Tandartsrekening

Debsy

New member
Ik was heel tevreden over een bio-holistische tandarts uit Amsterdam.
Na jaren is er wat werk in mijn gebit verricht.
Ik had teruggetrokken tandvlees daardoor ontstond caries, dat is allemaal behandeld en gevuld. Ook had hij mijn beet iets verbeterd door op wat plekken wat tand weg te slijpen. Ook heeft jij aan de onderkant wat overtollig tandvlees weggetrokken met een haakje. Al met al nog geen uurtje werk.

Toen ik de rekening kreeg schrok ik..500 euro waarvan ik 300 zelf mocht gaan betalen.
Ik vroeg de administratieve medewerksters wat de codes waren en zo bleek dat ik bijv 138,- moest betalen voor het weghalen van overtollig tandvlees waar hij nog geen 10 min!! mee bezig geweest.

Maar goed ik heb betaald.

Mijn dochters waren ook geweest en dat was gelukkig allemaal vergoed door de verzekering. Nou was mijn dochter vorig jaar bij Solleveld ik was daar een kwartier in zijn praktijk, kort babbeltje, keek in haar mond en zei dat ze een mooie bouw had, haar kaakje was idd wat klein maar verder niet goed gekeken of bijzonders. Een myotrainer zou wel goed zijn. Die heeft hij besteld, en daarvoor moest ik 60 betalen (voor de trainer).

Nu vroeg ik laatst bij mijn bio-holistische tandarts of voor haar zus ook een trainer goed zou zijn...hij keek...ja ja het is idd wel krap. Dus ik denk 60,- euro kan er wel af.

Krijg ik de rekening naast de gewone controle van 10 min van 37,- euro!!
De gewone controle is vergoed maar hij heeft neergezet..
Mo2 2x consult voor evaluatie van preventie 10 min
M01 Preventieve voorlichting en/of instructie 5 min

Ze was 10 min binnen maar hij rekent dus hiervoor diverse codes wat 25 min zou inhouden echter was ze nog geen 10 min op de stoel.

Maar nu komt het...ik weet dat de trainer 60 euro kost
Nu stond op de factuur:
F401A plaatsen beugel categorie 0 113,47
Techniekkosten 38,40

Ik heb gebeld en zei? Waarom kost het zoveel? Ik weet dat de trainer voor aanschaf 60,- kost.

Ik kreeg als antwoord: dat een andere tandarts dat er voor vraagt prima maar dit is wat het bij mij kost en van de blblabla(1 over ander tandartsorganisatie) mag ik dit ervoor vragen.
Dus hij mag gewoon codes opschrijven zoals techniekkosten (hij heeft niks hoeven plaatsen, hij heeft de la opengetrokken en het trainertje gepakt en overhandigt). die hij niet eens heeft uitgevoerd. Ook schrijft hij rustig 25 aan bezigheden terwijl ze 10 min op de stoel heeft gezeten. Sorry hoor maar dit is toch je reinste oplichting???

Doe alle tandartsen dit??
 
hoi Debsy, balen zeg hoor.
Op een gegeven moment is het vertrouwen ook weg.
Ik verbaas me vaker over verschillen in prijsstelling.
En het is echt niet zo dat als je meer betaalt, dat je dan meer waar voor je geld krijgt.
Sterker nog: de mensen die mensen niet afzetten, zijn soms ook meer geneigd juist meer waar te bieden omdat ze er niet per se op uit zijn om mensen geld uit de portemonnee te trekken.

Hierover:

Doe alle tandartsen dit??

Antwoord: nee.

Ik zou zowiezo zo veel mogelijk uit de handen proberen te blijven van artsen in het algemeen.
Maar ja, soms lukt dat niet natuurlijk.
 
Nee klopt, wij moesten wel. Ik ben blij dat ik de gaten in mijn dochters kiezen had laten vullen. Heb met ozon en boek van Nagel gaatjes proberen te redden/stabiliseren.

Kan ik echt niemand aanraden en zou willen dat ik de boel gelijk had laten behandelen. Dat had zeker 1 dode kies en een getrokken kies gescheeld!

Ik ga iig wel op zoek naar een andere tandarts want dat Myobrace is wel een heel mooi systeem voor kinderen. Ik wens alleen niet afgezet te worden.
 
Wat wil je doen en hoever wil je gaan?

Je kan bezwaar maken tegen de rekening.
Daarbij of bij een volgende stap kan je aangeven niet te betalen. De tandarts rest dan alleen nog een gang naar de rechter. (deurwaarders hebben dan geen mogelijkheden meer)
NB. Ik ben geen jurist, er zouden dingen verandert kunnen zijn.

ps. Dit zou wel een oplichting of zoiets kunnen zijn, maar aangifte doen lijkt me lastig. Misschien het via jouw verzekering spelen? Die betalen ook iets teveel gok ik. (niet heel netjes, maar de tandarts is ook fout bezig)
http://www.nrc.nl/nieuws/2014/01/09/tandartsen-declareren-te-veel-gemiddeld-4-000-euro-per-tandarts/

pps. Een tandarts redt het niet als ie 100,- per uur binnen krijgt. (eigen loon, assistent, praktijkkosten) Qua tijd moet je kijken naar het moment dat jij binnenkomt tot het moment dat de volgende patiënt binnen komt. Reken die tijd en als het dan ver boven de 200,- per uur uitkomt dan klopt er iets niet.
 
Bleh, ik heb echt niks met dokters en tandartsen. Ze willen alleen maar aan je verdienen en je onnodige behandelingen, zalfjes en andere troep aansmeren. Mijn overzicht van onlangs aangesmeerde maar geweigerde behandelingen en medicijnen:
huisarts: maagzuurremmers
MDL-arts: nog meer maagzuurremmers (oorzaak zelf opgelost met Primal/WAP-voeding)
tandarts kind: seals voor die 'wel erg diepe groeven in de kiezen'
tandarts kind: fluorbehandeling ('weet u zeker dat u dat niet wilt, zo krijgt uw kind gaatjes hoor.')
huisarts kind: antibioticazalf voor een dikke gerstekorrel in haar onder-ooglid (waarom zit ik in hemelsnaam bij een antroposofische huisarts als ik vervolgens nog steeds van die troep voorgeschreven krijg??)

Ik kwam al niet vaak bij dokters en tandartsen, maar de laatste jaren nog minder.
 
Nou JP ik heb dus gewoon voor een uurtje werk bijna 500,- mogen betalen.
Ik weet heus wel dat biologische materialen duurder zijn maar ik neem niet aan dat dat zo enorm hoog in de kosten loopt.

IK heb geen zin om heel ver te gaan.
Ik heb hier ook weer van geleerd. En ben voortaan gewaarschuwd.
 
Van die 500,- mag je wel de directe materiaal kosten afhalen.
Ik gok dat een beetje vulmiddel e.d. niet meer is dan 100,- dus dan blijft er 400,- over. In combinatie met de rest van je verhaal te vee.

Ik geef je helemaal gelijk dat je je energie liever in andere dingen steekt.
Jammer dat deze tandarts er daardoor mee weg komt, maar dat ga ik jouw niet in je schoenen schuiven.
 
Debsy, jammer dat je al betaald hebt, anders had je hem "in je macht"
Ik was onlangs bij Al Dente in Bloemendaal, kreeg naar mijn idee niet al te hoge rekeningen.
Als je het wilt weten geef ik je de prijzen door.
Een ondergebitje heb ik bij iemand anders laten rebacen. rekening 120,--.
 
Wat betreft mijn rekening..ik heb alles opgezocht en de prijzen wijken eigenlijk niet tot amper af. Ik had bij 5 tanden hals caries door teruggetrokken tandvlees dus zit je al op 5x 44,- V91 1 vlakscomposiet plus 5 xV40 applicatie medicament.

Daarbij 2 x verdoving van 13,88

Planmatig beslijpen van wat tanden en kiezen C65 35,00
C11 bezoek eerste patient 21,09

Dat tandvlees verwijderen klopt ook qua bedrag T83 en T82 138,78 en 52,74
maar waarom die 10 min werk in godsnaam 190,00!! moet kosten is mij een raadsel!!


De andere rekening was voor mijn dochter en dat gaat dus om die trainer die dus ingekocht wordt door de tandarts voor 60,- maar waar hij zonodig ook nog even 90,- euro winst op wil maken. :-( en dat declareert hij dan onder orthodontie F401A en techniekkosten van 38,40 geen code erbij.
 
Debsy, even los van de rekening (die ik schandalig vind)...ik ben ook al heel lang op zoek naar een manier om aan de myobrace te komen! Ik heb het ook zelf geprobeerd te bestellen (n Australië geloof ik)..maar dat is nooit gelukt. Heb jij een tip?
 
Mare, ik heb ook gekeken of ik m zelf kon bestellen. Maar dat kan idd volgens mij niet.

Ik weet dat Solleveld er niks bovenop gooit maar wel consultkosten bij hem. Die kun je volgens mij declaren via fysiotherapie. Zou je even uit moeten zoeken.

Veel logopedisten werken er ook mee.
 
Je rekening is inderdaad erg hoog Debsy. Aan de andere kant hebben tandartsen die verantwoord en goed werken wel een probleem! Ze werken een stuk langzamer, gebruiken duurdere materialen en mogen alleen standaardtarieven in rekening brengen. Af en toe moet er wel gecashed worden!
 
Het is een verantwoorde tandarts, dat zeker! Daarom vind ik het ook zo jammer. Vond mijn rekening ook heel hoog maar het was wel allemaal gebeurd zeg maar. Ik lees ook over tandartsen die handelingen schrijven die niet zijn verricht. Los daarvan had hij me wel even goed mogen inlichten voordat hij begon. En daarbij er mogen gewoon absurde bedragen gevraagd worden. Hoeveel vulmiddel gaat er nou in een klein gaatje..Waarom mogen ze zo belachelijk veel vragen voor het wegtrekken van een beetje tandvlees .
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.984
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan