Krachtverlies

MaggieN

New member
Sinds half januari volg ik het AIP dieet, aangevuld met bottenbouillon, lever, sole, waterkefir en gefermenteerde groente. Daar deed ik het goed op toen ik fruit toevoegde om mijn koolhydraten wat op te krikken. Op dit moment zit ik, vergeleken met toen ik begon, op 20% van mijn schildkliermedicatie, ben veel minder benauwd en slaap dus beter, de doorlaatbaarheid van mijn darmen is verbeterd van 15% naar 11% (moet 8 % zijn) en ik heb nog maar de helft van mijn supplementen nodig.
In de hooikoortsperiode (voor mij tot half juni) kan ik weinig of geen fruit eten. Dat heb ik inmiddels opgevangen met bakbanaan, zoete aardappels, taro en cassave.
Wat niet goed gaat is dat ik zoveel kracht verloren ben. Als ik sport (fitness en hardlopen) is het beste wat ik nu kan doen dat wat toen mijn warming-up gewicht of tempo was.
De trainer denkt dat ik te weinig koolhydraten en te weinig eiwit eet. Dat probeer ik nu op te voeren naar 100 gram eiwit, 100 gram koolhydraten en 100 gram vet. Een heel gepuzzel.
Resultaat: Mijn kracht laat het nog flink afweten en ik groei in rap tempo dicht.
Wat zou ik hier aan kunnen doen?
 
Maggie, 2 maanden geleden schreef je nog dit:



Die depressies komen voort uit pure uitputting en als ik te laag zit met mijn Thyreoidum (schildklier) loop ik helemaal de hele dag te huilen.

https://www.fatsforum.nl/topic/antidepressiva/page/14/#post-79088

Ik zie schildklierproblematiek en in meerdere posts verwijzingen naar ketose, terwijl meer kh je schildklier zouden ondersteunen. Daarnaast zie ik: UITPUTTING. Herhaal dat nog eens een paar keer voor jezelf: U-I-T-P-U-T-T-I-N-G. Wat denk je dat jouw lichaam je aan het vertellen is? Neem rust, rust en nog eens rust. R-U-S-T. Waarom moet je zo dwangmatig 'sporten'? Onderzoek dat eens bij jezelf.

Mike
 
De afgelopen maanden heb ik dus inderdaad alleen een beetje geslenterd en verder geslapen om mijn lijf alle kans te geven om te herstellen. Nu wordt het tijd om ook weer wat beweging te gaan doen. Als het wat moeizaam gaat stop ik, maar van alleen maar slapen wordt ik niet fit.
Ik heb mijn leven lang gesport en ik voel me niet lekker als ik dat niet doe. Ik train heus niet voor een marathon, maar 20 minuten rustig joggen moet kunnen.
Wat beweging is wel degelijk noodzakelijk.Al is het maar om mijn hersens fit te houden. Die gaan namelijk gierend achteruit als je allen maar zit of ligt.
 
Hoi Maggie, goed om te horen dat je met een AIP dieet plus aanvullingen goede resultaten heb gehaald. Ik begin hier volgende week mee (ook met dezelfde aanvullingen).
Ik denk dat je je eerdere uitputting onderschat, het kan heel lang duren voordat je hier enigszins van hersteld. Voordat alles in je lichaam weer is aangevuld (lees: T3 in je cellen) kan maanden duren. Gun jezelf dus de tijd om (volledig) te herstellen. Het betekent niet dat je stil moet zitten maar doe het wat rustiger aan (wandelen, pilates, tai chi, yoga).

Ik heb 10 jaar op hoog niveau bodybuilding gedaan en daarna fitness. Ik heb dit volledig op moeten geven. Sporten is niet meer geschikt voor mij. Het duurde erg lang voordat ik dit realiseerde. Het is een misvatting te denken dat sporten noodzakelijk is. Sporten is voor velen van ons niet geschikt.

Succes!
 
Mijn hersenen werken prima zonder joggen of fitness. Het klinkt als een verslaving en zal alleen maar tot verdere uitputting leiden.

Mike
 
Iedereen zou moeten kunnen sporten.
Dat dat niet het geval is, is een teken van de staat waar onze lichamen in verkeren, mede door mishandeling (te zwaar sporten) en slecht eten.
 
Heb jij wel eens een documentaire gezien van een oude stam die driftig aan het sporten waren Jp? Ik ben het met je eens dat er veel minder vermoeidheid zou moeten heersen en dat dit vele factoren heeft, echter zet ik vraagtekens bij het nut van de activiteit 'sport'.
 
Niet aan het sporten zoals wij het doen, maar ze zaten zeker niet de hele dag achter een beeldscherm en hebben vaak een zeer goeie conditie.
Tijdens de jacht heb ik het menig verslaggever moeilijk zien hebben, terwijl ze een beetje uitgelachen werden door een stel "oude" mannen.
 
Ik denk dat die mensen de hele dag in beweging waren om aan hun eten te komen en een veilig onderkomen te maken/bereiken. Die zaten vast niet de hele dag achter een laptop te stressen, TV te kijken of te slapen.
Aangezien het de meeste van ons niet lukt om de hele dag in beweging te zijn moeten we wat anders verzinnen. Even voor de duidelijkheid: ik heb het niet over topsport of urenlang spinnen.
 
Alles in de natuur draait om energiebehoud. barry Groves in Eet vet, word slank:



Als je dieren in het wild observeert, zie je dat ze in het algemeen zo weinig mogelijk bewegen.
De leeuw brengt bijvoorbeeld het grootste deel van de dag liggend of slapend door, maar toch wordt hij niet dik.
Zijn echtgenote, de leeuwin, doet de boodschappen. Maar zij gaat slechts om de twee of drie dagen op jacht en zelfs dan verbruikt zij zo weinig mogelijk energie.
Grazende dieren houden er eveneens een langzame en regelmatige levensstijl op na, waarbij ze zich alleen snel uit de voeten maken als ze bedreigd worden door een roofdier.
Hetzelfde geldt voor moderne stammen van jagende en verzamelende mensen.
Een traditionele Inuït is bijvoorbeeld altijd voorbereid op een lange trektocht, maar geen van hen doet dit voor de lol of in het kader van ‘lichaamsbeweging’.
In het wild beschermt de natuur het hart voor stress.
Ga terug naar de tijd toen onze voorouders jager-verzamelaars waren. Ze beschikten over een goed stel hersenen, maar niet over bijzonder veel snelheid. Renden zij achter hun prooi aan? Dit is niet erg waarschijnlijk: hun prooi kon meestal verder rennen of vliegen dan hen.
Welnee, jagers beslopen de dieren, totdat zij dichtbij genoeg waren om iets naar ze toe te gooien of ze maakten gebruik van vallen.
Dieren die moeten rennen voor hun leven hebben efficiënte ingebouwde schokbrekers in hun poten. Wij hebben deze niet: wij hebben alleen maar de bolling van onze voeten.
We zijn gewoonweg niet gebouwd om regelmatig over lange afstanden te rennen; wij zijn gebouwd om prooien te besluipen en om langzaam en behoedzaam te lopen, waardoor onze onderste ledematen geen schokken te verduren krijgen.
Het is dan ook geen verrassing dat onze moderne liefde voor sporten heeft geleid tot een grote belasting van ons zorgstelsel, vanwege blessures opgelopen tijdens het rennen of joggen.
Het resultaat hiervan is een stijging van de vraag naar ziekenhuisbedden ter behandeling van orthopedische klachten met tien procent.

Mike
 
Energiebehoud klinkt leuk, maar in de praktijk worden er regelmatig flinke afstanden afgelegd en/of hoge snelheden behaald.

De Inuit kunnen het dus wel, zo'n conditie kan je voor zover ik weet alleen opbouwen door het te doen. Voedsel is daar belangrijk bij, maar met goed voedsel en stil zitten of een beetje wandelen gaat het niet goed komen.
(dan ga ik uit van een gezond lichaam en dat is vaak niet meer het geval)

Mensen kunnen snelle grazers eruit lopen.
Dit is een traditionele vorm van jacht, wel zeer intensief.
Ik weet even niet hoe ik het op kan zoeken, maar het komt erop neer dat door het dier op te blijven jagen deze na een tijdje oververhit raakt.

"alleen maar de bolling van onze voeten."
Niet heel duidelijk, maar ga eens op blote voeten (hard)lopen. Dan ga je meer op je voorvoet/tenen lopen en dan veer je ineens wel.


 
Het is ook net welk dier je kiest. Wolven hebben een zeer groot territorium en jagen ook soms uren achter hun prooi aan. Ook tijgers zwerven door kilometers territorium. veel roofdiern moeten zich heel vaak verplaatsen achter hun prooi aan. En niet elke jacht is raak. Dus dan hebben ze meerdere krachtexplosies tijdens hun jachtdagen. Vervolgens wellicht het karkas in veiligheid slepen naar struikgewas of een boom.
Ik denk dat veel oude volken een heel zwaar bestaan hadden. Ze liepen niet naar de supermarkt voor voedsel of gamma voor bouwmaterialen. Dus ze moesten constant zoeken naar voedsel, water, brandhout, vruchten, bouwmaterialen en moeite doen hier iets van te maken. Ze moesten dit ook tillen, lostrekken, etc en wellicht in bomen klimmen etc. Wij doen (gemiddeld gezien) heel weinig voor ons eten of onderkomen, (qua lichamsbeweging) dus ik denk dat het goed is dit door sport alsnog te simuleren, alsof we er iets voor doen.
 
Dat denk ik dus ook.
De argumentatie van de heer Barry Groves doet me overigens heel erg denken aan die van David Wolfe over de ongeschiktheid van de mens om anders dan rauw te eten. In Nature's First Law sluit hij zelfs ieder hoofdstuk af met "Cooked food is poison". Het klinkt heel logisch en toch klopt het ergens niet. Door "voortschrijdend inzicht" weten we inmiddels dat raw food op de lange termijn voor de meeste mensen niet goed is.
 
Door voortschrijdend inzicht weten we inmiddels ook dat sporten helemaal niet zo goed voor ons is als eerder gedacht. Op het WP-congres zei Sally Fallon in antwoord op een vraag over lichaamsbeweging nog dat uit onderzoek blijkt dat de moderne mens fysiek actiever is dan onze voorouders.

Mike
 
Wacht even. Daar heb je het over profsporters. Daar ging het niet om.
Ik heb het over gematigd sporten in de zin van af en toe een 20 minuten lopen of drie kwartier gewichtheffen.
De Sven Kramers worden heel goed begeleid en draaien hun lichaam toch aardig in de vernieling. Mindere goden, die niet onder zulke strenge medische begeleiding staan, (nog?) niet weten wat ze kunnen en hun grenzen zwaar overschrijden door pure wilskracht lopen inderdaad risico om echt in de problemen te komen.
 
Uit het topic Sport en Hartaanvallen:

In de topic over toiletpapier noemde ik Jim Fixx, de man die joggen populair maakte in Amerika in de jaren 1980. Dit is precies het decennium waarin er massaal werd ingezet op caloriebeperking (uithongering), heftige lichaamsbeweging (uitputting) en een hoge consumptie van koolhydraten en een lage inname van verzadigd vet en cholesterol (suikerverbranding). Jim Fixx stierf tijdens het joggen aan een plotselinge hartaanval.

Toeval? Ik dacht het niet!

Ik denk dat die personen vroeg of laat toch wel (ernstige) hartklachten hadden gekregen door een slecht voedingspatroon. Het probleem van sporters met een hartaanval zoek ik eerder in slechte voeding dan in sport. Ik ben het ermee eens dat extreme uitputting door sport niet goed is, maar als het leidt tot een hartaanval is de sport in dat geval de druppel geweest.

Persoonlijk ken ik iemand die niks met sport doet, maar al 7 keer een hartaanval heeft gehad. De eerste keer was volgens mij toen hij 43 jaar was. Als hij met dezelfde levensstijl had gesport was dat misschien al voor zijn 40e gebeurd.
 
Mindere goden, die niet onder zulke strenge medische begeleiding staan, (nog?) niet weten wat ze kunnen en hun grenzen zwaar overschrijden door pure wilskracht lopen inderdaad risico om echt in de problemen te komen.

En jij weet wel wat je doet? Dus daarom ervaar je 'pure uitputting'!

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.468
Berichten
497.889
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan