wel of geen vet bij alvleesklierproblemen?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Mare
  • Startdatum Startdatum

Mare

New member
Goedemorgen,

Ik vermoed dat mijn alvleesklier het zwaar heeft: het begon met flinke druk/pijn in de bovenbuik..en de laatste tijd veel krampen/gas door de hele buik. Candida zou ook wel een rol kunnen spelen. Sinds een tijdje eet ik steeds meer volgens WAPF..maar het lijkt erop dat de klachten er niet beter op worden met meer vet. Lees ik ergens anders, dan valt me ook op dat mensen met alvleesklierproblemen aangeraden wordt zoveel mogelijk vetvrij te eten? Zelf gebruik ik het liever wél, aangezien ik ook - alles behalve- te zwaar ben. Eerder snel te magertjes. Iemand een goed idee hierover?

Marieke

hoi Mare, vet eten gaat bij mij ook niet goed boven een bepaalde grens: denk bijv. aan de bouillons als ik ze meer dagen achter elkaar gebruik. En bij mij staat als een paal boven water dat mijn alvleesklier het moeilijk heeft. Avocado gaat bij mij wel trouwens (uiteraard moet ik ook niet overdrijven). Kokosolie als ik het rustig aandoe. Dus misschien ligt het persoonlijk hoe je dingen verwerkt als je een verminderde alvleesklierfunctie hebt? Let goed op waarop je reageert: mogelijk zijn bij jou ook allergieen / intoleranties in het spel. Winderigheid: dat krijg ik van eiwitten die ik niet (goed) verteer. Maar van te veel vet krijg ik een misselijk/drukkend gevoel / hoofdpijn als ik het niet meer aankan. Belangrijk voor je om onderscheid te leren maken tussen hoe je iets aan voeding hebt en hoe niet. Vet heb je wel hard nodig voor je gezondheid. Van vet kom je niet aan, wel van koolhydraten.

Dank je wel Lievergezond, voor je reactie. Ik ga verder op onderzoek! Want ik ben het ook met je eens dat we vet hard nodig hebben, vandaar ook de vraag.

Hoe weet je dat het de alvleesklier is en niet de lever/gal?

Je zou kunnen proberen om enzymen bij te nemen voor de vetvertering, als dat niet helpt zou ik eerder denken aan gal/lever.

Krampen en gas denk ik trouwens eerder aan slechte vertering van de eiwitten/Kh, heb je last winderigheid? En ruiken ze of niet?

Tanja, inderdaad ook last van winderigheid. Ook bij ontlasting veel lucht tussendoor. Qua geur wisselt het. Soms niet erg, soms héél erg.

Stinkende windjes wijst op slechte eiwitvertering, ik zou aan mijn maagzuur/spijsvertering gaan werken, appelazijn voor iedere maaltijd, bitterstoffen (kruidentinctuur) en ontspanning opzoeken.

Dank voor de reactie Tanja. Weet je een goede tinctuur? Appelazijn heb ik in huis, zal ik met meer regelmaat (voor elke maaltijd) gaan gebruiken!

Idd zweeds kruidenbitter of iberogast, bij Leefbewust hebben ze ook een goed kruidenbitter.

Of je maakt het eventueel zelf in een 2 liter weckfles.
https://www.pit-pit.com/zweedse-kruiden.html
Met 2 flessen oude jenever van minimaal 38% heb je meteen 1 1/2 liter.
Ik kreeg er een paar jaar geleden wel maagpijn van bij het drinken ervan met water en ben ermee gestopt.
Pas vond ik nog 2 weckflessen in de kelder die al die tijd hebben staan trekken met het kruidenmengsel er nog in.
Die zullen nu wel op dronk zijn en ik ga het weer eens proberen.

Ik heb ook een poosje zweedskruidenbitter gebruikt, merk er geen voordelen van, ben even gestopt omdat er een ontlasting onderzoek aan komt via de nieuwe therapeute waar ik sinds kort loop.

Ik heb het zweedse kruidenbitter gisteren gekocht (jawel, zelfs in Lochem verkrijgbaar). Misschien maak ik het de volgende keer wel zelf, nu kant en klaar. Beetje vroeg om er nu iets over te zeggen, maar het líjkt wel iets te verlichten. Trouwens..stiekem wat zwart-wit gesnoept van mijn zoontje. Dat leek ook wat te doen, haha. zal het zoethout dat erin zit misschien wel zijn,.

Dan reageer je positief op zoethout, een indicatie dat je bijnieren ondersteuning vergen.

Mike

Dank je Mike, voor de reactie. Ik wist niet dat zoethout een indicatie was, maar Adrenal Cortex gebruik ik ook al enige tijd. Zal het boekje over bijnieruitputting er weer eens bij pakken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.539
Leden
8.662
Nieuwste lid
Magda Van Bladel
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan