Aan de hand van essentiële voedingsstoffen bepalen wat je gaat eten

Ed Bijman

New member
Ik ben bezig om per essentiële voedingsstof:

Alle vitamines, Calcium, Magnesium, Kalium, Fosfor, Natrium, Chloride, IJzer, Zink, Chroom, Koper, Jodium, Mangaan, Selenium, Molybdeen, Linolzuur, Alfa-linoleenzuur, Fenylalanine, Isoleucine, Leucine, Lysine, Methionine, Threonine, Tryptofaan en Valine.

te kunnen bepalen, uit welk natuurlijk onbewerkt product, ik dat het beste zou kunnen halen en voorlopig wil ik daarbij de ADH als richtlijn nemen.

Eigenlijk wil ik aan de hand van de essentiële voedingsstoffen bepalen, wat ik dus moet (wil) gaan eten. Of aan de hand van wat ik eet, uit kunnen rekenen of ik wel voldoende binnenkrijg.

Nu weet ik natuurlijk, dat niet de volle 100% van alles wat er in een product zit, wordt opgenomen door je lichaam, en dat niet elke conversie optimaal verloopt, te denken aan bv. lijnzaadolie (ALA) en de omzetting naar EPA en DHA.

Zijn er meerdere mensen die hetzelfde willen doen ? Ik wil gewoon een voedingspatroon hebben, waarbij ik vrij zeker weet, dat ik geen tekorten heb. Of is dit onbegonnen werk ?

Welk boek, is echt een aanrader, om precies te kunnen begrijpen tot op moleculair niveau, hoe de omzettingen en met welke efficiëntie voedingsstoffen worden omgezet en gebruikt in het menselijk lichaam ?

Antwoorden zoals, eet gewoon zo gevarieerd mogelijk, zo natuurlijk en onbewerkt mogelijk en je zit dan altijd goed, of luister gewoon naar je lichaam, zit ik eigenlijk niet zo op te wachten. Ik wil gewoon alles graag kunnen beredeneren.

In ieder geval, alvast bedankt voor jullie antwoorden. Overigens ben ik geen vegetarier.

Mvg,

Ed Bijman

Ik denk dat het vrijwel onmogelijk is, om een volwaardig dieet samen te stellen op basis van essientiele voedingsstoffen. Dit inzicht kreeg ik door dit boek:

"gezond met voedingssupplementen" van Gert Schuitemaker (dit is geen reclame)

Eye-opener was, dat uit onderzoek bleek dat slechts 2% van de mensen in Nederland, volgens de schijf van 5 (hoe achterhaald die ook is) eet, en zelfs al doen ze dat, dat ze nog tekorten hebben.

Mijn eigen conclusie is dan ook: Hoe gezond we ook proberen te eten, zonder supplementen kunnen we niet.

Tot nu toe 1 van de betere boeken die ik ooit heb gelezen over voeding.

Eye-opener was, dat uit onderzoek bleek dat slechts 2% van de mensen in Nederland, volgens de schijf van 5 (hoe achterhaald die ook is) eet, en zelfs al doen ze dat, dat ze nog tekorten hebben.

Mensen hebben geen voedingstekorten ONDANKS de Schijf van 5, maar DANKZIJ!

Mijn eigen conclusie is dan ook: Hoe gezond we ook proberen te eten, zonder supplementen kunnen we niet.

En dat is precies wat deze alternatieve pillendraaiers je willen laten geloven! Je bent nog heel erg regulier in je denken, het is maar net hoe diep je bereid bent om in de materie te duiken. Ons streven is hier om zoveel mogelijk, zo niet alles, uit volwaardige voedingsbronnen te halen.

Tot nu toe 1 van de betere boeken die ik ooit heb gelezen over voeding.

Dit is geen boek over voeding, hooguit over voedingsstoffen. Het is een alternatieve variant op pilletjes, poedertjes en tabletjes, met minder bijwerkingen en dus zeker een verbetering op wat er regulier wordt aangeboden. Voedingstekorten komen niet door een gebrek aan medicijnen, maar ook niet door een gebrek aan supplementen. Ze komen door een gebrek aan goede voeding!

Mike

Hallo Mike,

Ik ben het zeker met je eens, dat goede voeding het allerbelangrijkst is en alles draait om ook goede voedingsstoffen voor de planten die wij en dieren eten. Oftewel landbouwgronden, die alle benodigde mineralen bevatten om ervoor te zorgen, dat die weer goed terug te vinden zijn in bv. onze groente.

Ben jij ervan overtuigd, dat wanneer wij mensen goede keuzes maken mbt wat wij eten, dat wij geen tekorten hebben ?

Ik lees trouwens in dat boek adviezen t.a.v. bio-identieke vitamine C, dat het het beste is om dagelijks tussen de 1 en 3 gram vitamine C te nemen, welke zeer goed onderbouwd is.
Deze hoeveelheid, kun je toch nooit uit voeding verkrijgen ? Tenzij, je elke dag 30 kiwi's (voor 3 gram vitamine C) gaat eten...

Ik nodig je uit, om echt dat boek eens te gaan lezen, de schrijver maakt echt geen reclame voor bepaalde merken voedingssupplementen. Hooguit voor zijn eigen boeken en zijn vakbladen.

Vit. C, magnesium, jodium, borium en selenium zijn in de juiste hoeveelheden maar moeilijk uit voeding te verkregen, daar ben ik het mee eens. Maar dan nog kiezen wij hier liever voor geconcentreerde suppletie uit voedingsbronnen, zoals gefermenteerde levertraan, Sechzal, Keltisch zeezout, rauwe melk, eieren, orgaanvlees en andere bronnen.

Mike

Dat klinkt eigenlijk veel beter ja, alles uit natuurlijke bronnen halen.

Uit jouw reacties, merk ik een zeer duidelijke aversie, tegen iets wat synthetisch geproduceerd wordt, ook al is het eindproduct bio-identiek. Klopt dat ?

Ik ben blij dat dit hier (weer) wordt besproken, want ik zit met dezelfde gedachtes. Ik heb al eens iets gelezen over verarmde uitgeputte grond (bij de boeren) geen idee waar ik dat heb gelezen maar "dat is blijven hangen". Ik slik dus supplementen maar wil die mettertijd ook, waarschijnlijk helemaal, weglaten.
Mijn experiment met de schildklier heeft daar ook mee te maken. Daar laat ik eerstdaags iets over horen.
Ik weet wel dat ik enzymen nodig had terwijl ik dat niet wist. zuiver toeval.

Liesje, jij hebt toch een boek wat gaat over de juiste voeding mbt bepaalde ziektes ? Hoe heet dat ook al weer ?

Ed, de woorden 'synthetisch' en 'chemisch' zijn betrekkelijk, aangezien synthese en chemie net zo goed in de natuurlijke biochemie voorkomen. Ik neem echter aan dat je doelt op in een lab vervaardigde verbindingen. Zelfs dat is betrekkelijk, waterstofperoxide in een lab maken is nl. niets mis mee. Rennies als medicijn evenmin, is gewoon een combi van calciumcarbonaat en magnesiumcarbonaat. Of Norit, wat niet meer dan actieve koolstof is. De term 'bioidentiek'is echter zeer misleidend, dat is net zoiets als een 'natuurlijk aroma'. Het gaat mij om de intelligentie van de natuur, die de intelligentie van de mens verreweg overstijgt.

Mike

Je hebt me wel aan het denken gezet, Mike.

Kan het misschien zijn, dat wanneer je eenzijdig gaat supplementeren, wat supplementeren eigenlijk altijd wel is, dat het lichaam in onbalans raakt ?

Ik bedoel, als je niet alleen de voedingsstoffen tot je neemt, zoals de natuur het jou aanbiedt, maar ook voedingssupplementen, dat de kans groter is, dat je in onbalans raakt en dus wellicht ziek wordt ?

Dat is precies wat ik zeg, goed opgemerkt! De natuur denkt niet in isolaten en concentraten, maar in complexe gehelen. De co-factoren die in voeding zitten kunnen de werkzaamheid van veel kleinere hoeveelheden juist vergroten. Daarmee is echter niet gezegd dat er geen therapeutische (en dus tijdelijke) rol is weggelegd voor geisoleerde concentraten. Op de lange termijn zal de balans echter niet hersteld worden, maar juist verstoord.

Mike

Ben ik zelf het levende bewijs van! Ik zit hier btw met half open ogen te typen ben doodmoe namelijk en ga zo slapen maar wilde even snel zeggen: helemaal mee eens dat het lijf in onbalans kan raken door allerlei suppletie te slikken.

Hallo Sampjes,

Wil je misschien vertellen wat je hebt gedaan, en wat de gevolgen waren ?

Overigens lees ik in een boek van Gabor Lenkei, hij zegt letterlijk:

Zelfs bij een voorzichtige schatting komt onze minimale dagelijkse behoefte aan vitamine C op 30mg per kilo lichaamsgewicht.

Voor 70kg komt dat uit op 2.1 gram vitamine C per dag.

Overigens in talloze onderzoeken komt naar voren, dat 1-3gram vitamine C het beste is.

Dit is bijna onmogelijk om uit voedsel te halen, voor 2.1 gram vitamine C moeten we het volgende eten:

paprika : 2.25kg , of
citroen: 3.75kg, of
aardbei: 5.25kg, of
tomaat: 8.4kg

De hoeveelheden lopen behoorlijk op.

Natuurlijk kun je jezelf afvragen: Ja, maar, heb ik dan echt wel zoveel nodig ? De ADH voor vitamine C staat toch op 75mg per dag ? En 2.1gram is 28x zoveel !

Voor vitamine E hetzelfde : Hij stelt dat op 8 IE per kg lichaamsgewicht per dag.

Je moet dan 2.1kg amandelen per dag eten.

Overigens adviseert Gert Schuitemaker een hooggedoseerde multi met 50-300IE, ofwel 188 - 1125 gram amandelen per dag.

Mike, heb jij een overzicht van wat jij allemaal eet en drinkt ?
Ben wel heel nieuwsgierig geworden.

Dat boek heet Medical Medium geschreven door Anthony William www.MedicalMedium.com
Ik heb een nederlandse vertaling gekocht. Deze man is geen dokter, hij beweert dat veel ziektes een relatie hebben met het het Epstein-Barr virus. Zijn genoemde adviezen sluiten in ieder geval wel aan met (supplementen en kruiden) de manier waarop wij hier mee omgaan.

Daar gaan we weer. Geef gewoon een niet-bestaand virus de schuld i.p.v. dat mensen zelf verantwoordelijkheid moeten nemen voor hun gezondheid. Op zijn website lees ik dat hij een 'medisch medium' is, die zich in verbinding stelt met een 'higher spirit'. Had die 'spirit' hem dan niet even kunnen vertellen dat virussen helemaal niet bestaan?

Mike

Precies Mike, aangezien mijn engels niet voldoende is zou ik hem HEEL graag die vraag stellen.
Voor mijzelf laat ik dat virus verhaal verder buiten beschouwing.
Wat betreft de inhoud van dat boek wat betreft voeding enz. kan ik er wel wat mee.
Ik heb al eens bedacht dat we hier misschien boeken kunnen ruilen/ter inzage geven. Ik heb ook het boek over de schildklier van Broda O.Barnes, arts.
Is dat een Idee?

Dat boek Medical medium ben ik aan het lezen en het is absoluut interessant.
Hij beschrijft MS (50% kirjgt de verkeerde diagnose), rrmuatoïde artritis, cve, schildklieraandoeningen, nijnieruitputting (waarbij hij grofweg dezelfde voeding en supplementen als James Wilson aanraadt) en veel meer. Met name de auto immuunziekten beschrijft hij.
Het Epstein-bar virus is verantwoordelijk voor vele ziekten zegt hij. Ja Mike jij gaat ervan uit dat virussen niet bestaan.

Ik neem wel supplementen want met de verarmde bodem en veelal op water gekweekte producten zit er niet veel meer in denk ik.

Forum statistieken

Onderwerpen
4.528
Leden
8.661
Nieuwste lid
MamavanJ
Word vaste donateur van dit forum
Terug
Bovenaan