Talgkliercysten – iemand een remedie?

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Talgkliercysten – iemand een remedie?

Dit onderwerp bevat 8 reacties, heeft 4 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  cham 7 jaren geleden.

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)
  • Auteur

Anoniem

Ik heb sinds een paar jaar een aantal talgkliercysten op mijn hoofd. Ze voelen als kiezelstenen onder de hoofdhuid. Ze zijn onschadelijk, maar ik vind ze zelf heel irritant. Je kunt ze laten weghalen, maar het schijnt dat ze even snel terugkomen.

Is er een natuurlijke remedie tegen die dingen? Is het een gebrek aan een of andere stof?

Webmaster
    Bijdrager

Anoniem

Ik heb de hele thread gelezen, maar ik zie niets van toepassing. Ik heb geen vet haar, vette hoofdhuid, ontstekingen, eczeem of korsten op mijn huid. (gelukkig!)

Ik wou trouwens ook nog iets toevoegen: Talgkliercysten worden wel als ‘onschadelijk’ beschouwd, maar als ik naar de zes stadia van ziekten van Reckeweg kijk, valt cystevorming toch al in fase 3. Een slecht teken dus??

Webmaster
    Bijdrager

Ik heb je deze post gestuurd, omdat je wellicht zelf het verband zou leggen. Talg wordt geproduceerd als reactie op schimmels. Schimmels gedijen in een zuurstofarme omgeving. In een zuurstofarme omgeving worden cellen primitieve anaerobe suikervergisters en gaan ze zich vermeerderen. Een cyste moet dan ook worden gezien als een soort goedaardig kankergezwel(letje). Ik zou er 3% waterstofperoxide op gaan smeren.

Mike

Anoniem

Oké, bedankt! Ik had me nog niet verdiept in waterstofperoxide.

Ik had niet de link gelegd, omdat het (voorzover ik begrijp) niet gaat om OVERMATIG talgvet.

Webmaster
    Bijdrager

Overmatig talgvet is een reactie op schimmels. Schimmels zijn een indicatie van een anaeroob milieu. Zie mijn vorige post.

Mike

Anoniem

Ik zeg het misschien onduidelijk, maar ik bedoelde dus dat die talgkliercysten NIET met overmatig talgvet te maken hebben. 🙂 Ik had het dus niet over de aangehaalde voorbeelden.

En aangezien de hoeveelheid dus normaal is, dacht ik niet aan extra productie wegens schimmels etc.

Het is meer dat het nergens heen kan, omdat zich een afgesloten ruimte gevormd heeft.

Alexandra
    Bijdrager

Maar je hebt nu wel bultjes met overtollig talgvet dat geen kant op kan. Ideale plek voor schimmels om te vertoeven lijkt me.

cham
    Bijdrager

Wel of geen talg!? Als het met zuurstoftekort te maken heeft klinkt h2o2 heel logisch.

Probeer de h2o2 uit Ikie en ervaar zelf of het iets voor jou kan doen.

Sterkte ermee!

9 berichten aan het bekijken - 1 tot 9 (van in totaal 9)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.