Verborgen reflux/koemelkallergie bij baby

NewMamma

New member
Ik ben nieuw op dit forum en zou graag wat advies krijgen over het volgende. Sinds 6 weken ben ik moeder geworden van mijn eerste kindje. De bevalling was erg pijnlijk en uiteindelijk toch gekozen voor een ruggenprik, waarna zij met de vacuümpomp en de knip geboren werd. Ze is binnen een uur aangelegd aan de borst. Helaas heb ik al vrij snel moeten bijvoeden met kunstvoeding omdat mijn productie niet op gang kwam en uiteindelijk helemaal overgestapt naar kunstvoeding. Ik zit hier trouwens nog steeds mee, iedere keer wanneer ik een borstvoedende vrouw zie krijg ik tranen in mijn ogen.

Mijn dochter weegt intussen 4,95 kilo en heeft last van (extreme) darmkrampen en verborgen reflux. Ik volg alle leefregels op (kleine voedingen per dag, rechtop voeden, boertje laten, omhooghouden na voeden, bedje schuin etc), jihannesbroodpitmeel geprobeerd maar daar raakte ze verstopt van en daarna voeding tegen krampjes en spugen (Friso comfort) wmaar daar raakte ze niet verzadigd van. De huisarts gaf medicatie: 2x1ml ranitidine (idd een maagzuurrremmer..) en uiteindelijk een doorverwijzing naar de kinderarts en die wil eerst 2 weken de medicatie verhogen naar 2x1,5ml en daarna met Nutrilon pepti aanzien of er een koemelkallergie is.

Zelf heb ik altijd last gehad van maagzuur en hiervoor gebruikte ik betaine hcl van now, tijdens mijn zwangerschap had ik hier vreemd genoeg geen last van en na de bevalling weer wel. Zelf heb ik bewust geen maagzuurremmers gebruikt en ik zit er best mee dat ik mijn kleine nu maagzuurremmers geef maar anders heeft ze gewoon zo last van de refluxklachten. Ze zeggen dat dit heel normaal is bij baby's omdat het maagklepje nog niet goed werkt bij baby's en ze veel op hun rug liggen, maar zij heeft er wel echt last van. Ik vermoed zelf ook een koemelkeiwitallergie mede vanwege de krampen gedurende de hele dag, de scheten die maar blijven komen, ontstoken traanbuisje, rochelgeluiden na de voedi en onrustige huid. Maar kinderarts wil dus éérst de medicatie ophogen, voordat we kijken naar eventuele allergieën. Ben trouwens al 2 keer naar de osteopaat geweest en met haar nekwervels is alles goed. Wel wordt ze behandeld voor spanning die verband houdt met de krampjes.

Ik hoor graag jullie mening hierover! Alle tips en adviezen zijn welkom (behalve dat ik toch maar borstvoeding moet geven want dat is helaas helaas geen optie)

Ik heb hier inmiddels ervaring mee, omdat dit ook gebeurt bij een van mijn kleinkinderen. Zelfde scenario: moeizame bevalling (rugprik), geen borstvoeding, formule met johannesbroodpitmeel, rochelgeluiden na voeding en algehele spijsverteringsproblematiek. Mijn theorie is dat het geen 'koemelkallergie' is maar een allergie tegen ONNATUURLIJKE FLESVOEDING. Ik raad je aan om alle ingredienten in huis te halen voor de WAPF-formule en deze zelf te maken. Als rauwe koemelk nog steeds een probleem is, dan is er ook een lever-variant.

Mike

Osteopaat is prima (als het een goeie is) maar als alles goed zit is het verder symptoombestrijding. Een beetje verlichting is natuurlijk fijn.

Ranitidine (liever niet)
https://en.wikipedia.org/wiki/Ranitidine

Gaviscon heeft (had) een variant die niet zo slecht is, in de meeste zit o.a. aluminium, die dus niet.
Ook dit is symptoombestrijding, maar je zal wel moeten want zonder is ook geen optie zolang je de oorzaak niet hebt aangepakt.
(deze variant is eventueel zelf te maken)

@Vivianne: Wat mist er op dat plaatje?
Op de korte termijn is rust in de maag en darmen het belangrijkste, maar op de langere termijn mist daar o.a. goed verzadigd dierlijk vet en de vitamines die daarbij horen.

Hallo NewMamma,

Gefeliciteerd met het moederschap en wat een verdrietig verhaal, ik hoop dat het inmiddels beter gaat met de kleine.
Zelf ben ik ook bekend te weinig maagzuur en de vele problemen die dat kan geven.
Ik heb daar de afgelopen maanden toevallig veel over gelezen.
Wat je bij een baby moet doen is erg lastig, maar bij volwassenen zijn maagzuurremmers altijd een zeer slechte keuze.

Met wat ik hier de afgelopen maanden over gelezen heb klinkt het alsof je kindje eerder te weinig maagzuur en/of spijsverteringsenzymen heeft als teveel. Mogelijk dat je kleintje de melk daarom niet goed kan afbreken.
Zou het kunnen zijn dat het onderliggende probleem waarom jij een tekort aan maagzuur had, misschien is overgegaan op je baby?
Een tekort aan maagzuur zorgt vaak voor een vicieuze cirkel, wanneer je door omstandigheden te weinig hebt, breek je je voeding niet goed af, waardoor je een tekort krijgt/houdt aan de noodzakelijk vitamines die betrokken zijn bij de productie van maagzuur.
Vitamine B1
Vitamine B3
Vitamine B6
Vitamine B12
Foliumzuur
Biotine

Ik weet niet of het een oplossing is, maar ik heb toevallig eens gelezen dat er iemand was die kleine beetjes HCL Betaine (van Now) toevoegde aan de melk. Zodat de melk door het kind beter verteerd kon worden. (borstvoeding is volgens mij ook vaak zuurder dan "kunstmelk")
Of dat bij jou kindje een oplossing is dat weet ik niet, het is al met al een erg lastig probleem.

Mijn ervaring is dat Nederlandse artsen vaak geen goede oplossingen hebben voor dit soort problemen. Die denken vanuit hun opleiding vaak enkel aan medicatie, in plaats van te zoeken naar een oplossing voor het achterliggende probleem.

Denk goed na hoe jij het wilt voor je kleintje en laat je niet overdonderen. Ik heb persoonlijk weinig vertrouwen in de kunde van Nederlandse (kinder)artsen. Persoonlijk vind ik deze mensen veel te eenzijdig opgeleid net als op het gebied van vaccinaties.
Heel veel sterkte toegewenst, hoop dat het reeds beter gaat of dat het snel beter zal gaan.

Zuiver gevoelsmatig: is er ook voeding van geitenmelk? En een beetje Beatine HCL erbij.

Biologische geitenmelk (bijvoorbeeld van de Eko plaza) zou inderdaad makkelijker verteerbaar zijn dan koemelk.
Je zou ook nog kunnen kijken of colostrum/kolostrum (of vers Biest) wellicht kan dat nog iets helpen. Daar heb ik verder nooit echt naar gekeken, maar ik ben het verschillende keren tegen gekomen. Je zou er eens op kunnen google of ouders daar goede ervaringen mee hebben.

Er bestaat babyvoeding van geitenmelk. Zeker weten.
Ik heb nu een koemelk-probleem en zeer waarschijnlijk als baby ook al gehad. Maar mijn moeder had genoeg borstvoeding.
Pas na de borstvoeding kreeg ik klachten, ik heb jeukbultjes gehad en mijn moeder deed karton om mijn armen zodat ik mezelf niet kapot krabte. En uiteraard heeft nooit iemand (tot mijn 50e) gezegd dat het koemelk was.
Ik heb onlangs nog genomen: colostrum van merk Biotaris. die kun je openmaken en door de voeding doen.

Beste Fatsnotbad (Mike?) een oprechte vraag: bent u arts?

Dit omdat ik u tips zie geven waar mijn nekharen van omhoog gaan staan.

Beste Fatsnotbad (Mike?) een oprechte vraag: bent u arts?

Dit omdat ik u tips zie geven waar mijn nekharen van omhoog gaan staan.

Dat is dan wederzijds. Ik zie dat je het 'trust me, I'm a doctor/scientist'-argument hanteert. Zoek eens het woord 'iaotrogeen' op en kom dan bij me terug.

Mike

Beste Jelka, een oprevhte vraag: ik begrijp dat je arts bent, welke opleiding op het gebied van voeding heb je? Want in de artsenopleidng zit het niet.

Hoi Elkedageenei. Grappig dat je die kaart trekt.
Ik ben namelijk arts en heb mijn bachelor voeding en gezondheid aan de WUR gehaald en mijn MSc nutrition and health, en daarnaast gepromoveerd op paleolithische voeding en evolutionaire geneeskunde.

Ik combineer reeds 11 jaar deze werkzaamheden plus dat ik elke zoveel maanden op eigen initiatief bijscholing heb op oa Carleton university in Canada.

Uit interesse ben ik deze site eens aan het lezen en hoewel ik uiteraard Weston Price ken, en zijn filosofie zeer interessant vind, vind ik de toon op deze site en de adviezen schokkend. Ze zijn vrijwel allemaal pseudo wetenschappelijk, niet onderbouwd, voorzien van gammele bronnen. Er zit een tendens in de manier van reageren: schoppen, en artikelen plaatsen. Veelal Engelstalig. Doelbewust.
Plus dat tegengeluid en kritische noten niet worden gewaardeerd. Wat jammer is omdat je daarmee elk gelijkwaardig gesprek doodslaat.
Ik onderken namelijk heel veel goeds vanuit de leer van de Heer Price, maar ik vind de interpretatie van leken, want dat zijn de meesten hier, echt stuitend.

Interessante opsomming. Maar dan begrijp ik je bijdragen niet. Omdat je wetenschappelijk geschoold bent verbaas je me met je vooringenomenheid t.a.v bepaalde zaken. Je zou imo nieuwsgierig moeten zijn en open staan ook voor dat wat je nietnin je studie hebt geleerd.
Overigens is borstvoeding niet alleen goed voor het 1 op 1 contact maar zeker ook voor de afweerstoffen en volledige voeding die de moeder hiermee aan haar kind geeft. Daar kan flesvoeding nóóit tegenop.

Ergens las ik dat je voor vaccinaties bent, lees ook eens wat Health ranger Mike Adams hierover schrijft. Ik neem aan dat je Engels kunt lezen. https://www.naturalnews.com/vaccines_get_the_full_story.html

Zelden meer gehersenspoelde mensen tegengekomen dan academisch geschoolden. Dit is hier een voorbeeld van - en dat is pas stuitend. Wat ik vooral zie is acedemische arrogantie, waarin jij het per definitie beter weet en wij 'leken' (lees: ongeschoolden) er altijd slechter uit komen. Kortom, veel ego en weinig substantie tot nu toe.

Mike

Hoi elkedageenei. Ik lees voor mijn werk al genoeg artikelen, ik ga er hier niet ook nog eens aan beginnen. 1 blik op de bron en ik heb al gegeten en gedronken om heel eerlijk te zijn. En borstvoeding is geen wondermiddel, er zijn zelfs bewijzen dat de afweerstoffen van moedermelk helemaal niet in het bloed van de baby terecht komen. En dat alle voordelen die er aan op worden gehangen overgewaardeerd worden.

Dus je denkt dat kunstmatig beter is dan de natuur... zucht..je bent inderdaad gebrainwashed...wat arrogantie, ook dat je geen artikel wilt lezen wat hier wordt aangehaald, je weet het toch beter?!

Straks ga je nog beweren dat E-nummers goed voor onze gezondheid zijn. Dat hebben meer mensen met (te)veel studie voor je gedaan.

Sommige E nummers zijn inderdaad gezond. De door jullie bejubelde vit C bijvoorbeeld: E 300!

Er zijn verhalen in omloop die mensen waarschuwen voor E-nummers, omdat deze schadelijk voor de gezondheid zouden zijn. Deze verhalen zijn vaak gebaseerd op verkeerde conclusies en onzorgvuldige onderzoeken.

Mensen met ‘fenylketonurie’(PKU) of een sulfietovergevoeligheid moeten bepaalde E-nummers mijden. Verder kan overmatig gebruik van polyolen een laxerend effect hebben.

E-nummers zijn toevoegingen, ook wel additieven genoemd. E-nummers hebben geen voedingswaarde. Ze worden toegevoegd aan producten om een eigenschap te verbeteren, bijvoorbeeld de kleur, smaak of houdbaarheid.

E-nummers zijn soms echter gewone stoffen zoals citroenzuur of bietenrood die van nature ook in voedingsmiddelen zitten.

Een heleboel E-nummers zijn gezond, natuurlijk etc. Het e-nummer is alleen ontwikkeld om een eenduidige weergave op etiketten van voedingsmiddelen te creeeren.

Sommigen heb ik liever niet in mijn eten zoals aspartaam maar karamel is ook een e-nummer en echt niet ongezond perse of citroenzuur bijvoorbeeld.

Het wordt als conserveringsmiddel gebruikt. Wat heel veel verderf, en potentieel dodelijke schimmels voorkomt. E nummers zijn de vijand niet. Een bord voor je kop en niet open staan voor de rechterdeur in plaats van steeds die linkerdeur te nemen, dat is de vijand.
Het is hier communicatief eenrichtingsverkeer en dat maakt per definitie dat ik de hele inhoud niet leuk meer vind om te lezen. En dit terwijl ik Weston price in the first place gewoon een prima warm hart toe draag.

Ik zag trouwens dat er een klacht lag vanuit de weston price foundation. Ik zal me eens gaan inlezen. Interessante case.

Ik denk, elkedageenei, dat lezen niet je beste vak was.
Je legt me woorden in de mond.
Flessenvoeding is niet BETER, maar de voordelen die er aan borstvoeding worden opgehangen zijn allang onderuit gehaald en je krijgt er GEEN groter brein van.

Dat hele verhaal over E-nummers dat je hier schrijft is ALLANG bekend hier op dit forum.Niets nieuws onder de zon.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.582
Leden
8.682
Nieuwste lid
vitadote
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan