De nieuwsbrief van Johan Oldenkamp en mijn antwoord daarop

fatsnotbad

Administrator
Forumleiding
Johan Oldenkamp meende kritiek op mijn persoon en Anneke Bleeker te moeten uitoefenen in zijn nieuwsbrief van 2 oktober 2013. Hier mijn reactie op wat hij schrijft:
Laat ik er maar geen doekjes omheen winden, want de bewering dat de mens vlees dient te eten om aan de vitamines te komen die ontbreken in plantaardige voeding is een enorme leugen. Deze leugen vergeet namelijk om aan te geven dat onze fysieke lichamen in staat zijn om deze ontbrekende vitamines zelf aan te maken op basis van de juiste plantaardige voeding. Daardoor kunnen we de dus alle benodigde voedingsstoffen direct of indirect uit plantaardige voeding halen, en is er dus geen enkele noodzaak om vlees te eten.
Dit wordt niet gesteund door onze evolutie. Vegetarisme/veganisme is slechts 2.000 jaar oud. Homo sapiens bestaat 200.000 jaar en als je zijn voorgangers meetelt, lopen er al ruim 2 miljoen jaar menssoorten op aarde. Het grootste gedeelte van deze lange periode moest de mens zien te overleven in opeenvolgende ijstijden. Waar moesten wij de planten vandaan halen? Oldenkamp stelt terecht dat we daarvoor het gereedschap van nature missen. Plantetende dieren zijn echter wel in staat om hier en daar een blaadje van een boom te plukken en bevroren planten onder sneeuw en ijs vandaan te halen. Wij joegen als nomadische stammen vervolgens op deze plantenetende kuddes en volgden ze naar de meest vruchtbare gebieden.

Als gevolg hiervan is het menselijk lichaam helemaal niet goed in staat om bijv. betacaroteen om te zetten in vitamine A (een DIERLIJKE vitamine!) of korte-keten omega-3 (ALA) naar lange-keten omega-3 (DHA). Ook is het menselijk lichaam niet goed in staat om zelf B12 aan te maken, opnieuw een DIERLIJKE vitamine. Je betaalt dus een prijs voor de gedachte dat je lichaam dit wel zou kunnen en dit maakt de informatie van Oldenkamp ronduit gevaarlijk. Uit het experiment 'I Caveman', dat slechts 10 dagen duurde (!), blijkt dat overleven als jager-verzamelaar op plantaardig voedsel simpelweg niet mogelijk is. En dat was niet eens in een poolklimaat! Vegetarisme/veganisme is een LUXE die je je uitsluitend in een moderne, op land- en tuinbouw (kassen!) gebaseerde samenleving kunt veroorloven.
De Amerikaanse dierenrechtenactivist Gary Yourofsky (1970), die verbonden is aan de Pateo Academia, heeft zijn fysieke lichaam na bijna 20 jaar veganisme laten testen op de aanwezige hoeveelheid van tal van essentiële stoffen. Op zijn website ADAPTT.org, wat staat voor Animals Deserve Absolute Protection Today and Tomorrow, noemt hij in alle openheid de waarden van al deze stoffen (link). Hij is daarmee het levende bewijs dat de vermeende noodzaak van vleesconsumptie een mythe is.
Ik ben bijvoorbeeld op 13 jarige leeftijd gestopt met het eten van vlees nadat ik als brugklasser via onderzoek voor een spreekbeurt achter de beestachtige praktijken van systematische dierenmishandeling kwam. Ik heb daarna nooit de indruk gekregen dat ik iets zou missen in mijn dieet, en ik heb met dat vleesloze dieet zelfs drie maal op het erepodium gestaan van een NK.
Als ik naar foto's van beiden kijk zie ik een gekrompen hersenpan. Bij veganisten zie je altijd dat dunne, kleine hoofd. Daarnaast zien beiden er mager en ondervoed uit, ze maken allebei een zwakke fysieke indruk.
De leugen dat de mens aan de top van de voedselketen zou staan is ronduit lachwekkend. Er zijn vele diersoorten die ongewapende mensen met huid en haar kunnen opeten, en dus overduidelijk niet onder de mens staan. In werkelijkheid maakt de mens van nature zelfs helemaal geen onderdeel uit van de natuurlijke voedingskringloop op deze planeet, maar dat komt uitgebreid aan de orde bij de bespreking van een volgende mythe. Mensen staan namelijk naast deze voedselketen, en vormen er dus in geen geval de top van.
Dat doen we dus wel. Als het gaat om natuurlijke wapens en gereedschap heeft hij natuurlijk volkomen gelijk. Maar daarom heeft de mens geinvesteerd in hersencapaciteit (te danken aan DIERLIJKE eiwitten!), zodat we kunnen bedenken en creeren wat we van nature missen. Johan moet maar eens uitleggen hoe oude culturen over ter wereld in staat zijn geweest om stenen structuren te maken die perfect in lijn staan met hemellichamen, ZONDER GEREEDSCHAP en waarschijnlijk puur op basis van bewustzijn en gedachtenkracht! De mens is een aparte soort en GEEN diersoort, onthoud dat goed, de vergelijking van mensen met dieren gaat volledig mank! Wij waren van oudsher zulke goede jagers dat we menige soort compleet hebben uit weten te roeien. We laten onze jachtcapaciteiten ook trots zien in grottekeningen en je ziet ze geen besjes plukken, zoals Oldenkamp het liever ziet.
Echte carnivoren eten niet alleen rauw vlees, ze eten complete kadavers op. Mensen die dit ook proberen worden onmiddellijk ernstig ziek en kunnen hierdoor zelfs dood gaan.
Nogmaals: mensen zijn GEEN dieren! Het is koken en fermenteren dat ons menselijk maakt, dit zijn tekenen van een INTELLIGENTIE die dieren niet bezitten!
Kijken we verder naar ons gebit, onze nagels, ons speeksel en onze dikke en dunne darm, dan lijken wij mensen 100% op dierlijke herbivoren, 0% op dierlijke carnivoren en 0% op dierlijke omnivoren. De mens is dus van nature een planteneter!
Hier ben ik al eerder uitgebreid op ingegaan:

https://www.fatsforum.nl/topic/vlees-gaat-niet-rotten-in-je-darmen
https://www.fatsforum.nl/topic/argumenten-tegen-vegetarisme
https://www.fatsforum.nl/topic/plantaardige-en-vlezige-praatjes
Het is in mijn ogen compleet onethisch wanneer aan de consumptie van dierenlijken of dierlijke uitscheidingen hemeltergend leed van onschuldige dieren ten grondslag ligt. Waaraan ontlenen wij mensen het recht om dierlijke wezens zo beestachtig te behandelen? Dat recht hebben we dan ook helemaal niet. Wie durft te beweren dat de mens dit recht van God zou hebben gekregen is een godslasterlijke leugenaar. De enige echte God toont ons de weg naar respect voor alle levende schepselen, inclusief het respect voor het welzijn van alle dieren.
En dan hebben we het nog niet eens gehad over wat er feitelijk in het vlees zit. Allereerst komen alle groeihormonen en alle andere onnatuurlijke toevoegingen via het eten van vlees ook in de mens terecht. En dat geldt ook voor alle stress die deze dieren hebben moeten doorstaan. En wat te denken van de kwaliteit van het voer dat aan deze dieren wordt gegeven? In het Duits klinkt het zo mooi: Man ist was Mann isst. We zijn wat we eten. Dat geldt voor de dieren, en dat geldt vervolgens evenzeer voor de mensen die deze dieren menen te moeten opeten.
Helemaal mee eens! Maar presenteer dan geen zwart-wit-wereld, zoals vegetariers/veganisten altijd doen. Er is een grijs gebied waar Oldenkamp het niet over heeft en dat is grasgevoerd vlees, rechtstreeks van de boerderij. Het is wel degelijk mogelijk om een ethische carnivoor te zijn! En wat moeten we met al ie dieren die we niet zouden eten? De hongerdood laten sterven? Denk je dat die in het wild niet worden bejaagd? En woestijnvorming a.g.v. akkerbouw, zoals in Egypte en in het midden-oosten is gebeurd a.g.v. 10.000 jaar BIOLOGISCHE akkerbouw?
Ik ben van mening dat iedereen die zijn gezond verstand gebruikt dit allang had kunnen weten. Ik vind het dan ook niet te begrijpen dat de Gezond Verstand Avonden in het algemeen en Mike Donkers in het bijzonder uit alle macht proberen de mythe van ‘vlees moet’ in stand te houden.
Echter, waar het gaat over het volkomen onnodig blijven eten van dierlijke lichamen is Mike echter verworden tot een soort gereformeerde dominee die maar blijft hameren op schadelijke zienswijzen. Daarom zijn de Gezond Verstand Avonden ook verworden tot een gesloten geloofsgemeenschap waarbinnen een ijzeren regime regeert. Ik twijfel totaal niet aan de goede bedoelingen van Anneke Bleeker bij het starten van dit initiatief. Ik constateer alleen dat het vanwege allerlei achterhaalde geloofskwesties (zoals mythe van ‘vlees moet’) dit initiatief is verworden is tot een misleidende bron van halve waarheden vermengd met hele leugens. Probeer daar maar eens onderscheid tussen te maken wanneer je onvoldoende kennis van zaken hebt.
Wil je je verstand gezond blijven houden, dan MOET je vlees blijven eten. Kritiek op mij uit de hoek van de planteneters valt te verwachten (ben ik ook niet bang voor, ik blaas deze tengere schepsels letterlijk en figuurlijk omver!), maar waarom Anneke veroordelen? Is dit nijd omdat de academie van Johan niet half zo succesvol is?
Wat van mij alleen niet langer mag is het met onware argumenten recht praten van wat aantoonbaar krom is.
Doe dat dan ook niet, Johan! Ik zal je een klein beetje op weg helpen:

https://www.fatsforum.nl/topic/kritiek-op-weston-price-en-mijn-antwoord-daarop

Mike
 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.462
Berichten
491.800
Leden
8.625
Nieuwste lid
Muriëlle
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan