Tussendoortje

Dit onderwerp bevat 41 reacties, heeft 16 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Alethea 2 jaren, 6 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)
  • Auteur

celticmyst
    Bijdrager

@Poekie oke.
    ja, idd lekker doen,maar ik vind al die eieren wel wat duur worde nmaaroed. Ooit zal het wel minder worden 🙂

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

‘Stinken’ is een relatief begrip. Het heeft aanvankelijk die typische bottengeur, maar die verdwijnt na verloop van tijd. Je hebt hem gewoon niet lang genoeg door laten trekken. In de huishoudens van weleer was dit overigens een zeer herkenbare en aangename geur, dus alles is relatief.

Mike

Tanja
    Bijdrager

Als je de botten even roosterd heb je die lekkere vleesgeur erbij. Alle botten door elkaar is prima. Ik heb het idee dat je wel bottenbouillom kunt gebruiken voor de spijsvertering, dus beetje doorzetten.

Poekie
    Moderator

Die geur verdwijnt inderdaad, daar moet je even doorheen. Je houdt uiteindelijk wel een voeding over die hartstikke gezond is voor je.
    Met dit kan ik eigenlijk wel zeggen: het zit tussen je oren. 😉

Lia

celticmyst
    Bijdrager

Okee, helder.
    Eet jij zelf ook bottenbouillons? En zijn er hier mensen die geen bottenbouillons maken?
    ik had dus ook een keer de kippenbouillon van de slager maar ook vd kleine soepfabriek (uit een pot), daar zaten verder ook geen toevoegingen in, maar ik heb al van meerdere mensen begrepen dat zelf trekken de voorkeur geniet?

Poekie
    Moderator

Wij eten bijna elke dag de zelf gemaakte bottenbouillon en het verveeld nooit. Waarom vraag je of er mensen zijn die het niet maken/eten? Het gaat er toch om wat jij wilt.

Het geniet inderdaad de voorkeur om het zelf te maken en dan lekker op te peuzelen. Je bent nu al zo lang aan het dubben om het zelf te maken, doe het nu gewoon eens.

Lia

Pike
    Bijdrager

Celticmyst,
    Vanwaar die enorme weerstand tegen het maken van wat bouillon?

Tanja
    Bijdrager

Bouillon is niet alleen de basis van mijn soepen, (hoeft niet alleen bottenbouillon te blijven, kan ook preisoep, bloemkoolsoep etc etc worden) maar gaat door de saus en door stoofpotten, ik zou niet meer zonder kunnen.

Poekie
    Moderator

Wij doen de bouillon ook door onze stoofpotjes heen.

Lia

celticmyst
    Bijdrager

@tanja, ja ik heb heel weinig spijsvertering idd.
    En val nu ook bijna flauw steeds, hihi, dat is niet okee.

@Poekie omdat ik de bottenbouillon wilde omzijlen maar dat is niet echt een optie merk ik al. En je zei ‘doe het nu gewoon eens’, ik was dus al begonnen…. zoals hierboven beschreven.

Maar zal dus ‘n nieuwe poging moeten wagen.

Janneke
    Bijdrager

Denk dat het vaak ook persoonlijk is wat bij je past. Krijg zelf koppijn van eieren, kaas, vette vis en bepaalde noten dus het is wel uitkijken met wat ik eet. Neem zelf tussendoor nog weleens rijstwafels met gistvlokken. Kost ook nog eens weinig en bestaat voor de helft uit eiwit dus dan kan ik er weer tegen.
    En denk dat ieder voor zich moet bepalen of ie zich aan de bottenbouillon wil wagen.
    Neem zelf ook losse thee, vaak toch lekkerder en niet zo’n kunststof zakje, zoals bij sommige merken.

Alethea
    Bijdrager

Ik ben ook een beginner voor wat betreft de bottenbouillon. Ik gebruikte al wel eens schenkels of mergpijpjes om soep te maken, maar dat werd dan altijd afgemaakt met bouillonblokjes. Ik vind het nog moeilijk om hem goed op smaak te krijgen. Wij zijn gewend aan hartig en ik vind het nog een uitdaging om dat zonder bouillonblokjes te realiseren. Voor het gedeelte dat ik die dag opeet doe ik er wel soepgroenten bij, of ik maak er een (knol)selderiesoep van. Gebruiken in stoofpotten is inderdaad ook een goed idee.
    Verder, gelet op de duur van het proces, zou ik het liefst een grote pan maken van een liter of 5. Mijn te kleine diepvries zit echter al tjokvol en ruimte voor een grotere of een extra diepvries heb ik helaas niet. Ik heb ergens gelezen dat je die bouillon wel een paar dagen kunt bewaren, maar ik vind het niet zo’n fris idee het langer dan een etmaal buiten de diepvries te bewaren.
    Kortom: ik vind het nog een beetje klungelen met die bottenbouillon, maar het is wel iets dat ik graag als basisgerecht op het programma zou willen zetten.

Spal
    Bijdrager

Bouillonblokjes vervangen door Keltisch Zeezout. Net zo hartig.

Ik bewaar de soep 6 dagen in de koelkast. Ik heb tot nog toe geen enkel probleem ervaren met bederf.

johan30
    Bijdrager

Ik bewaar de bottenbouillons niet langer dan 3 dagen in de koelkast.

Alethea, er is toch wel ergens ruimte voor een mini diepvries? Zolder, schuur?

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Wat is er gebeurd met gezond verstand? Hartig = zout. Bouillonblokjes zijn bijna niets anders dan zout. Dus wat gebruik je i.p.v. bouillonblokjes? Keltisch zeezout, net zoveel als je wilt! Bouillonblokjes bevatten ook smaakversterker (E621, gistextract) voor de ‘vleessmaak’. Die krijg je natuurlijk via de botten en het soepvlees mee.

Zie je hoe we voor de gek worden gehouden? Eigenlijk willen we nog steeds allemaal die smaak proeven van Oma’s Soep, maar de industrie heeft ons hiervoor een kunstmatig product verschaft i.p.v. het echte werk.

Mike

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 42)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.