan dat ik goed deed om supplementen tot me te nemen in zeer hoge doseringen. Gekocht bij de Tuinen. Zeer natuurlijk leek me. Echter, mijn dromen waren zeer heftig. Elke nacht. Moesten de negatief opgeslagen herinneringen door zulke heftige dromen eruit komen en mijn lichaam zo verlaten of was er iets anders aan de hand? Hoe kon het nou toch dat ik er enkel slechter door functioneerde? In plaats van dat ik er rustiger van werd, werd ik geestelijk en fysiek vele malen instabieler en angstiger. Een aantal maanden later kwam ik er pas achter hoe onnatuurlijk de 'natuurlijke' supplementen waren...

Ook nu nog, na het eten van bewerkt voedsel, volgt eenzelfde reactie. In de nacht heb ik dan steevast last van nachtmerries. Bij het eten van slechte kip, slechte kazen, gekweekte vis kan ik er zeker van zijn dat heftige dromen volgen.... Ook al is het minimaal wat ik eet...

Toen ik zelfverzekerder werd, wat gigantisch gepaard ging met de verandering van voeding, heb ik in januari 2016 nog een keer het roer omgegooid en ben ik mijn intuitie meer en meer gaan volgen... Ik ben gestopt met het eten van granen, het eten van aardappelen, bonen ed omdat iemand anders vertelt dat dat goed is voor me ipv te luisteren naar wat ik voel. Ik ben overgestapt op boekweit en quinoa al eet ik ook daar steeds minder van.

Na enkele weken geleefd te hebben op andere voeding, heb ik nog een test gedaan (het testen van producten vond ik heel leuk, want naarmate mijn lichaam schoner werd, reageerde het direct op bewerkt/ slecht voedsel). De test was om veel rijst te eten en te kijken wat het effect op lichaam en geest was. Ik deed deze test omdat mijn vriend mij vertelde dat rijst als basisvoedsel moest dienen en ik helemaal niet overtuigd was van datgene hij zei. Ik wilde proefondervindelijk voelen wat er gebeurde na het eten van rijst.... Rijst maakte me letterlijk ziek. Ik werd duf, hangerig, sloom en kon me niet concentreren. De volgende dag had ik hoofdpijn. Het leek een kater na het drinken van teveel alcohol en het heeft ruim 2 dagen geduurd eer ik weer de vrije, levendige energie voelde van de dagen ervoor...

Ik vond het lastig om in te gaan tegen adviezen van mijn vriend, Maar mijn lichaam gaf steeds meer signalen dat ik echt voor mezelf moest kiezen. gezellig was het niet want we aten steevast andere producten en gezamenlijke maaltijden waren er niet altijd bij. Daarbij voelde ik de afkeuring van mijn vriend, de negativiteit over mijn zoektocht naar eten dat bij mij past en het leek erop dat we steeds verder van elkaar verwijderd raakten terwijl ik me steeds beter voel(de).

In april stuitte ik op de site van voedingisgezondheid.nl en dit was echt een openbaring voor me. Vetten en eiwitten als hoofdvoedsel ipv van koolhydraten... Vele heerlijke producten kon ik herintroduceren zonder bang te zijn. Ik geniet nu van heerlijk vlees, heerlijke eieren en intenser van olie. Binnenkort kan ik ook genieten van rauwe melkproducten!

Ik merk overigens dat mijn lichaamsvet als sneeuw voor de zon verdwijnt en dat ik nauwelijks behoefte heb aan koolhydraatrijk voedsel! Mijn lichaam heeft steeds minder voedsel nodig en functioneert steeds beter. Het gemis van fruit, koekjes, chocolade, wijn is er totaal niet... Het lichaam voelt sterker, leniger en krachtiger....

Daarbij ga ik sinds kort op zoek naar adressen voor eerlijke producten. Het is een openbaring dat wanneer de natuur en de dieren gezond leven, dit ook gezondheidsvoordeel oplevert voor mensen. Logisch, maar ik had er eerder in mijn leven niet zo bij stil gestaan...

De laatste tijd komt er steeds vaker een droom naar boven die ik had als jong kind. Wonen in een huis met een stuk grond. Koeien, kippen, honden. Eerlijke producten produceren. Een leven buiten. Een 'simpel', puur leven. Hoe gezonder ik word, des te meer lonkt het om op een boerderij te werken. In Nederland of in het buitenland. Te leven volgens de principes der natuur.... Hoe meer ik ook lees over een natuurlijk leven, natuurlijk 'boeren, des te groter wordt mijn enthousiasme en hoe meer mensen ik wil attenderen over het belang van goede voeding. Sinds ik grote veranderingen voel in mijn welzijn, is er geen weg terug!

De laatste dagen heb ik de keuze gemaakt weg te gaan bij mijn vriend en te gaan voor deze droom! Echter, ik moet van onderafaan beginnen. Ik heb zelfs nog nooit in een tuin gewerkt....

Zijn er mensen hier die farmers kennen in Frankrijk, Spanje, Italie waar ze werken volgens principes van Price/ dieren die grasgevoerd zijn? zijn er in Nederland weleens boeren bedrijven op zoek naar werknemers? Bij wie moet ik zijn etc.

Dankjulliewel

Fijne dag!

Nienke
 
Hoi Nienke, sorry dat ik nog niet op je email heb gereageerd, maar ik zie dat je je verhaal nu op het forum hebt gepost. De WAPF heeft een lijst van internationale chapters:

http://www.westonaprice.org/get-involved/find-a-local-chapter-international/

Ik zie Italie en Spanje er niet tussen, maar je kunt evt. contact opnemen met de Franse chapter leaders. We hadden hier een in Spanje woonachtig forumlid, JVG, maar deze persoon heeft al lange tijd niets meer van zich laten horen.

Mike
 
Wat heb je veel dappere keuzes gemaakt Nienke top van je!
 
een heel verhaal Nienke, maar ik snap het wel. Het is zo fijn om je hart te luchten bij gelijkgestemden. Dus welkom!
Er zijn ongetwijfeld boeren en bedrijven in Spanje die goed bezig zijn. Maar lang niet iedere (hobby)boer hangt dat aan de grote klok. De een vind het spannend en gaat het liefst met een adressenlijst op stap en een ander vind het juist leuk om te ontdekken en gaat zelf op onderzoek. Ik hoop voor je dat jij in de laatste categorie valt. Rij gewoon naar een boer toe om te vragen, die kan je vast doorverwijzen, misschien ken je wel mensen die of graag traditioneel eten of op een andere manier met gezonde voeding bezig zijn en dan kun je vragen waar hun hun spullen vandaan hebben.
 
Mike, no worries voor het latere antwoord. Die lijst ga ik de komende week doorspitten. Naief en Tien, ook bedankt voor de reactie. Lijkt me sowieso een ontdekking om met de mensen te peaten achter de mooie producten, dus dat ga ik zeker doen!
Fijn weekend :)!
 
Goedemorgen allemaal! Langs een aantal boerderijen gegaan die op de site voedingisgezondheid.nl staan vermeld. Wat zijn die mensen enthousiast over hun werk! Tot nog toe doen alle boeren uitgebreid verslag en beginnen ze steeds meer te stralen als je meer vragen stelt. daarbij vertelden ze me allemaal dat er geen mooier beroep bestaat. Hun lach werkt aanstekelijk!!

Vele producten gekocht en wat is dat genieten. De roomboter is zo lekker dat ik steeds een lepel eruit schep en opeet. Ook de rauwe melk, rauwmelkse kaas (wat een intens krachtige, pure smaak!!), de (kwark)kefir, de eieren en het vlees.. Het is om je vingers bij af te likken. In Spanje kon ik zulke producten nergens vinden, hier wel. Een hele fijne ontdekking en daardoor is het best leuk om terug te zijn :)!

Nou heb ik nog een vraag. Sinds ik meer van bovenstaande producten eet, ervaar ik stijfheid/ pijn in mijn onderrug. Een pijn die ik vroeger had maar al maanden niet meer ken. Is er een link tussen het eten van de producten en de pijn?

Ik geniet van de verhalen op het forum! Naast dat ik veel leer, is het ook leuk te lezen dat anderen soms gelijke intuities (en gedachtes) hebben!

Nienke






 
Is er een link tussen het eten van de producten en de pijn?

Dat kan. Sommigen hebben behoorlijke reacties op dit soort eten. Zelf ben ik maanden lang snel ziek geweest.
Wat wij ziekte noemen is veel een poging van het lichaam om weer gezond te worden. Je geeft je lijf nu allemaal goede voedingsstoffen en deze gaat dan ook direct troep vervangen door goed spul.

Je bijnieren kunnen bv uitstralen naar je onderrug.

Hoe gaat het nu?
 
Het gaat nu wel goed! ik ervaar nog enige stijfheid, maar die stijfheid is veel minder dan 3 weken geleden! Ik had al het idee dat het met voeding te maken kon hebben. Ik ervaar sowieso enkele oude pijnen die omhoog komen sinds ik deze voeding tot me neem en soms ervaar ik een oude medicatie smaak die naar boven komt...
 
Haha ja!goed en bizar! Ik eet vele malen lekkerder en mijn lichaam begint nu nog meer met het loslaten van oude troep, spanningen en emoties. Geweldig mooi proces en indrukwekkend om te voelen hoe sterk een lichaam is....
 
Beste allemaal,

Bedankt voor de informatie die op dit forum beschikbaar is. Het is geweldig om vele ervaringen te lezen alsmede de vele achtergrondinfo. Soms kom ik erachter dat ik al uren aan het lezen ben, zo interessant vind ik het! En wat een kennis bij elkaar die vrij toegankelijk is. Een ding is zeker: ik ben blij dat ik de site voedingisgezondheid.nl ontdekt heb en vervolgens dit forum!

Ik ben mij aan het inlezen en probeer redelijk wat uit. De eerste leverreiniging is een feit (met een geweldig resultaat van een behoorlijke hoeveelheid steentjes en gruis) en sinds 2 weken aan de h2o2. Vanaf dag 2 zweet ik gedurende nacht soms enorm, wat ik pas constateer als ik wakker word. Alles is vochtig.

Ik heb Van jongs af aan last van de binnenkant van mijn rechterknie. Het voelde als een ontsteking die maar bleef zitten. De laatste jaren had ik er minder last van, maar sinds ik over geschakeld ben op andere voeding en de h2o2 heb ik er soms heel veel last van gedurende de nacht. Het voelt alsof de knie veel dikker is, wat niet het geval is, en de pijn is heel fel/ stekend/ kloppend. Na 1 nacht extreme pijn, werd de plek rustiger al is de zeurderige pijn nog wel aanwezig.

Verder overvalt me soms in de ochtend, na het opstaan (bij het wakker worden is de energie wel goed) een behoorlijke moeheid. Een moeheid die ik jarenlang heb gehad. Komt die moeheid van het (te snel?) ontgiften of is het een reactie op de oude moeheid en de 'ziekte van pfeiffer'? Of allebei?
De rest van de dag voel ik vrolijkheid en openheid, dus er is ook geen sprake van dat ik de gehele dag moe ben of in bed wil liggen ofzo. Maar als het kan, neem ik wel de rust als zo'n 'aanval' op komt zetten.

Ik heb altijd deep down een pure levensenergie gevoeld, ondanks dat die energie er niet uitkwam door alle 'ziekten' en ongelukken die ik heb gehad (teveel om op te noemen en eigenlijk te bizar als ik me bedenk dat ik pas 30 ben). Wat ik mooi vind is dat het lichaam zo veerkrachtig is en steeds beter gaat werken.

Inmiddels heb ik al behoorlijk wat boerderijen gezien en draai ik op 1 boerderij mee. Ik wist niet dat ik het werk zo leuk zou vinden en me zo thuis kon voelen!! Ik geniet van de geur, de beesten, de mensen daar en de ruimte. Wanneer er hier iemand op dit forum overweegt een carriere-switch te maken naar de agrarische sector en een boerenbedrijf van begin af aan op gaat zetten, en 'ondersteuning' nodig heeft, laat het me dan weten. Het lijkt me niets mooiers om daaraan bij te dragen en ervan te leren!

Fijne dag!
 
Hi mensen van dit forum! Ik lees op de achtergrond wel wat mee, maar reageren doe ik vrijwel niet. Vele verhalen zijn wel inspirerend.

Nou heb ik wederom een vraag. Ik voel me gedurende de maand goed. Echter, elke maand, vlak voor het moment dat ik ongesteld word, voel ik me 2 of 3 dagen emotioneel soms gepaard gaand met boosheid. Weet iemand waar dat aan kan liggen en wat ik eraan kan doen?

Thanks :)! Fijne dag!!
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.500
Berichten
519.513
Leden
8.647
Nieuwste lid
Syllie
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan