Lieve help: hiziki (zeewier) gegeten, nu een gezwollen schildklier..... wat nu??

wimeer

New member
Ik had het totaal niet verwacht of zien aankomen, maar ik at gisteravond smakelijk (en de eerste keer) van wat hiziki, een zeewier dat ik had bereid.
Beetje rijst erbij en gekookte groenten....

Ik was nog geen anderhalf uur verder of ik voelde een krop onder mijn adamsappel opkomen.. Ik begrijp het niet goed?

Ik weet zeewier staat gelijk aan jodium.
Maar met de lichaamskoude die ik steeds ervaar, de sufheid en de lage lichaamstemperatuur en bloeddruk zou ik toch denken dat ik een onderacxieve schildklier heb en dat jodium dan goed zou zijn.... of vergis ik me??

Hoe dan ook, nu zit ik ermee, hoe geraak ik ervan af.

Jodium is inderdaad een goed middel tegen een trage schildklier, echter moet er wel voldoende selenium in het lichaam zitten dan wel toegevoegd worden.

De krop zal waarschijnlijk vanzelf zakken zolang je even de jodium vermijdt. Een echte jodiumvergiftiging -waar vast niet gelijk sprake van zal zijn- kan verlaagd worden door inname van koolhydraten. Echter wees daar ook weer voorzichtig mee want geraffineerde suikers worden niet gewaardeerd door de schildklier en als de lever de suikers/koolhydraten niet kan verwerken maak je het de schildklier ook weer moeilijk.

Vreemd toch, want zoveel heb ik er echt niet van gegeten, ik had immers nog andere spijzen erbij. Het lijkt bijna een overreactie..?

Maar betekent dat dan dat ik überhaupt geen zeewieren mag gebruiken of bereiden is dan logischerwijs de volgende vraag.

Selenium. Ik heb al mijn supplementen (niet zo veel gelukkig) nagekeken en nergens zit selenium in. Dus ik zal er niet genoeg van hebben wellicht.
Is er een complex of iets in de voeding waarmee ik dit kan aanvullen?

Bedankt alvast!

Er is een uitgebreide berichtendraad over jodium, welke ik je ten sterkte aan kan raden Wimeer: https://www.fatsforum.nl/forums/topic/jodium/

Selenium zit onder andere in paranoten, mits ze uit grond komen die selenium bevatte.

Het doet er niet zoveel toe of je veel van iets gegeten hebt, er kan echter altijd een reactie komen.

De vraag is of het wel van de zeewier af kwam of wellicht een ander ingrediënt. De vraag is ook of het gevoel dat je een krop in je keel hebt een fout iets is of dat dit juist een goed teken is. Lees er maar eens rustig over. Er zijn helaas geen eenduidige en snelle antwoorden en oplossingen.

Bedankt Heksje.

Het kan bijna enkel door het zeewier komen. Rijst en groenten eet ik elke dag, en het zeewier was de eerste keer bereid gisteravond... en het bevat jodium natuurlijk.

Bedankt, ik ga de topic over jodium eens doornemen!

Inderdaad lijkt het erop dat een krop niet goed is. Echter is het de vraag of zeewier dan een goed iets voor jou is of dat je wellicht eerder aan je bijnieren moet werken. Bijnieren die het moeilijk hebben vertragen uiteindelijk de schildklier. Het is dan niet zaak de schildklier op te wekken, maar de bijnieren.

Jodium is zeker niet per definitie goed voor een onder actieve schildlier zoals hier vaak wordt aangenomen. Tis een raar goedje. En zo'n reactie na inname van jodium, in de vorm van zeewier, zou voor mij aanleiding zijn om heel voorzichtig te zijn met jodium inname wimeer! Sowieso geen zeewier meer zou ik zeggen.
En met die temp problemen heb je hoogstwaarschijnlijk inderdaad een schildlierprobleem. Is dat wel eens getest?

hoi Wimeer, ik herken jouw ervaring: die heb ik ook omschreven in de jodium- en voorsteltopics van dit forum. Ik weet al dat ik een hashimotoklantje ben http://www.schildklier.nl/schildklier/diagnose/antistoffen te zien bloedonderzoeksuitslagen: mijn gewone huisarts zei dat die er geen verstand van had (een internist had die gegevens van mij boven tafel gekregen), terwijl het bloedonderzoekslijstje van de huisarts wel de optie gaf om antistoffen van de schildklier te onderzoeken! Ik zag al dat je een histamineprobleem hebt, dan heb je zeer waarschijnlijk ook bijnieruitputting. Mensen met bijnieruitputting zoals mijn persoon en wie weet ook jouw persoon kunnen beter eerst aan die bijnieruitputting werken: als je al te lang in een overleefmodus zit (wat je zit als je bijnieruitgeput bent) dan krijg je allerlei problemen waaronder bijv. ook allergieen (althans dat kan zo zijn). Mensen met hashimoto moeten meer dan anderen uitkijken met gluten en ook melkprodukten. Ik raad je aan eens goed naar evt. allergieen en intoleranties te laten kijken.
Intoleranties kun je bij de huisarts niet in je bloed laten onderzoeken, maar voedselallergieen wel.
Bij het jodiumtopic staat ook dat sommigen met hashimoto wel lage doseringen jodium aan zouden kunnen met altijd seleniumsuppletie erbij.
Als er in bloedonderzoeken geen probleem van een vertraagde schildklier uitkomt, dan kan dat zijn dat er ook echt niets mis is met de schildklier.
Bij 50 procent van de mensen met onmeetbare schildklierproblemen is het probleem bijnieruitputting.
Uit overleving gaat een lichaam de schildklier vertragen en de spijsvertering op een laag pitje zetten om in de survivalmodus te kunnen blijven: paraatheid voor vechten, vluchten of bevriezen.

Even aanvullend: Hoe zit het met koffie drinken? Ben er net (weer) 1,5 week geleden mee gestopt en merkt grote verbetering in slaap, heb het veel minder snel koud (scheelt 2 graden in de kamertemperatuur), voel me rustiger, heb geen overmatige trek meer.
Door te stoppen met koffie verbeter je de stofopname en dus ook die van selenium.
Verder is het oppeppen van het organisme met koffie in geval van lusteloosheid door uitputting zeer slecht: koffie verhoogt het stressniveau, verslechtert de stofopname, verslechtert de slaap, belast de nieren en nog veel meer dingen die je niet wilt.

Bedankt voor alle reacties.

@LieverGezond: Ja, ik wil echt uit die 'overleef'modus. Ik heb pas weer Adrenal gehaald voor de bijnieren. Maar hoe het lichaam overtuigen dat overleven niet meer nodig is maar gewoon leven weer mag??.... Ik besef meer en meer dat mijn volle aandacht naar binnen moet gaan en dat ik tegen mijn lichaam moet 'praten' en het liefdevol aandacht geven... Pas dan zal het nog maar luisteren ...

hoi Wimeer ja het valt zeker niet mee om uit een overleefmodus te gaan. 1 ding is je lichaam net zo min als je geest zo min mogelijk overbelasten met dingen die je niet kunt verteren of anderszins jou onderuit halen.

Rust. Geen dingen aangaan die mogelijk te spannend kunnen worden. Ontspanning zoeken in een leuke bezigheid, bewust worden van het automatisch in de spanning schieten. Luchtige lectuur, een warm bad, een wandeling, lekker slapen met oordoppen in.

Ipv zeewier, is kelp dan wel te verdragen voor iemand zoals ik? Of zou ik toch voldoende jodium binnenkrijgen al op andere manieren..

De krop is intussen weggezakt.

Maar hoe het lichaam overtuigen dat overleven niet meer nodig is maar gewoon leven weer mag??

Misschien is biofotonentherapie wel iets voor jou. Waar woon je? Dan kan ik een goede biofotonentherapeut voor je aanbevelen.

Mike

Wimeer, Kelp bevat relatief meer jodium dan hiziki. Dus voorzichtigheid geboden als je gelijk al op hiziki zo flipt.

De krop in je keel na de zeewier was al een teken aan de wand dat een toevoeging van jodium iets doet in je lichaam.

Eet je wel vis? Suppleren van jodium op zich, dan wel in de vorm van zeewieren is een idee, echter is vis eten mijns inziens een veel betere, gezondere en voedzamere vorm.

Ik eet vaak wilde zalm van de betere kwaliteit, wat garnalen af en toe, en dat is het. Gebakken in de oven.

Nu ben ik echt wel in de war.
Ik heb enkel Adrenal Glandular een tablet genomen en met mijn vrouw in de weer geweest bij wijze van spreken... en mijn schildklier is vorige nacht weer beginnen zwellen?? Ik heb toch geen jodium meer binnen gekregen?
En het is nog niet veel gezakt, het voelt nog steeds dik en moeilijk om slikken.
Ik snap dit niet hoor, alsof dat zeewier mijn schildklier overgevoelig heeft gemaakt ineens. Ik weet niet goed wat ervan te denken.
Moet ik nou naar de huisarts?

hoi Wimeer, ik heb -in zekere zin- hetzelfde: dat het niet gelijk weggaat: die jodium die zit er gewoon nog (van de kelp bedoel ik die ik een tijdje als supplement nam). En nu als ik snachts wakker word, (dat heb ik dus ook snachts: afgelopen nacht om 1:30 uur), wat ik al sinds een jaar ongeveer word, dan heb ik in iets mindere mate dan een week geleden toen ik nog wel kelp suppleerde een prikkende schildklier nog. Alleen op dat moment heb ik dat. Ik vind het niet alarmerend bij mezelf. Ik heb wel eens een heel heftige prikkende schildklier gehad voor een dag en toen ben ik ook niet naar de huisarts geweest trouwens en toen ik het aan de arbo-arts vertelde weet ik overigens nog dat hij zei dat een schildklier niet kan prikken!!! Wat een stelletje mafkezen die artsen.

Weet je wel zeker dat je geen gluten eet?
En ook geen melkprodukten?
Of iets anders waarvoor je allergisch bent?
Ik ben daar bij mezelf niet zeker van.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.528
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan