Ik vind er het volgende van:
Quote:
Als oermens hebben we heel regelmatig noten en zaden gegeten MET fytinezuur. Geen enkel probleem en onze spijsvertering heeft zich hierop aangepast. Noten zijn dan ook (voor de meeste mensen) veel beter verteerbaar dan granen omdat onze spijsvertering er beter op aangepast is en noten geen gluten bevatten
Dat geloof ik dus helemaal niet dat de oermens regelmatig noten at. Wanneer zijn die noten beschikbaar? Een paar weken per jaar misschien en hoeveel calorieën levert dat nu op.
En ik kan mij nog herinneren dat toen ik nog in mijn 'noten tijd' zat ik na een paar weken enorme darmproblemen kreeg van noten, dus noten goed verteerbaar? niet voor mij.
Quote:
Hoe gezond een voedingsmiddel ook is, elk gezond voedingsmiddel heeft ook negatieve aspecten. Elk plantaardig product, of het nou een vrucht, groente of noot is heeft zijn eigen beschermende/toxische stoffen om zich te beschermen tegen ‘plagen en vraat’. Zonder deze toxische stoffen zou deze plant/vrucht/noot massaal worden opgegeten en het niet overleven. Deze zelfde beschermende stoffen, mits niet overvloedig gegeten omdat ze dan toxisch worden, lijken ook de stoffen te zijn die ons beschermen tegen ziekte. Met andere woorden; fytinezuur uitbannen zou betekenen dat je ook de voordelen ervan mist
Dus niet zoveel planten eten maar veel meer dierlijke voedingsmiddelen.
En wat zijn dan die "voordelen van fytinezuur"?
Quote:
Noten en zaden zijn voor ons een goede plantaardige bron van vetten en eiwitten. Ze bevatten minder milieutoxines dan dierlijke eiwitten en vetten. Ook daarom zijn het mooie voedingsmiddelen
Noten en zaden bevatten enorme hoeveelheden omega 6, zeer ongezond!
Milieutoxines in dierlijke eiwitten? Ja uit de industrie misschien.
Kortom, ik ben het er niet mee eens.
En ik heb het dieet dat deze mevrouw ongeveer voorstaat vele jaren gevolgd en dat heeft mij totaal niet geholpen. Op een gegeven moment ging het op dit gezonde dieet helemaal enorm bergafwaarts.
Kortom ik ben dolblij dat ik de noten, granen en overdadig fruit totaal heb afgezworen en aan de (o.a) bottenbouillons en runderlever ben gegaan.