sport

Dit onderwerp bevat 64 reacties, heeft 26 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Lievergezond 3 jaren, 6 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 65)
  • Auteur

Webmaster
    Bijdrager

Ik ben geen teamsporter, individuele sporten liggen mij beter. Maar dat had je waarschijnlijk al verwacht! 🙂

Mike

Anoniem

@Janse In de paleowereld zijn ze ook heel enthousiast over barefoot-walking,als dit echter iets te moeilijk wordt (kou,natheid etc.) dan zou je eens kunnen kijken voor Vibram Five Fingers.

@enjoy Mark Sisson heeft in The Primal Blueprint geschreven wat optimaal zou zijn qua beweging voor een goede gezondheid. (Het klinkt allemaal logisch,ook veel succesverhalen,hoewel mn hoofd nog steeds niet erbij kan dat in principe zo weinig echt vh sportgedeelte genoeg zou zijn na jarenlang intensieve cardio op een hoge frequentie.)

Het blijft een dubbel iets voor mij….achteraf gezien in mijn beleving iets om (veel) te kunnen eten en een redelijk model te behouden.(en toentertijd ook eten&genieten waar ik gevoelsmatig zin in had.Je kunnen verheugen op een al dan/niet grote lekkere maaltijd.)

Maar….nu merk ik ook,ondanks dat ik toen om andere redenen ging,dat ik me wel beter voelde mentaal&voldaan en (soms) energieker of juist rustig/moe&voldaan,daarbij bedacht ik mn meest en best creatieve projecten tijdens het sporten!

Daarbij kwam ik laatst een vd richtlijnen van Dr.Burrascano tegen (een int.Lyme arts) waarin hij beschrijft dat vigorous exercise opbouwend naar zo’n 4dagen per week uitstekend zijn om Lyme tegen te gaan.

http://www.lymeneteurope.org/forum/viewtopic.php?f=7&t=82

Ik ben er nog niet uit wat betreft de voor- en tegens. Ik moet Burrascano ook gelijk geven,dmv zelf experimentatie,dat bij mij op mn kont zitten grootste gedeelte vd dag averechts werkt…word ik alleen maar vermoeider/luier/lethargischer van.Daarbij had ik t idee,ondanks andere voeding,dat ik in mn sportperiode nog een stuk gezonder was.

mappas
    Bijdrager
    Quote:
    @enjoy Mark Sisson heeft in The Primal Blueprint geschreven wat optimaal zou zijn qua beweging voor een goede gezondheid. (Het klinkt allemaal logisch,ook veel succesverhalen,hoewel mn hoofd nog steeds niet erbij kan dat in principe zo weinig echt vh sportgedeelte genoeg zou zijn na jarenlang intensieve cardio op een hoge frequentie.)

Joey, wat voor beweging is dan optimaal volgens Mark Sisson?

E123
    Bijdrager

Vandaag zelfs een beetje spierpijn in mijn buik na de eerste keer weer een beetje bewegen. Moet niet gekker worden, kan zien dat mijn lichaam helemaal niks meer gewend is na 2 jaar niks doen.

Toen ik het gisterenavond trouwens tegen 2 mensen vertelde dat ik op blote voeten had hardgelopen werd ik aangekeken alsof ik nu toch echt helemaal gek geworden was. “Eerst al dat gedoe met z’n gezonde eten en dan gaat ie ook nog hardlopen op blote voeten”. Dat blijft toch wel een nadeeltje van deze levensstijl, veel mensen denken echt dat je helemaal de weg kwijt bent. “En je was altijd zo goed bezig met krachttrainen en kickboksen!”

Quote:
    @Janse In de paleowereld zijn ze ook heel enthousiast over barefoot-walking,als dit echter iets te moeilijk wordt (kou,natheid etc.) dan zou je eens kunnen kijken voor Vibram Five Fingers

Grappig, probleem is dan dat je niet meer geaard bent. Wil eigenlijk wel kijken hoelang ik door kan gaan, ook door de kou. Voor de mensen die willen weten waarom aarden zo belangrijk is: http://www.youtube.com/watch?v=te4WPdIsBtQ

Quote:
    Cardio fitness en krachttraining zijn NIET gezond. Het zijn anaerobe vormen van ‘sport’beoefening, hetgeen betekent dat ze meer zuurstof aan je lichaam onttrekken dan je ervoor terug krijgt. Hierdoor gaan je spieren verzuren, omdat ze in een anaerobe staat overschakelen op melkzuurfermentatie van glucose in het bloed. In een vergevorderd stadium noemen we dit kanker, de cel heeft dan een structureel zuurstoftekort van 60% of meer. Foute boel dus!

Dit snap ik nog steeds niet helemaal. Je spieren schakelen over op melkzuurfermentatie? Is er hier ook een verband met de melkzuurbacterien/probiotica?

En melkZUURfermentatie leid dan weer tot kanker? Dus weer de conclusie dat kanker de ultieme verzuring is??

Anoniem

@enjoy In het kort; 2/3x per week “Lifting Heavy Weights” (hij adviseert te beginnen met lichaamsgewicht oefeningen,heeft ook voorbeeld filmpjes op youtube), “Sprinting” voor paar minuten 1x per week/2weken en “Slow Movement” (lopen,fietsen,dansen,zwemmen etc.) gemiddeld zo’n 5 a 6uur per week.

mappas
    Bijdrager

Dat is toch nog een stevig robbertje sport Joey! “Lifting heavy weights”…… is dat powerliften? Klinkt in ieder geval alsof je spieren daar flink voor aan het werk moeten.

En 5 à 6 uur per week lopen, fietsen, dansen of zwemmen……dat is bijna een uur per dag! 😯 En jij vindt dat weinig? Haal ik niet hoor! Ik fiets 12 minuten naar het station en 12 minuten terug.

Anoniem

Lifting Heavy,hoef je niet meteen te denken aan Olympisch gewichtsheffen en lange duratie. Hij adviseert om te beginnen met een aantal basis lichaamsoefeningen.

Slow Movement daar hoort vanalles bij…t nemen vd trappen,stofzuigen etc.

Op zijn site Marks daily apple kun je gratis een pdf downloaden waarin hij dit alles uitgebreid beschrijft.(is wel in het Engels).

Angela
    Bijdrager

Nog een tip voor de blote voeters onder ons: http://www.blotevoetenpad.nl/

Ik sport ook niet. Heb me er ook nooit goed bij gevoeld. Ik denk altijd maar aan honden en katten. Ze sporten niet, rennen niet uren achter elkaar, maar bewegen af en toe, relaxen af en toe en zijn (meestal) erg fit en slank.

Ik houd van ontspannend fietsen en af en toe zwemmen, daar houd ik het dan maar bij.

Buiten wandelingetje vind ik ook fijn, maar aangezien ik slechte benen heb, vind ik fietsen fijner.

Anoniem

Ik heb mezelf een paar 5 fingers kado gedaan, wat een aparte ervaring, ik ben al helemaal om. Het is wel even stoeien in het begin om ze aan te krijgen, je pezen in de teen zijn kort en moeten echt wennen om weer langer te worden. Maar na een paar dagen gaan ze al makkelijker aan. Je gaat er anders door lopen, ik ben benieuwd wat het me nog meer gaat opleveren.

Codexx
    Lid

Ondanks dat je met die five fingers schoenen niet meer geaard bent heb je wel het voordeel dat je voeten alle hobbels in de weg zelf moeten compenseren(ipv dat je schoen dit doet).

Ik heb ooit ergens gelezen dat dit eigenlijk een voortdurende acupressuur massage is. De onderkant van je voet heeft allemaal gebieden die in verbinding staan met je organen. Als deze vlakken gemasseerd worden is dit een weldaad voor je lichaam.

E123
    Bijdrager

Leuk, de 5 fingers! Jammer dat deze zo duur zijn, anders had ik ze ook allang gekocht. Gebruik je het voor hardlopen/sport? Of ga je er gewoon mee wandelen ofzo?

Weetje
    Lid

Je voeten masseren met een golfbal of grote knikker geeft ook een lekker gevoel!

Over het sporten heb ik een leuk boek gelezen namelijk ‘Body by science ‘ door Doug Mccuff. Het boek gaat over de beste/efficiëntste manier om je lichaam sterker te maken en de verschillende voordelen van meer spieren. Kortgezegd wordt cardio afgeraden en bestaat de training uit hoge intensiteit krachttraining van 12 tot 20 minuten, 1 keer in de week!

Anoniem

Ik wil ze eigenlijk zo veel mogelijk aan trekken, als ik met de hond aan het trainen ben en uiteraard gewoon wandelen, baal dat ik ze niet eerder heb gekocht ben net terug van 10 dagen wandelen in de Oostenrijkse bergen waar ik mijn bergschoenen een beetje heb vervloekt.

Je kan ze soms goedkoop op internet vinden http://www.5fingers.nl/ dan bij koopjes belangrijk dat je wel de goede maat neem dus evt eerst in een winkel passen.

Bijzonder was net dat ik een stukje moest fietsen. Ik zet al me hele leven mijn rechtervoet scheef en meer naar achteren op de pedaal en nu zette ik heb gewoon onder de bal van me voet.

ikke
    Bijdrager

Sport… Ik heb echt 3 jaar lang niets gedaan, omdat ik het niet kon. Bij elke vorm van inspanning, behalve het vele lopen op mijn werk, kreeg ik migraine.

Sinds een week of 4 ben ik aan het hardlopen geslagen en het bevalt me goed. Ik weet hoe hier op het forum over hardlopen gedacht wordt, maar ik vind het echt wel lekker. Gewoon rustig, 2x per week 20 minuutjes intervaltraining en dat gaat gewoon goed. Ik ben er blij mee. Langzaamaan probeer ik ook wat meer te fietsen. Ook dat ging helemaal niet. Tegenwoordig gaat 2x 20 minuten goed, dus ook daar ben ik blij mee. Een echte sportvrouw word ik niet meer, maar ik zou best graag weer willen kunnen tennissen.

I-lady
    Bijdrager

Bij mij was sporten m’n werk..reedt de hele dag paard,prachtig..maar heb m’n lichaam daar onbewust heel erg mee uitgeput.

Zou nu heel blij zijn als ik er rustig eentje per dag zou kunnen rijden..en dan gaat het mij niet om het sporten maar omdat ik het gewoon het leukste ter wereld vindt.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 65)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.