Geestverruimende middelen binnen Traditionele Volkeren?

• Onderwerp starter Onderwerp starter Guest
  • Startdatum Startdatum
G

Guest

Guest
Hey mensen,

Het is misschien iets anders dan voeding en gezondheid maar ik was een beetje benieuwd naar het gebruik van geest verruimende middelen binnen traditionele volkeren en/of Weston Price hier ook nog wat over te melden heeft. Ik ben zelf overal in geïnteresseerd en zo ook het gebruik van 'drugs'. Ik heb het hier niet over geest vernauwende middelen zoals Alcohol.

En misschien wel grappig of hier nog mensen op het forum zijn die gebruik maken van geest verruimende middelen en hoe jullie hier tegen over staan en waarom etc...? Misschien een interessante discussie. Onder geest verruimende middelen versta ik o.a. pado's, truffels, cannabis...

Interessant dat iemand hier eens over begint. Ik vraag me dit ook al af. Ik neig naar de mening dat er een rituele setting en wildgroeiende planten of zeer zuivere generatielijn kweekplanten nodig is om werkelijk tot een geestverruiming te komen die gewicht in de schaal legt voor de evolutie van je ziel. Immers, een ervaring die je een geestverruimende beleving geeft, hoeft nog geen werkelijke geestverruiming in te houden wanneer de geestverruiming niet zuiver genoeg is en onvoldoende wordt geïntegreerd in je cellen en je 3D-bewustzijn.

@Dennis

Interessant, daar heb je zeker een punt. Maar aangezien bijv de cannabis plant al duizenden jaren werd gebruikt over de hele wereld. Hoe zat het met price zijn natuurvolkeren? Je hebt ook ayawaska wat ook een lange geschiedenis heeft. Ik bedoel, is het niet van; ze eten planten en merken vanzelf de ervaring. Net als salvia. of opium.

Ik denk dat Weston Price ook wel het een en het ander tegen gekomen moet zijn, maar naar mijn vermoeden was Weston Price iemand die met name geïnteresseerd was in de fysieke aspecten van het leven. Althans ik hoor enkel mensen praten over zijn antropologische onderzoek richting voeding, vruchtbaarheid, gezondheid, voortplanting enzo. Maar daar kan ik me in vergissen.

Quote:
Ik bedoel, is het niet van; ze eten planten en merken vanzelf de ervaring. Net als salvia. of opium.

Het kader waarin je een ervaring opwekt en de intentie waarmee je werkt hebben veel invloed op de ervaring zelf. De bereiding van bijvoorbeeld de ayahuasca heeft invloed op de werking. En dan niet eens alleen welke planten in welke verhoudingen, maar ook de astrologische standen van de dagen waarop geoogst en bereid wordt. De omgeving waarin de planten groeiden, de leeftijd van de planten, welke gedeeltes van de plant werden gebruikt, de intentie van de plukker en bereider, de warmtebron waarmee de planten worden gekookt, het soort hout waarmee gestookt wordt, de liederen en gebeden die energie en kracht geven, de zuiverheid en het bewustzijn van de sjamaan, de energieen waarmee de sjamaan samenwerkt en ga zo maar door. Het is een groot samenspel wat alleen al aan voorbereidingen nodig is om een echt potent magisch drankje te brouwen. Daarbij nog de inhoud van het ritueel, de dynamica van de samenstelling aan deelnemers, de persoonlijke voorbereidingen van de deelnemers: zoals voedingsvoorschriften naleven, vasten, gebeden enz. Ook is een stukje nazorg belangrijk. Dit is een heel ander verhaal dan truffels kopen in de smartshop en lekker uit je bol gaan op een feest. Ook met vrienden in de natuur trippen is echt nog heel wat anders dan een compleet aangeklede ceremonie.

haha ik zal niet snel met truffels op naar een feest gaan... ik weet niet of ik dat zou gaan trekken. Maar ik begrijp denk ik wel waar je heen wilt met je beschrijving. Ik ken nog al wat mensen om me heen die het één en ander hebben ervaren etc... ook met ayawaska. Dat zijn wel echt behoorlijke ervaringen hoor. Verder gaat mijn diepgang niet zo ver maar ik begrijp je gedachte. Ik ken meer mensen die er zo ook over denken ;-)

Verder durf ik bijna wel te beweren dat als iedereen minimaal 1 truffel/paddo ervaring heeft meegemaakt, de wereld er misschien wel iets beter uit zou zien. Zo ervaren veel mensen het in ieder geval ;-)

DMT, The Spirit Molecule gezien ? , vast wel.

Het zijn prachtige middelen om even je ogen te openen en je materiële individualistische wereldbeeld los te weken. Het zou veel mensen goed doen om zo eens wakker te worden! Echter, ik betwijfel of we in deze tijd dit soort middelen moeten gaan verheerlijken en blijven gebruiken in een poging vooruit te komen in onze ontwikkeling. Het is jammer dat veel mensen de boodschap na een paar keer nog niet begrepen hebben en er maar mee door blijven gaan... tijd- en energieverspilling, als je het mij vraagt. Uiteindelijk gaat er toch om je hier en nu in 3D je dingen uitwerkt en neerzet. Inspiratie opdoen elders kan heel verrijkend zijn, maar het mag niet te veel ten koste gaan van je gezondheid, vitaliteit en aandacht voor je leven en je medemens hier. Daarom zeg ik: als je het doet, doe het dan met aandacht en een ritueel voor heling en bewustwording, en niet voor genot en vermaak. Dan haal je eruit wat erin zit.

@Dennis

"doe het dan met aandacht en een ritueel voor heling en bewustwording, en niet voor genot en vermaak. Dan haal je eruit wat erin zit."

hier scheiden onze paden een beetje denk ik want ik zie het leven als genot en vermaak. Dit kan voor iedereen anders zijn, maar tussen alle informatie die ik elke dag lees en verwerk door de dag heen is het toch is goed om af en toe die informatie weer even 'in een ander daglicht' te stellen. Het is ook een manier om informatie te verwerken. Daarnaast levert het een hop creativiteit op en kan voor een heleboel mensen een vorm van verlichting geven. Ja, dennis niet iedereen kan het alleen halen uit zijn voeding. Het is ook niet de bedoeling dat het je leven beheerst. Het kan een onderdeel zijn van het leven.

Dit soort middelen brengt je dichterbij jezelf, de natuur en het 'spirituele'. Het activeert je zintuigen en kan juist een verhelderend werken.

Tussen al het serieuze door de dag heen, is er ook tijd voor genot want daar bestaat uit leven voor mij namelijk uit. GENIETEN... liefste elke dag, ondanks all bullshit om ons heen...

Ach en wat je wilt bereiken in het leven en hoe je dit wilt ervaren, dat is ieder zijn eigen keuze. Zolang je maar bewust er mee omgaat.

Ik ga er graag op in als ik woensdag weer terug thuis ben. Het komt er op neer dat ik het najagen van genot afwijs, niet het genieten van het pure leven zelf.

aha oke, ik vind je gedachte wel interessant. Ik zal op je stuk wachten :-) Misschien dat andere mensen in de tussen tijd nog een bijdrage kunnen leveren. Maar het 'najagen van genot' zie ik het voor mezelf niet perse, ik heb zo mijn eigen redenen en het leven is één groot proces. Voor sommige mensen is het compenseren.

Ik kan iedereen aanraden die in dit soort onderwerpen is geinterreseerd is eens te kijken naar de diepzinnige gesprekken op forums zoals erowid of dmt-nexus(ook veel e-books te downloaden).

Ik ben zelf bekend met veel werk van Terrence Mckenna en dergelijke personen. Carlos Castenada is ook een veelgelezen auteurr op dit gebied.

Ik heb zelf niet regelmatig entheogene ervaringen noch heb ik deze vaak gehad , maar ik zal ze zeker nog meerdere malen willen doen waarschijnlijk. Het lijkt mij persoonlijk ook vrij zwart wit om te zeggen dat meerdere entheogene ervaringen geen plaats hebben in een gezonde lifestyle (zowel spiritueel, emotioneel of fysiek).

Het gaat denk ik vooral om afhankelijkheid. Ik zie de planten zelf meer als teacher plants waarvan je iets kan leren. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat je ermee op een bepaald plateau blijft hangen en niet geaard genoeg blijft. Maar de intellegentie van de planten laat dit meestal ook wel duidelijk worden aan mensen die hun misbruiken.

Veel mensen zijn tevens ook niet bewust van de krachtige ontgiftende eigenschappen van een heleboel entheogene planten en dan niet alleen fysiek maar ook emotioneel en spiritueel.

Verder zie ik planten zoals Cannabis bijvoorbeeld als iets dat bij bewust en verantwoordelijk gebruik (wat voor veel mensen heel anders ligt) als voornamelijk spiritueel kan worden ervaren.

Ik vind hedonisme persoonlijk vrij saai en nutteloos als tijdsverdrijf in dit aardse leven en denk dat men zonder deze focus veel meer uit het leven haalt(waaronder ook plezier).

Peace

Hedonisme maar even moeten googlen maar dat zie ik persoonlijk zeker niet als persoonlijke filosofie :D Genot is iets wat je ervaart wanneer je iets doet waar jij je goed bij voelt. Je geniet dan door de dag heen.

Voordat ik ga vertellen wat ik vind van geestverruimende planten, wil ik jullie laten weten dat ik deze nog nooit tot me heb genomen. Nog niet 1 hijsje aan een joint!

In mijn optiek maakt de natuur geen fouten, dus er is een tijd en een plaats voor geestverruimende planten, zoals de Ayahuasca, Iboga en Peyote. In traditionele culturen was het gebruik van dergelijke planten altijd een heilig ritueel, met als bedoeling om dichter bij de goden te komen en grotere en diepere wijsheden op te doen. Maar zelden werden deze rituelen alleen uitgevoerd, dus er was sprake van een positieve en gezamenlijke intentie.

Zet dit af tegen de reden waarom men drugs gebruikt in onze cultuur. Drugs zijn een ontsnappingsmechanisme geworden om niet met de werkelijkheid te hoeven dealen. Men heeft emotionele en soms ook fysieke pijn en vlucht in drugsgebruik naar een andere werkelijkheid. Maar al te vaak gebeurt dit alleen, maar soms ook in groepsverband. Maar dan is en blijft de intentie negatief.

Ik ben het dan ook met Dennis eens dat het najagen van goedkope pleziertjes een verkeerde manier is om gebruik te maken van dergelijke heilige planten. Dit maakt het najagen van oppervlakkig genot d.m.v. drugs (ook natuurlijke drugs) wel degelijk negatief!

Bij deze planten zie je weer de neutrale, scheppende kracht terug van de natuur. Wij kunnen onze vrije wil gebruiken om deze planten met een positieve of negatieve intentie te gebruiken. De plant zal deze intentie dan versterken. Ook kan de plant de diepere, innerlijke waarheid weergeven, de waarheid die jij het liefst verborgen houdt of waar je je misschien zelf niet eens van bewust bent. Deze diepere waarheid kan positief of negatief uitvallen. In het laatste geval kunnen er verborgen angsten naar het oppervlak komen, de zgn. 'bad trip'. Het is nooit de drug die dit veroorzaakt, maar je eigen geest! Als iets geestverruimend is, dan verruimt het je eigen geest, je moet niet verwachten dat door simpelweg bepaalde natuurlijke chemicalien van je hersenen te stimuleren er altijd een gevoel van gelukzaligheid ontstaat. Je zelfbedrog kan je meedogenloos in je gezicht teruggeworpen worden.

Nogmaals, het moet allemaal met een heilige intentie gebeuren en liefst gezamenlijk. Dit maakt het gebruik van dergelijke plantaardige middelen, die bedoeld zijn om onze evolutie te versnellen en ons tot hogere inzichten te leiden, extreem riskant in onze geestelijk, lichamelijk, emotioneel en spiritueel verziekte samenleving. Wie hoog wil reiken moet diepgeworteld zijn, dus je moet extreem goed geaard zijn om op verantwoorde wijze gebruik te maken van dergelijke middelen.

Vandaar dat in traditionele culturen dit ook niet voor iedereen voorbehouden was, in tegenstelling tot onze cultuur, waar we van alles en nog wat kunnen proberen, als je maar betaalt. Drugsgebruik was voorbehouden aan een selecte groep mensen: stamoudsten, sjamanen, medicijnmannen. De intentie was even heilig als de plant zelf en het gebeurde ook niet dagelijks, zoals in onze cultuur waar men ook verslaafd kan raken (ja, ook aan cannabis!).

Wie dergelijke rituelen rondom bepaalde planten met een heilige intentie wil uitvoeren, zal in onze maatschappij begeleid moeten worden. Ik verwijs dan ook graag naar Lars Faber en zijn team die je kunnen meenemen op De Gewijde Reis.

Weston Price rept met geen woord over dergelijke rituelen, maar je kunt er vanuit gaan dat deze wel degelijk in bepaalde culturen werden uitgevoerd. De focus van Price was op de voeding en gezondheid van deze mensen. Zoals gezegd, wie hoog wil reiken moet diepgeworteld zijn en dankzij Price weten we dat de voeding van deze mensen bijzonder aardend was door de grote nadruk op dierlijk voedsel. Ik heb ook van meerdere mensen te horen gekregen dat ze dieper konden mediteren toen ze hun inname van dierlijk voedsel verhoogden.

Ik heb het vaker gezegd: alle groei begint bij de wortels en bij de bodem en gaat van onder naar boven. De energie van ons westerlingen is helaas een top-down energie, van boven naar onder, waardoor we vast zitten in ons hoofd. Met zo'n mentaliteit moet je geen drugs als ayahuasca, iboga of peyote nemen, de drie drugs die De Gewijde Reis aanbiedt, tenzij je je hierbij laat begeleiden.

Wie dat wil ervaren, doet er m.i. dus verstandig aan om De Gewijde Reis te ondernemen. Wie dit niet doet, doet dit op eigen risico. De drugs houden je een goudeerlijke spiegel voor en als je niet voldoende in balans bent en een verkeerde intentie hebt, kan de ervaring slecht uitpakken voor je en zelfs blijvende gevolgen hebben. Ik weet van 1 persoon die ik ken dat hij sindsdien stemmen in zijn hoofd hoort. Hij heeft zichzelf geleerd om deze stemmen de baas te zijn. Helaas is hij ook een veganist, dus hoe lang dat nog goed gaat...

Mike

Ik houd er nogal van enigzins controle te houden :P en ik heb toen ik voor het eerst uitging iemand gezien die enorm dronken was..ik dacht toen: dit gaat mij dus echt nooit gebeuren. Ik dronk echt wel eens bier en genoot daar ook heel erg van, vooral de speciale bieren, heerlijk. Ik ben echter nooit dronken geweest en nooit slecht geweest van de drank. Vind ik nog steeds raar, waarom zou je zoveel willen drinken dat je er beroerd van wordt? En drugs/sigaretten heb ik nooit geprobeerd, ik wilde en wil er niet van afhankelijk zijn en heb ook nooit de neiging gehad dit uit te proberen.

Naar mijn idee en gevoel , veel te veel risico's.

Bill Hicks zei ooit dat de overheid wel drank en sigaretten toestaat, twee drugs die je absoluut niets opleveren, maar niet drugs die van nature op de planeet voorkomen en je evolutionair verder kunnen brengen. Toeval? Ik dacht het niet. Zoals Hicks het zei: dergelijke drugs doen je beseffen dat je elke dag genaaid wordt. Zoals hij ook zei: Is het illegaal maken van natuurlijke drugs niet een beetje... onnatuurlijk?

Mike

@Dirtsa

We hebben het hier ook over precies niet over de soorten drugs: sigaretten of alcohol. Deze zijn geest vernauwend en zie ik persoonlijk als echt iets negatiefs, kan in kleine hoeveelheden misschien iets positiefs doen maar, je hebt helemaal gelijk.... bvan alcohol kan je beter wegblijven :-)

@Mike

Precies, Bill Hicks of mijn favoriet George Carlin!

Caveman, mijn oudste zoon blowt al vanaf zijn vijftiende, hij verbouwt zelf, heeft eerst een kweekkastje gebouwd en nu een grotere kas. Trouwens hij verbouwt ook zijn eigen groente en vangt zelf vis die hij zelf fileert en bakt of rookt in een eigen gemaakte rookkast.

Hij heeft mij wel eens aangeboden om wat wiet mee te brengen, kon dit ook goed via waterpijp tot mij nemen, volgens hem, haha, zie mijzelf al zitten lurken.

Maar nee, ik heb er nog nooit enige behoefte naar gehad of zelfs maar de drang het te proberen.

En ik begrijp nog steeds niet de benaming: genotsmiddelen, voor iets waar je ernstig ziek van kunt worden en wat ongelooflijk stinkt(sigaretten)

Hedonisten zijn mensen die voornamelijk leven voor "sense gratification", dus puur genot ,stimulatie en prikkels najagen. Een beetje hoe de meeste Westerlingen zijn ingesteld met losgeslagen materialisme en waanbeelden.

Ik heb bij mij zelf gemerkt toen ik na een kort jaar, lichtelijk met vrienden cannabis verkende, al vrij snel genoeg had van verbrandde stinkzooi en vooral de tabak erdoorheen. Toen ik later voornamelijk ben gaan "verdampen" (na het overgaan van het roken van pure joints) ik er veel gevoeliger voor werd, mijn tolerantie ging dus vreemd genoeg omlaag. Dit had later ook nog eens steeds meer te maken met bewustwording (op gebied van filosifie, geopolitiek, oude beschavingen, gezondheid etc.), meditatie, en een veel gezondere voeding en lifestyle. Ik heb onlangs zelfs nog een vrij diepe spirituele ervaring/realisatie gehad waardoor mijn tolerantie nog verder omlaag ging. Mijn lichaam zegt mij tegenwoordig dan ook niet meer aan te willen tot een bepaald niveau, denk zelf dat het mijn kundalini een beetje kan aanjagen, ben dan ook wel bekend met "kriya's" wanneer ik de gulzigaard uithang. Verder vond ik het ook vrij snel vervelen om het te vaak te doen.

Ik heb nu dan ook het idee(voel het eigenlijk meer) dat waneer iemand voldoende is geaard en naar de intuitie toe leeft nooit al te ver zal kunnen afdwalen. De intelligentie van de natuur is dan ook waarlijk oneindig mits zij voldoende in balans wordt gehouden.

Peace

Reacties op M.G.K.

Quote:
Maar de intellegentie van de planten laat dit meestal ook wel duidelijk worden aan mensen die hun misbruiken.

Daarom dien je jezelf ervan te verzekeren dat je ook daadwerkelijke met intelligente planten te maken hebt, en géén commercieel gekweekte, afgestompte schimmen van wat ooit een intelligente plant is geweest!

Quote:
Veel mensen zijn tevens ook niet bewust van de krachtige ontgiftende eigenschappen van een heleboel entheogene planten en dan niet alleen fysiek maar ook emotioneel en spiritueel.

Ja zeer zeker! Een krachtige plantspirit werkt op DNA-niveau en op karmisch niveau en kan een hoop dwang-, angst-, drama-, en strijdpatronen (zoals verslavingen) uitzuiveren. Ik ken meerdere mensen die een verslaving spontaan losgelaten hebben na een ayahuasca-ceremonie, zelfs ook wanneer ze niet eens met die intentie deelnamen!

Reacties op Mike

Quote:
Maar zelden werden deze rituelen alleen uitgevoerd, dus er was sprake van een positieve en gezamenlijke intentie.

Ja de groep vormt een belangrijk draagvlak en biedt mogelijkheden tot onderbewuste uitwisselingen. De invulling van een ceremonie zoals zang en dans zijn een heel belangrijk onderdeel en kunnen gebruikt worden om transformerende energie op te wekken, aan te roepen en te kanaliseren. Ook de indeling van de ruimte wordt heel bewust gekozen. Denk aan de windrichtingen, de plaats van het altaar, de plaats van het vuur, de plekken waar de krachtvoorwerpen staan of hangen, de plaatsen waar iedereen gepositioneerd wordt en nog veel meer. Het is allemaal energie-dynamica.

Quote:
Wij kunnen onze vrije wil gebruiken om deze planten met een positieve of negatieve intentie te gebruiken.

Inderdaad wordt ayahuasca zowel positief als negatief ingezet. Zwarte magiërs/sjamanen gebruiken haar kracht negatief om vijandige stammen of mensen aan te vallen. Dit is overigens tevens de reden waarom ik meer voel voor de hogere energieën die wij bij onze meditaties gebruiken. Die kunnen enkel ingezet kunnen worden binnen het kader van de Wet van Eén. Heb je zelfzuchtige intenties, dan werken deze energieën niet.

Quote:
In het laatste geval kunnen er verborgen angsten naar het oppervlak komen, de zgn. 'bad trip'.

Bad trips zijn qua leerzaamheid hoogtepunten in je leven!

Quote:
Ik weet van 1 persoon die ik ken dat hij sindsdien stemmen in zijn hoofd hoort.

Ja er zijn er genoeg die connecties met entiteiten oplopen omdat ze in een energetisch onveilige omgeving op avontuur gaan zonder voldoende te weten waar ze mee bezig zijn. Jij spreekt over iemand die in ieder geval heeft gemerkt dat er iets gebeurt of mis gegaan is. Maar lang niet iedereen heeft dit zelf in de gaten! Op subtiele wijze kan je dan toch beïnvloed worden of kan je levensenergie weglekken.

Over het najagen van genotzucht. Onderaan deze topic heb ik onder het kopje Levenskwaliteit hier meer over geschreven.

De echte bekende verslavende drugs zoals alcohol, cocaïne, heroïne, maar ook cannabis worden niet zelden gebruikt wanneer iemand zich niet fijn voelt. Een gebruiker neemt het middel om zijn eigen ellende of onzekerheid niet te voelen, of om daar van afgeleid te worden. Het is dan duidelijk dat er sprake is van vluchtgedrag. Echter wanneer mensen drugs of heilige planten gebruiken voor het genot en vermaak, noemt men dat vaak recreatief gebruik. Dit klinkt onschuldig, maar ook recreatief gebruik is een vorm van vluchtgedrag! Je vermijdt een potentiële en vaak onvermijdelijke confrontatie met jezelf. Je gebruik dient dan als preventie. Dit komt heel, heel veel voor. Denk alleen al aan koffie op de werkvloer. Wie werkelijk vanuit zijn passie en zijn kern werkt, geniet zo van zijn bezigheden en haalt daar zo veel voldoening en enthousiasme uit, dat dit je met gemak de hele dag energie oplevert!

Bedoel je de meditatie van de Law of One Dennis?

Ik ken trouwens iemand die wel 28 dagen achterelkaar een ayahuasca ceremonie in ecuador heeft gedaan en ondertussen gewoon nauwelijks heeft gegeten. Blijkbaar gewoon op pure prana geteert :O.

Peace

De meditatiesoort die ik gebruik heet kernmeditatie. Mijn leraren hebben die zelf ontworpen/samengesteld op basis van Keylontic Science en Kathara-healing. Dit is allemaal gebaseerd op de Wet van Eén en de 12 grondhoudingen van meesterschap.

Quote:
Ik ken trouwens iemand die wel 28 dagen achterelkaar een ayahuasca ceremonie in ecuador heeft gedaan en ondertussen gewoon nauwelijks heeft gegeten.

Ja zulk soort dingen (evenals breatharians) vind ik toch een heel fascinerend verschijnsel. Velen ons zullen het in een kleine vorm wel kennen wanneer we verliefd zijn. Je 'leeft van de liefde', zegt men dan. Het is al weer lang geleden, maar volgens mij kun je dan toch ook wel een paar dagen 'prima functioneren' zonder veel te eten. Je hebt dan niet eens eetlust. Maar goed, er is natuurlijk wel een verschil tussen een paar dagen (of een paar weken vasten) en duurzaam zo leven. Ik zou wel eens een onderzoek willen zien waarin breatharians uitgebreid en langdurig onderzocht worden. Maar goed, dat is weer een ander onderwerp.

Het is wel zo dat Indianen (of andere natuurvolkeren, Afrikaanse stammen bijvoorbeeld) dagenlang konden lopen en/of dansen wanneer ze in trance waren of wanneer ze peyote of zo gegeten hadden. En dit terwijl ze vooraf misschien ook al een paar dagen gevast hadden en tijdens het ritueel misschien ook wel niet eens aten. Je krijgt op een of andere manier een tijdelijke bron van energie en ik denk niet dat je dan enkel op je reserves bezig bent.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.563
Leden
8.670
Nieuwste lid
bluepillexpress
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan