Zelf brood maken

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Zelf brood maken

Dit onderwerp bevat 147 reacties, heeft 27 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Johnny 1 week, 3 dagen geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 148)
  • Auteur

Webmaster
    Bijdrager

Sylvia,

Hier is ook een mogelijke verdachte voor je plotselinge uitslag: gluten. Ik zie nu dat je brood bakt waar gluten in zitten. Onderzoek dat ook eens!

Mike

Anoniem

Bij ons hier is er een winkel waar je alle broodbloem kan kopen, zuurdesem, speltbloem, glutenvrije brood om zelf te maken in een broodmachine.

Anoniem

Beter is geen of bijna geen brood te eten. Ik maak het zeer zelden, hooguit éénmaal per 2 maanden of zo. Ik vind het erg lekker en neig er dan na teveel in één keer te eten. Resultaat is opgeblazen maag – en darmklachten nadien.

Ook merk ik als het verschil als ik koolhydraten eet vanuit brood of bijvoorbeeld vanuit kokosmelk, rauwe melk, groenten of een niet zoete appel. Brood doet verlangen naar meer koolhydraten. Iets waarvan ik bij de laatstgenoemden geen last heb.

Webmaster
    Bijdrager

Het begint er nu toch echt op te lijken dat een gluten- en caseinevrij dieet op dit moment toch beter voor jou zou zijn. Dan kom je al automatisch uit bij zoiets als GAPS. Gezien de valkuil van te weinig koolhydraten zul je dit echter moeten aanvullen met glutenvrije koolhydraten.

Mike

Anoniem

Ja Mike, maar anders eet ik genoeg koolhydraten.

Webmaster
    Bijdrager

Anika,

Ik reageerde op Boschje.

Mike

Anoniem

Brood laten staan is niet zo’ n probleem voor me. Wat lastiger is de melk, aangezien ik er zo in geloof dat rauwe melk gewoon niet fout kan zijn. Wel denk ik dat je gelijk hebt. Wat ik nog wil proberen is kefirkorrels bestellen en melkkefir maken. Kijken of dat beter gaat.

Ik heb nog 6 flessen rauwe melk in de bestelling, die drink ik nog lekker op. Wie weet, heb ik mazzel, went mijn lichaam er aan en verdwijnt die jeukende rode massa wel als sneeuw voor de zon 8) Ik hoop er nog een beetje op dat het ontgiftings verschijnselen van voorbijgaande aard zijn. Zo niet, dan geen melk meer voor mij, heel helaas.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ik zou zeker de melk niet volledig afschrijven hoor, hooguit tijdelijk. Maar ik hoop ook voor jou dat de uitslag als sneeuw voor de zon verdwijnt.

Heb je ozonapparaat? Anders kun je nog proberen olijfolie te ozoneren en dit erop smeren, tegen de jeuk.

Anoniem

Ik heb erover gelezen en wil er een aanschaffen.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ik heb dit apparaat ook nog maar paar weken, maar vind het echt geweldig. Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt. Ik had deze binnen 3 dagen al in huis, besteld via e-bay. Bij mij zat er alleen een engelse stekker aan, dus moest erik er eerst een andere stekker aanzetten.

Anoniem

goedemorgen…weet iemand een goede site voor bio meel zonder toevoegingen?

ik wil graag zelf brood bakken voor mijn kids maar overal waar ik kijk zitten er E-nr in en dat wil ik niet, of is dat overal zo(E-nr).

gr lola

Angela
    Bijdrager

Voor de liefhebbers. Het is allemaal glutenvrij.

http://scdiet-kookboek.tripod.com/id1.html En onder het kopje ‘Brood’

De amandelbrood vind ik persoonlijk een aanrader!

p.s. Dit kookboek is gebaseerd op sc diet.

Webmaster
    Bijdrager

Ik heb het amandelbrood van Heleen Q geproefd en het is ontegenzeglijk dat dit bijzonder lekker is, in ieder geval hoe zij het maakt! Maarrrr… het meel bevat wel fytinezuur en dat is een antinutrient die remmend werkt voor de opname van mineralen en daardoor tandbederf in de hand werkt.

Mike

Angela
    Bijdrager

Mike: Maar hoe denk jij over die koolhydraten? Is dit wel aan te raden? Omdat ik jou weleens zie schrijven dat je niet te laag in je koolhydraten moet zitten.;-)

Webmaster
    Bijdrager

Dat is ook zo, maar je hoeft niet per se te denken in termen van brood, waar dan ook van gemaakt. Niet voor niets noem ik keer op keer glutenvrije granen met een kleine korrel (rijst, quinoa, gierst, boekweit). Zelfs als je deze niet weekt, kiemt of fermenteert is de hoeveelheid fytinezuur en suiker relatief klein en is dus de belasting minder, terwijl je toch je carbs binnenkrijgt.

Mike

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 148)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.