Voordat ik ga vertellen wat ik vind van geestverruimende planten, wil ik jullie laten weten dat ik deze
nog nooit tot me heb genomen. Nog niet 1 hijsje aan een joint!
In mijn optiek maakt de natuur geen fouten, dus er is een tijd en een plaats voor geestverruimende planten, zoals de Ayahuasca, Iboga en Peyote. In traditionele culturen was het gebruik van dergelijke planten altijd een heilig ritueel, met als bedoeling om dichter bij de goden te komen en grotere en diepere wijsheden op te doen. Maar zelden werden deze rituelen alleen uitgevoerd, dus er was sprake van een
positieve en gezamenlijke intentie.
Zet dit af tegen de reden waarom men drugs gebruikt in onze cultuur. Drugs zijn een ontsnappingsmechanisme geworden om niet met de werkelijkheid te hoeven dealen. Men heeft emotionele en soms ook fysieke pijn en vlucht in drugsgebruik naar een andere werkelijkheid. Maar al te vaak gebeurt dit alleen, maar soms ook in groepsverband. Maar dan is en blijft de intentie
negatief.
Ik ben het dan ook met Dennis eens dat het najagen van goedkope pleziertjes een verkeerde manier is om gebruik te maken van dergelijke heilige planten. Dit maakt het najagen van oppervlakkig genot d.m.v. drugs (ook natuurlijke drugs) wel degelijk negatief!
Bij deze planten zie je weer de neutrale, scheppende kracht terug van de natuur. Wij kunnen onze vrije wil gebruiken om deze planten met een positieve of negatieve intentie te gebruiken. De plant zal deze intentie dan versterken. Ook kan de plant de diepere, innerlijke waarheid weergeven, de waarheid die jij het liefst verborgen houdt of waar je je misschien zelf niet eens van bewust bent. Deze diepere waarheid kan positief of negatief uitvallen. In het laatste geval kunnen er verborgen angsten naar het oppervlak komen, de zgn. 'bad trip'. Het is nooit de drug die dit veroorzaakt, maar je eigen geest! Als iets geestverruimend is, dan verruimt het
je eigen geest, je moet niet verwachten dat door simpelweg bepaalde natuurlijke chemicalien van je hersenen te stimuleren er altijd een gevoel van gelukzaligheid ontstaat. Je zelfbedrog kan je meedogenloos in je gezicht teruggeworpen worden.
Nogmaals, het moet allemaal met een heilige intentie gebeuren en liefst gezamenlijk. Dit maakt het gebruik van dergelijke plantaardige middelen, die bedoeld zijn om onze evolutie te versnellen en ons tot hogere inzichten te leiden, extreem riskant in onze geestelijk, lichamelijk, emotioneel en spiritueel verziekte samenleving. Wie hoog wil reiken moet diepgeworteld zijn, dus je moet extreem goed geaard zijn om op verantwoorde wijze gebruik te maken van dergelijke middelen.
Vandaar dat in traditionele culturen dit ook niet voor iedereen voorbehouden was, in tegenstelling tot onze cultuur, waar we van alles en nog wat kunnen proberen, als je maar betaalt. Drugsgebruik was voorbehouden aan een selecte groep mensen: stamoudsten, sjamanen, medicijnmannen. De intentie was even heilig als de plant zelf en het gebeurde ook niet dagelijks, zoals in onze cultuur waar men ook verslaafd kan raken (ja, ook aan cannabis!).
Wie dergelijke rituelen rondom bepaalde planten met een heilige intentie wil uitvoeren, zal in onze maatschappij begeleid moeten worden. Ik verwijs dan ook graag naar Lars Faber en zijn team die je kunnen meenemen op
De Gewijde Reis.
Weston Price rept met geen woord over dergelijke rituelen, maar je kunt er vanuit gaan dat deze wel degelijk in bepaalde culturen werden uitgevoerd. De focus van Price was op de voeding en gezondheid van deze mensen. Zoals gezegd, wie hoog wil reiken moet diepgeworteld zijn en dankzij Price weten we dat de voeding van deze mensen bijzonder aardend was door de grote nadruk op dierlijk voedsel. Ik heb ook van meerdere mensen te horen gekregen dat ze dieper konden mediteren toen ze hun inname van dierlijk voedsel verhoogden.
Ik heb het vaker gezegd: alle groei begint bij de wortels en bij de bodem en gaat van onder naar boven. De energie van ons westerlingen is helaas een top-down energie, van boven naar onder, waardoor we vast zitten in ons hoofd. Met zo'n mentaliteit moet je geen drugs als ayahuasca, iboga of peyote nemen, de drie drugs die De Gewijde Reis aanbiedt, tenzij je je hierbij laat begeleiden.
Wie dat wil ervaren, doet er m.i. dus verstandig aan om De Gewijde Reis te ondernemen. Wie dit niet doet, doet dit op eigen risico. De drugs houden je een goudeerlijke spiegel voor en als je niet voldoende in balans bent en een verkeerde intentie hebt, kan de ervaring slecht uitpakken voor je en zelfs blijvende gevolgen hebben. Ik weet van 1 persoon die ik ken dat hij sindsdien stemmen in zijn hoofd hoort. Hij heeft zichzelf geleerd om deze stemmen de baas te zijn. Helaas is hij ook een veganist, dus hoe lang dat nog goed gaat...
Mike