Wat is jouw ultieme, meest vreemde smaakcombo?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Wat is jouw ultieme, meest vreemde smaakcombo?

Dit onderwerp bevat 25 reacties, heeft 8 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Webmaster 7 jaren, 10 maanden geleden.

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)
  • Auteur

Webmaster
    Bijdrager

Daar krijg ik ook kriebels van, Marian! Wetenschap = het weten op de schap.

Ik ken Henk Fransen persoonlijk en heb veel respect voor hem. Wist je dat hij zich tegenwoordig richt op kankerpatienten op basis van de 3E-methode van Lothar Hirneise?

http://site.genezendvermogen.nl/Default.aspx?sname=Home

Via deze methode wordt er aandacht besteed aan lichaam, geest en ziel.

Mike

Rapunzel
    Bijdrager

En wat lees ik op deze site?

Daarnaast kan misselijkheid of afkeer van eten een teken van ontgifting zijn of van een overbelaste lever. U kunt uw lever ontzien door lichte, vetarme maaltijden.

Daar is ie dan weer, het vraagstuk vet en de lever….. 🙁

Ik heb eens met een alternatief arts zitten mailen n.a.v. zijn stuk over leverreiniging en gevraagd wat hij nou als goede vetten voor de lever beschouwde. Zijn antwoord: olijfolie, lijnzaadolie, visolie en avocado. Onze verzadigde vetten zaten er niet bij!

Na enig doorvragen bleek dat hij een likje roomboter en een paar eieren ook nog wel goed vond. :(Maar wat vindt hij van de BAKKEN ghee en de reuzel die ik elke dag naar binnen werk? En het gaat me dan specifiek om die lever! Is het daar echt goed voor?

Webmaster
    Bijdrager

Alleen maar als je lever in staat is deze goed te verwerken. Je lever is een vetverbrandingsorgaan maar daarom hoef je je lever nog niet te overladen met vetten als je nog volop in de suikerverbranding zit. Dan werkt het averechts. Zie mijn recente advies aan Albert:

De reden waarom GAPS te weinig voor jou heeft gedaan zonder toevoeging van vaste koolhydraten is dat het behoorlijk op de WAPF-leest geschoeid is, dus het accent legt op vetten en eiwitten. Ik ben weliswaar een voorstander van deze manier van eten, maar ben realistisch genoeg om te zien dat niet iedereen daar in die mate evenveel baat bij heeft, omdat het lichaam zich nu eenmaal vanuit een suikerverbranding niet ineens in een vetverbranding laat dwingen.

Vandaar dat ik je aanraad om je koolhydraatconsumptie op te voeren, zodat je lichaam in ieder geval weer in een ‘comfort zone’ komt. Pas daarna kun je langzaam je koolhydraatconsumptie afbouwen en vervangen door vetten en eiwitten. De koolhydraten zullen je stofwisseling meer normaliseren, waardoor inname veel meer weer opname wordt. Nu stagneert de boel door een te hoge vetconsumptie en een te lage koolhydraatconsumptie.

Vandaar dat vaak een vetarm dieet wordt geadviseerd om de lever te zuiveren. Dit is vermijdingstactiek en dat sta ik, zoals je weet, niet voor. De lever zal moeten wennen aan die vetten en uiteindelijk in de vetverbranding terecht moeten komen, maar de boel forceren zorgt dat de boel vastloopt. Daarom adviseer ik jou exact hetzefde, Rapunzel. Met ie bakken vet bereik je niets als het niet wordt opgenomen en verbrand. Het werkt eerder overbelastend voor de lever.

Daarmee is niet gezegd dat verzadigde vetten overbelastend en slecht zijn voor de lever! Integendeel, de moleculen zijn kleiner, dus de lever heeft er minder werk aan dan olijfolie of andere plantaardige, onverzadigde olien. De lever heeft het minste werk aan de zgn. MCT’s (vetten met een middellange keten), zoals kokosolie en palmolie, deze gaan min of meer meteen het bloed in.

De moraal van het verhaal is: doe dit met beleid. Forceer de boel niet en wees niet bang om meer koolhydraten toe te voegen als je hier overduidelijk baat bij hebt. Zoek je ‘sweet spot’ op, zodat je niet te veel en niet te weinig koolhydraten consumeert. De gouden regel is: hoe minder koolhydraten je eet, hoe meer vetten je ertegenover moet zetten. Maar dat moet je lever op dat moment wel aankunnen! Zo niet, dan minderen met de vetten en meer koolhydraten toevoegen. Het einddoel moet echter wel vetverbranding zijn, de natuurlijke stofwisseling van de mens en ook van alle dieren, zelfs de planteneters:

http://www.second-opinions.co.uk/should-all-animals-eat-a-high-fat-low-carb-diet.html

http://www.second-opinions.co.uk/should-all-animals-eat-a-high-fat-low-carb-diet-2.html

http://www.second-opinions.co.uk/should-all-animals-eat-a-high-fat-low-carb-diet-3.html

http://www.second-opinions.co.uk/fat-not-protein.html

Mike

Rapunzel
    Bijdrager

Maar hoe weet ik of mijn lever tegen al die vetten kan? Omdat ik nooit misselijk ben? Mijn ontlasting drijft ook niet in de pot zoals bij Albert. Dus ik kan er tegen?

Webmaster
    Bijdrager

Nee. De hoge vetinname zou voor een optimale mineraalopname hebben moeten gezorgd, maar het afgelopen jaar is de staat van je haar en nagels juist verslechterd! Dit is een teken dat je lever het extreem moeilijk heeft met het voedingsprotocol dat je nu een jaar lang volgt. Nogmaals, dat ligt niet aan GAPS, maar aan het feit dat jij er misschien wel klaar voor bent maar je lever er kennelijk anders over denkt. Uiteindelijk krijgt je lever gelijk, dus wees daar zuinig op. More carbs!

Mike

Rapunzel
    Bijdrager

Ik denk dat dat niet met de lever te maken hoeft te hebben. De dunne darm zal hierin ook een rol spelen. Die zou natuurlijk ook nog het een en ander op moeten nemen maar dat is een lang verhaal!

Webmaster
    Bijdrager

Alles heeft met alles te maken, de gehele spijsvertering is een keten die zo sterk is als zijn zwakste schakel. In de dunne darm komen gal en andere spijsverteringssappen samen die zorgen voor de vertering van voedsel. Als er een probleem is met de lever is er bijna altijd ook een probleem met de galblaas en dus kan er sprake zijn van onvoldoende uitstoot van galzouten in de dunne darm. Opnieuw kunnen een overdaad aan vetten en te weinig koolhydraatconsumptie dan eerder de boel verstoren dan verhelpen. More carbs!

Mike

Rapunzel
    Bijdrager

Ik zit maar eens aan een appeltje. Zonder schil. Dat gaat tegenwoordig! Ik denk dat ik maar eens een portie linzen in de week ga zetten…. Toch blijf ik het moeilijk vinden die haaruitval van mij. Is het niet die auto-immuunziekte die raast. Maar waarom raast ie? Te weinig koolhydraten? Ontgifting? Vitamine B gebrek door missende Bifido bacteriën? Factor X? Dit alles tezamen?

Ik heb ook dit stukje nog gevonden:

In de voeding zijn mineralen en spoorelementen meestal gebonden aan eiwitten of andere organische verbindingen. Sommigen kunnen in deze vorm worden opgenomen door de dunne darm.

Tja…. en die dunne darm van mij doet natuurlijk niet veel…

Rapunzel
    Bijdrager

Ik heb al een hele poos geen fruit meer op. Wat me nu opvalt bij het eten van, let wel, een halve appel is dat het zo vult! Het lijkt wel alsof die vruchtensuiker je een voller gevoel geeft dan 4 borden soep met vlees, groente, pompoen, olijfolie en 3 eetlepels ghee!

Anoniem

Volgens mij schiet je bloedsuiker ervan omhoog. Over een half uurtje dip je weer en heb je weer trek. Of je moet er een eetlepel kokosolie bij gegeten hebben??

Tenminste, dat is wat ik merk als ik toch iets zoetigs heb gegeten: ik schiet ogenblikkelijk in zo’n instabiele suikerhuishouding en dat geeft honger/cravinggevoelens. Ben ik weer twee dagen bezig dat te corrigeren met een vreetbui achter me aan. Ik doe het maar zo min mogelijk..

Webmaster
    Bijdrager

Rapunzel,

Dit vertelt mij dat je lichaam zeer veel behoefte heeft aan vaste koolhydraten. Ik het al vaker gezegd, niet voor niets eet men al eeuwenlang soep met brood. Als ik alleen soep eet, hoe vet en voedzaam deze soep ook mag zijn, heb ik na een uur alweer honger. En waar heb ik dan trek in? Een boterham! Ik, die nauwelijks nog granen eet! Stel je voor dat je een jaar lang soep eet, zoals jij. Ik word echt zo flauw als de mieter (om het maar eens op z’n Nijmeegs te zeggen) van al die soepjes! Jouw lichaam snakt gewoon naar vaste koolhydraten. Ze verzadigen jou, iets wat die soepjes niet doen. Ze vullen het gat dat de soepen achterlaten.

Mike

11 berichten aan het bekijken - 16 tot 26 (van in totaal 26)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.