voorstellen wildfood

wildfood

New member
Hallo allemaal,

Een paar dagen eerder heb ik een vraag gesteld (over de kaakchirurg), nu zal ik me erbij voorstellen, dan wordt mijn vraag hopelijk ook duidelijker.

Ik heb al sinds kindertijd veel last van eczeem, vooral op mijn handen. Ook ben ik allergisch getest voor o.a. huisstof en nikkel. Later kreeg ik ook last van vermoeidheid en slapeloosheid. Banen buiten de deur kostten me idioot veel energie, ook vanwege overgevoeligheid voor tl-verlichting en ook gewoon de spanning van telkens weer acht uur lang in een prikkelrijke omgeving zijn. Ik heb verschillende therapieën gehad, regulier (hormoonzalfjes, antihistaminica, antidepressiva, antibiotica "voor de zekerheid", steeds met veel bijwerkingen) en ook alternatief: massages, natuurgeneeswijzen, anti-candidadieet, haptonomie.

Sinds een jaar of tien werk ik vanuit huis en op mijn eigen tijden, dat scheelt heel veel stress. Ik ben ook goed op mijn eten gaan letten. Biologisch eten deed ik al, omdat ik het veel lekkerder vind en ook omdat ik de gangbare landbouw niet onnodig wil spekken. Van huis uit heb ik niet erg gezond gegeten (veel witte rijst en vlees in Croma en blikvoer en zo, en heel veel koekjes) maar voor mezelf kookte ik verse groenten en volkoren. Ik was een paar jaar vegetariër maar zodra biologisch vlees verkrijgbaar werd ben ik weer een paar keer per week vlees gaan eten. Wel altijd veel te zuinig met vet geweest en zeker met dierlijk vet... Alleen chocola en koekjes kon ik echt niet laten staan. Ik heb jaren terug een anti-candidadieet gevolgd, zonder suikers maar wel met nog aardig wat zetmeel en weinig vet, en het kostte heel veel wilskracht om van het zoet af te blijven.

Twee jaar terug kreeg ik last van een opgezette schildklier, naar ik vermoedde door jodiumgebrek als gevolg van jarenlang borstvoeding geven. Naar de huisarts wilde ik liever niet omdat ik niet levenslang aan de kunstmatige hormonen wilde met alle bijwerkingen van dien (had ontdekt dat dat domweg het enige is dat een huisarts in zo'n geval mag voorschrijven!) dus ik probeerde eerst een Chinese acupunctuur arts. En dat bleek onverwacht goed te werken! De schildklier was binnen een paar weken weer normaal en een hele hoop bijkomende klachten (duizeligheid, vermoeidheid, kiespijn, slapeloosheid) verminderden enorm. Ook de eczeem werd iets minder.

Helaas heb ik daar weer veel meer last van sinds ik een paar maanden geleden (even voor kerst) naar de tandarts ging om drie kiezen te laten "bijwerken". Ze werden tot mijn verrassing helemaal uitgeboord en opnieuw gevuld (composiet). Ik bleef er last van houden. Omdat ik twijfelde of ik de spoedlijn moest bellen voor een wortelkanaalbehandeling ben ik aan het googelen geslagen. Het was meteen duidelijk, nooit meer een nieuwe wortelkanaalbehandeling! Om de dreigende infectie te verminderen gebruikte ik propolistinctuur, wat fantastisch hielp, en waar zelfs de eczeem van verminderde. Blij! Maar twee weken later zwol ik ineens heel erg op in mijn gezicht en op mijn handen (ook op plekken die waar eerder geen eczeem had gezeten...) Ik kon niets anders verzinnen dan dat het door de propolis moest komen (hoewel ik goed door de allergietest was gekomen) dus ik stopte er meteen mee. Later kwam ik erachter dat de verdoving (articaïne) ook zwellingen kan geven, soms pas weken na de ingreep. Ook nu heeft de Chinese arts weer heel goed werk gedaan maar ik heb nog steeds veel meer kiespijn en eczeem dan voor de tandartsbehandeling.

Sindsdien heb ik dus een hoop onderzoek gedaan naar mogelijke oorzaken en behandelingen en zodoende kwam ik ook bij Weston Price terecht. Wat een fantastisch onderzoek!!! Ik heb het boek in één adem uitgelezen en ben gaandeweg steeds meer wijzigingen in mijn eetpatroon aan het brengen. Meer roomboter bij alle maaltijden en evenredig minder koolhydraten. En nu kan ik de koekjes en chocola opeens wèl laten staan :) Ik heb een handmolentje aangeschaft en het brood grotendeels vervangen door pap of zelfgemaakt brood van versgemalen graan en doe er ochtends boterolie-levertraan van Green Pasture bij. Ik maak nu elke week een grote voorraad bottenbouillon en wil ook veel meer orgaanvlees gaan eten. Dit alles wel stapsgewijs zodat man en dochter het ook leuk blijven vinden (de bottenbouillon en cakejes van versgemalen graan vinden ze alvast erg lekker). Verder heb ik "Bijnieruitputting" van James Wilson gelezen en ik ben me nu aan het verdiepen in het GAPS boek. En ben sinds een week of twee bezig met de milde leverreiniging, met 's avonds 1 ei-1citroen-scheutje olijfolie en 's ochtends een theelepel bitterzout 30 minuten voor het ontbijt (aan een klisma moet ik nog even niet denken).

Deze veranderingen in mijn eetpatroon voelen goed maar ik ben nog onzeker over die kiezen. De pasgevulde kiezen blijven pijnlijk en ik vermoed dat ze ontsteken, maar ik heb dus advies gekregen om daar voorlopig niets aan te doen en beter eerst die oude WKB eruit te laten halen. Wat ik me dus vooral afvraag is: kan ik beter eerst aansterken en dan naar de kaakchirurg, of kan ik pas goed aansterken nadat ik bij de kaakchirurg ben geweest? Vandaar dat ik erg benieuwd ben wat anderen in dergelijke situaties hebben gedaan, en hoe ze eraan toe waren voor en na de ingreep. Of hebben jullie het op een andere manier opgelost? Alle tips zijn welkom, alvast heel erg bedankt!

 
Hallo wildfood,

Ik kan je geen adviezen geven voor je tandenprobleem maar ik heet je van harte welkom. Er komt vast een reactie want er zijn verschillende mensen bezig geweest met hun tanden/kiezen.

Je bent al lekker op weg met je voeding.

Lees ook het 'alleen lezen forum' met info geschreven door Mike de moderator.

Ook de 'gebruiksaanwijzingen voor nieuwe leden' van Dennis is goed om door te nemen.

En op 'mijn site' vind je informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar gezet.

Lia

 
Welkom Wildfood. Poekie heeft je al aardig op weg geholpen. Voorlopig ben je wel even zoet met al die informatie. Heel veel leesplezier gewenst en succes.

 
Hallo Wildfood,

Uit je verhaal vermoed ik dat je overgevoelig bent voor de gebruikte articaïne door de tandarts. Lees maar even mee op http://www.heelbewust.com/tandartsverdoving.

Ter verdoving van de kiespijn werken in veel gevallen fytotherapeutische druppeltjes Echinaceacomplex van Bonusan heel goed. Ik zou in jouw geval de behandeling zo lang mogelijk uitstellen en tevens rondbellen en zoeken naar een tandarst die een behandeling zonder dit verdovingsmiddel uitvoert.

Ontgiften is inderdaad de boodschap. Er kan ook een ontregelde darmfunctie als gevolg van de verdoving optreden waardoor je niet optimaal je benodigde vitamines en mineralen uit je voeding haalt. Misschien dat in het uiterste geval een B12 suppletie met zuigtabletjes bij jou nodig zal zijn.

 
Dank jullie wel!

@Poekie en Food en Mood, ik ga de komende tijd zeker nog lekker verder lezen. Die linkjes zijn ook heel handig, zo heb ik alweer een paar artikelen gezien die ik afgelopen weken niet meer kon vinden.

@Vivianne, ik vermoedde inderdaad ook al dat ik op de articaine heb gereageerd. De B12 is trouwens getest en de waarden waren mooi rond het gemiddelde. Ik zal eens kijken naar die Echinaceadruppeltjes, als ze helpen kan ik misschien wat rustiger aan doen met de behandeling. Ik heb gelukkig een adres gekregen van een biologisch werkende kaakchirurg, die uiteraard geen articaïne gebruikt, voor het geval het toch nodig is. Maar ontgiften klinkt zeker zinvol want volgens mij heeft die eczeem daar ook mee te maken. Ik zal nog eens uitzoeken hoe ik dat het beste kan doen.

Heel fijn hoe iedereen hier meedenkt! Zo komt er steeds meer ervaringskennis beschikbaar voor iedereen, prachtig!

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.480
Berichten
505.903
Leden
8.637
Nieuwste lid
nataliedje
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan