Voorstellen blauweschrijver

blauweschrijver

New member
Hallo.

ik ben blauweschrijver. 25 jaar. Ik heb geen grote gezondheidsklachten maar zorg graag goed voor mijzelf en anderen. Mijn grootste hobby is koken en doordat kokosolie en experimenteren met lekker bereiden van kalfsniertjes en bottenbouillon mij niet vreemd zijn, ontdekte ik 2 jaar geleden marksdailyapple en weston a price.

Ik eet niet helemaal clean, maar wil dat nu wel helemaal gaan doen om ook mijn kleine klachten, huiduitslag en mentale moeheid, weg te krijgen. De laatste keer dat ik helemaal geen huiduitslag of acne had was toen ik een half jaar helemaal veganistisch at én geen brood of pasta, maar wel gekookte haver. Ik was mentaal echter niet goed. Te alert en mijn oordeelvermogen bestond niet meer.

Mijn moeder is gehandicapt. ik kan het niet specifiek omschrijven omdat ik niet direct te googelen wil zijn. Mijn moeder eet wel eens in een instelling en dat is bijna altijd echt heel slecht. Ik probeer dan voor haar te koken, meestal lukt dat ook wel een paar keer per week.

Ik doe zwaar en moeilijk werk maar heb daar niet veel stress van, behalve het vreselijke contract met te lange dagen en te hoge woonlasten. ik woon samen met mijn lieve vriend en 2 katten. Sinds een maand een tuin.

Ik heb me aangemeld om me beter te informeren over eten. En misschien kunnen jullie mij helpen om mijn leven beter te organiseren of hebben jullie tips voor makkelijke snacks voor mijn moeder die te bewaren zijn in de koelkast 48+ uur. Ik weet dat de meeste op dit forum ouder zijn, maar dat vind ik juist prettig.

 
Hoi blauweschrijver, welkom hier.

Ben je een mannetje of een vrouwtje? :?:
Quote:
De laatste keer dat ik helemaal geen huiduitslag of acne had



Huiduitslag en acne is een teken dat je spijsvertering niet op orde is, lees dit eens: http://www.voedingisgezondheid.nl/Huid_sub_acne_en_puistjes.html

Zou je eens willen beschrijven wat je eet en drinkt op een dag? Dan kunnen we je gerichte informatie geven.

Verder vind je op 'mijn site' allerlei informatie vanaf dit forum overzichtelijk bij elkaar gezet.

Ook het 'alleen lezen forum' met teksten van Mike is bijzonder informatief en leerzaam.

Voor recepten en zo: google eens met de volgende gegevens: recepten westonprice.nl

je krijgt dan diverse topics waar wel wat voor je in staat. Wel fijn dat je voor je moeder wilt koken, dat zal haar goed doen.

Ook kun je proberen of ze je moeder water met sole willen geven en eventueel een scheutje appelazijn om haar maagsappen te verbeteren.

Lia

edit: zie net in een ander topic dat je een 'vrouwtje' bent.

 
Hai Poekie,

ik ben inderdaad een vrouwtje, de meeste mannen hebben geen spiraal :).

Dankje voor je welkom en link naar je site.

Wat ik zoal eet op een dag. Handig om te weten dat ik 12-20 uur per dag van huis ben. Ik maak op mijn vrije ochtend vaak eten voor een paar dagen of zelfs de hele week. Ik eet soms 2 of 3 dagen hetzelfde en voeg dan steeds iets anders toe, vind dat niet erg.



Ontbijt
4 x per week: 2-4 eieren met soms bladgroente, blikje tomatenpuree of restje eten van gisteren erdoor, gebakken in ghee en kokosolie.

3 x per week begin ik voor 5 uur 's ochtends met werken, dan maak ik een budwig geinspireerd papje voor onderweg van volvette yogurt, lijnzaadolie, schep gehakte amandelen en rozijnen, soms ook nog gebroken lijnzaad en honing of bessen.

Lunch, salade van tonijn of met worst als hoofdbestanddeel. Kippensoep of andere soep, ik neem vaak een 2 literfles mee om in de koelkast op werk te zetten en warm dat dan op. Vaak heb ik geen tijd voor lunch en eet veel 's avonds. Soms moet ik zakelijk lunchen en dan neem ik 1 broodje of 2 boterhammen. Ik weet dat dat niet WAPF is, maar soms moet je 2 kwaden afwegen.

Avond, grote maaltijd. Favorieten zijn kokos-bloemkool. Quiche van rauwmelkse kaas en groenten. Vette vis van de bbq met pepers. Iedere week maak ik bouillon van afwisselend vis of kip of rund en dat vormt 3 dagen per week de hoofdmaaltijd. Ik voeg altijd extra dingen toe zoals room, groenten van de markt of de verkoop vd volkstuintjes en een stukje vlees. Zoals ik eerder aangaf vind ik het altijd leuk om met orgaanvlees een "michelinmaaltijd" te maken, dat doe ik dan ook graag. Favoriet is kalfsnier op zijn vlaams.

Rantsoen voor tussendoor: Amandelen en daarbij soms gedroogde vruchten of wortels. Klein blikje kokosmelk, dat kun je in den haag kopen bij de indiase shops. Ik ben ook dol op goede gedroogde worst maar heb daar niet altijd budget voor. Ik zou graag zelf kippen houden voor eieren en haantjes voor de slacht maar heb nu een vrij hektisch bestaan, zacht gezegd. Mijn vriend verliest zijn baan over een week en is handig met dieren, dus wie weet.

 
Mijn slechte dingen zijn voornamelijk wijn zo 4 keer per week 1-3 glazen en soms chips en natuurlijk chocola. Behalve chocola ben ik geen zoetekauw, dat scheelt.

Oja, ik drink ook koffie. Teveel. Ik denk 4-7 koppen per dag.

 
Ik zie koffie, noten, nachtschades, gedroogde vruchten en fyto-oestrogenen (lijnzaadolie). Zolang je nog blijft snakken naar stimulerende middelen i.p.v. voedzame voeding klopt je voedingspatroon nog niet. Wel al op de goede weg!

Mike

 
Hallo blauweschrijver,

Welkom hier. Ik heb me ook pas voorgesteld, maar je vroeg om snacks voor je moeder.

Mijn moeder heeft Alzheimer en zit in een verpleeghuis. Ze is een echte snoepkont en ze krijgt daar bijna alleen maar brood met chocopasta, vla en koekjes en avondeten met smaakversterkes uit een warmhouder in plastic verpakt. Oftewel: erger kan bijna niet.

Ik bezoek haar eens per week en neem dan cake of cupcakes mee voor haar die ik zelf maak van:

Recept:

- kokosschaafsel (250 gram)

- amandelmeel (150 gram) (niet het allergezondst, maar zonder dit is de cake minder lekker voor haar en kruimelt teveel)

- 7 eieren

- 125 gram biologische roomboter

- 125 gram extra vierge kokosolie

- 125 gram kokosbloesemsuiker

- vloeibare stevia (zo onbewerkt mogelijk) naar smaak

- beetje citroenessence (biologisch)

- beetje vanille-essence (biologisch)

Droge delen en natte delen bij elkaar mengen.

bijvoorbeeld in een gietijzeren broodvorm of in ongebleekte papieren cupcake vormpjes

ca. 60 minuten in de oven op 170 graden (even controleren door in te prikken met een vork of de cake van binnen al droog is)

Mijn moeder smult ervan en verkiest dit zelfs boven haar vla en koekjes.

In de koelkast (door de eieren) blijft dit zeker een kleine week goed, je kunt het ook invriezen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Er is ook een topic "recepten" waar wellicht ook wat ideeën instaan.

Groetjes,

Edith

 
fyto-oestrogenen? Die zitten vooral in soya toch? En dat eet ik niet meer.

Bedankt voor de tip dat die dus ook in lijnzaadolie zitten!

Mijn koffieverslaving is mijn eerste project dat ik aanpak trouwens, maar dan wel stap voor stap, ik heb bijvoorbeeld nu een kleiner mokje. Ik snak zeker niet naar noten en gedroogde vruchten en wortels, maar ze zijn handig om in je tas te hebben. Als ik dan ontiegelijk lang moet wachten ergens mag ik van mezelf geen patat met pinda, wat ik het liefste zou nemen meestal. Maar het is dus beter om gedroogde worst oid reserve in mijn tas te hebben? Hoe verpak ik dat dan luchtdicht en handig, mag dan weer geen mes bij me dragen.

Sole is gewoon zout? alleen dan met grotere kristalstructuur en zonder mechanische bewerking?

Appelazijn in water deed ik al voor haar, fijn om te horen dat jij dat ook als iets goeds ziet.

 
Dankjewel Edith, dat is echt een supertip! ik ben zelf namelijk geen zoetekauw maar mijn moeder wel en dan weet ik niet zo goed wat ik moet maken.

Mijn moeder heeft weliswaar geen alzheimer maar wel zeer ernstige geheugenproblemen als onderdeel van haar later ontstane handicap.

Ik wens je sterkte met je moeder, en heel lief dat je zo om haar denkt. Zal vast niet makkelijk zijn.

 
hoi blauweschrijver,

je doet het volgens mij hardstikke goed met je eetpatroon ,echter tomatenpuree is ook een nachtschade.

 
sole is vloeibaar zout;

Je doet 1/3 deel keltisch zeezout in een pot(je) en vult de rest aan met water. Hiervan doe je 1 theelepel in een glas water en dat drink je op.

Je behoefte aan chocolade is een magnesiumtekort. En je zult merken zodra je meer vetten en zouten tot je gaat nemen dat je behoefte aan chocolade afneemt en ook je behoefte aan koffie.

Voor tussendoor kun je i.p.v. noten en rozijnen ook kaas en/of yoghurt meenemen.

Lia

 
Welkom blauweschrijver,

De jongste op het forum is 15 jaar, en er zijn er nog 2 onder de 20 voor zover ik weet, de jongeren zijn dus ook goed vertegenwoordigd :) Ik ben zelf ook de 30 voorlopig nog niet gepasseerd trouwen :-D

Lijnzaad zit volop fyto-oestrogenen, die kun je er beter uitgooien, en als je wilt vervangen voor olijfolie (kokosolie is nog beter, maar dat mengt niet zo goed in pap). Gedroogde worst kan denk ik prima in stevig verpakt aluminiumfolie, helemaal luchtdicht krijg je het niet, maar het blijft dan wel aardig goed.

Pepers en tomaten vallen onder de nachtschades, op de site van Poekie kun je er over lezen waarom je die beter niet kunt eten. Ik heb ze zo goed als geschrapt. Soms eet ik nog een verdwaalde tomaat in een restaurant, of als ik bij mensen eet ga ik niet overdreven kieskeurig zitten vissen, maar thuis komen ze er niet meer in.

Succes met je nieuwe voedingspatroon!

 
Dankjulliewel San, Poekie en Marijan.

Ik vind verse peper zó lekker, wat kan dat vervangen? En amandelen (waar ik trouwens maar een stuk of 4-5 per dag van eet, gaat dus niet over grote kwantiteit)?

Ik eet overigens geen tomaat en paprika, vind ik te waterig in bijna alle gerechten. Maar tomatenpuree.. mmmm. Is dat echt héél slecht? Of misschien met mate?

Mijn lijnzaadolie is bijna op, komt dus goed uit!

Vanavond staat er kippensoep op het menu met daarnaast klein stoofpotje van turkse wortel, rundvlees en room. Ik ga morgenochtend naar de markt en ga dan voor de hele week inkopen doen, nog tips?

ik koop meestal als standaard:

- 5 stukken bot-met-merg etc, dat kost nooit meer dan 2-3 euro of biologisch 4-5. Als ik het niet zie of er niet bijligt dan koop ik het bij de appie, 2 euro voor 2 flinke botten.

- turkse wortels, kilo of 3 a 4 = 1 euro + nog wat goedkope groenten, meestal een knol en een wortelsoort + 1 bladgroente. Er zitten redelijk wat koolhydraten in wortelachtigen en knollen denk ik, maar ik vind het fijn wintervoedsel. Dan koop ik anderhalve liter ayran -zeg maar zoutfrisse kefir- en soms sahlep, een romig knollendrankje. Ik weet niet zeker of die laatste twee wap zijn? Mijn vriend is verzot op ayran.. Misschien kunnen we dat met meer tijd ook wel zelf maken.

- vis, vaak toch makreel. Ik krijg vissenbotten hier gratis in een zak van de marktman omdat hij ze anders weggooit, deze komen vooral van makreel en haring, soms van zalm of forel. Hij roept ook daadwerkelijk 'lekkere graatjes, helemaal gratissss' als hij me ziet... :oops:. Dit kan dus het gevolg zijn van 1 keer vragen naar graten voor de soep! Ge zijt gewaarschuwd.

De rest wisselt. Iemand nog vervangende tips voor mijn schepje tomatenpuree door gebakken ei?

 
Hi blauwe schrijver, welkom. Peper kun je vervangen door mosterdzaad, gember en laos, is allemaal ook pittig.

Ayran en salep, nooit van gehoord, ik leer weer wat bij, is Turkse yoghurt met zout, knoflook, munt en ijsblokjes? LIjkt me Wapf-proof hoor, salep zit geloof ik behoorlijk wat suiker in, misschien zelf maken?

Als je botten haalt zou ik wel op kwaliteit letten, op zoek naar botten van grasgevoerde dieren. Amandelen moet je weken en roosteren op lage temp om ze goed te prepareren en fytinezuur te elimineren.

Oh ja ipv tomatenpuree bij je ei, wat uitjes? een zuur uitje/augurkje er naast? Succes met alle aanpassingen.

 
Ik doe wel eens avocado bij mijn eieren en spek, misschien een variant om eens te doen. Elke dag is misschien iets te duur, tenminste voor mij, maar wel erg gezond.

 
Oe ja avocados! Erg lekker maar inderdaad niet zo goedkoop.

Tanja, ik zal inderdaad eens kijken naar wapf smaakmakers. Ik moet zeggen dat gevoelsmatig een verse sappige peper natuurlijker overkomt dan gedroogde mosterdzaad. Maar natuurlijker is niet altijd beter. Gember gebruik ik al regelmatig, das een goeie ja.

Ayran is denk ik het meest goedkope frisse drankje dat je in Nederland kunt kopen zonder suiker. Ik hou zelf wel van gewoon water en thee en koffie, maar mijn vriend niet, was altijd van de frisdrank maar drinkt nu al een jaar of 2 alleen nog ayran en soms limonade.

In salep zit veel suiker, al verschilt dat heel erg per merk. Zelf maken is heel goed mogelijk inderdaad! Dan kan ik gewoon de toegevoegde suiker weglaten. Heb het nooit geprobeerd.

Recept kalfsniertjes. Vooraf: kalfsniertjes KUNNEN niet mislukken!

- kalfsniertjes, 2 - 4 pp

- snij de niertjes open. Als er witte hardere vlokjes inzitten: die wegsnijden

- Gooi ze op een drupje olijfolie in de koekenpan, middelhoog vuur

- Er komt nu gesis en vocht vrij: vocht weggooien of overgieten, ik gooi het meestal weg want mijn vriend en meeste bezoek of moeder trekt die eerste geur niet

- Voeg een klontje boter of ghee toe, kokosolie is niet lekker met niertjes is mijn ervaring

- Zet het vuur hoog en voeg uitjes toe en een marinade van mosterdzaad, een drop sherry en peterselie. Als je per se geen suiker wil, dan kun je vantevoren rooibosthee laten trekken en hier een half kopje van bijgooien. Klinkt raar, is lekker.

- Omdraaien die boel tot het knispert, enkele paddestoelen toevoegen

- Serveren op een bedje van boterraap of andere knollen, eventueel gepureerd als je huisgenoten hebt die minder gewend zijn. Spek bakken als toevoeging.

- Een dot volle room mengen met peterselie of -afhankelijk van seizoen- bieslook

- Ook lekker met een volle gepofte knoflook op de bbq!

 
Quote:
zwarte peper is wel 'toegestaan'.



Ik heb pas een lezing met kruiden gehad en als je last heb van pijnlijke knieen, moet je volgens de spreker van de avond geen zwarte peper eten!

Mijn zus en ik en nog iemand hier hadden last van de knie(en) en ik laat nu peper staan en gebruik gember en mosterd als vervanger voor pittige gerechten.

 
Ik gebruik zwarte peper, mosterd en gember als pittige smaakmakers. Als vervanger voor tomatenpuree kun je kokosmelk gebruiken. Tomatenpuree dikt een saus in en dat doet kokosmelk ook. De romige smaak van kokos is superieur aan die van tomatenpuree!

Mike

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.476
Berichten
503.711
Leden
8.636
Nieuwste lid
Jerosteo
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan