lichaamslengte

adv74

New member
Hallo,
Mijn zoontje heeft de eerste 6 jaar van zijn leven geen melkprodukten gehad (paleo voeding met name), afgezien van 3 jaar borstvoeding. Hij had toen steeds een normale lichaamslengte. De afgelopen 9 maanden heeft hij behoorlijk wat rauwe melk (3-4 glazen per dag) en kaas gehad en gepasteuriseerde yoghurt en boter (i.v.m. herstellen tandbederf). Sindsdien is hij flink gegroeid in lengte. Aangezien ik en zijn moeder beiden vrij lang zijn, zou het kunnen zijn dat hij ook bovenmatig lang zou kunnen gaan worden (2m of langer). Dit klinkt een beetje als de Masai bevolking die ook erg lang is. Liever zien we dat hij normale lengte krijgt.
Zou iemand mij hier misschien wat over kunnen vertellen? Hoe kan het dat hij opeens zo groeit? Komt het door de gepasteuriseerde boter en yoghurt? Heeft het met mineralen te maken? Is het te eenzijdig (veel Ca t.o.v. Mg) en moeten we de melkconsumptie tempereren? Wel nemen we sinds 3 weken bottenbouillons; zou dit de boel kunnen balanceren?

Alvast bedankt!
André de Vries

Hoi Andre, is je zoontje sowieso lang en tenger qua lichaamsbouw? Zo ja, dan vrees ik dat hij hoe dan ook zich zo zal ontwikkelen. Je schrijft dat hij last heeft van tandbederf. Dit zegt mij dat hij in ieder geval geplaagd wordt door mineraaltekorten. Weston Price constateerde dat een versmald lichaam ook een verdere versmalling (en dus ook verlenging) van het lichaam met zich meebrengt.

Mike

Hoi Mike,
Vreemd genoeg had ik je reactie nog niet gezien. Wel bedankt in elk geval! Mijn zoon heeft een normaal tot sportief postuur, niet lang en tenger, maar duidelijk is dat hij de laatste 9 maanden flink is gegroeid in lengte. Ik denk als gevolg van (rauwe) melkconsumptie. Het lijkt dan dat dit een eenzijdige mineraaltoevoer gegeven heeft (bijv teveel calcium t.o.v. Mg). Zou je dan zeggen dat het vervolgens toevoegen van bottenbouillon en mosselen de mineraalinname kan balanceren? Dat is wat we de laatste 2 maanden erbij doen.
groet, André

Dat kan nooit kwaad natuurlijk en is om meerdere redenen goed. Maar of zijn mineralenhuishouding hierdoor in balans komt valt nog te bezien, your guess is as good as mine.

Die rauwe melk, van welk koeienras is deze afkomstig? Als het Frysian Holstein-koeien zijn is de melk nl. relatief arm aan vet en rijk aan lactose. In dat geval zouden de melksuikers ook bij kunnen dragen aan zijn tandbederf.

Mike

Forum statistieken

Onderwerpen
4.576
Leden
8.677
Nieuwste lid
Spell66
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan