Wie weet er meer over vitamine B1 = thiamine ivm cvs

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Wie weet er meer over vitamine B1 = thiamine ivm cvs

Dit onderwerp bevat 23 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Binc 7 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)
  • Auteur

Zonne
    Bijdrager

Na wat speurwerk op internet kwam ik op tekorten aan vitamine B1. Dit heeft allerlei gevolgen voor je lichaam. Er zijn klachten mogelijk waaronder vermoeidheid, depressiviteit, angsten, vocht vasthouden, brain fog, rusteloze benen etc etc.

Wie weet hier meer over ?
    Ik begreep dat B1 vooral in brood ( granen ) en varkensvlees zit. Twee producten die ik niet eet. Maar of je dan gelijk een tekort hebt ?

Alleen….. misschien toch het proberen waard om te kijken of het meer energie geeft…
    Verder las ik ook dat er diverse vormen zijn van thiamine. Maar welke is dan de beste ?

p.s. vitamine B1 en B2 zijn trouwens van belang voor de vertering van oa koolhydraten, maar ook van vetten en eiwitten. Ik geloof omdat de 2 B vitamines van belang zijn voor de aanmaak van maagzuur.

Binc
    Bijdrager

Ik zou het eerder zoeken in b12. Waarom denk je alleen aan B1 en B2?

B12 zorgt ook voor vertering van vetten en koolhydraten. Alle B vitaminen werken met elkaar samen.

Zonne
    Bijdrager

Hoi Binc !
    Mijn B12 is goed.
    Vitamine B1 is dus ook een energieleverancier. In een topic mbt chronische vermoeidheid waren een aantal mensen die het geprobeerd hadden er behoorlijk positief over. Wel in combi met B2 oa omdat B2 weer zorgt voor een betere opname.

B1 wordt trouwens ook veel gebruikt voor polyneuropathie bij mensen met diabetes en ook bij rusteloze benen ( omdat B1 helpt bij de vertering = minder melkzuur = geen rusteloze benen, heel kort gezegd )

Binc
    Bijdrager

Hoi Zonne

Hoe weet je zo zeker dat het goed is? Alleen een bloedmeting b12 is helaas niet voldoende. Je kan alsnog op cel niveau tekort hebben.

Zonne
    Bijdrager

Ja, dat had ik ook al gelezen. Mijn B12 was de vorige keer hoog, maar dat kan er op duiden dat je lichaam het niet kan benutten ( dat bedoel je toch ?). Maar goed ik heb ook al B12 injecties gehad zonder resultaat in vermoeidheid. Dus nu zoektocht die verder gaat en bij B1 en B2 beland.

Binc
    Bijdrager

Of de reden dat het hoog is komt doordat het niet opgenomen word weet ik niet. Het zou logisch zijn. Maar het lijkt mij meer een opname probleem. Persoonlijk denk ik dat je je niet alleen moet richten op b1 en b2.
    Misschien proberen de opname van voedingsstoffen te verbeteren?

Zonne
    Bijdrager

Zonne
    Bijdrager

Opname van voedingsstoffen kan je verbeteren met oa B2 ( omdat je daardoor meer maagzuur aanmaakt ) !

Binc
    Bijdrager

Dat word wel gezegd ja. Maar dan moet je wel eerst in staat zijn om ook op te nemen. Wanneer dat niet lukt zul je ook niet meer maagzuur aan maken. Misschien is betaine hcl dan een oplossing. Ik heb jaren b12 injecties gehad. Wekelijks. De juiste variant. Dus de methyl. Maar nog nam ik geen voeding op. Nog bleef ik diarree houden. Mijn bloedwaarden voor b12 waren wel torenhoog.

Binc
    Bijdrager

En vergeet foliumzuur niet. Die speelt ook een belangrijke rol.

Binc
    Bijdrager

Misschien heb je hier iets aan? Onder het stukje schildklier ondersteunen.

http://www.voedingisgezondheid.nl/Bijnieren_hoofd.html

Zonne
    Bijdrager

Dank je wel voor de link Binc. Maar daar staat weinig in over vitamine B1 zo snel even te zien ?!

Binc
    Bijdrager

gelukkig kan ik deze site zowat dromen 😉

http://www.voedingisgezondheid.nl/vitamine_B.html

Binc
    Bijdrager

Zonne,

Ik vermoed dat je wel al eerder beland bent op stichting b12 tekort? Misschien heb je hier nog iets aan?

https://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php?topic=18.0

Ik zou dan ook niet starten met injecties zonder dit eerst goed te laten testen.

Hier nog een overzichtje van wat alle btjes doen, en waar ze verantwoorde voor zijn.

https://www.stichtingb12tekort.nl/forum/index.php?topic=14373.0

Zonne
    Bijdrager

Maar Binc mijn B12 was dus hoog EN ik heb al eerder B12 injecties gehad zonder resultaat. Dus B12 laat ik nu even voor wat het is.
    Op het forum wat ik hierboven noemde zijn dus veel mensen die energie krijgen van B1.

15 berichten aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 24)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.