Voorstellen Qui Bono

Elly1618242591

New member
Goedemorgen,

Ik stel me even voor. Mijn naam is Elly, gewichtsconsulent.

Ik ben geïnteresseerd in alles wat met voeding en gezondheid te maken heeft dus vandaar mijn aanmelding hier. Ik ben een voorstander van natuurvoeding/biologisch-dynamisch en noem mijzelf soft-paleo :wink: Verder kook/bak ik graag en ben altijd op zoek naar leuke recepten. Zag dat hier veel over mondgezondheid werd gezegd/geschreven; een ondergeschoven kindje als je kijkt naar totale lichamelijke gezondheid. Ben daar pas een jaar of 2 intensiever mee bezig gegaan. Inmiddels alle amalgaam vullingen laten verwijderen bij een biologische tandarts en nu bezig om de mond verder nog gezonder te krijgen. Voeding speelt daarbij ook een grote rol.

Hopelijk kom ik hier nog veel nuttige info tegen en wellicht kan ik mijn steentje bijdragen op dit forum.

Met vriendelijke groet,

Elly

 
Elly, welkom hier

Ik heb even op je site rondgeneusd en het ziet er wel goed uit.

Wat voor voeding sta je voor, wat je adviseert aan mensen die bij jou komen?

Is dat in het kader van dit Weston Price forum: veel vetten - minder eiwitten - nog minder koolhydraten?

Wat eet jij zelf?

Lia

 
Hoi Lia,

Dank voor je interesse. Dat is per cliënt verschillend en hangt af van div. factoren, zoals het eet-/leefpatroon dat men gewend is, gezinssamenstelling, financiële mogelijkheden, sociaal/culturele achtergrond en waar men voor open staat. Ik adviseer wel altijd om zo puur mogelijk en liefst biologisch te eten en probeer in die richting (indien nodig) stapsgewijs verbeteringen door te voeren. Het is echt maatwerk. Ieder mens is verschillend en je kunt een fastfoodjunk die nauwelijks beweging heeft (meestal) niet van de ene op de andere dag over laten schakelen op een in hun ogen absurd gezond eetpatroon. :wink: Mijn eigen eetpatroon is licht koolhydraatbeperkt, geen/nauwelijks 'snelle' koolhydraten, veel verse groente, normaal fruit, vlees/vis/ei, voldoende gezonde vetten (roomboter, kokosolie, olijfolie, noten, zaden etc) en voldoende eiwit. En alles vers, zo min mogelijk geraffineerd en onbewerkt. Geen pakjes, zakjes etc. Ik eet wel (beperkt) brood, zelfgebakken speltzuurdesem en beperkt zuivel.

Ik wil niet te 'extremistisch' :wink: worden dus voorlopig houd ik het zo.

Groet Elly

 
Elly,

Dat ziet er niet verkeerd uit. Kijk even op mijn site, waar informatie staat vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar, naar de info over noten en zaden: http://www.voedingisgezondheid.nl/fytinezuur.html

In noten, zaden en pitten zit fytinezuur: dat de enzymatische levensvonk tegenhoudt die ervoor zorgt dat ze gaan ontkiemen waardoor de levenskracht vrij komt. Fytinezuur remt en blokkeert mineralen en enzymen, waardoor deze weliswaar in de voeding zitten maar niet beschikbaar worden voor je lichaam. Foute boel dus!

Fytinezuur zorgt ervoor dat het lichaam calcium gaat lenen uit zijn eigen skeletstructuur. Daarnaast is er bewijs dat fytinezuur ook ten koste gaat van je voorraad aan vitamine C en D omdat beide vitamines fytinezuur neutraliseren. Vandaar dat de consumptie van scheepsbeschuit leidde tot scheurbuik bij matrozen.

Zuivel zou je wat meer kunnen gebruiken, mits je het kunt verteren, in de vorm van: rauwe melk waar je zelf kefir en yoghurt van kunt maken. Kefir en yoghurt zijn probiotica voor de darmen.

Lia

 
Dank voor je tips Poekie. Het speltbrood dat ik maak laat ik minstens 12 uur rijzen, dus dat bevat nauwelijks fytinezuur meer. En zoals, ik al aangaf, ik wil niet te extremistisch worden :) Dat beetje dat ik binnen krijg door de noten/zaden, neem ik maar voor lief.....

 
Welkom,

Kom je wel eens bij het http://www.ecoloar.nl]'t Ecoloar[/url]geweest hier in Wijthmen. Daar het je hele lekker rauwe melk, yoghurt en kefir. En dan ook nog goed biologisch vlees en eieren. Ik kom er zelf elke week.

Ik ben blij om een gewichtsconsulent te zien die van het standaard (onder)voedingscentrum patroon afstapt.

 
Hoi Kavana, Wel 's van 't Ecolar gehoord, maar (nog) niet geweest. Ik heb elke week een biologisch/dynamisch groentepakket en koop m'n (bio) vlees online. Maar zodra m'n vriezer leeg is ga ik zeker naar 't Ecoloar om daar 's te kijken en te kopen. Ben een voorstander van dichtbij kopen, maar qua vlees/zuivel is het er nog niet van gekomen. Bedankt voor de tip! Tja, inderdaad zijn er niet veel diëtisten/gewichtsconsulenten die afwijken van de gebaande paden. Het worden er voor mijn gevoel wel meer. Het is 'makkelijker' om gewoon na te praten wat een ander je voorschrijft dan zelf na te denken :) Maar als je ECHT in gezondheid en voeding geïnteresseerd bent, kom je er al snel achter dat het anders zit. Ik zou het niet meer kunnen 'verkopen'. Hahaha! Leuke woordspeling (onder)voedingscentrum! :lol: Kende ik niet.

 
Quote:
Het speltbrood dat ik maak laat ik minstens 12 uur rijzen, dus dat bevat nauwelijks fytinezuur meer.


Door het rijzen verdwijnt fytinezuur niet, wel door langdurige fermentatie. Je houdt jezelf dus voor de gek.

Mike

 
Het is niet extreem om fytinezuur, nachtschades, schildklieronderdrukkers, oxaalzuur en andere antinutrienten in plantaardige voeding te willen mijden. Het klinkt alsof je broodverslaafd bent en een rechtvaardiging zoekt door te zeggen dat je niet 'extremistisch' wil zijn.

Mike

 
Wow wat een agressieve benadering! Eet je soms niet goed Mike? :) Ik bepaal zelf wat ik wel of niet eet en zit hier niet om binnen een paar uur 'op vingers getikt te worden' maar om andere zienswijzen te leren kennen. Soms zitten daar interessante (goed onderbouwde) tussen die ik wil uitproberen en soms niet. Maar dat doe ik in mijn tempo. Misschien (denk het niet) ben ik broodverslaafd, so what? Ik eet inderdaad ook (zoete) aardappels, tomaten en paprika. Mea Culpa.... :lol: Niet te serieus zijn, is ook heel gezond hoor....

 
Hoi Elly,

Zelf vind ik Mike hier echt niet agressief overkomen: hij vertelt je gewoon wat feiten over dingen die jij (al dan niet bewust) nog eet, en waarvan aantoonbaar is aangegeven dat het niet goed voor je is, wat jij kennelijk dus ook nog niet wist.

Wat ik niet snap is dat jij, als voedingsconsulent, die dus andere mensen moet adviseren over wat goede voeding voor hen is, hier zo op reageert...

Adviseer jij je clienten dan ook om dit maar gewoon te eten? en dat de schadelijke gevolgen best mee zullen vallen?

Verder vind ik wel dat je een mooie site hebt!

 
Quote:
Wow wat een agressieve benadering! Eet je soms niet goed Mike?


Mijn woorden waren erop gericht om juist jou beter te laten eten...

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.726
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan