Groente fermenteren

Bij fermentatie ontstaan afbraakproducten als histamine en tyramine, die, afhankelijk van de hoeveelheid en iemands persoonlijke gevoeligheid, klachten kunnen geven. Ze moeten afgebroken worden door enzymen, waardoor ze een aanslag zijn op je enzymcapaciteit.

Ik maak zelf zuurkool van witte kool uit eigen tuin. Heel simpel: de kool fijn raspen en dan in een zuurkoolpot stoppen. Dan doe ik op 1 kilo kool 1,5% zout (15 gram). Dit zorgt ervoor dat het vocht uit de kool onttrekt en de kool onder water komt te staan. Maar dat is niet het belangrijkste. Het zout zorgt ervoor dat de kool geconserveerd blijft de eerste 3 dagen, daarna begint het fermentatieproces op gang te komen. Bij de kool kan je ook nog andere kruiden toevoegen zoals peperkorrels, jeneverbessen. Als de pot vol is leg ik wat koolbladeren over de kool en leg daarop wat verzwaringsstenen zodat de kool onderwater blijft staan. De kool is afgesloten van zuurstof waardoor er melkzuurbacteriën ontstaan die voor de fermentatie zorgen. De pot sluit ik af door de deksel in de goot van de pot te plaatsen en water in de goot te schenken hierdoor kan er geen lucht van buitenaf de pot in maar kunnen wel gassen ontsnappen uit de pot en dat hoor je ook af en toe (geblub). Na 3 dagen verhuist te pot van de keuken naar de kelder. Na 2 maanden is de zuurkool klaar. Het resultaat is de lekkerste zuurkool die je ooit hebt gegeten.
Ik heb dit jaar 3 potten van 10 liter zuurkool gemaakt (zo'n 25 kg).
Ik heb dit jaar ook voor het eerst kimchi gemaakt maar dat is een langer verhaal en is ook wat moeilijker. Ik heb dat niet zo een twee drie paraat.

Goed idee van dat raspen. Ik heb het vorig jaar zelf gemaakt Zo lekker maar ik kreeg het niet zo fijn gesneden. Had er ook knoflook bij gedaan.

En ik heb een hele tijd gestampt om het voxht eruit te krijgen zodat het onder het eigen vocht zou staan. Doe jij dat ook?

Ik ben nu knoflook aan het fermenteren. Zwarte knoflook is nog weer veel gezonder dan verse.. het bevat bijna 2x zoveel antioxidanten. En je adem schijnt er niet van te gaan stinken. :D

5 bolletjes knoflook gepeld en in een pot met water en keltisch zeezout gezet. Bovenop een zakje met water als slot om het zuurstof erbij weg te houden. Ik ben zelf ook zeer benieuwd naar het resultaat!

Dat raspen doe ik met deze rasp
Ik doe ook tussendoor stampen hoor op die manier gaat ie sneller onder water staan maar kan er ook meer kool in de pot.
.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.528
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan