Voeding melkkoeien in winter e.a.

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Voeding melkkoeien in winter e.a.

Dit onderwerp bevat 49 reacties, heeft 20 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Weiland 4 jaren, 6 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 50)
  • Auteur

Poekie
    Moderator

Wij zijn net weer bij een van onze boeren geweest, de niet biologische; de gebroeders Verdegaal.

Er staat een interview met de twee mannen op internet over de roomboter die zij maken.

Ze hebben blaarkoppen. Volgens hun geven blaarkoppen minder melk en doordat ze minder melk geven hebben ze ook minder voer nodig. Dat houdt in dat ze in de winter alleen kuilgras krijgen en absoluut geen mais. Ze zeggen dat mais van invloed is op hun producten: boter en kaas. Zomers staan ze uiteraard buiten.

Wij hebben dus net melk gehaald en gaan ook de proef op de som nemen: de melk een aantal dagen zo laten staan.

Ik heb er alle vertrouwen in.

Lia

Webmaster
    Bijdrager

Anoniem

deze ratten hebben net zulke grote tumoren als bij Aspartaam gevoerde ratten. zie http://www.aspartaam.nl

Anoniem

@mike

Aanvullend, Genetic Roulette Movie is een nieuwe docu dat nog voor 2 dagen online te bekijken is! Gaat ook over GMO!

Anoniem

Bij mijn adresje geven ze in de winter gras, hooi en een heel klein beetje Bix??

Is dat ok?

Webmaster
    Bijdrager

Bix zijn brokken. Krachtvoer dus. Als je hele strenge winters hebt kan krachtvoer zelfs noodzakelijk zijn. Ik vind dit niet zo’n probleem.

Mike

Anoniem

Wat wordt ik toch ongelooflijk kwaad als ik zie hoe het eraan toe gaat. Ik heb zojuist de Genetic Roulette Movie bekeken. Echt waar ik wou dat ik er iets aan kon doen. Erg off-topic maar moest het even kwijt 👿

Webmaster
    Bijdrager

Ook zeer de moeite waard is The Future of Food.

Mike

Anoniem

Mwtje, je kunt er, zij het beperkt, wel wat aan doen.

Maak mensen in je omgeving erop attent en mijdt het zelf als de pest.

Wat ik niet wil ondersteunen koop ik niet. Ik stem heel bewust met mijn portemonee.

De klant is koning. Als we het niet willen wordt het niet meer geproduceerd.

In Amerika is nu een hele strijd aan de gang omdat de mensen willen dat GMO’s op de labels worden vermeld maar de biotechbedrijven als Monsanto, dat koste wat het kost, willen voorkomen omdat ze weten dat mensen het dan gaan mijden.

Webmaster
    Bijdrager

Dit is de ultieme verwrongen logica die Monsanto er op nahoudt. Uit alle ‘wetenschappelijk onderzoek’ blijkt dat GMO’s ‘volkomen veilig’ zijn. Dan ben je dus des te trotser om dit te vermelden op het etiket. Juist doordat men er alles aan doet om dit niet op etiketten te vermelden, is er maar 1 conclusie mogelijk: het deugt niet en men heeft duidelijk iets te verbergen.

Gelukkig zijn er steeds meer mensen die door dit soort leugens en bedrog heen prikken. Je hebt helemaal gelijk, Annemieke: als de consument het niet meer koopt, wordt het niet meer verkocht. Je kunt deze lijn doortrekken: geen oorlog zonder soldaten, geen corrupt politiek systeem zonder stemmers, geen corrupt geldsysteem zonder consumenten. We zijn machtiger dan we denken, de basis van de pyramide is het breedst en houdt de bovenste driehoek overeind!

Mike

Webmaster
    Bijdrager

Hier een SUPERCOOL artikel van Mike Adamas dat je hopelijk de ogen opent over de illusie die wij zien als werkelijkheid.

Mike

Anoniem
    Quote:
    ‘als de consument het niet meer koopt, wordt het niet meer verkocht. Je kunt deze lijn doortrekken: geen oorlog zonder soldaten, geen corrupt politiek systeem zonder stemmers, geen corrupt geldsysteem zonder consumenten. We zijn machtiger dan we denken, de basis van de pyramide is het breedst en houdt de bovenste driehoek overeind!’

Kan ik maar één ding op zeggen: AMEN!

Ik stem dus ook al jaren niet meer. Ik houd mijn stem liever dan dat ik die weggeef aan iemand met mooie praatjes, die spontaan vergeten zijn zodra zijn achterend zich op het pluche heeft genesteld. Je reinste schijndemoratie zeker nu Brussel steeds meer zeggenschap wil én krijgt.

Maar goed, ik dwaal een beetje af geloof ik. 🙄

Mike Adams heeft idd vaak goede berichten. Bezoek zijn site vaak iedere dag wel even. Heerlijk zoals hij overal bovenop zit en naar buiten brengt.

Anoniem

Waar ik zo op hoop is dat het allemaal instort en dat we fatsoenlijk opnieuw kunnen beginnen dit gaan we op deze manier niet trekken. Voor mij mag het.

Als ik dat stuk van Mika Adams lees dan vraag ik me af is het hier ook al zo erg als in de VS? Ik heb gevoel van niet maar misschien voel ik dat verkeerd.

Anoniem

Mwtje, geduld. Het is aan het instorten maar ‘ze’ gebruiken every trick in the book, om ons te laten geloven dat het allemaal weer goed komt binnen dit systeem.

In mijn ogen onmogelijk omdat het puur op gebakken lucht is gebasseerd en de mensen wakker beginnen te worden.

We leren dat slavernij al een tijdje niet meer bestaat. Wat een lachtertje! De slavernij was nog nooit zo groot. En het ergste is nog wel dat het gros van de mensen niet eens doorheeft dat we allemaal slaven zijn 🙁

Johann Wolfgang von Goethe schreef het al:

Quote:
    “None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free.”

Ach ja, hangt af van de definitie van het woord ‘vrijheid’ dat je gebruikt denk ik. Is de afwezigheid van militaire tanks in de straten vrijheid?

Voor mij niet maar veel mensen schijnen te denken van wel.

Sjonge, dit gaat echt niet meer over de voeding van koeien in de winter – lol! 😆

Anoniem

De winter staat weer voor de deur en ik was in gesprek met de boer, waar ik mijn melk al een tijd lang haal, over de voeding van de dieren (was met name benieuwd naar de wintervoeding, omdat ik dacht dat ze zomers toch alleen maar gras en klaver zouden eten).

‘s Zomers eten de koeien gras en klaver in de wei en als krachtvoer ontvangen ze dan geplet graan en ‘bio stimulans brok’ (mengvoer met een groot aandeel korrelmais). ‘s Winters krijgen ze hetzelfde maar dan ingekuild gras ipv vers.

Ik heb aangegeven dat mais harder vet geeft (dit zie je ook terug in de melk omdat deze wat klontert na 5 dgn koelkast, deze week voor het eerst). De boer gaf aan het nodig te vinden korrelmais bij te voeren omdat hij geen snijmais bijvoert. Volgens hem is mais energie, dus goed voor de conditie van de koeien, zeker in de periode kort na het afkalven. Ik gaf aan dat bieten ook energie kunnen geven, maar volgens hem gaat het dan voornamelijk om snelle energie in de vorm van suiker (en die zit er al redelijk wat in kuilgras). Hij ziet weinig kansen het rantsoen te verbeteren. Wel heeft hij geinformeerd naar lijnzaad.

Ik ben echt een hele lange tijd bezig geweest om uberhaupt een goede biologische boer te vinden die mij rauwe melk wil verkopen.

Het voedingspatroon van de koeien is niet ideaal vind ik. Wat vinden jullie en zouden jullie het wel drinken ?

Eind januari verwachten we een kleine en ik heb al bijna alle ingredienten in huis voor de baby formule die ik wil gaan maken met de melk van deze koeien.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 50)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.