Ik denk dat het niet meer 'oer' is als je simpelweg een voedingsmiddel blootstelt aan de gistbacterien in de lucht. Belgisch gueze-bier wordt op die manier nog gemaakt. Men stelt dan de eikenhouten vaten bloot aan de buitenlucht en de boel begint spontaan te gisten.
Er zijn voor- en nadelen verbonden aan zowel oude als jonge kaas. Denk bijv. aan verzeping van eiwitten, waardoor oude kaas (vaak 'harde kaas' genoemd) minder goed verteerbaar kan zijn voor mensen met een slechte eiwitvertering.
Aan de andere kant heb je gelijk als je zegt dat deze wel weer langer gefermenteerd heeft. Zwangere vrouwen hoeven bijv. niet bang te zijn voor de listeriabacterie als ze rauwmelkse kaas eten die ouder is dan 3 maanden, omdat het fermentatieproces dan ver genoeg gevorderd is en die bacterie geen schijn van kans meer heeft. Schandalig dat hen dit niet wordt verteld!
Zelf heb ik liever oude kaas dan jonge kaas, net zo goed als ik ook liever een volle, droge wijn heb dan zo'n zoetige, jonge wijn. Volle smaken, daar gaat het mij om!
Mike