Voedingsadviezen uit de geschiedenis

Alethea

New member
Ik kwam juist dit stukje tegen over reine en onreine dieren volgens de bijbel.

Ik vind het interessant om te weten hoe er ook pre Weston Price gedacht werd en waarom. Misschien kunnen we in dit topic de verschillende visies uit de filosofie en religies verzamelen en samen kijken wat we er van vinden en wat we er van kunnen opsteken.

Ik wilde even reageren op het stukje over de reine en onreine dieren. In het artikel dat Alethea aanhaalt, lijkt het alsof God sommige dieren vanaf het begin geschikt achtte voor menselijke consumptie en andere dieren niet.

Als we nog verder in de tijd teruggaan, zien we dat vanaf het allereerste begin mensen geen vlees aten. Daar zijn ze pas mee begonnen na de vloed in Noach's tijd.

Noach kreeg toestemming (in Genesis 9:3) om álle dieren te eten. Dus er was wat dat betreft geen restrictie. Maar toen God later de Wet aan de Israëlieten gaf, zei hij hun dat bepaalde dieren rein en andere onrein waren. Dat had te maken met welke offers voor hem aanvaardbaar waren.

Kolossenzen 2:1 maakt duidelijk dat de Wet opgeheven werd met de dood van Jezus op aarde. God vroeg een paar jaar later dan ook aan Petrus waarom hij nog steeds niet van de voormalige onrein geclassificeerde dieren had gegeten. Dat was voor hem natuurlijk een heel vreemd idee, omdat hij heel zijn leven onder de Mozaïsche Wet had gestaan en het toen verboden was geweest.

In Handelingen 10:15 staat: En de stem [sprak] wederom tot hem, voor de tweede maal: „De dingen die God heeft gereinigd, moogt gij niet langer verontreinigd noemen.”

Het lijkt er dus niet op te wijzen dat het ene dier wel geschikt is voor consumptie en het andere niet. Gelukkig maar, want ik ben gek op spek!

Ik zag op TV dat schapen die geschoren werden en per ongeluk een wondje kregen werden ingesmeerd met = speeksel en aarde. Ze hadden niets anders.

Mag ik even mijn aandacht opnieuw vragen voor het volgende?
Ik zie dat het boek van Andreas Moritz: Tijdloze geheimen van gezondheid en verjonging” uitgekomen is.
Als ik zo zie wat er in het boek aan de orde komt, dan weet ik nog niet of dat zo overeenkomt met WAPF. Hij is niet positief over vlees.
http://www.boekenoveropvoeden.nl/Inkijken/9789079872794.pdf

Is dit boek aan te raden of voor degene die een WAPF patroon wil aanhouden, of beter niet?

Moritz was op zijn manier briljant. Als je negeert wat hij over dierlijke eiwitten schrijft is wat hij te melden had zeer informatief en leerzaam.

Mike

Zij hadden veel grotere maalkiezen dan wij en die waren niet om vlees van bot af te scheuren.

Mike

Vanaf 1 januari wil ik 2 weken detoxen met bouillons van botten en ossenstaart, kefir, rauwe melk en toch wel eieren omdat ik anders het op mijn werk niet volhoud.

Mis ik hier dan iets, of kan ik dit 2 weken gerust zo doen?
Dorothé

Geen enkel probleem. Vraag maar aan Tanja, die heeft vorig jaar nog een kuur van bottenbouillon van 3 weken gedaan.

Mike

Heb het al eens een maand gedaan op kefir en bouillon, soms met rauw eigeel door de kefir en af en toe wat rauwe stukjes lever ? knap je van op.
Altijd in januari ook, ben je al dat eten toch beetje beu nietwaar? Misschien doe ik wel weer mee.

Dit spreekt me namelijk wel aan!

http://freetheanimal.com/2013/04/kefir-recomposition-progress.html

Kijk D de bedoeling van dit soort kuren is dat je gezondheid er door verbeterd en daarmee zul je ook een gezond gewicht bereiken. Drink tot je verzadigd bent, ga niet lopen hongeren, omdat je je graag wilt afvallen, want dan zitten de kilo's er zo weer aan. Voor mensen met ondergewicht geldt dat ze extra op moeten letten dat ze voldoende drinken om gewichtsverlies tot een minimum te beperken.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.518
Leden
8.654
Nieuwste lid
emmabaker
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan