Voorstellen Iris

G

Guest

Guest
Hallo allemaal!

Al een tijdje kom ik dit forum tegen tijdens mijn zoektochten op internet met Google en nu me toch ook maar eens aangemeld. Ik zoek meestal in het Engels, dus kwam ik het 4 jaar geleden niet tegen toen ik begon met WAPF. Inmiddels ben ik al enige tijd chapter leader (Amsterdam/Almere) samen met een vriendin. Ook houd ik een blog bij over echt eten: Iris kookt Echt Eten.

Ik sta op het punt met GAPS te gaan beginnen ook en in mijn honger naar info kwam ik daardoor de laatste tijd toch wel vaak hier terecht, vandaar mijn aanmelding:)

Ik ben moeder van 3 (6,10 en 13 jaar) kinderen en door het slechte gebit van de jongste ben ik via Cure Tooth Decay bij Nourishing Traditions en WAPF gekomen.

Een kleine waarschuwing is hier op z'n plek:) Een forum werkt voor mij nooit zo goed, ik ben meer van de email lijsten en sinds een tijde ook op Facebook groepen. Het zit gewoon niet in mijn systeem om op fora te gaan kijken of er weer eens wat nieuws is gepost. Nieuwe FB berichten of email krijg ik gewoon op mijn computer of telefoon te zien, voor mij veel handiger. Dus of ik erg actief ga worden, valt te bezien;-) Ooit richtte ik ook een email lijst op voor WAPF, die is momenteel een beetje dood zeg maar, maar misschien blaas ik ook daar nog wel nieuw leven in, al bevalt de FB groep mij ook prima nu.

 
@Iris welkom!

Als het goed is kun je aanvinken of je op de hoogte wil worden gehouden van een topic, wanneer je dit aan vinkt voor het verzenden van jou bericht. Dan krijg je bericht over de mail wanneer iemand een bericht verstuurd.(Notify me of follow-up posts)

Thx voor de link ik ga zeker eens kijken op jouw blog.

Wie weet is een emaillijst wel wat, net zoiets als op yahoo of ken je dat niet?

ratel

 
Welkom mede-nieuweling. Wat grappig, ik ben je blog vrijdag tegengekomen toen ik zocht naar kleine stapjes gezond eten. Knap dat je wapf kunt eten met 3 kleintjes! Ik heb wel eens kleine logeetjes en das niet altijd makkelijk met gezond eten.

Ik lees hier al een tijdje mee ondanks dat ik nieuw ben en het is wel een redelijk 'strenggeleid' forum, maar ik vind dat niet zo erg, want dan leer je weer veel bij (en je kunt altijd denken: relax, de echte wereld is wat groter dan dit).

 
@rateltje Dat is me wel bekend hoor, dat ik dat aan kan vinken, maar dat geldt dan alleen voor topics waar ik op reageer of die ik start, niet door nieuw gestarte topics van anderen. En mijn email lijst was een Yahoo group, en of ik daarmee bekend ben, al 14 jaar:) Maar evengoed bedankt voor het meedenken hoor!

@blauweschrijver Leuk dat je mijn blog al gevonden had! Hopelijk heb je er wat aan! En tja, met kleine kinderen, het is soms lastig idd. Het scheelt dat mijn kinderen niet naar school gaan misschien en daardoor toch minder beïnvloed worden door leeftijdsgenootjes. Bovendien waren we al suikervrij voordat ik WAPF ontdekte, scheelt ook al een heel stuk. En ik heb het geleidelijk aan geïntroduceerd, net als mijn stappen plan zeg maar. En we cheaten ook wel hoor, vooral manlief heeft daar een handje van, want die roept steeds dat hij geen 100 hoeft te worden. Hem zitten vooral de torenhoge kosten van het eten dwars, want daar gaat wel bijna al ons geld aan op en dat is wel eens lastig...

 
@Iris ik vind de site heel informatief, duidelijk en uitgebreid.

Hier door de weeks ook 3 kids (3,4 en 13jr)

Ben erg benieuwd hoe jij het doet met jou kids wanneer ze elders gaan te spelen, geef je ze dan hun eigen lekkers mee?

Ben benieuwd hoe anderen ermee omgaan dat jullie als gezin anders eten.

Ik ga verder met lezen van bloggen :)

wellicht krijg ik daar al antwoorden ..............

ratel

 
Hoi Iris, wat een toeval, ik heb net een link naar je blog geplaatst in een ander topic. Ik heb er veel aan gehad. Welkom hier, ook al ben ik zelf ook een newbie :)

Vraagje, is het nog goed gekomen met het gebit van je jongste? Ze heeft inmiddels 'grote mensen tanden' neem ik aan? Mijn oudste gaat binnenkort ook wisselen, toch wel erg spannend (zeker met alle kennis van hier).

En dan ben ik verder nog een beetje nieuwsgierig waarom je kinderen niet naar school gaan. Geef je thuisonderwijs? En chapter leader, wat houdt dat precies in?

Tot zo ver Nieuwsgierig Aagje...

groetjes :D

 
@kaasmeisje dat is moeilijk te zeggen, we kopen weinig anders dan eten eigenlijk zeg maar en het is iig meer dan de huur die we betalen voor het huis. Ik schat dat het neer komt op zo'n €200 per week. Het is lastig te zeggen, omdat ik ook veel dingen via internet koop wat vaak bulk voorraden zijn, zoals van de week een emmer kokosolie van 25 kilo van €200. Ik werk niet en manlief heeft een eigen bedrijf, maar werkt liefst zo min mogelijk, zo gezond is zijn beroep niet..

@rateltje Dank voor je compliment! Mijn kinderen spelen maar weinig elders en als ze dat doen, laat ik ze meestal gaan. Ze hebben zelf ook wat te zeggen. Soms zeggen ze zelf wel dat ze dingen niet mogen, soms zeg ik het wel tegen de ouders dat ik niet wil dat ze suiker of fruitsapjes ed. krijgen. Tegen familie zeg ik het wel en die vinden het wel erg lastig. Mijn schoonmoeder wil ze het liefst volstoppen en snapt gewoon niet wat wel en niet mag, kwam met de raarste dingen aanzetten en neemt steevast nu maar fruit voor ze mee, omdat ze denkt dat dat wel goed is, maar dat zijn dan van die mega zoete Gala appels:-( Iedereen heeft altijd zoiets van 'Ach, voor een keertje', maar als je regelmatig ergens komt, is het niet meer 'een keertje', ik ga daarom ook niet zo graag meer ergens heen. Eigenlijk vind ik familie nog lastiger, oma's en opa's vooral, want die vinden dat ze de kinderen moeten verwennen ofzo en dat het best een keertje moet kunnen...

@clara Wat leuk dat je naar me gelinkt hebt. In welk topic was dat?

Het is me met mijn jongste nooit gelukt het protocol van Ramiel Nagel te volgen. Deels omdat ze veel dingen daarvan echt niet ging eten (Cod liver oil kreeg ik er heel lang met geen mogelijkheid bij haar er in, pas toen die visjes kwamen en die gingen er weer uit, daarna nam ze de CLO gewoon van een lepeltje), deels omdat ik niet alles kon vinden of betalen, deels omdat het niet gelukt is bepaalde produkten haar niet meer te laten eten, zoals brood en deels omdat het sociaal ook erg lastig was. Vooral de jongste is altijd erg gericht geweest op eten, maar dan liefst witmeel dingen, zoet enzo en ik ging toen nog regelmatig naar thuisonderwijs bijeenkomsten en daar wist ze precies bij wie ze kon halen, krijgen wat ze wilde en ik was constant haar daarvandaan aan het houden. Het is me niet gelukt haar tanden te laten remineraliseren. Er zijn 2 kiezen getrokken omdat die ontstoken waren en ze pijn had, 2 kiezen die flinke gaten hadden zijn toch maar gevuld en een paar kiezen hebben nog wel gaatjes die de tandarts in de gaten houdt, maar niet gaat vullen. Haar voortanden heeft ze inmiddels gewisseld (onder 4 en boven 2) en die twee boven die nu aan de beurt zijn waren ook ronduit het slechtst. Een is een stompje, dat zit een beetje los, de ander is er kortgeleden uitgegaan. Het melkgebit van mijn middelste was ook niet zo heel goed en dat is ook helemaal goed gekomen nu hij klaar is met wisselen. Ik heb goede hoop dat dat met de jongste ook zo zal zijn. Ze heeft wel witte vlekken op haar nieuwe voortanden, ik denk dat dat komt doordat ze veel door haar mond ademt...:-(

En ja, wij geven thuisonderwijs, omdat we het onderwijs systeem niet bij ons vinden passen. Chapter Leader is een aanspreekpunt zeg maar voor WAPF, als mensen willen weten waar ze dingen kunnen kopen bijvoorbeeld, kunnen ze met mij contact opnemen. En onlangs was er een bijeenkomst in Almere voor geïnteresseerden. Je nieuwsgierigheid bevredigd? ;-)

 
Dankjewel voor je uitgebreide reactie! hopelijk bracht ik je niet in verlegenheid.

Dat was (op zich niet zo bijzonder, sorry!) in het topic over een mogelijke WP startpagina. Het stukje dat je schreef over de nieuwe wet. Ik vind het echt ontzettend balen, want als beginneling had ik een site met gecombineerde informatie & recepten & verkooppunten erg goed kunnen gebruiken. Nu ben ik het zelf een beetje aan het bricoleren. Ook het boek Nourishing Traditions besteld, hopelijk heb ik daar wat aan.

Wat mij erg aansprak was jouw standpunt dat Weston Price "in principe geen voedingsmiddelen uitsluit" en het idee dat na nauwkeurige (voor)bereiding ook, bijvoorbeeld, peulvruchten toch nog gegeten kunnen worden. Voor vier personen 3-4x daags een maaltijd gebaseerd op biologisch, grasgevoerd vlees is voor ons financieel gewoon onmogelijk. (en nee, we hebben geen koophuis/auto/gadgets/eerstehands kleren en gaan niet op vakantie, en ja, ik weet dat het keuzes maken is, maar ik heb ook al een belangrijke keuze gemaakt door niet te werken - maar ik sta open voor suggesties! :wink: )

Jammer dat het niet gelukt is de tanden van je dochter te remineraliseren. Lijkt mij inderdaad een hele opgave met zo'n kleintje en inderdaad, de grote 'boze' buitenwereld. Wees maar blij dat ze niet naar school gaan, want dat ik helemaal verschrikkelijk wat dit betreft. Ik ben echt de grote uitzondering op school. Vorige jaar de enige (!) die gezond trakteerde! 8O.

Thuisonderwijs is ook wel eens door mijn hoofd gegaan, de laatste tijd veel meer. Dit komt omdat mijn jongste een meisje is dat niet goed matcht met school, het hele concept, het hele systeem. En dit is erg moeilijk, levert veel piekeren op. En je hebt toch de drang als moeder je kind te beschermen. Eigenlijk is het raar dat ik haar zo veel kan bieden (aandacht, tijd, en ook kennis - momenteel doe ik 'niets' met mijn studies) en haar dan weg breng naar een plek waar dit allemaal minder beschikbaar is. Maar ik geloof dat als je kind eenmaal/ooit naar school is geweest, het lastig is nog toestemming te krijgen. En ook dat "mijn kind past niet bij school" niet als geldig argument gezien wordt, maar wel "school past niet bij de opvattingen van de ouders".

Mijn dochter heeft overigens ook witte vlekken op haar (melk)tanden. Fijn om te lezen dat het een onschuldige oorzaak kan hebben!

Zijn er ook bijeenkomsten omgeving Rotterdam/Albranswaard?

groetjes en bedankt!!

 
Hi clara, je lijkt in hetzelfde schuitje te zitten als ik, ook ik werk niet, geen koopwoning, geen nieuwe kleren, geen gadgets en maar 1x in de zoveel jaar gaan we op vakantie. Auto heeft manlief wel, maar dat is noodzakelijk voor zijn bedrijf. Als hij die daarvoor niet nodig had gehad, had hij hem waarschijnlijk de deur uit gedaan.

Het is inderdaad lastig om nog vrijstelling te krijgen na schoolgang, toch lukt het soms nog wel, al zul je wel wat haar op je tanden moeten hebben en een hoop geduld en doorzettingsvermogen. Als je het echt wil, is er wel een manier te vinden en dan ga je er ook voor!

voor zover ik weet zijn er alleen in Nijmegen, Utrecht en Almere/Amsterdam chapter leaders, niet in de buurt van Rotterdam. Als je adressen zoekt, ik kan je vast helpen, want ik heb ook 4 jaar geleden alles moeten uitzoeken, daarom begon ik ook dat blog, want niet iedereen hoeft steeds het wiel opnieuw uit te vinden niet waar!? Ik vind het ook leuk om te doen en ben een goede vinder, al zeg ik het zelf, informatie junk die ik ben;-)

Ook hier is het financieel niet haalbaar om Paleo zeg maar te eten, dat is ook 1 van de redenen dat ik er nooit aan begonnen ben.

Vrij onschuldig, maar mondademhaling droogt de slijmvliezen uit en is ook niet goed voor zowel het gebit als de mond- en keelholten enzo, gevoeliger voor infecties dan.

groetjes

Iris

 
Mijn dochter is gewoon een heel gevoelig, sensitief meisje. Gevoelig voor prikkels en emoties en niet weerbaar. Ze gaat ten onder in de grote klas. Gelukkig gaat ze naar de zomer naar het speciaal onderwijs, een klas met 12 kindjes en twee speciaal gekwalificeerde leerkrachten. Maar met haar intelligentie is niets mis, die bleek zelfs bovengemiddeld te zijn, dus de vraag is hoe lang ze haar nog kun bieden wat ze op dat terrein nodig heeft op het speciaal onderwijs, alle "individuele leerlijnen" die ze daar hebben ten spijt. :? Voorlopig ben ik benieuwd hoe dit uitpakt.

Ik heb het boek van Sally Fallon besteld. Als ik dat gelezen heb hoop ik mij ook een beter beeld te kunnen vormen van wat ik allemaal nodig heb. Rauwe melk bleek al een hele opgave en heb ik ook nog niet kunnen vinden. Ik ben ook niet zo mobiel zonder auto en met schooltijden. Maar ik baal er wel van.

 
Oh Iris, wat leuk om je hier te zien, ik lees je blog al een hele tijd met veel plezier. Op die blog heb je nooit iets over thuisonderwijs gedeeld (voor zover ik weet), kun je dat een keer doen? Of hier, mag ook? Hoe je omgaat met reacties/vragen van anderen op je afwijkende keuzes (voedsel, opvoeden)? Zou ik als jonge moeder (1 peuterkindje) graag meer over horen :).

 
hè bah, stuur ik een uitgebreide reactie, krijg ik de melding dat mijn poging is mislukt dat te psten, of ik maar ff opnieuw wil beginnen... Sorry geen tijd voor nu, ga het ontbijt voor de kids klaar maken:)

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.870
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan