Voorstellen : Jorden

Hallo ik woog vorig jaar 100 kg en zo rond februari besloot ik er wat aan te gaan doen. Ik ben een man van 60 inmiddels en nu weeg ik 83 en voel me er prima bij. Mijn vrouw is meer dan 20 kg kwijt en we zitten al een maand of vijf op een goed gewicht dus ons LCHF dieet heeft nu wat vaker een aardappeltje of een enkele keer een appel. Sinds kort heb ik een abonnement in de fittnesclub en dat bevalt helemaal prima. Suiker en graan zijn in de ban bij ons net als verkeerde plantaardige olien. Eten doe ik pas als ik behoefte krijg. dat kan rond 12 uur zijn of pas na vijf uur. Als ik zwaar werk wil gaan doen kan ik beter wel iets eten anders is de energie snel op, maar wandelen hou ik nu veel langer vol met een lege maag. een lege maag bepaalt niet langer of ik honger heb. Ik vergeet het gewoon als ik bezig ben. Ik heb in de tussentijd veel geleerd over voeding en de werking van hormonen, maar nog lang niet genoeg. eens kijken of ik hier iets wijzer kan worden. Ik dacht voordat ik ga reageren stel ik me even voor.
 
Hallo Jorden,
Wat goed van je dat je je gewicht onder controle hebt kunnen krijgen. (en je vrouw). Het zal je gezondheid zeker ten goede komen.
Ik heb een tip voor je. Eet met een kleine lepel en goed kauwen voordat je het doorslikt. Is goed voor de vertering, want dat begint al in je mond. (enzymen)
Zelf doe ik dat al jaren en wil niet eens een grote lepel meer gebruiken.

Ik neem af en toe een stukje chocola (de donkere variant) en breek dat in zo klein mogelijke stukjes. Op die manier kun je bv een kwartier chocola eten.
 
Hoi Romagi Chocola had ik groot ingeslagen maar dat is op inmiddels. 95% cacao, dat wel. Ik denk dat dat weinig kwaad kan idd. maar over goed kauwen heb ik vaker gehoord, maar ik snap niet waarom. Waarom zou je alles in een keer willen verteren, als sommige stukken wat langer duren kan dat toch niet verkeerd zijn? tenzij je de hele dag door eet. En hoi Jeroen
 
je bedoelt zeker dat het langer duurt voordat vlees is verteerd ten opzichte van groente?
Hoe dat van binnen (maag) gaat weet ik niet maar in het algemeen gesproken begint de vertering al in de mond en worden er enzymen (uit speeksel) toegevoegd en krijgen de hersenen een seintje om het lichaam voor te bereiden op de vertering.
Ook de maag moet zuur maken , en trouwens, we staan er niet steeds bij stil maar de hele dag is het lichaam bezig met "leven" het staat geen minuut stil.
zoek maar eens op Google naar vertering van voedsel. Bovendien geniet je er langer van als je er langer over doet voordat je het doorslikt.
En als een maaltijd bv in een half uur is opgegeten dan is het aan jou om te beslissen wanneer je weer iets wilt gaan eten.
 
@ Jorden: in chocola zit heel veel oxaalzuur wat best wel schadelijk kan zijn als je er veel van eet. Grote hoeveelheden zitten o.a in noten, zaden, spinazi, zoete aardappel, aardappel, graan, rabarber, snijbiet, bietjes en ook in chocola.Hier kan je meer informatie vinden over oxaalzuur en wat het doet met je lichaam. En hier is een lijst met voedingsmiddelen waar oxaalzuur in zit.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.691
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan