Reactie: vlees rot niet in de darmen

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
https://www.fatsforum.nl/topic/vlees-gaat-niet-rotten-in-je-darmen

Stukje uit de nrc van 2010 geeft een beeld van de discussie over het eetpatroon van de Australopithecus Afarensis, de voorloper van de moderne mens. Er zijn sterke aanwijzingen dat er 3.4 miljoen jaar geleden al stenen werden gebruikt om vlees te snijden.

http://vorige.nrc.nl/wetenschap/article2601021.ece

Het begin van de homo habilis is de mens die zelf gereedschap gaat maken. Dat deed de voorloper nog niet, maar hij maakte wel gebruik van gevonden stenen. En dat is precies waar archeologen eigenlijk nooit naar kijken, die kijken alleen naar stenen die door mensen veranderd zijn.

Conclusie : mensen zijn veel eerder vlees gaan eten dan gedacht werd.

Mike,

Alweer een erg goed stuk dat je geschreven hebt. Toch nog een paar vraagjes.

Quote:
Nogmaals: mocht jij zo iemand zijn bij wie juist de consumptie van dierlijk voedsel leidt tot rotting en gasvorming, dan beschik je over onvoldoende maagzuur en gal en heb je dus een verzwakte spijsvertering

Ik merk bij mezelf inderdaad dat ik al jaren geen last meer heb van gasvorming of boeren etc sinds ik zoveel mogelijk op dierlijke voeding leef.

Behalve....als ik (te) veel rauwe melk drink. Ik drink dagelijks 1 tot anderhalve liter rauwe melk en dat bevalt prima. Maar als ik een keer een dag wat meer melk drink, zeg maar 2 liter of iets meer, dan merk ik wel vaak dat het tot meer gasvorming leidt.

Zal dit dan liggen aan de koolhydraten in de rauwe melk? Het lijkt me niet dat het de eiwitten zijn, want van een groot stuk vlees of redelijk wat eieren krijg ik geen last..

En hoe zit het dan met uien? Die staan er net als bonen om bekend dat ze voor gasvorming zorgen. Toch lijken uien me erg gezond toch?

In je stuk schrijf je, als je maïs eet met een biefstuk ligt de volgende dag de maïs in de pot en de biefstuk niet.

Gaat er überhaupt wel iets rotten in je darmen? Dat is wat ik me afvraag. Mijn idee is namelijk dat wat je niet gebruikt eruit gepoept wordt. En als er al iets zou gaan rotten, dan voert je lichaam dat letterlijk met een noodgang af. Of klopt mijn idee niet?

Flatulentie zou dat misschien dan vooral een produkt (stikstof is het belangrijkste product) zijn van koolhydratenvertering?

Ik heb ook geen last van flatulentie na eten van vlees of vis en melk kan ik niet tegen.
Quote:
Bij mensen met een lactose-intolerantie (de meeste niet-Europeanen), die melk of voedsel met lactose consumeren, fermenteren bacteriën de lactose en dit kan de oorzaak zijn van grote gasproductie.

Quote:
Minder eten van voedsel rijk aan koolhydraten (rijst, pasta, aardappelen en brood) kan ook winderigheid doen verminderen. Neemt men voedsel als probiotica of prebiotica om de balans van de darmflora te herstellen, dan kan dat vermindering van winderigheid tot gevolg hebben, maar het kan ook juist de winderigheid doen toenemen.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Winderigheid

Hier ook aanwijzingen voor plantenvezels als problematisch voor een mensenlichaam: https://www.fatsforum.nl/topic/plantaardige-vezels

@Janse: Als je meer dan 2 liter op een dag neemt; hoeveel neem je dan tegelijk?

Misschien dat je maagzuur teveel verdunt en/of te weinig tijd heeft voor de eiwitten.

Drink je de melk of "eet" je de melk?

Quote:
@Janse: Als je meer dan 2 liter op een dag neemt; hoeveel neem je dan tegelijk?

Dat verschilt. Het ligt echt aan de hoeveelheid die ik op een hele dag neem. Ik kan bijv 's ochtends ineens meer dan een halve liter opdrinken zonder problemen, maar als ik aan het eind van de dag over de 2l heen ga (ongeveer) dan merk ik het. Het is niet zo dat het heel erg is en dat ik er echt last van heb ofzo, maar het valt me wel op en ben benieuwd waar het dan door komt.

Ik vermoed dus eigenlijk dat ik dan over de 100 gram kh grens heen ga die hier vaak genoemd wordt. Ik ben dus ook benieuwd of het misschien iets met het vetverbranding/suikervergisting verhaal temaken kan hebben.

Oja, ik drink de melk trouwens. Ik ben niet zo van de kleine hapjes en kleine slokjes. Er is mij vroeger ook al heeeeel vaak verteld dat ik beter moest kauwen, maar op een of andere manier ben heb ik dat nooit echt gedaan. Daarom vind ik de tekst van Mike ook erg interessant.

Je ziet een hond of een kat ook niet een stuk of 100 keer kauwen voor ze iets doorslikken. Als wij onz hond vroeger een stukje vlees of worst gaven dan kauwde hij dat ook niet of nauwelijks. Misschien max 3x ofzo. Hap, kauw, slik en weg. :D

Melk eten is ook niet mijn ding, je zou het kunnen proberen.

Of aan de kefir. Makkelijker verteerbaar, minder koolhydraten.

Janse,

Ik denk niet dat het de koolhydraten in melk zijn, want lactose en galactose zijn zo ontworpen dat ze maximaal verteerbaar en opneembaar zijn. Het klinkt eerder als een caseine-overdosis die jij ervaart bij een consumptie van meer dan 2 liter rauwe melk. De balans opmakend kun je dan concluderen dat je dierlijke eiwitten in zijn algemeen wel goed verteert, maar het veel grotere dierlijke eiwit caseine niet noodzakelijk.

Mike

Dat zou natuurlijk ook kunnen. Dat zou ook betekenen dat mijn spijsvertering aan het einde van de dag op z'n zwakst is. Rond een uur of 9 in de morgen tik ik meestal iets meer dan een halve liter achterover zonder problemen. En om kwart voor 7 voor ik ga werken vaak een groot glas met 2-3 grote rauwe eieren erdoor.

Het werkt ook ontgiftend als ik (te?) veel melk drink. Heel vaak dan ook dunne lichtgroene ontlasting (lekker smakelijk verhaal :lol:)

Gisteravond stuitte ik bij toeval op het programma Kitchen Chemistry op Discovery Science. Het programma gaat over de wetenschap achter voedsel en smaakbeleving. In deze aflevering lieten ze zien dat als je op kauwgum kauwt de dampen via de neus naar buiten gaan en door deze te meten kunnen we zien welke smaken er vrijkomen. Iedereen weet dat als je maar lang genoeg kauwt op kauwgum je na verloop van tijd alleen nog maar op een smaakloos stuk rubber aan het kauwen bent. Toch?

De metingen lieten echter iets heel anders zien! Hieruit bleek dat de kauwgum nog even veel smaak had als toen je het net in je mond stopte! Hoe kan het dan dat we het ervaren alsof we de smaak eraf hebben gekauwd? Antwoord: het zijn je hersenen die de smaakinterpretatie geven en die raken na verloop van tijd 'verveeld', waardoor ze uiteindelijk stoppen met het verschaffen van de smaaksensatie.

Het eerste wat ik dacht was: een mooi argument om voedsel niet eindeloos te hoeven kauwen. Doe dit met een willekeurige hap voedsel en je ervaart precies hetzelfde: eerst ervaar je volop smaak en als je het voedsel maar lang genoeg door blijft kauwen ervaar je uitsluitend nog een smaakloze pap. Conclusie: kauw voedsel net lang genoeg dat het nog amaak heeft en slik het dan door. En dat is niet heel erg lang! Waarom zouden de hersenen anders relatief snel de smaakbeleving stopzetten?

Mike

Maar dat zou betekenen dat wanneer iemand die een paar uur op dezelfde kauwgum kauwt en dan na een paar uur een nieuw stukje in de mond neemt niet het verschil mag proeven.....maar dit gaat niet op, men proeft wel degelijk het verschil tussen het oude en het nieuwe kauwgum.!....dat de hersenen "verzwakken" in de smaak a.g.v de overdracht van de smaakpapillen richting hersenen is ook een feit!

Forum statistieken

Onderwerpen
4.528
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan