Tussendoortje

Dit onderwerp bevat 41 reacties, heeft 16 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Alethea 2 jaren, 6 maanden geleden.

12 berichten aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)
  • Auteur

Alethea
    Bijdrager

Keltisch zeezout. Dat is het enige zout dat ik nog in huis heb, maar ik begrijp dat ik daar iets minder zuinig mee mag zijn. De soep smaakt steeds een beetje flauw namelijk. Teveel zout is niet goed is mij altijd verteld. Ik was al aan het experimenteren met chili (gedroogde rode peper). Hoewel dat bijdraagt aan een lekkere soep, maar de typisch volle smaak van een bouillonblokje was dus nog niet gelukt. Ook is het toevoegen van een ossenstaart nieuw voor mij. Ben benieuwd wat dat met de smaak doet. E-nummers ben ik ook aan het schrappen inderdaad.

Ik woon in een appartement met een keuken van slechts 7 m2. De schuur is aan de krappe kant met al 4 fietsen en wat spullen die ik elders niet kwijt kan. Ik zal eens kijken wat daar nog te passen en meten valt.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Jouw bijnieren kunnen volop zout gebruiken, je zult merken dat je er kalmer van wordt. Zie het niet als zout, maar als mineralencomplex!

Mike

Alethea, Ik heb een keuken van 5,8 m^2 met daarin een deur naar de gang, badkamer en tuin en een wasmachine die half staat in wat vroeger de voorraadkast was maar nu dus een ketel en een wasmachine in zitten. Mijn diepvries met daarboven op de oven staan in de gang recht naast de keuken en de kapstok. Misschien heb jij ook zo’n stukje of nog wel een voorraadkast over of een kleine berging. Je kan uit een voorraadkast ook een paar planken halen en de rest van de kast nog gebruiken. Als de diepvries er niet helemaal in past kan je eventueel nog de deur er uit halen (en achterin de schuur of berging bewaren) en zelf van een houten plaat een halve deur voor erboven maken zodat de troep nog wel uit het zicht blijft, erg mooi zal het niet worden maar ik bedoel te zeggen dat er vast nog wel iets ruimte is.
    Bovendien kan je ook een kleinere pan bouillon maken en een of twee bakjes in de diepvries (of vriesvakje dat je nu hebt, ik kreeg de indruk dat je wel iets hebt) stoppen.

Hamster
    Bijdrager

Of je doet het gewoon wat simpeler. Maak een goede bouillon en kook die in tot een fond, die zeer sterk geleerd als hij is afgekoeld. Dat kan je gemakkelijk twee weken bewaren in de koelkast en neemt ook nog eens relatief weinig ruimte in.

Alethea
    Bijdrager

Het is maar net hoe het is ingedeeld. Ik heb nog veel kleiner gewoond dan nu (het gehele appartement 50 m2 en daar woonden we met 3 personen), maar daar had ik veel meer effectieve ruimte dan hier.
    Kleinere porties maken doe ik wel af en toe, maar ik zou liever af en toe een hele grote pan maken.

Hoe doe je dat hamster? Gewoon laten koken tot er voldoende water verdampt is?

Janneke
    Bijdrager

@alethea. je hebt zout en zout. gewoon keukenzout daar kan ik ook niet tegen maar keltisch zeezout is juist goed

Hamster
    Bijdrager

Ja inderdaad gewoon inkoken. Als ik het inkook tot 1/4e van wat het was en ik laat het in een ronde kom opstijven kan ik er de volgende dag ondersteboven mee schudden wat ik wil, maar komt het er niet uit. Als het zo stijf is blijft het lang houdbaar in de koelkast.

jasper
    Bijdrager

Ik koop fond (kalf, kip, wild) bij de slager. Is toch ook gewoon ingekookte bouillon? Is wat duurder, maar kost minder tijd en ruimte. Gebruik ik voor soepen en sauzen.

celticmyst
    Bijdrager

oke, dank je wel jasper, die heb ik ook een paar keer gekocht, en idd minder werk.
    maar het leek me zo weinig, dat is maar een klein bakje van 1,50 toch?

Alethea
    Bijdrager

Interessant. Ik had er nog nooit van gehoord, fond. Ik ga dat proberen. Is het dan een goed idee om er gelatine bij te doen om het te binden?

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

In onderstaande topic spreek ik over bruine bouillon, ofwel: fond.

https://www.fatsforum.nl/topic/roosteren-van-botten/

Mike

Alethea
    Bijdrager

Dank je voor de link. Het roosteren van de botten op die manier voegt ook nog extra toe aan de smaak staat er. Mooi meegenomen. Dat ga ik uitproberen.

Over het eten van botten gesproken: bij kip eet ik altijd de halve botten mee op. Ik kluif ze helemaal af, eet bijvoorbeeld bij kippenpoten de knokkeltjes aan de boven -en onderkant helemaal op en het merg voor zover ik erbij kan. Dat was een tip van een Antilliaanse vriendin: daar zitten de meeste voedingsstoffen in, zegt ze. Het is nog lekker ook. I onze cultuur leren we helemaal niet dat je dat ook kunt opeten en worden botten vaak nog met het vlees dat wat vaster aan het bot zit er nog aan weggegooid. Zonde.

12 berichten aan het bekijken - 31 tot 42 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.