Fermentatie vragen

Dat filmpje heb ik er volgens mij ook op gehad ik denk dat het erbij hoort. Hij smaakte bij mij ook prima.

 
Ik zeef dat laagje er altijd uit door een doek en daarna is het prima te drinken hoor.

Mijn ervaring is wel dat als je wei gebruikt er meer op drijft, daarom gebruik ik de laatste tijd alleen nog maar keltisch zeezout en dat gaat ook prima.

Ik laat mijn beet kvass trouwens wel ongeveer 3 weken of soms nog langer fermenteren.

Ook doe ik er ui en gember bij. Dat maakt het nog lekkerder (vind ik).

 
Laat je hem dan 3 weken buiten de koelkast staan? Zet je hem donker weg of in het licht?

Met ui en gember klinkt ook erg lekker. Kan ik die er nu ook nog bijdoen en dan weer een nachtje laten staan?

 
Ik zet de pot gewoon op de vensterbank in de kamer. Ik zou ui en gember in een verse pot doen en niet nu nog toevoegen.

 
Ik heb voor het eerst bieten kvass met gember gemaakt en het smaakt goed! Ik was bang dat het vies zou smaken, maar ik vind het zelfs lekker.

 
doen jullie de dop er vast op draaien op gewoon op de pot leerleggen bij het maken van bietenkvass

 
Hallo,

Met veel belangstelling kees ik over fermenteren van groente.

Na 5 dagen is het potje groente klaar maar hoe eet je dan je groente? Moet de groente vervolgens nog gekookt worden of eet je het zo uit de pot?

 
Quote:
Hallo,

Met veel belangstelling kees ik over fermenteren van groente.

Na 5 dagen is het potje groente klaar maar hoe eet je dan je groente? Moet de groente vervolgens nog gekookt worden of eet je het zo uit de pot?


Nee niet koken, dan kook je de goede bacteriën kapot.

 
Quote:
Wat raden jullie aan? Wel of geen wei gebruiken?


Ik gebruik keltisch zeezout. Met wei kan sommige groente snotterig worden.

 
Er is nu 2,5 week later op m'n kvass een schimmellaag (groenig) gekomen, afscheppen en doorgaan?

En ik lees dat je het na 3 weken ook nog een keer 'moet' fermenteren met sinaasappel, kan ik het ook gewoon drinken zonder het tweede fermentatieproces?

 
Witte aanslag is niet erg, maar groene schimmel is niet goed, mislukt, weggooien en opnieuw beginnen. Kan gebeuren, weet niet waarom dat precies gebeurt, oude bieten? Tweede fermentatie is niet perse nodig.

 
Ahhh jammer. Het was wit, maar werd langzamerhand groen. Ik kan het er wel perfect afscheppen.

 
De acupuncturiste geeft mij pruimpjes (misschien zijn het speciale pruimpjes uit China, geen idee wat voor) die zorgen voor enzymen voor de spijsvertering.
Voor zover het de pruimen zijn die ik ook ken, denk ik dat het gefermenteerde pruimen zijn die vervolgens gedroogd zijn. Zou dat kunnen?

Ik zag net deze tekst trouwens:

De bekendste eigenschap van gedroogde pruimen is dat ze een licht laxerend effect hebben. Ze zorgen niet alleen voor een betere en snellere stoelgang waardoor de kans op kanker en aambeien wordt verkleind, maar de vezels in pruimen zijn ook 'voedsel' voor goede bacterien in de darmen. Wanneer deze bacterien de vezels van de pruim fermenteren produceren zij een vetzuur genaamd boterzuur. Boterzuur is de belangrijkste 'brandstof' voor (gezonde) cellen in de darmen.
De vezels in pruimen zorgen ook voor een verlaging van het cholestrol door de lever minder cholestrol aan te laten maken.

Uit Amerikaans onderzoek is gebleken dat vrouwen die na de menopauze dagelijks 100 gram gedroogde pruimen aten, na drie maanden sterkere botten hadden vrouwen die dit niet hadden gedaan. De mineralen Boron en Kalium zouden hier de reden voor kunnen zijn.

Pruimen behoren net zoals perziken, kersen en abrikozen tot de Prunus familie. In al deze vruchten zit eenzelfde pit en wanneer deze pit wordt opengebroken bevat deze een amandelvormige kern. Deze kernen bevatten hoge dosissen laetrile, ook wel bekend als amygaldine of vitamine B17. Onderzoek laat zien dat laetrile apoptosis (dood van kankercellen) stimuleert en gezonde cellen met rust laat. Er kan bijna gezegd worden dat dit chemotherapie is volgens Moeder Natuur. https://www.mmv.nl/voedingsmiddel/pruim

Ik heb hier een boek over fermenteren dacht ik.
Gedroogde pruimen zijn zo zoet, dat is wel jammer.
Dus stel je voor dat ik ze kan fermenteren en dan drogen of zoiets.

 
Dit gaat over Ume Boshi: pruimen gefermenteerd in zout en een beetje water!
http://wellpreserved.ca/fermenting-plums/
http://justhungry.com/homemade-umeboshi-japanese-pickled-plums
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.724
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan