Even voorstellen en adviezen gevraagd: tomain

Zo eindelijk de stap genomen na een info avond van Mike erg interessant, maar toch weet ik og steeds niet waar ik moet beginnen met mijn voeding. Ik ben iemnad die al jarenlang kamp met darmproblemen gelukkig niet heel extreem, maar deze zijn toch wel behoorlijk aanwezig. Verder verschillende allergieen. Helaas ben ik ook slachtoffer geworden van de gezondheidszorg te lang door blijven lopen met een ontstoken galblaas. In 2007 is deze verwijderd maar daarna kreeg ik nog meer problemen afwisselend afvallen, hypoglykemieen, vetdiaree niet heel erg. Overal de molen in geweest maar toto nu toe niets kunnen vinden totdat ik afgelopen januari heel ziek werd. Veel afvallen ijzer tekort en heel veel pijn in min rug....enen onderzoek na het andere onderzoek behalve een licht vergrote lever en dunne darm problemen is er verder niet suitgekomen.

Zomer hebben ze zelfs de galwegen iets schoongemaakt daarna kreeg ik zelfs een alvleesklierontsteking.....en ben toen heel ziek geweest..Momenteel herstellende maar ook zo gefrusteerd omdat ze nog steeds niet weten waar al die problemen van daan komen. Momenteel veel gasvorming, maagzuur, pijn in de schouders en rug en net af en toe mijn galwegen vol zitten...uitslag door middel van galbulten...nou ik kan nog wel even door gaan.

Ik had vorig jaar al een keer sc geprobeerd maar viel toen steeds meer af....dus ik weet nu helemaal niet meer waar ik voorzichtig me moet beginnen.

Wie o wie hebben er tips om hopelijk langzamerhand mijn gezondheid op te peppen. Ik lees van alles over rauwe melk, kefir, waterstofperioxide etc, maar waar moet ik beginnen

Hoi Tomain, welkom hier! Je hebt ook al behoorlijk zitten stoeien met je gezondheid zie ik.

Het is niet zo makkelijk hoor: ergens beginnen met een dieet.

Het is ook een kwestie van uitproberen en vallen en opstaan.

Jouw ontreddering ken ik wel, sterker nog: ik heb dat vandaag vooral ineens ook heel sterk van: wat kan ik nou in godsnaam nog eten?

Kijk, ik reageer helemaal niet zo goed op vet eten, ik kom er op het moment van aan.

Ik heb ook problemen met de lever/alvleesklier en vandaag hypoglycemieaanvallen om gek van te worden.

Heb je dat nog steeds of is het weer voorbij?

De pijn in je rug heb je die in het midden van je rug ter hoogte van je middenrif?

Misschien kun je beginnen met je verdiepen in wat voor jou een goed ontbijt zou kunnen zijn (ik zeg maar wat:-)) .

Er is hier een rubriek wat mensen allemaal voor ontbijt eten.

Is dat wat?!

Hallo Tomain..

Misschien kun je beginnen met "god-made" food...dus gewoon "echt" eten..

En dan voel je vanzelf waar je beter op reageerd..en waarop slechter.

Ik zou zeker niet beginnen met de extreme smoothie's..je galblaas is verwijderd..

ik weet niet hoe het lichaam dan op vet reageerd.. :(

Verder misschien water met sole..en 1 drupje waterstofperoxide...om te beginnen??

De pijn tussen je schouders...voelt het net of er 2 messen in steken???

Dat is dan waarschijnlijk maagzuur..dat omhoog komt...en dus dan niet zuur genoeg is..

Heb dit zelf 2 weken geleden ook ervaren. :(

Sterkte in ieder geval..en ik hoop dat je een hoop leert hier. :-)

Dia.

Hallo Tomain,

Dat is inderdaad niet gemakkelijk, hoe te beginnen.

Ik kan wel vertellen hoe het bij mij is gegaan.

Ik ben 3 jaar geleden begonnen met een eliminatiedieet, dus dat weglaten waar je intolerant voor bent.

Daardoor gebruikte ik nog nauwelijks/geen suiker meer en weinig granen. Soms spelt/boekweit/gierst.

Na kennismaking met Mike ben ik eerst begonnen met keltisch zeezout(sole) en H202. Daarna steeds meer vet toevoegen, kokosolie/roomboter/olijfolie.

En dus de zonnebloemolie etc laten staan.

( ik at al jarenlang biologisch vlees, en als het kon ook biol.groente, nu alle groente etc biologisch)

Steeds minder koolhydraten, nog maar 1 a 2 keer pwer week aardappels/rijst tot nauwelijks nog.

Appelazijn in ieder glas water, zuurkool zelf maken, kippebouillon zelf maken, appelsmoothies van Mike, en de leverreinigingen doen die hier op het forum staan.

( nog niet die met bitterzout, omdat bitterzout bij mij niet goed valt)

Veel vaker ei, vooral het eigeel, eventueel samen met kiembrood, gebakken in roomboter.

Ook begonnen met rauwe melk, van de biologische boer, ik had mijn hele leven geen melk gedronken/of andere zuivelprodukten. Kaas lukt nog steeds niet, maar melk bevalt erg goed.

Yoghurt met slagroom.

Veel minder fruit, dat was voor mij echt een hele stap, want ik kon wel leven op fruit, ik vind ook alle fruit erg lekker.

Zoals je ziet ben ik echt in stapjes bezig, ik bouw sommige dingen op en andere dingen tegelijkertijd af.

Geef je lichaam tijd om aan de veranderingen te wennen, en luister vooral goed naar je eigen lichaam.

Tegelijk met de H202/zout ben ik ook begonnen met levertraan en jodium.

Beste lg,Dia en Dirtsa bedankt alvast voor jullie reacties. Ik ben zo blij met dit forum eindelijk enthousiastelingen gevonden.De ontbijten heb ik bekeken en deze ga ik ook zeker uit proberen. Wat bedoel je met god made voedsel Dia gewoon zo natuurlijk mogelijk waarschijnlijk, maar dat probeer ik al.

Het sole ben ik al voorzichtig mee begonnen, maar weet nog niet of ik het goed heb gedaan. Ik heb een jampotje voor 1/3 met keltisch zout gevuld en daarna water goed geschut en neem daar elke dag 2 eetlepels van in een glas met water. Is dit de bedoeling...?Verder lees ik overal over H2o2 maar waar kan ik dat bestellen en hoe moet ik beginnen ? Kokosolie ben ik ook wat meer aan het tovoegen hebben jullie nog voorkeur voor een bepaald merk? En appelazijn ? welk merk? en drink je dat op? En kippenbouillon ben ik ook al aan het maken. En de appelsmoothie van Mike staat dit recept op dit Forum of op leefbewust en levertraan heb ik nu in de vorm van D maar welk merk geven jullie de voorkeur en hoeveel slikken jullie?

verder moet ik eigenlijk koolhydraten ook af bouwen, maar ik ben zo bang weer voor die alvleesklier en mijn lage suikerspiegel en Mike misschien heb jij nog tips voor mijn galweggangen of lever? En waarom laten jullie allemaal fruit weg?

Een hoop vragen maar ik ben o zo blij met dit forum?

Sole: niet 2 eetlepels hoor, maar 2 theelepels per dag. Verder verwerk ik dit zout nog gewoon door het eten.

Er is een speciaal topic, gesloten, daar staan de adressen om bijvoorbeeld de H202 en de levertraan te kunnen bestellen.

Appelazijn, rauw en meestal nog wat troebel. natuurwinkels.

De appelazijn doe ik tegelijk met de sole en de H202 in een glas water, mag ook lepeltje honing in. Drinken met een rietje voorkomt dat je tanden teveel in aanraking komen met de azijn.

H202 kun je opbouwen, zoveel jezelf kunt vedragen.

( ik ben begonnen met 3 druppels 3% verdunning, en zit nu al op 4 x per dag 10 druppels 35% verdunning).

Mike komt vast nog met tips voor je gal/lever. Er is ook een boek, van andreas moritz/lever en galreiniging, vertaald door Mike. Misschien ook wat voor jou?

Quote:
Ik heb een jampotje voor 1/3 met keltisch zout gevuld en daarna water goed geschut en neem daar elke dag 2 eetlepels van in een glas met water. Is dit de bedoeling...?

Zoals Dirtsa al zegt: een THEElepel Sole per dag in een glas water, 2 keer per dag, 's ochtends na het wakker worden en 's avonds voor het slapen gaan. Wat jij drinkt is zeewater i.p.v. verdund zeewater. Overigens ben ik door het drinken van Sole zo zouttolerant geworden dat ik het er vorig jaar op vakantie in Cornwall (Engeland) op heb gewaagd en zeewater heb gedronken (3-4% zout). Ik vond het helemaal niet vies en zelfs lekker!

Voor adressen van producten die ik nuttig vind zie: https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=138.

Quote:
Kokosolie ben ik ook wat meer aan het tovoegen hebben jullie nog voorkeur voor een bepaald merk?

Aman Prana is de beste. Koop NOOIT ontgeurde kokosolie!

Quote:
En de appelsmoothie van Mike staat dit recept op dit Forum of op leefbewust

http://www.fonteine.com/fruit_smoothie.html

Quote:
Mike misschien heb jij nog tips voor mijn galweggangen of lever?

Zojuist nog een uitgebreide post geschreven voor Lievergezond: https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=53&page=2 (onderaan)

Quote:
En waarom laten jullie allemaal fruit weg?

Fruit = fructose. Teveel fructoseconsumptie vervet de lever, omdat de lever deze opslaat. De fructose komt vrij als ethanol, alcohol dus. Daarom is fruit zo verslavend. Je hoeft geen alcoholist te zijn om aan leververvetting te lijden, gewoon veel fruit eten.

Mike

Thanks voor de reactie, Ik ga vandaag een plan maken maar Mike heb je nog adviezen betreft voeding om langzaam te herstellen ik ben bang met aleen Gaps introductie dat mijn bloedsuiker als een gek gaat kelderen.

En je schreef "Wat jij drinkt is zeewater i.p.v. verdund zeewater"maar hoe maak ik dan die sole doe ik het dan wel goed.....maar nogmaals ik ben zo blij met dit forum. En je ziet me zeker op de volgende informatieavond.En dat H2o2 is dat niet gevaarlijk voor de darmen

Tomain,

je maakt de sole: in een afsluitbare pot zoveel zout met water dat het zout

niet meer oplost en op de bodem blijft liggen.

Dan doe zoals Mike hierboven schrijft..3 x daags een glas water met daarin 1 THEELEPEL

van die zout-oplossing.

Dia.

Tomain, hier vind je info over Keltisch zeezout:

http://www.keltischzeezout.com/toepassingen_van_keltisch_zeezout.aspx

Ik neem sinds twee weken ook 's ochtends en 's avonds een theelepel in een glas water, en net als Mike zegt vond ik het de eerste keer heel vies, maar ga het nu bijna lekker vinden. Het is ook niet voor niets dat sommige flessen gebotteld water een vrij hoog natriumgehalte hebben voor de smaak.

Verder kook ik ook m'n groenten in water met Keltisch zeezout (een juslepel "sole" in een pan) en strooi ik Fleur de Sel (fijner gekristalliseerd Keltisch zeezout) op m'n eten. Brood of rijstwafels (de laatste hebben geen gluten) smaakt verrukkelijk met een laag roomboter en Fleur de Sel! :D

Ikzeelf gebruik gewoon het grijze zout hoor, even fijn wrijven in vijzel ( of zoutmolen).Dit kun je gewoon goed gebruiken over je eten. Fleur de sel is wel mooi wit, maar erg duur vergeleken met het gewone grijze zout.

Dank je wel voor alle reacties, maar weet nog steeds niet oe te beginnen met het dieet. Als ik teveel koohydraatvrij eet krijg ik problemen met mijn hypoglykemie.

Ik kijk straks even allen ontbijten na aar wat kan ik het beste eten om mij lever niet teveel te belasten en mijn alvleesklier. En mijn darmen op te bouwen althans te herstellen. Tja lastig ik weet dat dit voor iedereen verschillend is....maar ik wil zo graag beginnen

Begin gewoon met de sole en H202, en daarna steeds meer vetten aan je voeding toevoegen( kokosvet/roomboter/ghee/olijfolie)

Daarna langzamerhand steeds minder koolhydraten, maak eerst het brood minder. Of begin met zuurdesembrood(vanMenno.nl) of kiembrood.

Daarna meer eieren/rauwe melk.

Stapje voor stapje.

En eet biologisch grasgevoerd vlees. En biologische groente, en niets met toevoegingen.

Vervang alle suiker voor honing, en verminder dus ook de suikers.

Daarna steeds minder fruit.

Ik heb mij de afgelopen dagen best wel een beetje verdiept in Weston A. Price,Gaps,Bee, SC diet en het duizelt me allemaal en weet nog steeds niet waar ik moet beginnen. Dat ligtdan niet aan de geweldige adviezen welke ik van jullie heb gekregen maar meer aan mijn eigen slechte gezondheid. Zoals ik al schreef heb ik jaren behoorlijke klachten en deze zijn erger geworden na mijn galblaas

Klachten zijn:

Hypoglykemieklachten

Soms lever drukpijn/alvleesklier problemen

Veel maagzuur

veel brainfrogs

Loom/opvliegende reacties

Wisselend stinkende ontalsting of luchten

Maar het aller belangrijkste is veel gassen waarschijnlijk door ontlasting wat niet goed weg kan onder mijn ribben. Ik krijg dan ontzettend druk en trekt zelfs door naar mijn schouders net als of er teveel lucht zit en gisteren opeens weer opzwellen buik en ontlasting eerst normaal en daarna gevolgd door een gigantische golf dunne ontlasting daarna is de druk ook weg.Had daarna gigantische hoofdpijn.

Nou heb ik wel een tijdje van alles geprobeerd maar nu met weston in mijn achterhoofd en bovengenoemde sites. Wat kan ik het beste doen?

Is het vlees in het weston price dieet wel zo goed voor mij en kan ik dit wel verteren?

Kan ik wel zoveel vet gebruiken i.v.m. mijn galblaas die weg is en hetzelfde geld hoe kan ik mijj lever reinigen zonder galblaas.

En Dirtsa ik ben zo bang dat al ik zo weinig koolhydraten neem ik helemaal last krijg van die hypoglykemie.

En hoe kan ik er voor zorgen dat mijn darmen niet verstopt raken....Als jullie nog links hebben voor goed vlees of andere producten hou ik mijn van harte aanbevolen en Mike ik hoop dat jij mij ook au.b een beetje op weg kan helpen en je links waren super. Nog 1 vraagje over H2o2 kan ik dat zomaar gebruiken en helpt dat tegen ontstekingen.

Nou zoals ik al schreef ben ik zo blij met dit forum...geeft meer weer wat meer inzicht en hoef ik die berg niet alleen op te klimmen die berg om weer gezond te worden....

Hoi Tomain ik snap dat je tureluurs wordt!

-Ik zou zeggen bijv.: hou in acht dat je voor hypoglycemie op gezette tijden het beste eet. Voor 10 uur, rond 11:30 uur, tussen 14 en 15 uur en tussen 17 en 18 uur en dan vlak voor het slapen gaan nog een koolhydratenhapje om geen last te krijgen van nachtelijke hypo's.

-Maagzuur (het tekort eraan, dat veroorzaakt maagzuurproblemen niet het overschot ervan) : kun je helpen tegengaan met "sole" (water en keltisch zeezoutoplossing

http://www.keltischzeezout.com/ : ik doseer per dag een halve liter water in een pot met deksel met een volle theelepel zout erin): dit overdag spreiden en de sole in water stoppen;

-Ook gepasteuriseerde appelazijn https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=148 van de biowinkel in water oplossen (bijv 2 eetlepels) en dit voor en na elke maaltijd gebruiken om het maagzuur te helpen vervangen;

-Om de lever te ondersteunen kun je mariadistelzaad http://www.lasantedelfzijl.nl/search/index/mariadistelzaad?s=mariadistelzaad eten elke dag. Dit is het leverkruid bij uitstek, dat ongeveer als enige kruid kan helpen je levercellen te herstellen bij vervetting van de lever bijv. maar het helpt ook bij galaanmaak. 12 - 15 gram per dag gebruiken als thee of op kauwen of na door de koffiemolen gehaald te hebben in de yoghurt. Zie hier meer info over mariadistel, op het laatst de toepassingen zoals thee etc.: http://www.plantaardigheden.nl/plant/beschr/gonnve/mariadistel.htm ;

-Over yoghurt gesproken: zelfgemaakte 24-uurs gefermenteerde yoghurt van rauwe melk is goed voor de ondersteuning van je darmflora http://www.gapsdieet.nl/15/02/2011/gaps-yoghurt/ https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=90 . Je kunt deze yoghurt ook nog omvormen tot een budwigpapje https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=109 met 2 eetlepels lijnzaadolie en bijv ook nog gemalen kokosvezels erin (voor de boterzuur in de darmen die goed is voor de darmbacterien ). De combi yoghurt en lijnzaadolie is een goede combi van vetten die meer is dan de optelsom der delen en zorgt voor het herstel richting een goede electrische lading van je cellen (er zit een hele ingewikkelde theorie achter, ontwikkeld door Johanna Budwig en dit papje wordt ook ingezet als anti-kankerdieet ). Mike heeft een ayurvedische variant gemaakt van de yoghurt: https://www.fatsforum.nl/bbpress/topic.php?id=26 ;

-Ik doe op het moment een detoxkuur van Tine van der Maas http://www.healsa.co.za/PDF Files/BasicWellness.pdf die helpt de biochemie in het lichaam te herstellen, die vitamine c verschaft en die antibiotisch werkt. Misschien is het ook wat voor je? Het is op basis van citroen, olijfolie, knoflook, water, per keer hoogstens 3 drupjes etherische olie van curcuma http://www.aroma-zone.com/aroma/he_fra_bio.asp#curcuma_bio eerst opgelost in de olijfolie -anders brandt het je ingewanden uit- en verse gember (althans zo doe ik het) -dit in de blender, goed laten fijnmaken en dan drink ik dat. Volgens mij zou deze kuur je kunnen helpen omdat volgens Mike de citroen de lever stimuleert om zelf te gaan detoxen zonder de gal erbij aan te spreken (ik hoop dat ik het goed begrepen heb). Curcuma kun je ook vers halen bij een toko of in poedervorm, net wat je wil;

-Je gevoel gebruiken bij het samenstellen van wat je eet met in het achterhoofd het streven naar per maaltijd uiteindelijk liefst relatief veel omega 3- en dierlijk vet, middelmatig veel en liefst dierlijk eiwit -vergeet het orgaanvlees niet- en relatief niet te veel koolhydraten. Maar dat perfecte plaatje is alleen pas zinvol als je lever goed ontgift is en je metabolisme er klaar voor is. Tot die tijd scherp letten op wat je lichaam aan kan geblazen, zeker met hypoglycemie;

-Neem dagelijks gefermenteerde levertraan en gefermenteerde boterolie tot je (van green pastures te krijgen bij http://www.vitavie.nl/webshop/Alle_producten/categorie/Immuniteit_en_weerstand.html ). De combi van beide vetten is wederom meer waard dan de som van genoemde olien afzonderlijk net als bij het budwigpapje. Ik heb de skate (rog) cod liver oil in olievorm -dus niet gecapsuleerd- en de gefermenteerde boterolie apart. Van de kabeljauwlevertraanvariant kun je ook eentje kopen met de gefermenteerde boterolie erbij in al. Ook heel handig. Maar mijn energetisch therapeute testte de kabeljauwlevertraan als niet goed voor me... Het is wat mij betreft helemaal niet lekker. Ik stop het in mijn detoxkuur die vrij sterk van smaak is van zichzelf, maar daardoorheen proef ik het nog, dus ik doe mijn neus dan echt dicht.

-Dagelijks minimaal 4 paranoten voor je seleniumhuishouding op peil te houden. Belangrijk voor chronisch zieken.

Liever gezond Thanks Wat geef jij toch welgemeende goede adviezen. Je zou een boek kunnen schrijven....!Maar nog even over die sole. Maak jij elke dag nieuwe. Ik deed 1/3 zeezout in een theepot en dan 2/3 water en dan laten staan en dan 2 eetlepels per dag s ochtends en in de avond. Maar jij schrijft dit overdag spreiden en de sole in water spreiden. Maar je gebruikt toch gewoon 2 eetlepels van dat zoutmengsel

Hoe kom je aan mariadistelzaad? Misschien kan je het nog een keer uitleggen wat betreft die sole en of het elke dag vers moet zijn?

En welke detoxkuur doe jij ?

Nou echt super bedankt alvast

Dat van dat keltisch zeezout, dat is zoals ik het doe.

Sorry als ik het weer anders doe dan die andere manier die ook vast heel goed werkt.

Ik maak idd elke dag een nieuwe pot met sole, maar dan een halve liter met een volle theelepel.

En dan telkens iets van een bodem sole van 2 cm in elk glas water dat ik drink.

Iedereen doet het weer anders.

Ik drink veel water per dag om te ontgiften.

Een glas per uur, streef ik naar.

Mariadistelzaad: bestellen internet, zie de link hierboven naar lasante, bedrijf in Delfzijl.

De detoxkuur is van Tine van der Maas, zie de links!

Tomain, heel kort: welk protocol jou ook het meeste aanspreekt: stabiliseer zsm je bloedsuiker, wees lief voor je lever en je alvleesklier en laat alle gluten staan. Je klachten roepen bij mij ogenblikkelijk de gedachte van candida op maar eigenlijk maakt dat niet zoveel uit. Als je gericht bezig gaat je orgaanfuncties en spijsvertering te herstellen ontgift je vanzelf, wordt je gezonder en lossen problemen zich op termijn vanzelf op. Kies het protocol - of een combinatie - dat bij je past en ga langzaam.

Ik zou eerst dieetaanpassingen doen en dan supplementen toevoegen. Wanneer je nog niet helende voeding tot je neemt hebben supplementen denk ik nog niet heel veel toegevoegde waarde. Behalve gefermenteerde levertraan, geen supplement maar olie.

Bijv.

1. Begin met vet. Alle foute olie de deur uit en ga in plaats daarvan boter, ghee, olijfolie en kokosolie gebruiken.

2. Vervang vervolgens alle granen voor glutenvrij. Ik zeg niet dat je glutenintolerant bent, maar je hebt wel een ernstig spijsverteringsprobleem. Glutenvrij is dan sowieso de optie. Verminder tegelijkertijd je kh-intake en voer vet en eiwit wat op.

3. Verminder je kh-intake uit granen en neem daar kh-rijke groenten voor in de plaats. Pompoen, erwten en wortel zijn groenten die je kunnen helpen overbruggen. Linzen zijn ook goed.

4. Als je melk wilt gebruiken, kies dan voor rauw, of 24-uursyoghurt. Wees hiermee voorzichtig en terughoudend. Ik was enthousiast over yoghurt maar ben daar ondertussen van teruggekomen. Geit werkt dan weer wel. Boerenkaas (= rauw) ook. Maar dat is persoonlijk.

5. Begin ondertussen met gefermenteerde levertraan. Vitamine c in grotere hoeveelheden, sole, vitamine b (uit capsules of uit nutritional yeast) zijn de belangrijkste supplementen. Start ze één voor één als je dat nodig vindt en kijk hoe je reageert. B-vitamines helpen bij leverontgifting, evenals mariadistel zoals Lievergezond al noemde.

Voor je maagzuurprobleem zou je maagzuurcapsules kunnen gaan gebruiken. Je hebt ipv een teveel eerder een te weinig (zou ik denken). De klep tussen maag en slokdarm gaat dan open en dat geeft zuurbranden. Bovendien past een te weinig (verstoorde spijsvertering) meer bij de rest van je klachten.

Ga vooral langzaam en hou het simpel. Heb er vertrouwen in dat je vanaf nu goed bezig bent en dat je lichaam tijd nodig heeft problemen te corrigeren. Dit kan maanden, zo niet jaren, duren. Lees ervaringsverhalen, dat geeft vertrouwen. Hier hebben mensen ervaring, op de site van Bee vind je ook veel verhalen van mensen die uiteindelijk hun gezondheid hebben teruggekregen. Bedenk dat het jaren heeft geduurd voor je klachten kreeg. Dat is een cumulatief proces en helen is hetzelfde cumulatieve proces maar dan omgekeerd. Al die laagjes van ellende ga je één voor één kwijt raken. Kost ff tijd, maar dan heb je ook wat!

Hilda

Forum statistieken

Onderwerpen
4.545
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan