Even voorstellen Anna 67 (astma)

Anna67

New member
Hallo, ik wil mij even voorstellen. ik ben een 51 jarige vrouw en nieuw op dit forum. Bij mijn speurtocht naar een oplossing voor mijn astma op de site van voeding is gezondheid gekomen.
Ik heb van heel jongs af aan al astma (4 jaar) maar in een erg stressvolle periode 5 jaar geleden is het enorm verslechterd. De astma is continue aanwezig en het put mij uit en maakt mij bang en depressief. Longartsen en longrevalidatie hebben niet geholpen. Ook heb ik veel gedaan op alternatief gebied zoals accupunctuur, bioresonantie, voeding en therapie maar mijn longen blijven slecht.
Sinds 2 maanden ben ik bezig met de Buteyko methode, een andere training dan die ik eerder heb gedaan in Nederland, ik doe nu de zogenaamde "harde school" waarbij ik 5 x per dag oefen met zogenaamde "Breathholds" en mijn controle pauze wordt steeds hoger (is nu rond de 40) maar astma blijft, alhoewel ik wel het gevoel heb dat er iets veranderd in mijn lichaam. Ik heb minder rimpels ;) en mijn eczeem is bijna weg. Ik ga hier gewoon mee door!
Ook doe ik aan intermittent fasting, ontbijt sla ik altijd over en soms ook de lunch, dat hangt af van hoe ik mij voel.

Ik heb kort geleden rauw melkse kefir geprobeerd maar daar werd ik heel ziek van. Misselijk en nog benauwder dan ik al ben, alsof er een spuit histamine vrij kwam in mijn longen. En als ik eerlijk ben vind ik rauw melkse kefir en kaas heel erg vies....
Sinds 2 weken ben ik nu suikervrij, glutenvrij en zuivelvrij (behalve een beetje geitenkaas) en ben ik begonnen met het maken van bottenbouillon.

Ik hoop op dit forum antwoorden te krijgen op mijn longprobleem.
 
Dag Anna, welkom.
Klinkt of je jouw gezondheid in eigen hand neemt, goed van je. Wanneer je al 45 jaar astma hebt zal het tijd kosten om daar verbetering te bereiken.
Een astma aanval is eigenlijk een genezingscrisis en door deze steeds te onderdrukken met medicatie wordt het steeds lastiger voor het lichaam om te herstellen.

GAPS zou je eens naar kunnen kijken, voor de voeding, dat is ook bij astma een goed protocol, of aip. Beide erop gericht de darmen te herstellen.
 
Luisteren vanaf minuut 41:30

asthma/respiratory formula:
tsp lysine
tsp collagen/gelatin
tsp copper
tsp zinc acid/chloride
mixed with tea/coffee several times per day

 
Horehound (malrove) kruid.

“There is a syrup made of this plant which I would recommend as an excellent help to evacuate tough phlegm and cold rheum from the lungs of aged persons, especially those who are asthmatic and short winded.”

https://www.naturalremedies.org/horehound/

https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/natuurgeneeswijze/109652-de-geneeskracht-van-malrove.html

https://www.pit-pit.com/malrove.html
 
Vroeger heb ik ook veel astmaklachten gehad.
Toen ik zelf de oorzaken daarvan ben gaan onderzoeken heb ik dit gedaan, waar ik daar nu eigenlijk geen last meer van heb:

1. Aanpassingen in de voeding. De voornaamste aanpassing was het weglaten van gluten.
2. Behandelingen bij een osteopaat met de Gesret Methode. Tegenwoordig heet het MNI Therapy: http://mnitherapy.com/
3. Chelatie van zware metalen.
 
Dank voor jullie reacties!
Ik ben ook naar een Gesret osteopaat geweest in Belgie, Erwin Hermans. Het heeft mij wel wat gebracht omdat ik sindsdien niet meer de verkoudheden heb die in de longen zakken, heel positief dus maar de benauwdheid/vernauwing luchtwegen blijft.

Interessant het youtube filmpje, maar ik blijf het lastig vinden om het om te zetten in concreet wat te doen:
asthma/respiratory formula:
tsp lysine
tsp collagen/gelatin
tsp copper
tsp zinc acid/chloride

Ik slik al zink tabletten, eet bottenbouillon. Maar koper bijvoorbeeld en lysine. Kan ik die ook als tablet slikken? en hoeveel?

Ik mijd nu gluten en suiker uit mijn voeding, net als koeien zuivel en ik merk nu na 2 weken dat ik (eindelijk!!) afval en mij rustiger voel. Ook keltisch zeezout toegevoegd in mijn eten en tussendoor.

Ik heb ook mijn agenda leeg gemaakt en doe eigenlijk niets meer. Als ik maar even iets te veel doe slaan mijn longen direct dicht. Ik denk dat ik zwaar overspannen ben en dat dat de grootste trigger is voor de astma om te escaleren. Na 5 jaar geef ik eindelijk toe dat ik moet rusten, mijn karakter laat dat niet toe maar heb nu geen keuze meer.
DE longarts heb ik ook op de lange baan gezet, het geeft mij zoveel stress om te weten hoe slecht mijn longfunctie blijft en ik heb alle pufjes en prednison kuren al gehad zonder resultaat.
Ik hoop over een tijdje weer te kunnen gaan leven...
 
In het kort hoe het bij mij is gegaan voor wat betreft astma:

Artsen zijn nooit verder gekomen dan "leer er maar mee leven" en "neem dit medicijn maar".
Acht jaar geleden ben ik glutenvrij gaan eten. Dat heeft het enigszins verbeterd, maar niet heel erg veel.
Daarna ben ik bij verschillende (natuur)artsen geweest. Dat heeft veel geld gekost, maar niks opgeleverd.
Al na de eerste behandeling bij Erwin Hermans had ik geen medicatie meer nodig. Ventolin kon de vuilnisbak in. De behandelingen daarna hebben nog meer verbetering gegeven. Na een behandeling was ik zo goed als klachtenvrij. Het probleem was dat de klachten na ongeveer twee maanden weer terugkwamen. Daardoor kwam ik een paar keer per jaar terug.
In de zoektocht naar de volgende stap kwam ik bij Buteyko. De theorie is aannemelijk. Het leek in het begin ook wat te doen, maar als ik de oefeningen even niet deed werd het weer slechter. Ik ga niet de rest van mijn leven zulke oefeningen doen, dus daar ben ik maar mee gestopt.
Het volgende dat op het pad kwam, begin 2015, was chelatie van zware metalen, voornamelijk kwik.
Na ongeveer een jaar had ik geen last meer van astma en nu nog steeds niet.
 
Edwin, bedankt voor je bericht! Ik heb dezelfde wegen bewandeld als jij en ook zonder resultaat en het heeft mij duizenden euro's gekost.
Buteyko doet wel wat bij mij maar is een hobbelige weg. Zit nu op een CP van rond de 40, maar nog steeds klachten maar als ik vergelijk toen ik 2 maanden geleden met Buteyko begon ben ik toch wel opgeknapt. Het is idd intensief om 5 x per dag te oefenen maar het oefenen met de zogenaamde "harde school" bevalt mij veel beter dan zoals het in Nederland wordt gegeven met de verminderde ademhaling, dat is voor mij niet krachtig genoeg. Ik doe de oefeningen/breathholds met een handige app.

Ik ben nu wel nieuwsgierig hoe je zware metalen uit je lichaam hebt kunnen verwijderen. Wil je mij dit laten weten?
En eet jij nog vis?
 
In dit topic is er veel over geschreven.

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/kwikontgifting-mn-trip-naar-gezondheid-watisgezond/

Ik eet geen vis.
 
Zwaar overspannen? Zijn je bijnieren en schildklier wel eens gecontroleerd?
 
Anna, mocht je echt interesse hebben in de formule van Tony Pantalleresco, dan wil ik dit wel voor je uiteenzetten qua mogelijkheden met betrekking tot o.a. de koper/zink combinatie en aanbieders van deze supplementen. Het kost me namelijk even tijd. Omdat je al bottenbuillon eet zou ik persoonlijk ipv collageen of gelatine gaan voor de combinatie glycine en histidine. Je zal deze formula waarschijnlijk 3-5x per dag moeten gaan innemen. Maar dit kan je zelf via de mail met hem nog even dubbelchecken. Hij doet ook telefonische consults voor een schappelijke prijs.

Zelf eet ik nog wel gewoon vis of mosselen, als ik daar behoefte aan heb. Ik ben me zeker bewust van de aanwezigheid van o.a. kwik, maar supplementeer daar selenium en jodium voor. Om diezelfde reden zegt men dat het helemaal geen probleem hoeft te zijn om zo nu en dan wilde zalm te eten, vanwege ook de voldoende aanwezigheid van selenium en jodium in deze vis.
 
Bedankt voor jullie berichten!

Ik heb het idee dat mijn astma is verslechterd door stress. Ik heb 5 jaar veel te veel van mijzelf gevraagd door mantelzorg voor mijn ouders en zieke vriendin. vanaf dat moment ging het met mijn longen bergafwaarts en het wordt niet meer beter, ik ben er wanhopig van. Ik heb mijn schildklier wel laten checken bij een natuurgeneeskundige en dat was goed. Maar mijn bijnieren niet. Bij bioresonantie werd gezegd dat de bijnieren goed waren maar eigenlijk heb ik geen vertrouwen meer in bioresonantie. Als ik 's Ochtends opsta ben ik op mijn best maar als ik bijvoorbeeld ontbijt maak voor mijn kinderen worden mijn longen al slechter.
Ik vermoed dat stress de oorzaak is maar hoe nu verder? Momenteel zit ik thuis en is mijn wereld erg klein.

Edwin: hoe weet je dat je kwik vergiftiging hebt? Ik heb geprobeerd jouw link wat te bestuderen maar weet niet hoe ik dat moet oppakken en weet ook niet of dat bij mij het probleem is. Misschien moet ik het eerst zoeken in het vinden van rust en goed voeding.

Ben: Heb jij ervaring met die formule? En weet je wat het precies doet? Ik sta er wel voor open om dit te proberen. Aardig dat je mij op weg wil helpen! Heb je een voorstel?
 
Het vaststellen van een kwikbelasting kan met een Hair Mineral Test.
Deze haartest is hier te bestellen: http://www.holisticheal.com/hair-elements-test-without-dr-amy-s-comments.html

Op basis van het restultaat van de test is met 99% zekerheid vast te stellen of er sprake is van een kwikbelasting.

De kwik en andere zware metalen kunnen met ALA (Alpa Lipoic Acid) uit het lichaam worden verwijderd. Dat is een proces van een paar jaar.
 
Anna, ik heb persoonlijk geen ervaring met deze formule mbt astma, omdat ik daar zelf geen last van heb. Zo nu en dan heb ik een periode van vastzittend slijm en lost dit o.a. op met het verhogen van mijn vitamine c inname in combinatie met een kuurtje N-acetyl-cysteïne (NAC) dat de longen helpt met het reinigen.

De formule waar Tony P. het over heeft is gebaseerd op het weer langzaam gaan herstellen van het longweefsel (blaasjes). Zoals Tony het verteld heeft dit te maken met genetische en dna schade die de longen hebben opgelopen. Aluminium is o.a. één van die schadelijke stoffen die dit kan veroorzaken en vrouwen blijken gevoeliger voor deze stof te zijn dan mannen, vandaar ook dat Tony er vaak op hamert dat vrouwen hierdoor meer jodium nodig hebben dan mannen (zelfs tot 2x zoveel).

Uit een test bleek dus dat deze stoffen vermengt met dmso (vorm van zwavel) via een aerosol (verstuiver) het longweefsel deed doen herstellen. Tony heeft hierop de formule iets aangepast om deze via een drank te kunnen gaan innemen. Ook via bv een eigengemaakte ijsthee of limonade. Toegevoegd azijnzuur is hierbij o.a. ook een belangrijk onderdeel.

Ik lees nu wel steeds dat je denkt dat ook stress een belangrijke oorzaak hiervan is. Oftewel een 'trigger'. Zoals je zelf waarschijnlijk al wel weet, is overmatige stress beslist ook een grote boosdoener voor je darmgezondheid. Hier kan ik wel over meepraten, daar mijn lichaam zelf ook voor lange tijd in een 24/7 stress modus heeft gezeten, met de nodige gevolgen van dien. Probeer er zelf ook eens achter te komen wat bij jou de aanleiding kan zijn waardoor je lichaam (plots) in de stress kan schieten. Uit eigen ervaring weet ik dus dat het nogal belangrijk is, dat je eerst je stress probleem probeert op te lossen of in ieder geval probeert te reduceren. Het effect van betere voeding en eventuele supplementatie zullen daardoor gaan toenemen.
 
Bedankt voor het meedenken!!!
Die Tonny P. is wel een aparte snuiter! ;) maar ik vind dat wel leuk, het schrikt mij niet af. Ik heb (hoop ik) geen schade aan mijn longen, geen COPD maar wel lichte obstructie helaas en ik hoop die er ooit nog uit te krijgen. En veel gepruttel en vernauwing in mijn longen.
Klopt, ik heb extreme stress ervaren en die stress zit nog vast in mijn systeem en in mijn denken. Ik probeer nu los te komen van familie dynamiek maar dat is nog niet zo gemakkelijk helaas. Goed om te weten dat stress ook je darmgezondheid beïnvloed, dat wist ik niet. Ik denk dat het nog wel even duurt voordat dat weer hersteld is.
Ik ga het eerst proberen met goede voeding, rust en ontspanning.

Ik heb nog een vraag over de botten bouillon, moet die heel dik zijn van de gelatine? Dat is bij mij niet zo, helpt het dan voldoende? Of het het wijs om gelatine als supplement te nemen (als dat bestaat)?
Wat betreft de kwik vergiftiging, dat laat ik even liggen (hele traject schrikt mij ook een beetje af) maar ik onthou het wel mocht rust en voeding niet helpen, dan moet ik toch verder zoeken.

Dank jullie nogmaals wel voor het meedenken!!
 
Hoi Anna,

Bottenbouillon zou idd dik moeten zijn als ie afgekoeld is. Als dat niet het geval is meer botten gebruiken. De bouillon kun je ook weer gebruiken om stoofpotten van te maken. Gewoon heel veel maken en in vriezen. Wil je een supplement als gelatine dan kun je denken aan de gelatine van great lakes. De groende variant kan je door je thee doen of door andere dranken. Je proeft er niks van terug. Met de rode bus kun je lekkere toetjes maken zoals panacotta. Onlangs heeft Tanja Stevens een heel tof kookboek uitgebracht. Deze is als ebook te krijgen maar ook als gedrukt exemplaar.
Toevallig heb ik het boek net binnen en ben er heel blij mee.
Het boek heet Geef je ogen de Kost. Hierin staan allemaal gezonde recepten ook om goeie bouillons te maken, en een hoop achtergrond informatie.

https://www.fatsforum.nl/forums/topic/e-kookboek-geef-je-ogen-de-kost-weston-price-receptenboek/

Voor wat betreft de gelatine zie onderstaande link.

https://www.ergomax.nl/voedingssupplementen/gelatine
 
De dikte is ook afhankelijk van of je genoeg botten gebruikt. Beter te royaal dan te weinig.

Heb je er wel eens over gedacht om vitamine c te gaan gebruiken van goeie kwaliteit?
 
Hoi Binc en Ben,
Heb je advies welke vitamine C van goede kwaliteit is?
Dank jullie voor de tips, ik ga zeker de gelatine als supplement gebruiken en ga stoeien met het zelf maken van goede bouillon.
Het boek lijkt mij ook interessant,ga hem zeker kopen.

Nu ik toch bezig ben, hebben jullie advies welke probiotica ik heb beste kan gaan gebruiken? Kefir verdraag ik niet en product van rauwe melk vind ik erg vies.
En hoe doen jullie dat met slagroom bijvoorbeeld, gebruiken jullie slagroom van rauwe melk (bestaat dat?) of komt dat niet zo nauw?
Zoals jullie merken ben ik nog een beginneling. Vind het nog best lastig.
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.469
Berichten
498.700
Leden
8.630
Nieuwste lid
Rene Collaer
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan