Spiritueel nihilisme

Forum Forums Wereldpolitiek & nieuwsachtergronden Spiritueel nihilisme

Dit onderwerp bevat 1,577 reacties, heeft 56 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Godsgeschenk 1 week, 2 dagen geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 1,578)
  • Auteur

Webmaster
    Bijdrager

dick,

Jij verwart waarheid met voorspelbaarheid en dit vloeit voort uit…nihilisme. Jij verwoordt een machinistische en materialistische levensvisie en mist daarbij volledig het punt. Het m.i. uitstekende artikel van aardespiegel.nl dat ik in mijn vorige post heb geplaatst bevat een mooi citaat, dat jouw denkfout illustreert:

Quote:
    Een vallende appel gehoorzaamt aan één van de valwetten van Newton (s = ½av2 ). Als een appel van de boom valt, kan ik met een ijzeren noodzakelijkheid voorspellen waar en wanneer de appel de grond raakt. De appel is onvrij, maar ben ik als mens ook onderworpen aan deze valwet? Ik kan blijven staren naar de appel en de boom en vervolgens een boek schrijven over de onverbiddelijke krachten in de mechanica. Als ik mij echter bewust wordt van deze valwet, kan ik ervoor kiezen de appel op het juiste moment op te vangen, voordat deze de grond raakt. Ik leg de appel misschien ergens neer, of ik eet hem op, in ieder geval komt de voorspelling dan niet uit. Heb ik daarmee op magische wijze een dwingende natuurwet opgeheven? In tegendeel. De keuze die ik heb, tast de wetmatigheid niet aan. Door mij bewust in te voegen in het verloop van de zogenaamde ijzeren natuurwet (deze wet is de ideële samenhang tussen mij, de vallende appel en de aarde) kan ik in vrijheid de beweging van de appel en de wetmatigheid naar mijn hand zetten. De vraag is dus: als ik mij bewust ben van een wetmatigheid, vanuit inzicht handel, ben ik dan nog steeds onvrij?

En aan het eind zegt de auteur nog iets dat ik hier graag wil aanhalen:

Quote:
    Een neuroloog kan exact aangeven hoe onze hersenen functioneren en hoe ons bewustzijn of de beleving kan worden verstoord door een hersenbeschadiging na bijvoorbeeld een auto ongeluk. Hij kan zelfs met elektroden op de hersenen ervaringen van geluk opwekken. Swaab en Lamme zijn echter niet in staat het ontstaan van bewustzijn, ervaring, of ook maar de kleinste beleving van geluk uit natrium, kalium of elektriciteit te voorspellen. Zij hebben ook geen toegang tot de inhoud van mijn gedachten of gevoelens. Dit alles was natuurlijk te verwachten want zoiets als een subjectieve machine bestaat niet en evenmin bestaat er in een condensator zo iets als een subjectieve lading.

Waarheid = bewustzijn = oneindige mogelijkheden = creatie/schepping. Het is de onvoorspelbaarheid van dit alles dat ons voortdurend voor nieuwe uitdagingen stelt en waardoor we leren. Tegelijkertijd zijn we geen speelbal van het lot, tot op zekere hoogte kunnen we (op basis van kennis, bewustzijn en verantwoordelijkheid) het lot wel degelijk naar onze hand zetten. Intentie, een onmeetbare kracht, is hierbij van essentieel belang. Waar je je aandacht op richt, groeit.

Mike

Anoniem

Net als iedereen heb ik lang geworsteld met deze vraag. Ik geloof in een scheppende kracht/macht/intelligentie/frequentie/trilling/energie, noem het wat je wilt. Voor het gemak zal ik het woord God gebruiken.

Op dit punt verschillen wij van mening Mike, ik denk dat men Dijkgraaf en Swaab niet zo snel kan overrulen met termen als geloof en nihilisme ect. Ik persoonlijk noem het altruïsme, mensen met een wetenschappelijke blik richting leven / overleven / en elkaar behulpzaam zijn !

Webmaster
    Bijdrager

Dijkgraaf en Swaab zijn geen altruisten, het zijn EGOISTEN. Als jij gelooft dat dit wereldbeeld de wereld ten goede komt, dan ben je nog meer de weg kwijt dan ik dacht! Het is juist vanwege dit krankzinnige wereldbeeld dat de wereld zo verziekt is geraakt:

https://www.fatsforum.nl/topic/waarom-wetenschap-onderdeel-is-van-het-probleem-en-niet-van-de-oplossing

Mike

dick
    Bijdrager
    Quote:
    dick,

Jij verwart waarheid met voorspelbaarheid en dit vloeit voort uit…nihilisme. Jij verwoordt een machinistische en materialistische levensvisie en mist daarbij volledig het punt. Het m.i. uitstekende artikel van aardespiegel.nl dat ik in mijn vorige post heb geplaatst bevat een mooi citaat, dat jouw denkfout illustreert:

Mike

Quote:
    Tegelijkertijd zijn we geen speelbal van het lot, tot op zekere hoogte kunnen we (op basis van kennis, bewustzijn en verantwoordelijkheid) het lot wel degelijk naar onze hand zetten. Intentie, een onmeetbare kracht, is hierbij van essentieel belang. Waar je je aandacht op richt, groeit.

Mike

Mike,

we worden geboren en we gaan dood…

als we geboren worden zijn we ons niet bewust in welke situatie we ons bevinden, op dat moment ons lot, kunnen we weinig aan veranderen, zowel fysiek als mentaal.

als we dood gaan zijn we ons wel bewust van de situatie waar we ons in bevinden, op dat moment ook ons lot, maar ook nu kunnen we met al onze zogenaamde “macht” niets veranderen aan dit lot op zowel fysiek als mentaal niveau.

welke macht hebben wij dan?

wij kunnen op het moment van geboren worden en op het moment van doodgaan geen enkele invloed uitoefenen, wij zullen dit lot gewoon moeten ondergaan of we dat nou willen of niet.

dick

Webmaster
    Bijdrager

En je vergeet nog te vermelden dat er niets is na de dood. Ik ben blij dat ik jouw sombere wereldbeeld niet deel. Je illustreert perfect hoezeer de mensheid ontheemd, ontzield en ontworteld is geraakt…

Mike

Anoniem

Ik verdiep mij liever in de WAPF, dit eetpatroon te volgen zijn voor mij kenbare / meetbare en voelbare veranderingen in mijn leven !. En nee ik denk niet dat dit wereldbeeld de wereld ten goede komt, wat ik wel denk is dat enkel en alleen de mensheid hiervoor verantwoordelijk is, en dat alleen de mensheid het tij kan keren en geen hogere macht (en).

dick
    Bijdrager

das prima Mike.

Quote:
    welke macht hebben wij dan?

wij kunnen op het moment van geboren worden en op het moment van doodgaan geen enkele invloed uitoefenen, wij zullen dit lot gewoon moeten ondergaan of we dat nou willen of niet.

maar je kan toch niet ontkennen dat onze zogenaamde macht zeer beperkt is na bovenstaande gelezen te hebben.

ik heb trouwens totaal geen somber wereldbeeld maar juist een heel realistisch wereldbeeld, ik ga ervan uit dat we op de aarde zijn om te leren en daar hebben we lessen voor mee gekregen.

ik blijf van mening dat wij netjes binnen de lijntjes van deze lessen blijven omdat dat ons lot is.

als we deze lessen doorlopen hebben gaan we dood met een schat aan ervaringen en op naar ‘t volgende leven in ons aardse levens cyclus.

net zolang totdat we in staat zijn examen te doen, en daar voor te slagen, en dus niet terug hoeven te keren naar de “hel”

dick

Webmaster
    Bijdrager

Jakob,

Je leest niet goed. Ik beweer niet dat een hogere macht het tij kan of moet keren. Ook ik ben ervan overtuigd dat WIJ het moeten doen. Als je goed had gelezen, had je dit al begrepen, maar je bent te druk bezig met je af te zetten tegen geloof in iets dat Hoger is dan jijzelf. Vaak is dit terug te voeren naar de jeugd, je zult wel iets meegemaakt hebben dat jou tot zo’n fanatieke niet-gelover heeft gemaakt, waardoor je je ‘bekeerd’ hebt tot de pseudo-religie die academische wetenschap werkelijk is.

Als een hogere macht op basis van ‘goddelijke interventie’ zou ingrijpen, krijg je een dictatuur van liefde en dat zijn twee begrippen die niet met elkaar zijn te verenigen. We zullen dit dus in onszelf moeten zoeken. Dit sluit echter het besef niet uit dat je onderdeel uitmaakt van een groter geheel en hier slechts met een deelbewustzijn een menselijke ervaring hebt. Je denkt een octaaf te laag!

Mike

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    ik heb trouwens totaal geen somber wereldbeeld maar juist een heel realistisch wereldbeeld

Dat ‘argument’ hoor ik constant: ‘ik ben gewoon realistisch’. Ik zeg dan altijd: realisme is wat je realiseert.

Mike

dick
    Bijdrager

ok Mike,

dat laatste ben ik met je eens, tis mijn waarheid en die heb ik niet in pacht, naar mijn bescheiden mening hebben we die allemaal niet maar ook dat is mijn waarheid.

maar Mike kan jij mij dan mss uitleggen welke macht wij hebben op deze wereld of deze aarde?

hebben wij invloed gehad op het ontstaan van “onze aarde”?

hebben wij invloed gehad op ‘t uitsterven van de dino?

hebben wij invloed gehad op het ontstaan van de ijstijd of ijzertijd of stoppen hiervan?

denk jij dat wij het moment bepalen dat onze aarde vernietigd wordt? of dat wij bepalen hoelang de aarde zal bestaan?

en zo zijn er nog duizenden dingen waar wij onmachtige mensen weinig tot niets aan kunnen doen.

en das geen somber wereldbeeld maar een realistisch wereldbeeld…

dick

Anoniem

Ik waardeer deze topic om de heldere visie die jij geeft met betrekking tot gezond eten en met mekaar van gedachten te wisselen over allerlei zaken. Inderdaad ik hang de wetenschap aan en ik ben een agnost, en niet alleen omdat ik de universiteit heb mogen bezoeken…..(want ik was toevallig ook onderwijzer) en heb niets uit mijn jeugd meegemaakt wat mij tot deze stellingname heeft gedwongen. Nogmaals even goeie vrienden !

Webmaster
    Bijdrager

dick,

De natuur is groter dan wij en dit hebben wij ook altijd erkend door onszelf als onderdeel te zien van de schepping. Daarom zei ik ook dat we een deelbewustzijn hebben en geen totaal bewustzijn. Daarom spreek ik ook over de mens als medeschapper. Ook jij leest niet goed en je kunt me niet verwijten dat ik me vaag en onduidelijk verwoord.

Mike

Webmaster
    Bijdrager

Jakob,

De etymologie van het woord ‘agnost’ is: zonder (a) kennis (gnost). Zeg dan meteen dat je het niet weet!

Mike

Anoniem

. Agnosticisme heeft geen betrekking op het geloof in een god, maar op de mogelijkheid om het bestaan of niet-bestaan van een god te kennen.

dick
    Bijdrager

Mike ik verwijt je helemaal niets, ieder zijn mening of het de waarheid is of niet.

‘t enige wat ik beweer dat we niet de macht hebben die we als simpele zielen ons zelf toedichten.

we worden geboren en we gaan dood en daar tussen in moeten onze levens lessen volgen, das onze taak en ons lot net zolang totdat we het examen met goed gevolg afleggen en ons weer kunnen voegen bij de “hogere machten”

dick

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 1,578)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.