cottage cheese

Dirtsa

New member
zoals de titel al doet vermoeden.. Cottage cheese, is dit voedzaam/ goed om te eten? Weten jullie of dit veel lactose bevat? het is immers van koemelk gemaakt..

At het voorheen best veel, maar nu sinds een half jaar niet meer vanwege koemelk-intollerantie,

Maar zag het weer liggen en kreeg er zin in!

 
Cottage cheese is jonge kaas, zoiets als kwark of Huttenkase. Het heeft dus weinig fermentatietijd gehad en bevat dus meer lactose. Het is voedzaam voor wie het kan verteren. Jij zou er verstandiger aan doen juist zo oud mogelijke kazen te eten.

Mike

 
Zitten er meer voedingselementen in oude of nieuwe kaas omdat de beweringen een beetje tegenstrijdig zijn. Vaak wordt jonge kaas als meer voedingsrijk bestempeld maar als je meer fermentatietijd hebt lijkt me dat dat veel gezonder is.

Trouwens weten jullie hoe de oer kaas cultuur wordt gemaakt, mijn oma deed het nog op de boerderij maar tegenwoordig gebeurt dat niet meer. Ben benieuwd of jullie het weten?

 
Ik denk dat het niet meer 'oer' is als je simpelweg een voedingsmiddel blootstelt aan de gistbacterien in de lucht. Belgisch gueze-bier wordt op die manier nog gemaakt. Men stelt dan de eikenhouten vaten bloot aan de buitenlucht en de boel begint spontaan te gisten.

Er zijn voor- en nadelen verbonden aan zowel oude als jonge kaas. Denk bijv. aan verzeping van eiwitten, waardoor oude kaas (vaak 'harde kaas' genoemd) minder goed verteerbaar kan zijn voor mensen met een slechte eiwitvertering.

Aan de andere kant heb je gelijk als je zegt dat deze wel weer langer gefermenteerd heeft. Zwangere vrouwen hoeven bijv. niet bang te zijn voor de listeriabacterie als ze rauwmelkse kaas eten die ouder is dan 3 maanden, omdat het fermentatieproces dan ver genoeg gevorderd is en die bacterie geen schijn van kans meer heeft. Schandalig dat hen dit niet wordt verteld!

Zelf heb ik liever oude kaas dan jonge kaas, net zo goed als ik ook liever een volle, droge wijn heb dan zo'n zoetige, jonge wijn. Volle smaken, daar gaat het mij om!

Mike

 
Klopt, bij mij gaat het ook om de volle smaak. Mijn oma maakte haar kaas vroeger zo op de boerderij wat ik heb gehoord: als de koe een kalf heeft en telkens melk drinkt wordt de kalf als deze nog vrij jong is na een tijdje geslacht en wordt de maag te drogen gelegd en door het proces met de melk in de maag van de kalf wordt het spul wat zich in de maag gevormd heeft eruit gehaald en in een kommetje bewaard. Telkens als ze kaas maakte werd een stukje uit het kommetje in de melk gelegd. Natuurlijke kaas cultuur. Dit is wat mij is verteld. Het exacte proces weet ik ook niet hoor maar ik zal wel in de buurt zitten en natuurlijk werden de koeien elke ochtend verdunde zee zout oplossing gegeven.

Soms vraag ik me af waar die boeren toch de kennis van hebben, mijn oma was nooit naar school geweest en is 95 geworden en op 65ste leeftijd klom ze nog in de perenboom om voor mij peren te plukken, dat overdrijf ik niet. Ik moest van haar uitkijken dat opa niet in de buurt was omdat opa boos werd op haar zo van klim op deze leeftijd niet in de boom, je zou er uit kunnen vallen.

Wat ik verder ook nog wil aanhalen is dat ik bij melk vee houderijen zie dat de kalf een korte tijd na de biest periode meteen wordt gescheiden en deze melkpoeder krijgt. Hoop niet dat de biologisch dynamische boeren dat ook doen.

Mijn tantes nemen pas melk als de kalf is gaan grazen of in het begin fifty fifty, een beetje gras een beetje melk.

Een koe blijkt eigenlijk melk te blijven geven alleen na een tijdje wordt het heel wat minder.Zo leer ik ook nog eens wat.

 

Forum statistieken

Onderwerpen
4.463
Berichten
493.783
Leden
8.626
Nieuwste lid
RobertApank
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan