Voorstellen: Sim

Sim

New member
Hallo allemaal,

Om maar direct met een originele tekst te beginnen: ik lees al een tijdje mee op het forum en heb hier al een hoop nuttige kennis opgedaan. Soms jeuken de vingers om te reageren, maar dan is het wel zo netjes om mezelf eerst voor te stellen. Nu moet het er dus maar eens van komen.

Ik ben Sim, vrouw, 41 jaar, wel een man (formeel vriend) geen kinderen, woon in 't Gooi. Ik werk als zelfstandig interimmer via mijn eigen zaak, wat me de vrijheid geeft om zo af en toe geen opdrachten aan te nemen om uit te rusten en weer nieuwe energie op te doen. Een enorme luxe die ik zéér waardeer! Ik heb in mijn leven al wat gezondheidsdingetjes achter de rug en ben naar aanleiding daarvan geregeld in het alternatieve circuit terecht komen. Met wisselende resultaten overigens, maar nooit zo slecht als in het reguliere medische circuit! De laatste gezondheidsdip aan het einde van de zomer vorig jaar (2012) was reden voor mij om er nu eens goed werk van te maken. Zodoende ben ik me gaan verdiepen in de relatie voeding en gezondheid en via allerlei omwegen via paleo bij dit forum terecht gekomen. En het spreekt me erg aan, het meeste is zo 'logisch' en 'verklaarbaar' en voelt zo natuurlijk aan. Ik heb dan ook al de nodige aanpassingen in onze voeding aangebracht, maar helemaal zijn we er nog niet. Vooral de koolhydraatbeperking vind ik nog lastig (jep, verslaafd!).

Ik heb al braaf het 'alleen lezen forum' bekeken, de 'handleiding nieuwe gebruikers' gelezen en de site voedingisgezondheid.nl doorgenomen... :D Zonder gekheid, er is een schat aan informatie voorhanden en er zitten dan ook al de nodige uurtjes leeswerk in. Concrete vragen op gezondheidsgebied of voedingsgebied heb ik op dit moment dan ook niet, maar wat niet is kan komen...

Toch maar kort een paar gezondheidskenmerken opsommen dan, zodat jullie weten wat voor 'vlees' jullie in de kuip hebben: tarwe intolerantie, vervuilde hepC vaccinatie, hernia, appendix verwijderd, mijn leven lang al een beetje te zwaar volgens de geldende normen, problemen met vermoeidheid en energie huishouding, volgens laatste metingen tekort aan een aantal vitaminen.

Ik kijk er naar uit om jullie wat nader 'persoonlijk' te leren kennen!

groet, Sim

 
Hallo Sim welkom

Ik vond de openingstekst wel erg origineel haha ;-)

 
Welkom Sim,

Je hebt al heel wat achter de rug zo te lezen. Ik hoop dat je zich dankzij de adviezen op dit forum snel beter zult gaan voelen.

Ik wens je heel veel succes in je zoektocht naar hernieuwde gezondheid.

 
Hallo Sim, welkom!

Van welke vitaminen heb je tekorten en hoe is dat vastgesteld als ik vragen mag?

 
Bedankt voor jullie welkom!

Mijn waarden zijn gemeten door bloedtesten en dmv bio resonantie. Met name vit D zat erg laag (11 dacht ik) en B12 ook. B12 was te verwachten want daar heb ik vaker last van gehad. Maar de D vond ik wel extreem. Door de huisarts zijn toen supplementen voorgeschreven: vitamines D (dagelijks capsules en 1x per maand spuitje vloeistof), C (gewoon en OPC) en B (complex, B12 injecties en B12 tabletten) en omega 3. Alles biologisch en van natuurlijke bron. Daarnaast nog homeopatische tabletjes.

Intussen heb ik daar zelf wat wijziging in aangebracht: adrenacomplex toegevoegd; levertraan (blue ice met boterolie) toegevoegd en die gaat de losse D en omega 3 vervangen zodra die op zijn; B12 tabletten als ze op zijn vervangen voor mondspray (zonder toevoegingen), injecties blijven nog even op 1x per maand. Verder heb ik magnesiumolie gemaakt wat ik soms op mijn benen smeer (heb af en toe last van restless legs) en heb ik paranoten in huis gehaald voor de selenium. Volgens mij was dat het.

Nog suggesties voor aanvullingen of wijzigingen?

 
Hi Sim, welkom.

Je komt goed beslagen ten ijs, dat is mooi, het zijn inderdaad veel leesuurtjes om alles door te spitten. Welke koolhydraten zijn je valkuil? ik vraag het omdat granen ook vit. opname kunnen beperken.

Restless legs heb ik ook al eens gehad en heeft bij mij altijd met ontgifting te maken.

Tanja

 
Tanja, dat is een goeie van de ontgifting! Ik had de link zelf nog niet gelegd, maar ik had er wel vlak na de vakantie veel last van. Hoef niet uit te leggen dat de 'regels' rondom voeding in de vakantie iets soepeler waren... :eek:

Granen eet ik nauwelijks meer. In t begin, toen ik zo'n 10 jaar geleden net wist van de tarwe-intolerantie, nog wel. Dan ren je natuurlijk direct naar de natuurwinkel voor een voorraad glutenvrije koek, cake, broodjes en wat ze verder nog hebben. Wel heel makkelijk allemaal, want kant en klaar. Maar allemaal gemaakt van maismeel en rijstmeel, van die laffe zetmelen die je lijf acuut om kan zetten in suiker. Halverwege vorig jaar ben ik begonnen met alles zelf maken. Veel geexperimenteerd met (glutenvrije) haver, rijst, amandelmeel en kokosmeel. Dat zal vast zijn weerslag nog gehad hebben toen ik getest werd de eerste keer. Nu dus amper granen (of noten) meer, als ik al aan mijn koolhydratenbehoefte toegeef, is het meestal met kokosmeel of bijv zoete aardappel. Soms mis je gewoon het gevoel van iets brood- of cake-achtigs in je mond, of het gemak van iets wat voor t grijpen ligt en je zo in je mond kunt stoppen. Ook heb ik regelmatig nog behoefte aan zoet, dan gaat er dus een scheut extra honing in de yoghurt, of pak ik een stuk chocola (extra puur, bio, etc). En soms zondig ik wel eens en maak iets met een banaan... 8O

Over vakantie en glutenvrij gesproken, wij waren dus in Amerika. Dat is echt een paradijs voor glutenvrij eten (als je het verder niet zo nauw neemt met WAPF dan). Vrijwel elk restaurant heeft daar tegenwoordig een aparte glutenvrije kaart of in ieder geval een allergenenlijst van de gerechten. Vorige jaren ging het nog geregeld mis, dit jaar ben ik maar twee keer 'be-gluut'. Overigens ook flink wat bio-restaurants tegen gekomen en zelfs trans-vet-vrije restaurants. Ook her en der dat men alleen scharrelvlees serveert en groente van de lokale farmersmarket, dat soort dingen. De tegenbeweging is daar dus ook echt wel in opkomst.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.477
Berichten
504.325
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan