weston price woongroep

Repelsteeltje

New member
Ik werd zojuist wakker en zag ineens voor me: een oud klooster bvb. met veel grond en een aantal mensen die daar dan zou kunnen gaan leven volgens de basisbeginselen van deze leef-en eet-wijze...het gezin niet langer als hoeksteen van de samenleving!

We vangen/voeden elkaars kinderen op, er is een grote keuken waar altijd een bottenbouillon staat te pruttelen en buiten in de tuin grazen geiten en lopen kippen.

We hebben een eigen schooltje/klaslokaal en geen foute frisdranken of slechte koolhydraten in de koelkast.

Onze woongroep wordt een voorbeeld voor de rest van de wereld, want iedereen kan zien dat dat dit de beste manier is om te leven...

Dit is een mooie droom vond ik zelf,

misschien is er ergens een miljonair, die even een oud klooster opkoopt zodat wij ons allemaal kunnen gaan inschrijven...alleen maar totdat de rest van de wereld ook het licht heeft gezien en klaar is om te volgen.

Zou het echt mogelijk zijn, of zou het al veel te snel een starre sekte worden...(misschien als iedereen genoeg vet eet, dat we met z'n allen lekker soepel kunnen blijven?)

Hilke

 
haha leuk idee maar ietwat sektarisch

En gezin moet juist hoeksteen van de samenleving blijven.

Kijk om je heen als dat losgelaten wordt

Krijg je zulke ideeen door het stoppen met roken ? :mrgreen:

 
Laatst was er ook een topic, daar heb ik ook zoiets geopperd :) Mij lijkt het wel wat hoor! En dan wel gewoon contact met de "buitenwereld" hebben, want dat vind ik nog steeds erg leuk, alleen geen overheidsbemoeienis, eigen schooltje, en inderdaad gezonde voeding. Ik denk als je maar genoeg buiten de woongroep komt, dat het geen starre sekte wordt. Ik doe mee hoor, als er iemand een klooster opkoopt :D

 
Voor de industriele revolutie was nl. het gezin niet de hoeksteen van de samenleving...toen voedde men met het hele dorp samen nog elkaars kinderen op en leefde men met hele families in grote boerderijen, toen was er ook geen behoefte aan kindercreches of bejaardetehuizen.

 
Er zijn hier een aantal topics die vertellen over dat het de bedoeling is van de "elite" om gezinnen te verscheuren. Ze willen chaos en verdeeldheid in de samenleving, wat lukt als gezinnen verscheurd worden. Vroeger was het gezin ook de hoeksteen v/d samenleving, alleen was een complete familie er bij betrokken. Henk bedoelt het ook positief, van de hoeksteen. Ik merk dat ik dit onderwerp niet in het kort kan omschrijven, en probeer dit dan ook niet. Ik werd in ieder geval wel flink beroerd van de informatie in die topics, dus heb er voor gekozen ze niet meer te lezen. Ik ben me bewust van de informatie, alleen ga ik mijn angsten in die richting niet verder voeden. Dit heb ik ook met mijn partner besproken, en we hangen het principe: verbeter de wereld, begin bij jezelf aan.

 
Als een gezin niet de hoeksteen is van de samenleving, dan wil dat alleen maar zeggen dat er minder druk komt op deze gezinnen, want de draagkracht ligt dan bij een grotere groep.

Het gezin hoeft daarmee absoluut niet verscheurd te worden, integendeel!

 
.Het gezin en de familie in groepen die dicht bij elkaar bleven wonen zo was het vroeger. Ouders konden zo kennis en ervaring overdragen aan de jongeren. We praten dan over families en niet over "vreemden" van elkaar.

Zaols je zelf schrijft:
Quote:
leefde men met hele families in grote boerderijen



Dat is heel wat anders dan een woonvorm met niet familieleden.

Als gezin kan je de band met je kind het sterkst maken, niet als iedereen zich met de opvoeding bemoeit.

Er is voor een sterke hechting met je kind dus altijd een terugvallen naar het eigen gezin nodig. Als basis, als hoeksteen.

Quote:
Wat bedoel je daar precies mee?


Ik bedoel er mee, kijk om je heen als kinderen door jan en alleman opgevoed worden, elke dag een ander, ze kunnen zich niet eens hechten aan de eigen ouders.

 
Als je in een woongroep gaat wonen met allemaal vreemden...hoe lang denk je dat je dan vreemden voor elkaar blijft?

Een paar maanden misschien...daarna ga je elkaar echt wel leren kennen.

Quote:
kijk om je heen als kinderen door jan en alleman opgevoed worden, elke dag een ander, ze kunnen zich niet eens hechten aan hun eigen ouders.


Dit is nu dus juist precies mijn punt...dit is nu juist het gevolg van het gezin als hoeksteen...waar zo zwaar op geleund wordt dat het juist gezinnen uit elkaar trekt...het gezin als hoeksteen werkt dus niet zo goed.

Zou het niet veel beter werken als het kind/de kinderen behalve op alleen de eigen ouders ook terug kunnen vallen op een aantal ouders van andere kinderen binnen dezelfde woon/leefgemeenschap, die dezelfde normen en waarden hanteren als jijzelf?

Daarmee hoeft het gezin toch niet meteen te worden losgelaten als basis voor liefde en saamhorigheid?

Nu worden juist kinderen naar de opvang gebracht met allemaal vreemden...dat is in zo'n woongroep niet nodig, want iedereen kent elkaar. (misschien niet meteen, maar dan toch na een tijdje)

Het zou de druk van de ketel halen en is naar mijn idee een veel natuurlijker manier van wonen en leven.

Bejaarden hoeven niet meer te worden weggestopt in een bejaardentehuis, kinderen hoeven niet meer naar de creche,

het is een vorm van zelfvoorzienendheid.

Deze zelfvoorzienendheid zou je dan kunnen voortzetten in het verbouwen van groenten voor en door elkaar, in het houden van dieren op de grond eromheen voor eigen melk enz.

Een aardig voorbeeld is american colony, maar dan een kolonie waar geen nachtschade's en granen worden gegeten.

Ook zou je er met zijn allen voor kunnen kiezen om de kinderen niet tegen van alles en nog wat in te laten enten, moeders kunnen samen optrekken, zodat ze zich niet eenzaam voelen met een klein kind aan de borst, er zou zelfs een eigen kledingatelier (om maar een voorbeeld te noemen) kunnen zijn waar de vrouwen gezamenlijk werken en toch hun kinderen de borst blijven geven en ook nog eens produktief zijn in de maatschappij, er zou nog veel meer mogelijk zijn,want samen sta je sterk...

 
Hilke, het klinkt fantastisch wat jij schrijft, als ik dit zo lees zeg ik: schrijf mij maar op het lijstje.

Ooit met vrienden zeiden we met een gekke kop 25 jaar geleden met 16 man/vrouw, we kopen een klein kasteeltje in Frankrijk en gaan daar met z'n allen wonen. We hadden een timmerman, tuinman, automonteur, allround bouwvakker, landbouwmech.man, en een hele handige allesman en de vrouwen waren ook niet de beroerdsten en konden allemaal flink de handen uit de mouwen steken. We hadden nog geen kinderen... en daar ging het mis. Zoveel verschillende opvoedingsideeen en niet te verenigen.

Het leek mij fantastisch maar is niet tot leven gebracht.

Tja, ik kan nu niet overzien even snel wat de voors en tegens zijn.

De voors noem jij al een aantal, dus das handig en er zijn er vast nog veel meer te noemen.

Alleen al kinderen niet in de creche/opvang en ouderen in een "bezorgd"huis lijkt me al heel fijn. Wat een afschuwelijke plekken zijn toch al die opvangen waar voor je "gezorgd" wordt!

 
Quote:
Dit is nu dus juist precies mijn punt...dit is nu juist het gevolg van het gezin als hoeksteen...waar zo zwaar op geleund wordt dat het juist gezinnen uit elkaar trekt...het gezin als hoeksteen werkt dus niet zo goed


Ik zie niet in waarom het gezin als hoeksteen als gevolg heeft dat het gezinnen uit elkaar trekt.

Of ik begrijp je niet.

Als je je aan de eisen van de tijd wil voldoen, ja dan trekt het gezinnen uit elkaar.

Ik heb nooit aan luxe gehecht geweest, en nu mijn kinderen ook niet.

Alleen gewerkt en er is nooit op geleund

Je idee is leuk en voor iedereen persoonlijk, moet er zelf niet aan denken om alleen met gelijkgestemden om te gaan.

Ik hou ervan om scherp gehouden te worden. En dat word je door andersdenkenden.

Als het ooit tot stand komt, kom ik wel als bezoeker :D

 
Kennissen van ons woonden vroeger op deze manier met nog een paar stellen samen op een boerderij. Ze waren helemaal zelfvoorzienend. Het werkte heel goed, maar wel met duidelijke afspraken van wie wanneer brood bakte en zo. Maar dat zou in deze woongroep al niet hoeven :wink:

Voor hun kinderen werkte het in ieder geval fantastisch. Die kinderen zaten bij mijn zoon en dochter op school (Rudolf Steiner-Vrije School). Mijn kinderen gingen daar heel vaak spelen en vonden het er geweldig. Veel ruimte om te spelen.

Die kennissen wonen nu in Zeeland. Ik weet eigenlijk niet of die woongroep nog bestaat.

Toen die kennissen naar Zeeland gingen verhuizen kwam hun woning vrij en hebben mijn man en ik overwogen om daar te gaan wonen.

We hebben een rondleiding gekregen. Alles werd uitgelegd.Het leek me nog steeds prachtig tot het moment aanbrak waar het schema van de hele week werd uitgelegd. De strikte regels. Het benauwde mij meteen. Ik kreeg zo'n strop om mijn nek gevoel. Ik vond dat heel jammer. Mijn vrijheid kwam in het gedrang. Ik vind brood bakken leuk, ik vind mijn makkelijke moestuinbakken leuk maar het moet klein en overzichtelijk blijven. Als ik brood moet gaan bakken voor de hele gemeenschap vind ik er blijkbaar ineens niets meer aan. Ook zouden er heel wat uurtjes op het land doorgebracht moeten gaan worden, pfffff....niets voor mij. Dan kan ik niet meer bloggen en forummen :( Ik denk dat ik al te lang mee draai in de moderne maatschappij. Voor kinderen lijkt het me nog steeds SUPER, maar die van mij zijn nu volwassen.Mijn man en ik willen gaan genieten van onze "oude" dag. Maar als ik het zo bekijk en in overweging neem hoe deze mamakloek in elkaar zit zal ik waarschijnlijk mijn handen al vol gaan krijgen aan mijn eventuele kleinkinderen. Dat lijkt me al erg druk, ik wil zwijgen om ook nog op andermans kleintjes te moeten letten. Kortom als dingen moeten vind ik het ineens niet meer zo leuk.Ik weet zeker dat jullie aan mij praktisch gezien niks gaan hebben maar ik wil wel in een lief klein huisje gaan zitten wachten op moedertjes die er helemaal doorheen zitten om ze te troosten en te coachen :D of ze eens lekker in de watten te leggen door middel van een massage/schoonheidsbehandeling. Trauma's helen door middel van een familie-opstelling of een goed gesprek met ze voeren aan de hand van de geboorte horoscoop van henzelf en/of hun kinderen.Ik wil dan wel een tijdje voor ze zorgen zodat zij zich ook weer eens verwend voelen en helemaal kunnen herstellen en weer op krachten kunnen komen.Ik zal een heerlijke salade voor ze maken en stoofschotels. Ik zal ze de praktische kant van het moederschap leren want volgens mij verschijnen er dadelijk steeds meer jonge moeders met twee linkerhanden (is niet rot bedoeld) die niet meer kunnen koken etc.

Ja dit wil ik wel mijn verdere leven doen. Zolang het maar overzichtelijk blijft en op mijn eigen tempo kan gebeuren. In ruil daarvoor krijg ik eieren, melk, zuurdesembrood want dat eet ik helaas nog steeds, en verse groenten uit jullie tuinen. :wink:

 
Geweldig, schrijf mij maar op de lijst. Fijn om dan ergens bij te horen. (klinkt wel erg sneu). Wat ik kan weet ik niet zo goed, maar het zal zeker iets met verzorgen en vermaken te maken hebben. Ik vind het heerlijk om te "tutten" met kinderen en gehandicapten. Beetje kleien, beetje schilderen, voorlezen, beetje koken (ik wou koekjes bakken zeggen, maar dat wordt wat lastig), wol verven, vilten, massage. Er voor zorgen dat mensen het naar hun zin hebben. Maar dat lijkt me op zo'n plek geen probleem. Heerlijk in de buitenlucht.... Moeten we wel naar een warmer gebied gaan hoor! (klinkt trouwens alweer erg naar crèche/ opvang). Laat dan maar zitten...maar ik wil wel mee hoor!! Ik verzin wel iets anders waar ik goed in ben :lol:

 
Ik heb wat rond zitten te kijken naar woon initiatieven.Ik zou wel graag anders willen gaan wonen,woon nu regulier begeleid maar het bevalt steeds minder goed. Ik sta wel bij een aantal woningstichtingen ingeschreven voor een huis. Misschien is er iemand van het forum die eventueel misschien geinteresserd is om samen met mij in 1 huis te gaan wonen? Iemand die serieus bezig is met wapf voedings en leefstijl die geen gebruik maakt van chemische schoonmaak of andere middelen.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
501.148
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan