Waarom had Ötzi galstenen ?????-_-

robinAlexander

Well-known member
Ötzi mens uit de prehistorie Zo’n vijfduizend jaar terug woonden in een dal van de alpen

wikipedia= http://nl.wikipedia.org/wiki/%C3%96tzi

(In tegenstelling tot Egyptische mummies en andere begraven mensen is Ötzi intact bewaard, net als zijn kledij en de gebruiksvoorwerpen die hij op het moment van zijn dood bij zich droeg. Ötzi kan informatie verschaffen over een tijd in de Europese prehistorie waarover maar heel weinig bekend is)

Wat ik niet snap is dat Otzi galstenen had

Volgens onderzoeken had hij galstenen en Hij had last van aderverkalking en had vlak voor zijn dood nog een stuk rendiervlees gegeten.

zijn laatste maaltijd was Rendiervlees(berggeit) resten die gevonden waren in zijn maag.

Door dat laatste bewijs twijfel ik omdat dat wel een hard bewijs is dat hij wel vlees at

Maar ik denk juist dat hij veel granen at brood etc

want aderverkalking en galstenen komen niet door dierlijk vlees/vetten het ledigt de galblaas juist toch??

op deze site ook Interessante meningen

http://paleohacks.com/questions/82745/why-did-otzi-have-gall-stones#axzz2J1NJvDIN

 
Ik weet niet veel over onze vriend Otzi, maar ik las ergens dat hij uit zijn dorp moet zijn verbannen, en toen op een afgelegen plek is vermoord. Stress?

 
Ja dat kan wel stress of vermoord/verwond.

Maar Daar gaat het mij niet om hoe en waar hij is vermoord.

het gaat me om de voeding van vroeger en nu en het verband met galstenen

zoals je kan lezen hier: http://paleohacks.com/questions/82745/why-did-otzi-have-gall-stones#axzz2J1NJvDIN

 
Als iemand op een hoogst ongebruikelijke manier is omgekomen, had hij misschien een hoogst ongebruikelijke leefwijze. Dat bedoel ik. En volgens mij kan stress ook een oorzaak zijn.

 
Ik denk niet dat het is omdat hij zoveel jaar geleden leefde dat hij per definitie gezond at. Sommige stammen hadden veel bijgeloof en aten daardoor de 'verkeerde' dingen.

 
maar uiteindelijk 3 galstenen is toch niet veel in vergelijking met ons bijvoorbeeld...

 
hij had ook 'fat deposits in his artery walls'.

Hier meer details over wat ze hebben gevonden qua voedingsresten in zijn maag en darmen.

Hij at blijkbaar al graan. HIj was waarschijnlijk van het begin van het tijdperk toen ze met agricultuur begonnen. Misschien had graan op die mensen ook wel een nog drastischer effect, net zoals bij 'primitieve' volkeren die modern voedsel tot zich namen en nog sneller ziek werden dan ons?

Of ze wisten nog niet goed hoe dat graan te prepareren..

Nog een interessant artikel van een site over ancestral nutrition and health:

Otzi's dieet zou hoog zijn in koolhydraten en waarschijnlijk 'moderate' in vlees en at waarschijnlijk weinig vet.

Hij had meerdere gezondheidsproblemen:

waarschijnlijk darmparasieten, hij had in ieder geval wormeitjes. Lijnen op zijn vingernagels. DNA bewijs dat hij de ziekte van Lyme zou kunnen gehad hebben. Verschillende van zijn grote aders waren gecalcifieerd, 3 galstenen, artritis op verschillende plaatsen en hij had ook tandgaatjes en periodontitis. Zijn longen waren zwart, verondersteld wordt door de rook van vuur die gebruikt werd voor verschillende doeleinden zoals het smelten van koper.

De auteur van dit artikel zegt ook dat de eerste agriculturalisten serieuze fysieke stress vertoonden, inclusief een kort gestalte, tandgaatjes en skelet abnormaliteiten. Latere agriculturalisten waren groter en gezonder dan de eerste, waarschijnlijk door een combinatie van genetische en culturele aanpassingen.

 
interessant lekkerromig

ik denk dat dit er ook zeker mee te maken heeft : Hij at blijkbaar al graan. HIj was waarschijnlijk van het begin van het tijdperk toen ze met agricultuur begonnen. Misschien had graan op die mensen ook wel een nog drastischer effect, net zoals bij 'primitieve' volkeren die modern voedsel tot zich namen en nog sneller ziek werden dan ons?

en natuurlijk te weinig vet.

 
Even een vraagje

Lekkerromig schrijft dat Otzi lijntjes had op zijn vingernagels,wat betekent dat?

Mn dochtertje van 1 heeft dat op haar teennageltjes,horizontale lijntjes.

 
Hoe doe je dat bij een 1 jarige,zit te denken haar 2 keer per dag een lepeltje water met appelazijn en sole te voeren

 
Hoe doe je dat bij een 1 jarige,zit te denken haar 2 keer per dag een lepeltje water met appelazijn en sole te voeren

 
Een zijweggetje: Ik weet toevallig ook dat Otzi hallucinogene paddenstoelen op zak had en met houtskool getatoeëerd was op acupunctuurpunten.

 
@ Danielle: Krijgt ze geen borstvoeding? Ik zou anders ipv gewoon water, altijd water met sole of waterkefir geven.

@robinalexander

onder dat artikel die ik gelinkt heb, staan er ook interessante comments. Iemand schreef dat naast de Masai, de Nederlanders de grootste mensen vandaag ter wereld zouden zijn. Dit wordt toegekend aan hun hoge zuivel inname. De Nederlanders zijn fel gegroeid sinds WOII, omdat zuivelproducten toen veel meer beschikbaar waren, daarvoor waren ze niet speciaal zo groot. ('The Escape from Hunger and Premature Death: 1700 - 2100' by Robert William Fogel)

We kunnen ons afvragen waarom de mens eigenlijk begonnen is met de agricultuur als het zo'n nefaste invloed had op zijn gezondheid en vanwaar kwam dat graan eigenlijk en het idee om daar voedsel uit te maken?

Misschien was daar toch wel een goede reden voor bedenk ik me, want door zich te settelen ipv altijd maar rond te trekken, denk ik dat dit een nieuwe fase bracht voor de mensheid waardoor ze zich verder konden ontwikkelen, omdat ze wellicht meer tijd hadden en meer konden samenwerken om nieuwe dingen te ontwikkelen.

Naast het verbouwen van graan, zijn ze dan ook veehouder geworden, waardoor ze zuivel tot zich begonnen te nemen, dit misschien ter compensatie van het graan omdat zuivel juist wel goed is voor de botten en hebben de eerste agriculturisten misschien nog een tijdje moeten uitvissen hoe dat graan beter te prepareren. Maar niettemin hebben ze toch nog steeds moeten jagen op vis en vlees, dus eigenlijk hoeft dat graan niet bij het dieet en was het misschien gewoon een vergissing om daar ooit mee te beginnen?

 
Het feit dat we landbouwers en veehouders zijn geworden heeft ons een evolutionair voordeel opgeleverd, want we hoefden niet meer als nomaden rond te trekken achter plantenetende kuddes aan. We hoefden ook niet meer te jagen, want we konden nu op 1 plek blijven en in onze voedselbehoeftes voorzien.

Dat we veehouders werden is dan ook niet het probleem, want dat was een voortzetting van ons eerdere patroon van jager-verzamelaar. We konden nu alleen makkelijker beschikken over dierlijke vetten en eiwitten en bovendien hadden we er een nieuw vet- en eiwitrijk voedingsmiddel bij: melk. Melk is dan ook niet het probleem, want hoewel het een neolitisch voedingsmiddel is sluit het aan op wat we daarvoor al consumeerden.

Het probleem is graan. Nooit eerder tevoren hadden we een zetmeelbron als hoofdvoedsel. Hiermee hebben we evolutionair een verkeerde afslag genomen. Het heeft geleid tot woestijnvorming door regelrechte bodemuitputting en wat we de aarde aandoen doen we onszelf ook aan. Ineens zien we dan ook in de skeletten en schedels van graaneters terug dat ze mineraaltekorten hadden en dus osteoporose, rachitis, tandbederf en andere botziekten kregen. Ook werden we kleiner, incl. onze schedels (we werden dus dommer!), en kregen we reuma/artritis/jicht en andere aandoeningen die voorheen niet speelden.

Mike

 
Lekkerromig,

Ze krijgt borstvoeding,

En ik drink sole met appelazijn,

Maar dat bereikt haar denk ik niet voldoende

Ga het proberen met wat lepeltjea sole me azijn te voeren

Ze eet sinds enkele weken niet zo goed meer,is kieskeurig aan het worden

Maar die streepjes op haar teennageltjes heeft ze al langer

Groetjes

 
@ Danielle,

ja dat zou je kunnen doen of bijvoeden met de babyformule van Sally Fallon..

 
En waarom had deze rijke man uit het Egypte van 2100 jaar geleden een mond vol tandgaatjes en ander tandbederf?

In het artikel wordt er al verwezen naar een graan die de Egyptenaren consumeerden die niet goed was voor de tanden en dat tandartsen al bestonden sinds de tijd dat de grote piramiden werden gebouwd.

Ook zijn er bij een onderzoek van 44 mummies uit Egypte bij de helft slagaderverkalking gevonden. In drie van de mummies met nog een intact hart zaten de kransslagaders vol met plaque. Eén van die 3 mummies was prinses Ahmose-Meryet-Amon die tussen 1580 v.CHr en 1550 VChr. leefde. Toen ze stierf aan een hartziekte was ze pas in de veertig.

Ze had waarschijnlijk een actiever leven en een gezonder dieet dan de huidige gemiddelde Amerikaan, staat er in het artikel. Ze zou veel groente, fruit, tarwe en gerst met wat mager vlees gegeten hebben.

En wederom begrijpen de wetenschappers maar niet hoe het dan mogelijk was dat twee van haar drie hoofdslagaders geblokkeerd zaten. Waarop ze weer verkeerdelijk speculeren dat het mogelijk was dat de prinses als van royale afkomst zijnde meer vlees, boter en kaas at dan de gemiddelde Egyptenaar. Ze zou misschien ook veel zout gebruikt hebben, want zout werd gebruikt om voeding te bewaren, zei de onderzoeker Adel Allam of Al Azhar.

Nou ik denk dat we eerder van het omgekeerde kunnen uitgaan en dat omwille van haar hogere afkomst ze die 'vettige brol' van de gewone Egyptenaren niet at met alle gevolgen vandien..

En dan komt onderzoeker Randall Thompson van de St. Luke's Mid-America Heart Institute in Kansas City aan de hand van deze studie tot de meest idiote conclusie: dat mensen *voorbestemd* zijn om atherosclerosis te krijgen (aangezien deze studie aantoont dat hartziekte dan toch geen 'moderne ziekte' is, maar al altijd heeft bestaan. De kortzichtigheid! :roll: ) en dat we er daarom best aan doen om maatregelen te nemen om deze 'voorbestemde' ziekte zolang mogelijk uit te stellen. Ik vermoed dat hij daardoor zijn patienten nog meer als ooit tevoren zal adviseren om vooral zo weinig mogelijk vet en cholesterol te eten en zich zoveel mogelijk te laten uitsloven op de tredmolen. :lol:

Ongelooflijk hoe die 'wetenschappers' altijd maar voortbouwen op hun eigen geloofsovertuigingen, vooroordelen en de medische mythes blijven voeden met hun volledig onwetenschappelijke kop.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.689
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan