Roomboter en vet

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Roomboter en vet

Dit onderwerp bevat 207 reacties, heeft 53 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  -B.arr 3 jaren, 1 maand geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 208)
  • Auteur

ruud
    Bijdrager

ja dat water in het vlees, vreselijk!

of de gluten om het vlees aan elkaar te plakken, ook al zo verschrikkelijk

las ik nou ergens iets van een staart van een dier dat je dat had om in te vetten Haydarpassa of heb ik dat gedroomd?

simone
    Bijdrager

Oh ja, nee dat heb je niet gedroomd. Vet van de staart van een schaap, heerlijk om daar een verse bonen gerecht in te koken maar volgens mij kennen ze dat ook in Nederland. Ossestaart soep is toch ook bekend en dat maakte men vroeger denk ik ook met vet uit de staart van een os. Schaap, geit, rund, buffel zijn de gangbare dieren voor staart vet maar mischien hier ook nog van een varken. Ik zou het niet weten omdat wij nooit varken eten alhoewel een wild everzwijn verrukkelijk moet zijn maar ja neem aan dat dit dier dan ook de toxinen in zijn vlees opslaat.

ruud
    Bijdrager
    Quote:
    Room bevat de vetoplosbare vitamines van de melk, het botervet, evenals boter. Daar is niks mis mee. Eet er zoveel van als je wil.

Wat een heerlijkheid zeg, ik heb de slagroom ontdekt.

Ik laat me inmiddels gewoon helemaal gaan met die slagroom en ook de creme fraiche.

Wat verschrikkelijk dat er zo weinig slagroom in 1 zo´n bakje zit!

En wat een zonde dat ik me nu pas zo mag laten gaan met die slagroom van mezelf.

Het is zo natuurlijk eigenlijk.

Ik heb het altijd al lekker gevonden!

Ik was 2 jaar geleden in het oude Oostduitsland en daar weten ze ook tenminste wat room eten en serveren is.

Ook geen suiker erin.

Gewoon room, puur natuur, niks geen klopklop of uit zo´n stomme spuitbus.

autumn
    Bijdrager

Ik heb ook nog niet zo lang geleden de slagroom herontdekt: Fantastisch lekker ja! Nu heb ik de crème fraîche ontdekt. Heerlijk om een lepeltje van te snoepen. Ik heb die ook wel eens opgeklopt. Ja de bekers zijn erg klein altijd. Laatst had ik slagroom geklopt met gelatine erin (biologisch natuurlijk). Gewoon een gelatineblaadje 5 minuten in water laten wellen. Dan een klein beetje room/melk/water in een pannetje warm maken en het zachtgeworden gelatinevelletje erin doen. Deze lost meteen op. Dan beetje bij beetje de slagroom erbij doen en goed blijven roeren. Dit mengsel weer af laten koelen in de koelkast en daarna opkloppen. Nou herinner ik me niet meer of ik een hele of halve vel gelatine heb gebruikt. Het kan natuurlijk ook te erg opstijven vóór het kloppen. Het resultaat is vrij stevige, vaste slagroom. Andere variaties met slagroom zijn kaneel, cacao, anijszaadpoeder, vanillepoeder of …verzin maar iets… er doorheen kloppen. Misschien is een beetje oploskoffiepoeder ook wel lekker. Ik ben geen koffiedrinker, maar vind een mokkasmaak wel heel lekker. Alleen oploskoffie zit vaak wel vol met troep.

simone
    Bijdrager

Ben net terug uit Trabzon, zwarte zee. Heb me daar kapot gegeten aan homemade roomboter maar deze boter is room en met yoghurt gemaakt. Mooie knalgele boter en verder veel verse vis gegeten.

Als jullie echt zoveel van room houden zou ik zeggen ga naar een buffelboer en haal daar buffelmelk, daar zit twee keer zo veel vet in als in koeienmelk maar let dan wel op dat de melk vers is omdat het meestal in grote tanks wordt gedaan en als het dan een paar uur staat stijgt de room naar boven en tapt men de melk aan de onderkant leeg maar heb je melk met minder vet.

Buffelmelk is oh zo romig van smaak.Buffel hangop of kwark is ook heeeeeeerlijk.

corneliahz
    Bijdrager

Buffelmelk en kaas zijn heerlijk inderdaad. Gelukkig verkoopt “mijn” boer hier in het oosten des lands het ook. Buffelmozerella wordt ook veel verkocht.

ikke
    Bijdrager

Buffelmozzarella is zó lekker! Eén van de weinige kazen die ik echt graag over mijn eten smelt. Jammer dat het relatief duur is, maar toevallig ben ik daar een week of twee mee begonnen. Ik hoop ooit nog een biologische, ongepasteuriseerde buffelmozzarella te kunnen vinden, want ik heb het nog nooit expliciet erop zien staan.

Dat, ghee, creme fraiche en roomboter zijn echt mijn favoriete vetten.

simone
    Bijdrager

Wat bedoel je met Dat of is dat gewoon een voorvoegsel of toch een soort vet??

Webmaster
    Bijdrager

Volgens mij verwijst ze met dat naar de buffelmozarella die ze eerder noemde.

Mike

Anoniem

Ik had mijn hersens ook al gepijnigd, nog nooit van de vet ‘dat’ gehoord.

En ik vond mezelf al zo vooruit gegaan.. 🙄

ikke
    Bijdrager

Oh, sorry. Had niet door dat ik zo cryptisch bezig was. Maar Mike had gelijk, ik had het over buffelmozzarella. Niet dat mozzarella echt een vet is. Misschien had ik beter ‘bron van vetten’ kunnen schrijven.

ruud
    Bijdrager
    Quote:
    ik meen te weten dat bij de moderne manier van boter produceren het proces karnen niet meer wordt gebruikt. Ik heb al het woord centrifugeren gebruikt, maar ik heb over ook andere methoden gehoord. Feit blijft, dat de meeste NL boter weinig of geen smaak heeft (de meeste boerderijboters uitgezonderd trouwens). Ook de meeste Franse boter is uitermate smakelijk en ook in…more

België is de smaak van boter beduidend veel beter als het industriële product dat we hier voorgeschoteld krijgen.

http://www.foodlog.nl/artikel/franse-boter/P10#reacties

Anoniem

Ik koop elke week een emmer van 10 liter rauwe melk bij de boer in ons dorp. Ik doe 300 ml biologische yoghurt in deze emmer van 10 liter melk. Even goed roeren. Dan zet ik die rauwe melk op kamer temp weg voor 24 uur.

Na 24 uur is de melk helemaal dik, en als je erin gaat roeren lijkt het klonterig. Ik heb zelf op mijn boor standaard een KARNSPATEL gemaakt. Dat is dus een vierkante plastic rad. Ik karn dus electrisch ongeveer 20 minuten de melk.

Na 20 minuten drijft de boter boven en heb ik verder volle romige karnemelk.

Ik schenk de karnemelk via een zeef in glazen en flessen, en heb de hele week heerlijke karnemelk voor het hele gezin. Ongeveer per 10 liter melk hou ik 800 gram pure roomboter over. Je kunt dan zelf evt zout toevoegen. Belangijk is wel om de roomboter goed met koud water uit te spoelen, anders krijg je een zure smaak aan de roomboter.

ruud
    Bijdrager

Thnx IJsbeer!

De tip van de eeuw:-)

Ik vind karnemelk ook erg lekker.

Volgens mijn energetische therapeute kon ik niet tegen gewone roomboter maar wel die van de boer (en daar stond ze zelf ook van te kijken!).

Dat ligt volgens mij dus niet alleen aan dat het rauwe boter is, maar ook aan het proces van karnen!

Ik heb een foodprocessor waarmee ik van room slagroom kan maken, misschien lukt dit ook wel.

De hoeveelheden boter die jij nodig hebt, krijg ik echter in mijn eentje niet op:-)

Lievergezond
    Bijdrager
15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 208)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.