Zelf brood maken

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Zelf brood maken

Dit onderwerp bevat 147 reacties, heeft 27 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Johnny 2 maanden, 1 week geleden.

13 berichten aan het bekijken - 136 tot 148 (van in totaal 148)
  • Auteur

Devotion
    Bijdrager

Op internet lees ik overal hoe je een desem maakt, maar als het aankomt op het vervolg, dan gaat er een grote hoeveelheid meel door.. en dat zit dus nog vol troep en dat schiet dus niet op.

of kun je desem brood gewoon afbakken met de desem zelf?

Anoniem

Op mijn kefir boekweit ‘brood’ dat 2 dagen staat zit een vreem bobbelig zacht laagje, gaat dat wel goed? Lijkt schimmel of iets.

E123
    Bijdrager

Zou maar zo schimmel kunnen zijn inderdaad. Ik herinner me dat ik ooit eens geëxperimenteerd heb met zelf kiembrood maken. Had er toen ook wat kefir door gedaan (om nog meer fytinezuur af te breken ofzoiets), maar werd ook een grote schimmel bende.

Ik ben helemaal klaar met al dat gekiem, geweek, gefermenteer en ander gedoe om dat beetje fytinezuur af te breken. Ik koop nog regelmatig een zuurdesem speltbroodje, kiembroodje, of een roggebroodje gewoon in de bio winkel.

Ook noten of peulvruchten bewerk ik helemaal niet. Veel teveel gedoe allemaal.

Dat beetje fytinezuur op z’n tijd overleef ik wel en compenseer het gewoon door er een half pakje boter op te smeren 8)

Niburu
    Bijdrager

En toch wil ik de uitdaging aangaan! Ik heb de spelt nu 4 dagen laten kiemen en sta op het punt om de kiemen fijn te malen in een keukenmachine en daarna toe te voegen aan de kefir. Ik wil de kefir 24h laten staan voordat ik met afbakken begin. Kan iemand me advies geven over het volgende: moet ik de kefir met fijn gemalen kiemen wel of niet afdekken tijdens die 24h fermentatie?

Tanja
    Bijdrager

Natte doek erover, zodat het deeg niet uitdroogt. Ben benieuwd naar het resultaat Niburu. Ik gebruik wel vaker kefir om speltbloem te laten fermenteren, werkt super, maar met gekiemd spelt en kefir brood maken heb ik nog niet geprobeerd.

Niburu
    Bijdrager

Het brood is gelukt! Ik heb de kiemen fijn gemalen met een keukenmachine en hieraan kefir toegevoegd. Dit geheel goed gemengd met een houten lepel en daarna in een bakvorm gedaan en daarna 24h laten staan afgedekt met een natte handdoek,@Tanja bedankt voor de tip! Vanmorgen heb ik het geheel een uur lang afgebakken in een oven met een temperatuur van 170 graden. Heb net een stukje geproefd….uitstekend en zeer vullend!

Ingrediënten: 500 gr gekiemd spelt

Theelepeltje kaneel

Een beetje acerolapoeder

Keltisch zeezout

330 ml melkkefir

Het is een plat brood geworden, misschien dat iemand nog tips heeft om het wat meer te laten rijzen?

Of nog tips qua ingrediënten, misschien dat er bijv roomboter aan toegevoegd moet worden?

Tanja
    Bijdrager

Natriumbicarbonaat kan helpen het luchtiger te maken, maar eigenlijk zou de kefir dat ook voor een deel moeten doen, was het deeg wel gerezen al?

Niburu
    Bijdrager

@tanja, het deeg was nauwelijks gerezen. Ik heb trouwens kefir gebruikt welke ik 48h heb laten fermenteren, alleen maar beter denk ik. Zou de temperatuur het probleem zijn? Ik heb de bakvorm met het (kefir) deeg 24 h op het aanrecht laten staan, afgesloten met een natte handdoek. De temperatuur was tijdens die 24h zo rond de 18 graden. Is dit soms te koud? Hoe doe jij dit?

Tanja
    Bijdrager

Ja te koud, op de vensterbank of dichbij de verwarming en laten staan tot het is gerezen, desnoods 48 uur

Niburu
    Bijdrager

Dicht bij de verwarming? Dus jij vernieuwt dus meerdere malen de natte handdoek aangezien deze flink droogt? Ik zet de bakvorm de volgende keer wel op de vloerverwarming, kijken hoe dat gaat.

Tanja
    Bijdrager

Nu je me zo vraagt nee, ik had laatst een bord op de bak waar het deeg in fermenteerde gezet, dat was ook afdoende om uitdrogen tegen te gaan. Op de vloerverwarming zal het wel beter gaan.

Devotion
    Bijdrager

Gister mijn moederdesem (100%roggemeel/water) in een deegje veranderd, na 3 uur opnieuw 10 min gekneed, in een mandje gedaan met natte theedoek er over.

op de verwarming gezet, OEPS, dus een korstje op de bovenste helft.

Hij kwam net niet makkelijk los van het mandje, het deeg is best klef, wel gerezen.

Heb het mandje ondersteboven op mijn bakplaat gekieperd, maar toen zakte hij naar 1 zijkant.

toen met bakpapier en al in een cakevorm gegooid.

Ben nu wel ´bang´ dat hij gaat mislukken.

Johnny
    Bijdrager

Voor de desembroodbakkers heb ik een vraag, hoe lang laten jullie je deeg rijzen/fermenteren?

Uit praktische overweging maak ik het liefst brood zonder voordeeg en gebruik dus een ruime hoeveelheid starter of desem wat volgens mij op hetzelfde neerkomt. Kortgezegd 150 gram starter op 500 gram meel en laat het 48 uur rijzen in de koelkast.

13 berichten aan het bekijken - 136 tot 148 (van in totaal 148)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.