Normaals voorstellen

Markus

New member
Hallo allemaal,

Graag zou ik mezelf nogmaals willen voorstellen op dit forum, ongeveer 9 maanden terug heb ik mezelf als eens voorgesteld maar daar is toen geen goed vervolg op gekomen.

Mijn naam is Mark en ik ben 41 jaar, ik heb al geruime tijd last van heftige histamine klachten en kan daardoor maar beperkt eten. Ben 9 maanden terug toen even in contact geweest met Mike en die heeft mij toen advies gegeven omtrent voeding, echter kreeg ik van de bouillons hele heftige histamine klachten en heb het toen zo gelaten omdat ik dacht dat dit dan misschien niet voor mij geschikt was. Maar nu enkele maanden verder en de klachten alleen maar erger worden wil ik het toch nogmaals proberen alleen ik weet niet hoe ik het gaps dieet histamine proof maak.

Ik hoop dat jullie me willen en verder kunnen helpen want ik zou het zo fijn vinden als ik weer eens controle over me lichaam en leven kreeg.

Ik hoor graag van jullie

Groet,
Mark
 
Halo Mark.
Wat heb je zelf allemaal al gedaan?
Wanneer is het begonnen?
Is er al eens getest?
Is er een dokter die je daarvoor bezoekt?

Volgens mij kun je in principe eerst alle voedingsmiddelen weglaten, en dan stuk voor stuk weer toevoegen. al eens geprobeerd?
Heb je al eens geprobeerd of overwogen een vasten/ reinigingskuur te doen.
Je kunt zelf de lever reinigen, eventueel in de ochtend citroen op de nuchtere maag. Er is een boek over de lever- en gal reiniging.
Ik heb zelf geen idee hoe mensen dit behandelen, is er een forum?




https://www.cerascreen.nl/products/voedselreactie-test?gclid=EAIaIQobChMIibyVm8mu6QIVCqh3Ch1GDgjEEAQYBCABEgIdbfD_BwE
 
Hoi Markus,

Over glutamaat en histamine, kan het zijn dat je lijf histamine aanmaakt door de glutamaat die in de bouillon zit, in dat geval zou je stoofpotjes kunnen maken die je niet langer dan drie a vier uur op laat staan.
Lees daarover hier.
 
Er is hier ooit een tip gegeven over het bereiden van botten bouillon in een snelkookpan. Dit zou helpen tegen de histamine reactie. De vraag is trouwens of je wel noodzakelijk is om streng gaps te volgen. Je zou ook kunnen kijken of zoveel mogelijk vloeibare voeding al resultaat geeft. En idd, stoofpotjes met vet vlees is een goed idee.
 
Hallo Romagi en Johnny,

Bedankt voor jullie reactie!

Met een histamine intolerantie kan je geen varkensvlees, meeste soorten vis, lang gerijpt vlees, citroen, bepaalde groenten en fruit en gefermenteerde voeding eten of drinken. De lijst is nog veel langer maar dan krijg jullie een idee wat het een beetje inhoud.

Ik ben toen de klachten begonnen bij een allergoloog geweest in het Zaansmedischcentrum en die heeft meerdere testen toen gedaan daar kwam toen niks uit kwa allergie op voeding, ben toen doorverwezen naar een diëtist en daar mee een eliminatie dieet gevolgd met als uitkomst dat ik een histamine intolerantie heb. We hebben toen eerst heel veel voedingsmiddel weggelaten en toen weer geïntroduceerd maar helaas bleef de reactie terug komen,ben toen ik bij de diëtist niet verder kwam dan de voedingsmiddel weg laten verder gaan zoeken en kwam toen uit bij Saskia van As die heeft toen wat ontlasting onderzoeken gedaan maar niet die van de histamine, dat had ze wel voorgesteld maar ik vond het te belastend om die test te doen. Dit omdat je dan wijn, chocolade en oude kaas moet eten/drinken om een reactie uit te lokken echter reageert mijn lichaam al heel heftig op een klein stukje chocola dus om er dan nog meer van te eten en daarna wijn en oude kaas erachteraan durfde ik niet aan omdat de reactie dan echt super heftig zou zijn. (Wel kwam er uit de test dat ik mijn eten niet goed verteer, ik gebruik daarom momenteel betaine hcl met pepsine en dpp4 supplementen). Heb dat traject toen helaas moeten stoppen. Ben daarna zelf een beetje aan het rommelen geweest met de voedingsmiddel die ik wel verdraag alleen eet je dan heel beperkt en hersteld het lichaam niet echt.

Ik ben er wel van overtuigd als ik het gaps dieet kan gaan volgen me darmen dan wel herstellen waardoor de histamine reactie op den duur wel minder word alleen omdat ik heel snel reageer op veel producten is dat lastig.

Maar ga zeker proberen of een stoofpotje wel werkt:).

Maar kan ik voor een stoofpotje van b.v. kip, die wel met kippenbouten/poten maken of moet het vlees zonder bot zijn?

 
Bedankt voor jullie reactie!

Met een histamine intolerantie kan je geen varkensvlees, meeste soorten vis, lang gerijpt vlees, citroen, bepaalde groenten en fruit en gefermenteerde voeding eten of drinken. De lijst is nog veel langer maar dan krijg jullie een idee wat het een beetje inhoud.

Goh Markus, is mijn reactie zo onzichtbaar? Of heb je mijn tip soms gemist? Zo ja, graag gedaan.
Zo nee, dan is het misschien verstandig nog eens goed te zoeken naar histamine problemen op dit forum! Succes met het oplossen van je probleem!

 
Hallo Binc,

Sorry, ik had jouw reactie niet gezien, omdat ik mijn tekst al een tijd open had staan voordat ik hem plaatste.

Anders had ik jouw ook meegenomen in mij reactie.

Dus als nog bedankt voor je reactie! Ik heb al meerdere keren gezocht op die criteria maar kom dan niet veel verder vandaar mijn vraag hier
 
www.allesoverdiabetes.com › dpp4-remmers-januvia-g...


 
Beste Romagi,

Ik gebruik geen dpp4 remmers maar supplementen met verteringsenzymen, ik neem deze van xendo omdat ik reactie krijg van andere merken verteringsenzymen.

Of bedoelde je wat anders?
 
Sorry, ik had jouw reactie niet gezien, omdat ik mijn tekst al een tijd open had staan voordat ik hem plaatste.

Anders had ik jouw ook meegenomen in mij reactie.

Dus als nog bedankt voor je reactie! Ik heb al meerdere keren gezocht op die criteria maar kom dan niet veel verder vandaar mijn vraag hier

Oke, geen probleem. Hopelijk kun je er iets mee. Voor histamine zijn ook Dao enzymen. Deze zijn op basis van varkens nieren. Hiervoor in de plaats kan je ook nier supplementen nemen van grsgevoerde runderen.



Natuurlijke ingrediënten van Rundernier:

Nier-specifieke eiwitten, enzymen, peptiden en cofactoren
Selenium en vitamine B12
DAO (diamine-oxidase)

https://www.ergomax.nl/ancestral-supplements-rundernier-grasgevoerd
 
Wat bedoel je precies met "heb dat traject moeten stoppen". DPPIV? Waarom?

Sinds 2009 ben ik zelf met darmproblemen bezig. In 2016 nam ik voor het eerst enzymen en had heel veel verbetering, sindsdien neem ik nog steeds enzymen. maar ook al heel lang probiotica. Ik zal nooit 100% verbetering bereiken maar dat terzijde.
Ieder jaar doe ik ontl. onderzoek maar ook bloedonderzoek, daar is ook nog wel wat te vinden.
Ik kreeg laatst info over de alvleesklier - zie mijn topic Poliepen daar staat het.
Mijn problemen komen voor 100% in 1e instantie van de darmen maar dit artikel omschrijft precies de volgorde van mijn klachten, te weten schildklier, doorlaatbare darm, en ja ook Hashimoto.
Ik wil deze meneer nog contacten en ook mijn eigen dokter.
Ik dacht meteen, hoe kan dat nou eventueel bij mij de alvleesklier zijn, of zou die tijdens de operatie beschadigd zijn?
Weet je of enzymen iets te maken heeft met Histamine?
Weet je waarom je een slechte vertering hebt?

Mijn laatste enzymen zijn van BioVitaal DPP-IV Enzyme+ complex (zitten meerdere soorten enzymen in) en INTERZYM


 
@Romagi

Ik gebruik dpp4 supplementen omdat die mij een keer werden geadviseerd samen met nog een paar supplementen, ik wist dat mijn spijsvertering niet goed verliep (last van een steen in mijn maag naar het eten en maar om de 4 a 5 dagen naar de wc moeten) toen ik deze dpp4 supplementen ging gebruiken in combinatie met betaine hcl kan ik vrij wel dagelijks naar de wc, dit omdat er ook verteringsenzymen inzitten die ik wel verdraag.

Ik had ook nog een vraag over betaine hcl. Ik gebruik momenteel die van vitakruid, maar weet nog steeds niet wat de juiste dosering moet zijn en wanneer ik ze moet innemen. Ik lees veel verschillende adviezen, de ene zegt voor de maaltijd, andere tijdens of zelfs na de maaltijd weet iemand hier wat de juiste dosering en moment van inname?

@Romagi

Ik heb meerdere enzymen gebruikt die van aov, biogest en die van now en op alle 3 kreeg ik een reactie, ben dat toen gaan opzoeken waarom dat niet werkte bij mij en kwam erachter dat bromeliäne, papaya en varkens enzymen de boosdoener waren en die veel gebruikt worden in deze enzymen. Ik gebruik deze dpp4 enzymen niet zozeer om granen en zuivel te kunnen eten want ik eet gluten vrij en op zuivel krijg ik een reactie, maar omdat er in deze verteringsenzymen inzitten waar ik niet op reageer. De reden waarom m'n vertering zo slecht is weet ik niet precies maar vermoedt dat stress en histamine een grote bijdragen hier inleveren.

Ik gebruik ook nog meerdere supplementen waaronder: probiotica van perfect health en solgar, vitamine A, B2,B6, C, D3, MSM poeder en visolie van Royal Green.
Deze zijn me toen geadviseerd te gebruiken door de diëtist omdat dit de klachten doen verminderen en je lichaam helpt herstellen, echt resultaat boek ik er nog niet echt mee maar ermee stoppen wil ik ook niet in de hoop dat het toch wat doet.

Bij wie laat jij je ontlasting testen elk jaar?

Je zegt dat je nooit 100% genezing zal krijgen maar waar sta je nu na 11 jaar en wat heb jij en natuurlijk de andere forumleden er aan gedaan om zo ver te komen?

Ben hier nu ook een tijd mee bezig en hoop echt dat het ooit beter gaat en niet mijn dagelijkse leven zo beheerst.
 
@Binc

Als ik het goed heb gelezen ben jij helemaal hersteld van je histamine klachten of had je andere klachten? Hoe ben je zover gekomen?
 
Hallo Markus,

Ik gebruik deze supplementen idd ook. Maar ik vergeet ze ook vaak. Het is dus niet consequent. Mijn klachten zijn voor een groot deel verdwenen ja. Het begon ooit met dagelijkse diarree meermalen op een dag. Ik denk dat ik geen maagslijmvlies meer had want eten ging er vanaf boven in en moest er meteen van onderen weer uit. Ik had extreme spierpijnen. De diagnose in deze is met 1 keer te raden. Fibromyalgie. Ik heb dit nooit zonder meer willen accepteren. Dus heb vooral vol gehouden. De oplossing bleek uiteindelijk voornamelijk vloeibare voeding destijds. Een hele poos heb ik geteerd op alleen melk en af en toe een stukje kaas met roomboter en zout. In die tijd nam ik ook glutamine en betaine HCL. En ik nam dat nier supplement consequenter. Ook samen met enzymen van NOW destijds. Koolhydraat inname was minimaal. En daarnaast nam ik kruiden. De spierpijn was op een gegeven moment weg. Ik nam toen ook van hetzelfde merk als hierboven lever pillen. Ik zou die pillen met nieren weer eens wat consequenter moeten gaan nemen denk ik nu je het over histamine hebt. Momenteel ervaar ik toch wat meer klachten van maagzuur en betaine helpt er niet tegen.

Diarree klachten heb ik gelukkig allang niet meer.

Ik begrijp dat jij eerder last hebt van verstopping?
 
Hallo Binc,

Goed om te lezen dat je het niet hebt geaccepteerd en door hebt gezet met vloeibare voeding. Hoe lang heb je dit vloeibare dieet gedaan? Ik ga morgen beginnen met het maken van soep/bouillon. Ik hoop dat ik genoeg energie over hou om te kunnen werken want minimale hoeveelheid koolhydraten zal wel even zwaar worden kwa energie, of valt dat wel mee?

Hoeveel betaine hcl gebruikte jij en wanneer nam jij deze in ( voor, tijdens of na de maaltijd)?

Ik ga die pillen zeker bestellen hoop dat ze de histamine klachten doen afnemen.
 
Eerlijk gezegd geen idee hoe lang ik dat heb gedaan. Het resultaat was snel in elk geval. Streng Gaps heb ik niet gedaan. Het waren voornamelijk smoothies met yoghurt waar ik van alles in deed en soepen. Dit doe ik nu ook weer en merk wel resultaat. Daarnaast nam ik bouillons. Voor wat betreft je koolhydraten zou je beter niet te streng moeten bezuinigen. Je hebt ze nodig. Je kunt denken aan gekookte gierst mee pureren in een smoothies. Ik nam gewoon 1 pil van de betaine hcl tijdens de maaltijd. Wel een maaltijd met eiwitten anders zou je klachten kunnen krijgen. Ik weet niet wat jou klachten zijn maar wat ik uit je berichten haal lijkt het niet op mijn klachten destijds. Jij lijkt last te hebben van verstopping? Bij mij was het net een looien pijp. Het ging erin en moest meteen weer eruit.
Men zegt, beter in de vrije natuur dan in een nauw gat ? maar dit was wel veel om te verwerken voor de natuur.

Ik heb zoveel gedaan en uitgeprobeerd met voeding en supplementen. Nog steeds. Het station van testen is voor mij allang een gepasseerd station. Vloeibaar ontziet wel je spijsvertering en zorgt voor betere opname. Inname is nog geen opname. Wellicht is het in jou geval bij verstopping wel Verstandig groente mee pureren. Voor de vezels. Denk aan komkommer, bladgroenten als sla of boerenkool.

Goed dat je die pillen gaat proberen. Ik ben benieuwd of het helpt. Het is altijd een kwestie van uitproberen met alles. Niet opgeven en door gaan.
 
Hallo Binc,

Ben vandaag begonnen met de kippenbouillon deze heb ik maar 1,5 uur laten sudderen maar als nog reageerde ik er behoorlijk op. Ik baal hier verschrikkelijk van dat ondanks de korte kook tijd als nog een heftige histamine reactie komt. Zou het komen misschien door te veel kippenpoten ofzo?

Zou het ook kunnen door alleen vlees zonder bot te gebruiken?

Ik las dat jij smoothies maakt van yoghurt, gebruik je daarvoor gewone yoghurt of rauwe melk yoghurt?


 
Wat voor reactie krijg je dan Hoe uit zich dat?

Ik heb wel vaker gelezen dat bouillon een probleem kan geven. Je kunt het altijd proberen met alleen vlees. Het probleem zit niet in de hoeveelheid kippenpoten maar wel in jou lijf door onbalans. Daarnaast is het wellicht een idee om je bijnieren te ondersteunen. Histamine gaat vaak gepaard met bijnierproblemen. Je kunt in google ook zoeken op histamine en dan fatsforum erbij zetten. Ik denk dat je dan heel wat linken zult krijgen. Hieronder ook een link met uitleg over histamine en bijnieren.

http://www.voedingisgezondheid.nl/over-histamine-en-darmwerking

http://www.voedingisgezondheid.nl/bijnieren-en-schildklier


Ik maak idd smoothies van yoghurt. Wel van rauwmelkse yoghurt. Heel soms als ik geen tijd heb om dat te halen dan heb ik Griekse yoghurt. Rauwe yoghurt kun halen op de boerderij. En anders van raw power bij de natuurwinkel. Wellicht heb je ook meer baat bij rauwe melk drinken.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.896
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan