Voorstellen Oker

Oker

New member
Goedemiddag WAPpers :),

Ik ben Oker, een Nederlandse van 26 in België. Ik heb een man en een zoontje van 19 maanden. Ik heb geen baan (shock!) en vindt het fantastisch om moeder te zijn.

Ik ben altijd al geïnteresseerd geweest in gezonde voeding. Vanaf 14e tot mijn 20e heb ik een eetstoornis gehad (afwisselend uithongeren en overeten) en op mijn 19e ben ik vegetariër geworden met af en toe een stukje vis. Toen ik vaste voeding moest gaan introduceren aan mijn zoontje, werd ik me er heel erg van bewust wat ik in dat kleine lijfje wilde stoppen. Dit leidde tot veel lezen, zowel boeken als blogs op internet. Veel ideeën over wat gezond is leken me weinig wetenschappelijk, tot ik het boek 'Nourishing Traditions' tegenkwam. Ik heb geschiedenis gestudeerd en de onderzoeksmethode van Weston A. Price intrigeert me mateloos. Alle losse elementen die me aanspraken in andere wetenschappers, kwam hier samen. Bovendien is het voor een leek als ik heel erg common sense en goed te begrijpen.

Maar dan de praktijk. Goed eten is duurder en meer werk. Margarine vervangen door grasboter is eenvoudig, maar hoe vind ik rauwe melk waar ik woon? Of kefirkorrels? En hoe eet ik gezond met een beperkt budget? Hoe overtuig ik mijn man dat hij geen rommel meer eet en wat zeg ik tegen mijn familieleden als ze me extreem vinden (en ach zo zielig voor mijn zoontje)?

Jarenlang heb ik mijn familie er van proberen te overtuigen dat ze minder vlees moeten eten, en nu zeur ik over margarine. "De healthfreak heeft een nieuw geloof aangenomen", hoor ik dan. Ik vind het lastig om tijdens weekendjes bij familie eten te weigeren voor mezelf of mijn zoontje zonder dat ze zich afgewezen voelen, zonder ruzie te maken, superieur te klinken, of ingewikkelde woorden te gebruiken.

Op dit moment eet ik WAP zonder granen, aardappelen en peulvruchten. Oftewel Paleo met zuivel. Ik heb veel meer energie, minder honger en mijn lijf is strakker, zonder dat ik aan sport heb gedaan. Ik wil niet altijd zo blijven eten, maar weet niet goed hoe ik nu weer langzaam koolhydraten introduceer.

Ik zou graag weer zwanger worden, maar dit keer met een lichaam zonder tekorten. In mijn vorige zwangerschap werd heb me regelmatig zwart voor de ogen en zakte ik door mijn benen. Was dat een ijzertekort?

Deze WAP moeder linkt ochtendmisselijkheid aan een magnesiumtekort: http://www.mommypotamus.com/the-real-cause-of-morning-sickness/. Omdat ik tijdens de vorige zwangerschap tot week 16 dagelijks heb overgegeven en leefde op bananen, wil ik er dit keer alles aan doen om dat te voorkomen. Ook heb ik een vraag over foliumzuur bijslikken tot week 10 van de zwangerschap. Achten jullie dit nodig bij een gezond dieet? Zo ja, is er een merk dat jullie kunnen aanraden dat optimaal door het lichaam wordt opgenomen?

Groetjes, Oker

 
Quote:
Maar dan de praktijk. Goed eten is duurder en meer werk. Margarine vervangen door grasboter is eenvoudig, maar hoe vind ik rauwe melk waar ik woon? Of kefirkorrels? En hoe eet ik gezond met een beperkt budget? Hoe overtuig ik mijn man dat hij geen rommel meer eet en wat zeg ik tegen mijn familieleden als ze me extreem vinden (en ach zo zielig voor mijn zoontje)?


Ik beschouw inname van rauwe zuivel niet als een vereiste om fit en gezond te zijn. Met rauwe vis kun je al een heel end komen.

Goedkope Weston Price-approved voedingswaren:

- Makreel

- Sardines en ansjovissen

- Orgaanvlees zoals kippenlever

- Vetspek

- Zuurkool

Ook verdient het aanbeveling om met regelmaat gelatinerijke beestenbottenbouillons te maken. Ze zijn zeer voedzaam en staan bekend om hun proteinebesparend effect. De gelatine zorgt ervoor dat het lichaam de ingenomen eiwitten beter verbruikt waardoor je uiteindelijk minder van deze voedingsstoffen hoeft in te nemen. Minder eiwitten = minder vlees en vis.

Beestenbottten en mergpijpen kun je voor een habbekrats bij de slager kopen. Viskarkassen krijg je meestal gratis bij de visboer.

Quote:
Op dit moment eet ik WAP zonder granen, aardappelen en peulvruchten. Oftewel Paleo met zuivel. Ik heb veel meer energie, minder honger en mijn lijf is strakker, zonder dat ik aan sport heb gedaan. Ik wil niet altijd zo blijven eten, maar weet niet goed hoe ik nu weer langzaam koolhydraten introduceer.

Ik zou graag weer zwanger worden, maar dit keer met een lichaam zonder tekorten. In mijn vorige zwangerschap werd heb me regelmatig zwart voor de ogen en zakte ik door mijn benen. Was dat een ijzertekort?


Misschien is de glutenvrije pseudograan quinoa wat voor je? Het bevat alle essentiele aminozuren en is rijk aan vitamines B2 en E en de mineralen ijzer, koper en magnesium. Weston Price beschreef in zijn boek Nutrition and Physical Degeneration hoe vrouwen in de Andes quinoa aten om de fertiliteit te bevorderen en de productie van moedermelk te stimuleren.

 
Dit is precies wat ik doe Zotteke :).

Ik maak elke week visbouillon met gratis visafval. Mergpijpen vraag ik aan de bio slager, maar ik krijg er altijd maar 3 mee :(. Toch trek ik ook hier elke week bouillon van. Als ik kip eet, doe ik hetzelfde. Orgaanvlees eet ik ook wekelijks. En eieren zijn natuurlijk relatief goedkoop, eet ik elke dag.

 
Oker,

Men zegt wel vaker dat biologisch duurder is dan niet biologisch. Maar weet je, als je volwaardige voeding tot je neemt ben je langer verzadigd en gevoed, daardoor heb uiteindelijk minder nodig. Bovendien heb je geen behoefte meer in tussendoortjes, dus die spaar je ook uit.

Kijk ook eens op mijn site bij 'juiste voeding'

en lees ook het 'alleen lezen forum' hier op de site.

Volgens mij is het wel van belang dat als je zwanger wilt worden en eenmaal bent dat je wel zuivel tot je gaat nemen. Ook dierlijke vetten zijn belangrijk. Verder zou je de levertraan en/of boterolie tot je kunnen nemen, goed voor jezelf en je toekomstige kindje.

Lia

 
Quote:
Volgens mij is het wel van belang dat als je zwanger wilt worden en eenmaal bent dat je wel zuivel tot je gaat nemen


Er zijn toch ook primitieve volkeren, die Weston Price bestudeerd had, die geen zuivel tot zich namen? Volgens mij zijn de Inuit nooit geteisterd door onvruchtbaarheid vanwege een gebrek aan melk. Waarom die overdreven nadruk op zuivel? Ik eet zelf rauwe aangezuurde boter maar ik merk dat orgaanvlees en vissenhoofden me nog fitter maken.

Zuivel wordt op deze forum overgewaardeerd.

 
Je moet een goede dierlijke bron hebben van calcium. In veel delen van Azie eet men geen zuivel, maar eet men wel vissegraten. Tenzij jij graag graten knaagt, is zuivel een veel praktischere oplossing.

Mike

 
Bouillons en eierschalen zijn wel goedkoper en duurzamer want je gebruikt 'afval' van de vis-en vleesverwerking en de eiconsumptie...

Nothing goes to waste! :p

Mensen met een klein budget hebben hier meer aan.

 
Zoals Price al schreef:

Quote:
Het maakt niet uit wat de bron van mineralen en vitamines is, zolang de hoeveelheid maar voldoende is.


Mike

 
Dank voor de reacties! Ik zou graag meer zuivel gebruiken (heerlijk!), maar heb geen beschikking over rauwe zuivel, behalve geitenkaas.

Kunnen jullie deze vragen ook voor mij oplossen?

Quote:
In mijn vorige zwangerschap werd heb me regelmatig zwart voor de ogen en zakte ik door mijn benen. Was dat een ijzertekort?

Deze WAP moeder linkt ochtendmisselijkheid aan een magnesiumtekort: http://www.mommypotamus.com/the-real-cause-of-morning-sickness/. Omdat ik tijdens de vorige zwangerschap tot week 16 dagelijks heb overgegeven en leefde op bananen, wil ik er dit keer alles aan doen om dat te voorkomen.

Ook heb ik een vraag over foliumzuur bijslikken tot week 10 van de zwangerschap. Achten jullie dit nodig bij een gezond dieet? Zo ja, is er een merk dat jullie kunnen aanraden dat optimaal door het lichaam wordt opgenomen?


Dank!

 
Quote:
In mijn vorige zwangerschap werd heb me regelmatig zwart voor de ogen en zakte ik door mijn benen.


Quote:
Omdat ik tijdens de vorige zwangerschap tot week 16 dagelijks heb overgegeven en leefde op bananen, wil ik er dit keer alles aan doen om dat te voorkomen.


In deze twee citaten geef je, als je goed verbanden weet te leggen, zelf het antwoord: een schommelende bloedsuikerspiegel a.g.v. overmatige consumptie van suikerrijke eetwaren. Op mijn werk lijkt het wel of iedereen bananen eet! Ik ken ook iemand die letterlijk geen dag zonder bananen kan, zo verslaafd is ze eraan! Uit je verleden blijkt ook dat het al veel langer ontbreekt aan evenwicht bij jou:

Quote:
Vanaf 14e tot mijn 20e heb ik een eetstoornis gehad (afwisselend uithongeren en overeten) en op mijn 19e ben ik vegetariër geworden met af en toe een stukje vis.


Veganisten zijn ongelooflijke zoetekauwen! Dat krijg je nou als je je voeding baseert op 'aanmaakhout' (koolhydraten) i.p.v. een dik blok hout op het vuur (vetten). Dan heb je dus een hoop aanmaakhout nodig om het vuurtje brandend te houden - totdat je zelf opbrandt.

Mike

 
Een lage bloeddruk is een symptoom van bijnieruitputting. Een eetstoornis tijdens de puberjaren is EXTREEM belastend voor het lichaam en kan het er jaren over doen om hiervan te herstellen. Er zijn hier op het forum enkele voorbeelden van.

Mike

 
Ik weet het, ik was ongelofelijk suikerverslaafd en had altijd cravings. Die zijn volkomen voorbij gegaan sinds ik granen, aardappelen en peulvruchten ben gaan bannen.

Maar dan zit ik nog met 16 weken kotsen... iets wat ik dit keer echt hoop te voorkomen. Wat denk je van de theorie van het magnesiumtekort die ik aandraag?

 
Quote:
Wat denk je van de theorie van het magnesiumtekort die ik aandraag?


Bijnieruitputting komt door stress en stress rooft magnesium. Magnesium is HET ontspanningsmineraal.

Mike

 
Ok, gesteld dat ik bijnieruitputting heb, kun je me dan de link geven naar meer info hierover en vooral, wat ik hier aan kan doen? Bedankt alvast!

 
Quote:
Ook heb ik een vraag over foliumzuur bijslikken tot week 10 van de zwangerschap. Achten jullie dit nodig bij een gezond dieet? Zo ja, is er een merk dat jullie kunnen aanraden dat optimaal door het lichaam wordt opgenomen?


Lijkt me niet nodig als je voldoende kippenlever eet. Reguliere kippenlever bevat 770 mcg foliumzuur per 100 gram.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.471
Berichten
501.364
Leden
8.632
Nieuwste lid
Pinjo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan