Vetverbranding

Dit onderwerp bevat 341 reacties, heeft 41 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Tanja 6 jaren geleden.

15 berichten aan het bekijken - 316 tot 330 (van in totaal 342)
  • Auteur

Anoniem

Goed boekje Mike!

Webmaster
    Bijdrager

Ja, hier wordt eens en voor altijd helder en duidelijk uitgelegd waarom chronische stress in de weg kan zitten van vetverbranding, ook al wordt dat woord niet 1 keer genoemd in het boekje. Maar als je het vanuit deze invalshoek leest, snap je precies hoe het werkt. Neem overigens de voedingsadviezen (‘een vuist groente en fruit en een duim vet’) met een flink korreltje (Keltisch) zeezout!

Mike

autumn
    Bijdrager

Goeie tip Mike! Lijkt me een fijne en nuttige tekst om te lezen…

Anoniem

Er zijn wel een paar kanttekeningen te plaatsen:

Het 1e signaal van cortisol is “geen energieopslag”, en in de volgende alinea’s wordt dan uitgelegd hoe er juist wel energie wordt opgeslagen…?

Volgens de schrijfster is “glucose de enige energiebron voor de hersenen” –NOT!

En wat ik ook mis is de stressreactie van het lichaam op foute voeding. Hier wordt stress uitsluitend genoemd als reactie op externe factoren.

Een ander, wel mooi ding wat er duidelijk uit naar voren komt is dat de cortisolspiegel tijdens slaap daalt. Is gelijk duidelijk waarom voldoende slaap zo belangrijk is voor je gezondheid!

Webmaster
    Bijdrager

Bastiaan,

Jouw kritiek klopt, maar als je daar overheen leest, begrijp je wel beter het hormonale mechanisme tussen cortisol (actief hormoon) en melatonine (passief hormoon) en hoe dat verstoord kan raken door o.a. te weinig slaap. Wat ik ook tussen de regels door lees is dat als een te hoge cortisolspiegel leidt tot insulineweerstand, vetopslag en spierafbraak er dus sprake is van allereerst glycogeen-afgifte door de lever (en dus glucose in het bloed) en daarna de omzetting van eiwitten in spieren naar glucose. Je blijft hierdoor dus een suikervergister, ook al eet je veel vet en weinig koolhydraten! Het beoogde effect van de voeding wordt volledig tenietgedaan door STRESS!

Dit verklaart waarom zovelen hier alles goed lijken te doen qua voeding, maar toch niet in de vetverbranding komen. Ze hebben hun stress-issues kennelijk nog niet opgelost, voor velen is dit een tweede natuur en men weet simpelweg niet eens meer wat het is om ontspannen te zijn! Ik heb hier al herhaaldelijk naar gehint bij sommigen hier, maar nu wordt dit mechanisme pas echt goed duidelijk. Het is dus niet zo eenvoudig als iemand anders hier laatst nog schreef, waarbij gesuggereerd werd dat een vetrijk en koolhydraatarm voedingspatroon automatisch leidt tot vetverbranding. Was het maar zo simpel!

Mike

Louise
    Bijdrager

Werkt bij mij niet file not found als error. Daarnaast heb ik op enkele zoektermen gekeken en die vonden ook niet wat ik zocht het pdf file (ik denk dat het oa te maken heeft %20 en …)

Ook wanneer ik kijk op http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?cod=430&id=473&page=9 en dan helemaal onderaan die link werk bij mij ook niet wel balen.

Webmaster
    Bijdrager

Bij mij werkt-ie prima! Geen idee waarom dit bij jou niet het geval is… ❓

Heb je Acrobat Reader misschien niet geinstalleerd op je computer?

Mike

Louise
    Bijdrager

Misschien mogelijkheid om het dan maar te mailen? remengoatyahoopuntcom?

Alvast bedankt ja ik heb acrobat reader alleen al omdat ik redelijk veel pdf lees en bekijk.

Webmaster
    Bijdrager

Ik mail het naar je toe!

Mike

Anoniem

Nu heb ik het advies gekregen om niet meer te gaan hardlopen, omdat het mijn cortisol alleen maar zal verhogen. Wandelen en bewegen is wel aangeraden. Nu lees ik dat zij wel hardlopen aanraad. Hoe denken jullie hierover?

Ufo
    Bijdrager

@dudink,

Door hardlopen zal inderdaad je cortisol verhogen. Aangezien je schreef dat je overgewicht hebt, is het wellicht voor je gewrichten ook niet zo`n goed idee om langdurig te gaan hardlopen.

Intervaltraining is beter voor het hart. Dus beter stevig wandelen, en af te toe even een sprintje trekken, heb je meer aan dan langdurig te gaan hardlopen.

Neem eens wat vaker de trap in plaats van de lift.

Zwemmen is ook een goede manier van bewegen, maar waar vind je nog schoon water?

Anoniem

Ufo, bedankt. Dan blijf ik lekker stevig lopen met de hond, en een sprintje trekken is ze ook altijd voor in.

Ik moet zeggen dat bij Medemblik het ijsselmeer water erg schoon aan het worden is zeker met een 10 jaar terug. Alleen de temperatuur is altijd even wennen.

Ufo
    Bijdrager

@dudink, Ik zou dan maar uit kijken met die watertemperatuur.

Als je kramp krijgt is het te hopen dat iemand je op tijd uit het water vist…

In ieder geval voordat je over datum bent… 😉

autumn
    Bijdrager

Ik ben ‘De Nieuwe Aarde’ van Eckart Tolle nog eens aan het lezen. Het blijft een heel goed boek. Bij aanvang van het hoofdstuk 5 ‘Het pijnlichaam’ staat mooi uitgelegd hoe je stress en negatieve emoties creëert met de gedachten van je ego. En hoe je lichaam voortdurend onder spanning blijft staan als je vervelende situaties uit je leven niet los laat. Dit kunnen dingen van afgelopen dagen of weken zijn, maar ook oude herinneringen die maar door blijven werken.

E123
    Bijdrager

Ik ken het boek, heb het gekocht na aanraden van jou op dit forum. Erg goed boek inderdaad.

15 berichten aan het bekijken - 316 tot 330 (van in totaal 342)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.