Linux of Ubuntu

Alethea

New member
Heeft iemand hier ervaring met het gebruik van Linux of Ubuntu? Is dit inderdaad een vooruitgang mbt privacy? Hoe zit het met functionaliteit?
 
Wat ik er, in het kort, van begrijp is dat het inderdaad ideaal is (Linux, Ubuntu ken ik niet) i.v.m. privacy. Punt is dat je vrij handig moet zijn met de PC omdat je veel dingen moet customizen. Echt een beetje voor de fan, om het zo maar te zeggen.
 
hoi Alethea, ik vraag me dat wel af of het qua privacy een stuk veiliger is, dat Ubuntu.
In elk geval is Ubuntu een stuk sneller (bijv. met opstarten!) dan Microsoft en omdat virussen vooral ingesteld zijn op de systemen die de grote massa gebruikt: was Ubuntu lange tijd virusongevoeliger (maar niet waterdicht).
Als de massa ook meer Ubuntu gaat gebruiken is dat voordeel ook weer weg.
 
Het voordeel van Linux is dat het open source is en iedereen het van de binnenkant kan bekijken. Dat maakt in ieder geval de kans kleiner dat er ongewenste dingen worden ingebouwd in opdracht van veiligheidsdiensten, zoals in Windows of Mac OS X het geval is. De kern van het systeem (de Linux kernel) geeft inderdaad meer om privacy dan de grote commerciële besturingssystemen. Als je ervoor kiest om verder alleen open software te gebruiken heb je ook minder kans op 'achterdeurtjes' in de dagelijkse software. Maar zolang je contact hebt met internet ben je nog steeds volgbaar.

Linux distributies zoals Ubuntu zijn tegenwoordig goed toegankelijk voor de thuisgebruiker. Het wordt met een grafische interface geïnstalleerd, waarmee het meeste gedaan kan worden.

De virusgevoeligheid van Windows wordt vooral veroorzaakt door de architectuur van het besturingssysteem en de manier waarop het gebruikt wordt. De meeste gebruikers werken met een gebruikersaccount dat dezelfde rechten geeft als de hoofdgebruiker, Administrator in Windows. Een virus heeft dan ook toegang tot het complete systeem en kan zichzelf makkelijk verspreiden. Linux en Unix systemen zoals Mac OS X hebben dat over het algemeen niet, behalve als je als gebruiker zo stom bent om dat zelf zo in te stellen.
 
"even if it is physically disconnected from the internet.

Heb je nagedacht wat de betekend?
-een pc is een metalen kast, meestal nog geaard ook. dat vind straling niet leuk.
-er moet ergens een antenne zitten, heb ik nooit gezien.
-3G straling is te meten.
 
Heb je nagedacht wat de betekend?
-een pc is een metalen kast, meestal nog geaard ook. dat vind straling niet leuk.
-er moet ergens een antenne zitten, heb ik nooit gezien.

Qua omkasting heb je een punt bij een pc, een laptop van kunststof is wat dat betreft gevoeliger.
de antenne zit volgens Jim Stone in een meer-lagig moederboard verscholen.
Ik krijg alleen het artikel waar dit in staat niet meer gevonden
 
Er staat "alle" dus ik hoef maar één situatie te beschrijven die dat tegenspreekt.
Een antenne kan in het moederbord zitten, nogal inefficiënt, want het moederbord is ook geaard maar het kan. Dan zit ie nog steeds in een metalen kast, dus moet ie veel straling produceren. Dat gaat problemen geven met storingen.
Die straling zou dan ook zeer eenvoudig te meten zijn als je de kast even openzet.

Als dat artikel niet van een site zoals Tweakers komt, zie ik het als onzin.
Vergeet ook niet dat processoren door professionele hobbyisten uit elkaar gehaald worden om te begrijpen hoe ze werken en om ze te proberen te kraken.

De praktijk is al erg genoeg, dit soort berichten maakt er een zooitje zodat niemand de bomen door het bos nog ziet.

 
Linux is inderdaad een veel betere optie in verband met privacy. Tevens is Linux veel stabieler dan OS X en biedt het meer opties dan Windows om het naar eigen smaak in te stellen. Er zijn heel veel verschillende distributies; er is echt voor iedere smaak een. Het is even inkomen in het begin, maar de overstap valt reuze mee. Als je Windows gewent bent, kun je kiezen voor een KDE desktop interface. Dat werkt vergelijkbaar. Als je Apple gewent bent, kun je kiezen voor een Gnome desktop interface. Voor de rest werkt het net zoals ieder ander besturingsysteem. Alleen kan het even wennen zijn welke applicaties je kunt gebruiken, maar die werken vaak net zo goed of beter dan de standaard applicaties die je gewent bent. Het enige is wel dat linux je hardware moet ondersteunen om te kunnen werken. Maar dat is online te controleren.

Voor meer informatie over privacy online, kan ik de volgende websites aanraden:
prism-break.org
greycoder.com

Mocht je nieuw zijn met Linux en je bent niet per se een expert met computers, dan raad ik OpenSuse aan. Deze staat bekent om zijn gebruiksvriendelijkheid en is verder erg stabiel. Zelfs Linus Torvalds, die verantwoordelijk is voor de Linux-kernel waarop alle besturingssystemen gebouwd zijn, gebruikt privé OpenSuse en zakelijk gebruikt hij Fedora.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.470
Berichten
499.501
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan