Zorgt verzadigd vet voor bloedsuikerspiegelstijging?

Ed Bijman

New member
Mijn vriendin kwam met het idee om veel minder vlees te eten (hooguit 1-2x per week) en had ergens gelezen dat verzadigde vetten kon leiden tot verhoogde bloedsuikerspiegel. Zij eet verder al koolhydraatarm.

Ik zelf was het daar eigenlijk alweer niet mee eens, temeer omdat ik best wel veel vlees eet en ben weer op onderzoek uit gegaan. Verzadigde vetten hebben we toch gewoon nodig, zeker als je ook al koolhydraatarm eet?

Hoe zit dat nou eigenlijk precies, weet iemand dat?

Zij wil gewicht verliezen, is het nou ook belangrijk om op verzadigde vetten te Letten en die te willen reduceren door minder vlees te eten, als je ook al koolhydraatarm eet?

Dit is een door vegetariers en veganisten verzonnen kulverhaal. Vegetariers eten per definitie koolhydraatrijke voeding, omdat planten nu eenmaal hoofdzakelijk uit kh bestaan, vooral zetmeelrijke planten. Als studies vervolgens laten zien dat de suikers in granen, aardappelen en ook fruit een insulinereactie uitlokken, stoppen deze dwazen hun vingers in de oren en komen ze doodleuk met een totaal niet onderbouwd verhaal over insulinereacties na consumptie van vetten en eiwitten. Er is maar 1 voedingsgroep die insuline opwekt en dat is kh, vet doet het tegenovergestelde. Ik raad je aan om dit eens te gaan lezen.

Mike

Als je koolhydraten minder eet zal je deze moeten vervangen voor vetten. Liefst dierlijke vetten.
Het is niet verstandig om helemaal geen koolhydraten meer te eten. uiteindelijk zal dat leiden tot meer schommelingen in de bloedsuiker. Maar niet door de vetten. Wel door de koolhydraten crash die volgt door het totaal weg laten van de koolhydraten.
Bovendien is het een aanslag op je bijnieren om helemaal geen koolhydraten te eten en uiteindelijk je hele hormoon huishouding. Beter is om 100 gram per dag aan te houden in de vorm van gierst, witte basmati rijst, quinoa, zoete bataat etc.

http://www.voedingisgezondheid.nl/Suiker_hoofd.html

Goede aanvuling van Binc! Te laag in kh gaan kan ook een insulinereactie oproepen omdat je lichaam dan eiwitten aan spieren onttrekt en alsnog omzet in suiker (glucose).

Mike

Ik lees in een verhandeling over de schildklier (mijn eigen probleem)
Om een trage schildklier te voorkomen en gezond te blijven is het goed om voldoende omega 3 vetten binnen te krijgen. Eet niet vetvrij of vetarm. Zet gerust wekelijks vette vis als wilde zalm en haring op tafel. Ook noten en avocado,s bevatten gezonde vetten. Bak en braadt bij voorkeur in kokosolie en voeg extra vierge olijfolie toe aan koude bereidingen als salades. (eFIOW Monografie).

Eieren bakken in heel veel roomboter kan ook. En de botten bouillons niet te vergeten. Heb vandaag een halve liter al op. Loop te niezen en te snotteren. Beetje grieperig sinds gister. Oorzaak, stressfractuur laatste tijd en mijn voeding verwaarloost. Nu maar pas op de plaats. En veel vit c. Elk uur neem ik 2 keer een glas acerola.

Ik bak eigenlijk alles al in roomboter. Heb kokosolie geprobeerd, maar vind dat echt veel minder lekker en het verzadigd veel minder. Ofwel ik heb daarna nog trek.

Bak ik eieren, vlees en vis in roomboter, dan heb ik een heerlijk voldaan gevoel en vind ik veel lekker smaken dan kokosolie.

Ik zit zelf ook een beetje te twijfelen aan dat koolhydraatarme, alhoewel ik wel koolhydraten haal uit groenten en noten. Het lichaam is gemaakt om koolhydraten als brandstof te gebruiken.

Echter 1 stelregel die ik voor mezelf hanteer is: Verbrand altijd minstens net zoveel energie door beweging, als de hoeveelheid energie je verkrijgt uit koolhydraten, anders wordt het omgezet in vet.
Dit is meer een gevoelsconclusie, dan een rationele conclusie waarbij je alles uitrekent.

Hoe bereiden jullie trouwens zalm ? Ik had gelezen dat sans vide het beste was, voor behoud goede vetten. Op dit moment bak ik die gewoon nog in de pan met roomboter.

Ik denk dat wat Mike hier zegt, bij mijzelf is gebeurd. Ik heb destijds drastisch koolhydraten weg gelaten. En ging mezelf alleen maar zieker voelen.
Daarom zou ik dus niet zomaar koolhydraten weg laten.

Koolhydraten uit groente zijn niet de koolhydraten die wij hier bedoelen! Dat geeft dezelfde schade en een koolhydraten crash.
Wij bedoelen droge kookhydraten.
Groente en noten hoef je niet mee te rekenen als koolhydraten in droog gewicht.

Waar kopen jullie wilde zalm? Gewoon bij de visboer? Want bestaat er nog wel wilde zalm?

En het lichaam is niet gemaakt voor koolhydraat verbranding. Dat is vet.
Maar wij kunnen niet zonder koolhydraten. We kunnen wel de koolhydraten verlagen zodat je hormoonhuishoyding niet van slag raakt. Daarom, 100 gram per dag. En dat lukt bij sommigen ook nog niet meteen.
Dus langzaam af bouwen.
Als je vetten en koolhydraten samen weg laat dan kun je een soort konijnen ziekte krijgen. Maar daar kan Mike meer over zeggen. Ik weet niet meer waar ik dat vinden kan.

Liesje, ik haal mijn zalm gewoon bij de visboer. Bereid het in de oven of ik bak het. Maar dan word het snel droog vind ik.

weet je dan zeker dat de zalm niet gekweekt is? want die wil niet, dat is juist het probleem. En goedkoop is het ook al niet. Duurder dan vlees denk ik.

Zeker weten doe je het nooit. Maar ik ga ervan uit als ik wilde zalm bij de visboer haal deze niet gekweekt is. Zeker weten doe ik dat idd niet. Maar vind het wel een hele opgave worden anders om boodschappen te halen. Ik heb geen zin dat mijn leven alleen maar bestaat uit boodschappen halen en van hier naar daar te rijden.

Misschien off-topic, maar ik bak zalm altijd (eigenlijk pas sinds paar maanden) op de huid met roomboter, deksel op de pan, en op laag vuurtje langzaam van beneden naar boven garen. Is de zalm netaan helemaal door gegaard, dan vind ik hem zelf het lekkerst. Heerlijk sappig blijft die dan.

Overigens had ik zelf helemaal nergens last van toen ik stopte met brood, pasta, rijst en aardappelen. Wel in het begin, soort van hunkering naar koolhydraten, maar dat verdween na paar weken. Ik was daarvoor echt verslaafd aan lekker eten, vaak gebakken aardappelpartjes met zout en veel mayonaise, groenten en vlees. Toen ik brood, pasta, rijst en aardappelen wegliet, ben ik in jaar tijd van 82kg naar 72kg gegaan (lengte 1.88m).

Wanneer ben je weer koolhydraten gaan eten dan? Wat was je motivatie om ze weer te eten? Drink je ook koffie?

Af willen vallen door gezonde voeding aan de kant te zetten lijkt mij niet gezond. Beter kan je vaker een lang stuk gaan wandelen in een rustige omgeving. Het lijkt mij belangrijker om gezond te zijn dan druk te maken of je ergens een vetlaagje hebt.

Als jij een gewicht had van 72 kilo bij 1.88 lang heb je volgens de wapf normen ondergewicht. Bmi van 20.4. Wij streven naar een ondergrens van 25.

Hij heeft het over minder vlees eten max 1 a 2 keer per week. Naar mijn mening is dit niet goed. Maar als ik ernaast zit laat ik mij graag corrigeren. Mijn tip is meer bewegen. Dus veel fietsen en of wandelen. Simpel maar heel effectief.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.528
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan