toxische lever en pancreasproblemen: vicieuze cirkel

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid toxische lever en pancreasproblemen: vicieuze cirkel

Dit onderwerp bevat 59 reacties, heeft 11 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  ruud 4 jaren, 9 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 60)
  • Auteur

HeleenQ
    Bijdrager
    Quote:
    Jazeker is een zoete aardappel ook een bron van zetmeel, maar er zijn veel gezondheidsvoordelen aan verbonden aan de consumptie ervan

Zo ook wortels, niet voor niets gebruikt Max Gerson deze veelvuldig in zijn therapieën tegen kanker, om hun reinigende werking, in combi met alle andere adviesen die Gerson aanbeveelt.

Voor de rest, we hoeven het zeker niet eens te worden, geen enkel probleem, dat is ook niet mijn intentie. ‘k Wil alleen het punt maken dat GAPS meer is dan enkel en alleen dat gedoe over de paar toegestane zetmeelhoudende groenten. De focus ligt totaal verkeerd op deze manier! De theorie van poly-, di en monosacchariden is maar een klein onderdeel van, er draait nog zoveel omheen als zijnde je richten op vetten, eiwitten, probiotische voeding en nog veel meer waarmee duizenden geholpen zijn, ook op de lange termijn wat niet geldt voor allerlei andere veganistische leefstijlen en zienswijzen. 🙂

We agree to disagree

Anoniem

Om even een andere theorie ertegenaan te gooien. Als je zetmeelrijke groenten als wortels en bieten fermenteerd dan zou in principe,als ik de theorie vh fermenteren goed begrijp,de zetmeel zo goed als eruit zijn maar heb je wel nog de reinigende en extra probiotische werking vd groenten?

@rapunzel Jij doelt op de bekende KH-verslaving neem ik aan?echter is het niet alleen een goed gevoel,maar merk ook dat ik beter kan relativeren,minder angstig/onrustig,minder pijn in gewrichten/krachtiger gevoel in spieren etc.Het heeft alleen soms wisselende uitwerking op de nachtrust. Ben nog aan t observeren&experimenteren ermee….

Daarbij las ik laatst in een artikel dat non-starchy veggies (niet-zetmeelrijke groenten) vnl al in de darmen worden geconsumeerd waardoor er geen of iig niet veel glucose van vrijkomt in het bloed. Dat zou dan,als ik t goed interpreteer,erop neerkomen dat je feitelijk eigenlijk minder KH binnenkrijgt dan je denkt te consumeren/berekenen qua waardes die ervoor staan?

In zijn algemeenheid lijkt het me verstandig om nu eindelijk eens de strijdbijl te begraven. Alles wat jij doet en denkt kenmerkt zich door strijd, strijd en nog eens strijd. Je vecht vooral tegen je eigen schaduw…

Ik had/heb helemaal niet de intentie om hierover met je te strijden. Ik probeerde alleen duidelijk te maken,dat je zo misschien ook mensen kunt afschrikken die stapjes willen zetten naar een gezonder voedingspatroon en hier terecht komen en vervolgens vanalles lezen over allerlei ‘restricties’ binnen die wereld. Zou ik me goed kunnen voorstellen dat mensen hierdoor overweldigd raken en vervolgens afhaken….

Maar uit pure interesse;hoe zou bij jou de lijst met groenten (&fruit?) uitzien die ongelimiteerd,iig dagelijks, gegeten kunnen worden?

Rapunzel
    Bijdrager

Nee ik doel niet op de koolhydraten verslaving. Ik bedoel alleen maar te zeggen dat koolhydraten ook voor positieve gevoelens zorgen. Precies waar jij het allemaal over hebt.

ruud
    Bijdrager

Ik heb nu enzymen besteld: lumbrokinase en nog een multi-eenzympreparaat om de alvleesklier te ondersteunen bij de vertering.

Ook ga ik weer aan de probiotica: met die toegenomen buik van mij lijkt me dat een must.

En vergeet de koffieklisma´s niet.

Die ga ik ook snel proberen te doen.

Rapunzel
    Bijdrager

Jij bent ook behoorlijk fanatiek bezig, als ik het zo mag zeggen Lievergezond!

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Ik had/heb helemaal niet de intentie om hierover met je te strijden.

Ik verwees niet naar strijd met mij, maar naar strijd met jezelf, je lichaam, je voeding, je moeder en weet ik veel wie of wat nog meer.

Quote:
    hoe zou bij jou de lijst met groenten (&fruit?) uitzien die ongelimiteerd,iig dagelijks, gegeten kunnen worden?

Als het gaat om ongelimiteerd zou er bij mij alleen maar groene bladgroente op het lijstje staan, gekookt welteverstaan. Zuur fruit vind ik ook OK, maar met mate, dus zeker niet ongelimiteerd. Het is dus een kort lijstje. Als we het buiten de groenten trekken staat er op mijn lijstje in ieder geval ongelimiteerd verzadigd vet en Keltisch zeezout. Het mooie is dat dit helemaal niet kan, want na verloop van tijd krijg je een krachtige impuls van misselijkheid bij vet en dorst bij zout, dus je lichaam geeft zelf aan waar je persoonlijke grens ligt. Nog steeds een kort lijstje. Eh…onbeperkt rauwe melk?

Mike

ruud
    Bijdrager

Hoi Rapunzel: tja, ik ben idd fanatiek.

Ik zie geen andere weg.

Wat ik wel lastig vind is: zelf uitzoeken hoe en wat.

Natuurlijk zijn er mensen die met adviezen komen, maar ik neem toch elke keer de beslissing en ik moet het toch zelf eerst in een bepaalde richting zoeken voor iets op me af komt.

Hoi Mike

Quote:
    na verloop van tijd krijg je een krachtige impuls van misselijkheid bij vet

Die impuls ken ik wel.

Maar ik had/heb ook last van meer gevolgen, ook niet leuk.

Zoals: een dikke drekbuik (zo noemt Mayr dat, van het Mayrdieet) en algeheel aankomen in omvang: maar dat gevolg is wat trager geweest.

Het is geen lolletje: vooral die buik waar iets niet goed mee is, omdat die het allemaal niet goed verteerd krijgt.

Maar nu zit ik gelukkig weer aan de probiotica en de stofwisselings- (capsules met lactase, protease, papaine en bromelaine) en systemische enzymen (ik gebruikte al serrapeptase en nu nog lumbrokinase) helpen direct.

Wat een opluchting! en wat een gezoek toch als je al zo ver van huis bent als ik.

Ik verlang daar zo naar, naar thuis komen in mijn eigen lichaam dan.

Het voelt nu als vechten om in mijn eigen lijf aanwezig te mogen zijn.

Als ik me nu weer niet verdiept had van wat er aan de hand was, dan zat ik nu nog te koekeloeren.

Soms word ik het zo ontzettend spuugzat.

Rapunzel
    Bijdrager

Hé Lievergezond! Die ontstoken drekbuik herken ik! Dat had ik ook! Echt zo’n vooruitstekende buik onder de navel. En ik kan je verzekeren dat dat na een jaartje GAPS véél minder is geworden, zo niet weg is. Er is nog hoop. Houd de moed erin!

ruud
    Bijdrager

Hoi Rapunzel, ja die buik had ik eerder ook al en ging idd ook weer weg.

Maar goed, dat geeft wel het idee van: niet echt bestendig dus.

Ik denk dat ik boven mijn macht heb gegeten.

Dus wacht even, jij bent in dat jaar toch iets vooruit gegaan? Je was toch niets opgeschoten zowat? Of stond die exit-drekbuik wel in het rijtje van geboekte vooruitgang dit jaar?

Dirtsa
    Bijdrager

@lievergezond,

Welke enzymen heb je? heb je deze in NL besteld?

ruud
    Bijdrager

Hoi Ikke,

ik heb besteld deze voor de spijsvertering: https://www.derooderoos.com/catalog/product_info.php?cPath=78&products_id=2871

en daarnaast (de lumbrokinase: dit is een systemisch enzyme, voor heel veel dingen goed, maar ook voor de pancreas) deze: http://www.iherb.com/Doctor-s-Best-Best-Lumbrokinase-20-mg-60-Capsules/9201?at=0

en ik heb al deze: serrapeptase (ook systemisch enzyme) https://www.derooderoos.com/catalog/product_info.php?products_id=5027

Die lunbrokinase kun je in NL ook kopen trouwens, althans, dat kan je arts of therapeut voor je doen bij http://www.energeticanatura.com .

Je mag het zelf niet eens meer bestellen.

Wat een toestand.

Gelukkig is daar iherb, maar ik vind het heel raar.

Vandaag ook in de apotheek: de grotere klisma mocht alleen op doktersrecept!

Waar zijn we hier nou helemaal mee bezig?

ruud
    Bijdrager

Voor vetopname (en ook voor de opname van koolhydraten) speelt vitamine b12 een rol las ik in een artikel van dr. Mercola vandaag http://products.mercola.com/vitamin-b12-spray/?e_cid=20111027_DNL_art_1&source=nl

Reden te meer om op dat tekort te blijven letten, zeker met een slechte darmflora en als je geen vlees eet.

Rapunzel
    Bijdrager

Lievergezond, die drekbuik is op een of andere manier nooit op mijn klachtenlijstje gezet. Zodoende dat die verbetering ook aan me voorbij is gegaan! Maar inderdaad: dat ben ik er op vooruitgegaan met GAPS. Ik ben er weliswaar nog niet helemaal en op de ene dag ziet de buik er platter uit dan de andere maar je weet hoe de ideale Mayr buik eruit ziet. Die heeft een bepaalde vorm en er zijn dagen bij dat ik die vorm zie in de spiegel! Dus dat is heel positief!

ruud
    Bijdrager

Goffetomme man Rapunzel, heb je een beetje de boel lopen belazeren hier haha.

Maar ik weet hoe dat gaat: een mens blokkeert slechte herinneringen makkelijk.

Wie wil er nou herinnerd worden aan een voormalige drekbuik?

Het moet fijn zijn dat je nu gelukkig een plattere buik hebt weer.

Het geeft hoop!

Ik was voorheen dus ook al weer met een relatief plattere buik dan daarvoor.

Maar dat is nu jammer genoeg weer terug bij af.

Het is begonnen met de stress van het werk, die mijn uitgeputte bijnieren niet konden bolwerken waardoor mijn suikerspiegel weer is gaan schommelen waardoor ik vreselijke vreetbuien kreeg opgeteld bij mijn streven naar meer vet eten wat ik nu gewoon echt niet aan kan jammer genoeg.

Het heeft mijn darmen nog verder in de frot gebracht allemaal.

Maar goed, ik ken de weg terug gelukkig.

Wat een opluchting…

Anoniem
    Quote:

Als ik het goed begrepen heb, veroorzaakt een toxische lever pancreasproblemen (dus ook met de suikerspiegel).

Dit vind ik interessant. Kan iemand me hier misschien wat meer over vertellen?

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 60)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.