Een dieet dat bestaat uit 75% vetten, is dat verstandig en gezond?

Mr. Nice Guy

New member
Beste mensen,

laat mezelf even voorstellen...

Ik ben een 26-jarige jongeman uit het Belgische Limburg en heb al behoorlijk wat medische klachten achter de rug.

Ik ben al altijd heel mager van postuur geweest (1m81 op 61kg), aantal jaren geleden zelfs een heel lange tijd 51kg! Maar door mijn medische klachten de afgelopen 3 jaar met veel pijn en stress heb ik ondanks mijn magere postuur toch een lichte buik ontwikkeld (skinny fat noemen ze dat dacht ik?). Ook het feit dat ik een tijdje aan de antidepressiva zat (in die periode was mijn eetlust wel enorm hoog) maar deze heb ik na 2 jaar eindelijk afgebouwd en neem het al zo'n 3 maanden niet meer. De reden dat ik met antidepressiva begon is omdat ik op een gegeven moment enorm hyperventileerde en enorm gespannen was (nu nog ben ik enorm gespannen). Antidepressiva heeft me gelukkig een deels wel geholpen wat betreft de hyperventilatie maar nu na het afbouwen moet ik eerlijk toegeven dat het af en toe nog wel eens gebeurt dat ik hyperventileer, vooral wanneer ik extreem gespannen/gestresseerd ben maar het is gelukkig niet zo erg als paar jaar geleden.

Ik heb jarenlang in clubverband gevoetbald tot mijn 17de en 4 jaar geleden begon ik met rugklachten te kampen tot het uitstraalde aan mijn linkerkuit. 2 jaar geleden was het dan zo ver en ben ik geopereerd aan mijn lage rugwervels, er was een fractuur -> spondylolisthesis (L5-S1 werd vastgezet), resultaat: pijn in de kuit is gelukkig verdwenen maar de pijn in mijn rug is identiek hetzelfde gebleven.

Ik heb voornamelijk pijn bij het zitten en liggen en wanneer ik met mijn rug ergens aankom/aanraak, het voelt alsof het brand van binnen en er is druk op mijn rug (rechts onder mijn schouderblad maar vaak wisselt de plaats ook af); heleboel onderzoeken gehad maar geen één dokter die iets ernstigs ziet. Wel is er een lichte kromming (scoliose) maar blijkbaar niet zo erg dat het geopereerd moet worden, vervolgens heb ik ook "Scheuermann sequelen" maar is blijkbaar ook niet de reden van al mijn pijnen en als laatst heb ik wat facetartrose.

Door de bomen zag ik het bos niet meer en heb me er uiteindelijk bij neergelegd (want vele mensen en zelfs artsen hebben daar weinig begrip voor, alsof ik daar zit te lullen of te zeveren terwijl ik echt wel met klachten rondloop) en probeer ondanks alles zo positief mogelijk te denken te leven te eten en te bewegen.

Ik merk dat wanneer ik bepaalde essentiële vetzuren (oliën) binnenkrijg dat mijn pijnen iets dragelijker worden en vraag mij soms af hoe dat komt. Maar de effect is niet altijd even sterk. Qua medicatie neem ik op dit moment alleen nog maar Tramadol (50mg) op dagen wanneer het echt niet meer kan, dat is niet elke dag maar toch wel regelmatig. En ik moet ook toegeven dat die pijnstillers mijn pijnen ook niet altijd 1oo% onderdrukken.

Zoals eerder gezegd, heb ik in mijn kinderjaren altijd een slecht eetpatroon gehad, niet doordat ik geen eten kreeg van mijn ouders maar gewoonweg omdat ik weinig eetlust had (had ook een deels te maken omdat ik heel veel liefdesverdriet gehad in mijn jeugd, 5 jaar platonisch verliefd geweest :) en de liefde was helaas niet wederzijds), waardoor ik belangrijke vitaminen en mineralen heb gemist denk ik en dit was ten nadele van mijn lichaam en heb er nu wel heel veel spijt van.

Dit allemaal is bijzaak maar wou het toch even kwijt. Ik heb wat onderwerpen gelezen hier op het forum en het trok mijn aandacht. Het dieet van Weston Price is grotendeels gebaseerd op vetrijke voeding, dat klopt toch hé?

Ik ben er zelf van overtuigd dat vetrijke voeding (wel de juiste vetten inclusief wat eiwitten) en met zo weinig mogelijk koolhydraten gezonder is dan koolhydratenrijke voedingspatroon. Want heb een tijdje ultra lowcarb dieet gevolgd en voelde mij daar veel beter bij.

Maar nu wil ik iets doen aan mijn lichaam. Ik wil gezonder eten, wat bijkomen in gewicht en dit in combinatie met wat fitness (krachttraining) en cardio.

Ik zou graag "Carb cyclen" (soms ook wel Carb Backloading genoemd), ik weet niet of er hier mensen zijn op het forum die daar bekend mee zijn?

Wat uitleg daarover:

www.bodystore.be/thema-artikel/carb-cycling-uitleg.html

http://drogespieren.nl/carb-backloading

Kort gezegd houdt het dieet (eerder een leefstijl dan dieet) het volgende in: op trainingsdagen eet je veel koolhydraten (95% van je koolhydrateninname vooral na de krachttraining nuttigen omdat de suikers dan grotendeels naar de spieren gaan, glycogenen worden aangevuld i.p.v. dat het opgeslagen wordt als vetreserves) en op rustdagen zo goed als alle koolhydraten bannen (minder dan 20-25 gram dagelijks).

Wat denken jullie van dit dieet?

Maar aangezien ik wil groeien, dat houd in dat ik zo'n 2600 calorieën moet eten dagelijks; wil dat zeggen dat mijn vetinname op rustdagen tot wel 210 gram kan stijgen (75% van van mijn dagelijkse voedingsinname).

Daarom vroeg ik mij af hoe verstandig dit is? Hoe ziet een dieet van een doorsnee Weston Price volger? Is dat ook zo hoog zoals ik boven heb aangegeven? Namelijk 75%?

Alle tips en adviezen zijn welkom, ik zal er enorm dankbaar voor zijn...

Vriendelijke groeten,
Mikael

@Turmaric,
dat is nogal wat. Ik neem aan dat je breuk een wervelboog breuk was?? Toch al een rotte plek, dat ook.
Scheuermann en skoliose kunnen de oorzaak zijn van je pijnen onder het schoudeblad en kunne bij erger worden verdere klachten veroorzaken door een verslechterde houding. Facettenartrose kan maar hoeft niet pijnlijk te zijn. Veel mensen hebben dit zonder noemenswaardige klachten. Blijvende pijn in de rug kan ook een oorzaak zijn van bv. litteken weefsel, manier van bevestiging,zenuwen die door te lange blootstelling aan noxische stoffen overgevoelig zijn geworden etc.
Als ik jou was zou mijn prioriteit liggen bij het sterk maken van de rugspieren die direkt invloed hebben op de wervelkolom/houding. Carb backloading speelt hiet nog geen rol in.
Waar woon je in belgisch limburg?
ad

ad ligtvoet is onze trainings-expert.

edit : ik haal hier wat weg omdat ik niet goed gelezen heb
75% van je energie inname als vet is zeer hoog, als je enigszins gewoon voedsel wilt eten is het lastig om dat te halen. Dan bedoel ik o.a. groente, zuivel, vlees. Bijna puur vet eten vind ik daar buiten vallen, maar het is zeker een optie.
Drink je bijvoorbeeld 1 liter rauwe melk dan je al 35 gram KH en 37 eiwit binnen en pas 45 gram vet. (20, 21, 59% in energie)

Belangrijker is dat je mager bent.
In het algemeen is het dan aan te raden om niet te snel veranderingen aan te brengen en niet te extreem te gaan.
Dus verhoog je vetinname maar ga niet onder de 100 gram koolhydraten zitten totdat je aankomt.

Beste jp,

alvast bedankt voor je antwoord, stel ik enorm op prijs...

1) Welke koolhydratenbronnen adviseren jullie hier op het forum vooral en welke moet men absoluut vermijden?

2) Je zegt "onder de 100 gram koolhydraten zou ik niet gaan", is dat een standaard advies voor iedereen op het forum of gewoon omdat ik mager ben?

In het geval van 2de, hoeveel koolhydraten consumeert een doorsnee West on Price volger zo'n dagelijks?

PS: ik kwam inderdaad aan 75% vetinname uit. Dit heb ik zo berekend:

2,25 gram eiwitten per kilogram lichaamsgewicht = 2,25 x 61 (kg lichaamsgewicht) x 4 kcal (aangezien 1 gram eiwit 4 calorieën oplevert) = 549 kcal.

3,75 gram vetten per kilogram lichaamsgewicht = 3,75 x 61 (kg lichaamsgewicht) x 9 kcal (aangezien 1 gram vet 9 calorieën oplevert) = 2058,75 kcal.

Bijeengeteld komt dat op 2600 kcal uit, zonder enige vorm van koolhydraten maar dat is sowieso al onmogelijk haalbaar aangezien je altijd wel sporen van koolhydraten terug zult vinden in bepaalde voedingsmiddelen :-) En nogmaals: zo'n hoog vet inname geld enkel op rustdagen (volgens het principe van Carb Backloading) maar ad raadde mij dit voorlopig af en ik weet niet waarom.....

Het antwoord op mijn vraag 1 en 2 bovenaan ben ik ook benieuwd.

Alvast bedankt

Hoi Turmeric,
alvast graag gedaan.

1. Mijn KH-bronnen zijn voornamelijk zuivel (kefir) en rijst. Er zijn https://www.fatsforum.nl/topic/hoe-kom-je-aan-50-100-gram-koolhydraten]meer opties: link[/url]

2 Het 100 gram KH advies is voor iedereen die ondergewicht heeft. Je lichaam is gewend om op KH te draaien. Ga je te snel over op bijna alleen vet dan is er een grote kans dat dat niet goed gaat. Met als gevolg weinig energie of zelfs een crash.
De een kan snel afbouwen, de andere heeft koolhydraten nog lang nodig, bijvoorbeeld bij een slechte vetvertering. Je kan daar zelf een weg in vinden, misschien werkt snel weinig KH voor jou wel goed, maar houd dit verhaal in de gaten. (heel laag in KH kan wel, er zijn er hier die richting de 20 gram gaan)

Carb Backloading is een belasting voor je lichaam, vooral ook bedoelt om in lager vetpercentage te krijgen. (naast meer spieren)
Jij wil meer spieren en een (iets) hoger vetpercentage. Een (iets) hoger vetpercentage is sowieso gezonder en spieropbouw gaat ook makkelijker.
Doe trouwens een beetje rustig aan met trainen, zwaar trainen is een behoorlijke belasting.

Het is niet dat ik carb backloading afraad, maar in relatie tot een training enkel gericht op het versterken van de wervelkolom spieren zie ik de noodzaak er niet van in. Het principe van afwisselend KH eten en dan weer niet is iets waar ik een meerwaarde in zie. Niet alleen mbt training maar ook gezondheid van het metabolisme.
Verder denk ik dat de mogelijkheid bestaat dat wanneer je focus ligt op het opbouwen van meer massa(spieren) je meer problemen gaat krijgn met je rug. Natuurlijk zal dit ook afhankelijk zijn van je training programma etc.
ad

Jp, heel erg bedankt voor de link, die ga ik eens doorlezen ;)

Liefste ad, please zeg niet dat ik moet stoppen met krachttraining :)

Ik heb hier heleboel apparaten staan die ik een paar jaar geleden had gekocht, die wil ik niet zo maar verkopen hihi

Ik denk dat je gelijk hebt wat betreft Carb Backloading, dat is misschien goed voor later, dan zal ik er maar voor zorgen dat ik op rustdagen ook aan 100 gram koolhydraten kom, op trainingsdagen zal ik deze wat omhoog schroeven, denk je niet? Ik weet niet of de ideeën en de principes van Weston Price perfect gecombineerd kan worden met fitness/cardio/bodybuilding?

Ben je er ook van overtuigd dat op trainingsdagen merendeels van de koolhydraten best na de workout te nuttigen aangezien dan de (spier)glycogeen-voorraden zo goed als uitgeput geraken en daardoor de kans verkleint dat deze koolhydraten zich zullen opstapelen als vetreserves?

Je zei dat wanneer mijn focus ligt op het opbouwen van meer massa(spieren) dat ik meer problemen zal krijgen met de rug; hoe bedoel je precies? Ik weet wel dat bodybuilding zwaar belastend is voor het lichaam maar in combinatie met een goed dieet en voldoende rust moet dat toch goed komen? Of ben ik verkeerd? :(

Uiteindelijk zeg je ook dat het allemaal afhangt van de training programma. Wat zijn je adviezen hieromtrent?

Ik heb weinig en vooral dunne spieren.

Groetjes,
Mikaël

@Tanja, many many thanks ;)

Dit stukje vond ik heel belangrijk (de rest ga ik dadelijk verder lezen):

"Zelf zie ik het graag dat mijn klanten voordat ze met de training beginnen hun stofwisseling in orde hebben (goed functioneren van het hormoonstelsel, geen laaggradige ontstekingen etc.)want de trainingen zijn een stressfactor ,daarom zijn de trainingen van korte duur en infrequent.Herstel en opbouw zijn essentieel en vergen tijd.Ok moet je er voor zorgen dat de voedingsstoffen opgenomen kunnen worden.Het een hangt ook hier met het ander samen en weston price voeding voorziet optimaal hierin."

Mijn voeding is nog niet eens optimaal en ik denk aan krachttraining, wat zal resulteren tot nog meer ontstekingen en klachten, ik wil snel mijn voeding aanpassen maar heb jullie hulp nodig :|

Zijn er nog een aantal weblinks die ik kan doorlezen hoe ik mijn lichaam van alle belangrijke stoffen kan voorzien?

Dank bij voorbaat

Mooie website Sheila, alleen je hebt een foutje gemaakt in de link, never mind :)

Wat ik op dit moment eet is het volgende ->

Ontbijt:

Ik bak 200 gram ei-eiwitten van Cocovite (omdat ik eigeel niet verdraag alhoewel ik weet dat grotendeels van de vitaminen en mineralen in de eigeel zitten)

Ik gebruik kokosolie om te bakken.

Achteraf doe ik daar een beetje ontpitte zwarte olijven, 5 gram zwarte komijnzaadjes + 10 gram chiazaadjes en een beetje lijnzaadjes in.

Daarbij eet ik een stukje avocado.

Middagmaal:

Hier eet ik een blikje makreelfilet (uitgelekt: 88gr) samen met 100 gram allerlei soorten nootjes (behalve walnoten want daar reageer ik op) verspreid over heel de dag.

Avondmaal na de training:

- 125 gram granen (hier varieer ik met ik rijst, pasta, brood, tortilla's, etc.)

- 250 gram gekookte kipfilet

- Behoorlijk veel groenten (allerlei koolsoorten, broccoli, uien, zoete aardappelen, etc.)

- 2 à 3 stuk fruit

Supplementen die ik gebruik: aminozuurgebonden (gecheleerde) multivitamine, calcium met vit. d3 en magnesium malaat

Zo ziet het er min of meer uit. Ik ben bezig met een voedingsschema op te stellen met de voedingswaarden erop maar ik kom bijlange (nog) niet aan de hoeveelheid kcal die ik normaal gezien moet binnenkrijgen, ik eet te weinig en waarschijnlijk ook slecht, hoe kan ik mijn darmen en mijn immuunsysteem het beste versterken? Wat kan ik allemaal weglaten in mijn voedingspatroon en wat zou ik het beste aan toevoegen?

Alle tips en adviezen zijn welkom :|

PS: van melkproducten (zuivel) krijg ik een opgeblazen gevoel en als ik het 's avonds nuttig dan krijg ik 's nachts tijdens mijn slaap extreem last van slijmophopingen en soms een extreem droge keel.

Nou Turmeric, tussen je huidige voedingspatroon en 75% vet zit nog een behoorlijk gat.

Ei-eiwitten schrappen, gewoon vlees/kip/vis met veel vet en groenten, geïsoleerde eiwitten is niet goed, inderdaad zitten in het eigeel de voedingsstoffen, vitaminen, mineralen en vetten in en die horen bij elkaar te blijven.

Noten bevatten fytinezuur en zou je moeten weken en roosteren op lage temperatuur om dat voor een deel kwijt te raken.

Reageer je ook op gefermenteerde zuivel? Yoghurt/kefir?

Hey Tanja,

die ei-eiwitten ga ik inderdaad vervangen met Columbus (omega-3) scharrel eieren, is dit goed? Hopelijk zal het allemaal meevallen want normaal gezien krijg ik pseudo-onstekingreacties over heel mijn lichaam na het eten van eigelen.

www.columbus-egg.be/nl/gamma/scharrel-ei.html

Hoeveel eieren raad je me aan om te eten dagelijks? Ook vraag ik mij af (nog steeds verward) of het eten van veel eieren (incl. dooiers) niet slecht is voor uw hart en bloedvaten?

Over noten gesproken, wel, ik ben bekend met dat fytinezuur verhaal, daarom koop ik geblancheerde noten (witte hazelnoten, witte amandelen, etc...) is dat ook goed?

Ik reageer sowieso op kwark (platte kaas), bij magere yoghurt heb ik daar minder last van, kefir weet ik eigenlijk niet...

Als je allergisch reageert op eigeel is een andere bron van eiwit+vet zoeken misschien verstandiger. Eieren haal je het beste bij een boer uit de buurt met vrije uitloop eieren of biologisch-dynamisch.

Cholesterol is goed voor je: https://melchiormeijer.wordpress.com/2013/02/23/beknopt-lesje-cholesterol-door-dr-uffe-ravnskov/

Geblancheerd is niet hetzelfde als weken en roosteren en ik vraag me af hoeveel fytinezuur dit elimineert, ik vermoed maar weinig.

Wat heb je aan magere yoghurt? Ik zeg het nog 1 keer, meer vet!!!

Hey Tanja,

nee ik gaf maar een voorbeeld dat ik door magere yoghurt iets minder klachten krijg, qua voedingsstoffen/waarden trekt het inderdaad op niks, daar heb je gelijk bij.

Die link over cholesterol ga ik eens doorlezen ;)

Maar een boer die biologische eieren verkoopt ken ik niet :( Is er een betrouwbare webshop waar ik dat online kan bestellen vanuit België?

Heb je een goeie site of een link naar een topic in dit forum waar ik allerlei goede bronnen van vet terug kan vinden?

Wat denk je persoonlijk van gehakt?

Jij bent zo onwetend, Tumeric, dat ik gewoon niet weet waar ik moet beginnen. Je moet meer afleren dan aanleren, te beginnen met voeding niet te zien als een 'protocol' vanuit de linkerhersenhelft, maar als spiritueel en heilig, vanuit de rechterhersenhelft!

Mike

Inderdaad eens even flink gaan inlezen Turmeric. Gebruik google vul daar je zoekterm + westonprice.nl in en dan vind je vast antwoorden op veel vragen.
De site van Poekie is je ook al aangeraden om mee te beginnen.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.544
Leden
8.665
Nieuwste lid
Solana
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan