RIP Boogie (Run In Peace)

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid RIP Boogie (Run In Peace)

Dit onderwerp bevat 1,065 reacties, heeft 24 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Godsgeschenk 2 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 1,066)
  • Auteur

Binc
    Bijdrager

Oké Mike, ik heb het filmpje nu kunnen openen.
    Ik weet niet of je wil weten wat ik zie op dat filmpje? Zeg er wel bij dat het ern vrij kort filmpje is en dus een momentopname.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ja, zeg maar wat je ziet. Ben benieuwd.

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

De foto waar ze zo mooi voor dat raam zit is van 31 december 2007. Dat filmpje is 2 jaar later.

Mike

Binc
    Bijdrager

Hij is misselijk. Heeft weinig interesse in de omgeving. Hoe vaak likte hij met zijn tong over zijn lippen? Zoals gezegd, dit is een zeer kort filmpje en dus ern momentopname. Wat ik zie in dit stukje is hetzelfde als bij mijn eigen kat die misselijk is. Tongelen heet dat.

Binc
    Bijdrager

Weet niet of deze link het doet maar dit is mijn nierkat als ie misselijk is. Je ziet het ook aan de houding van hem. Meer als bij jouw kat. Mijn kat is totaal niet ontspannen.

En Mike, mijn antwoord was niet rot bedoeld hè. Dit zijn signalen die de meeste mensen niet weten. Het is niet mijn bedoeling om olie op het vuur te gooien oké.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Dat kun je zo opvatten, maar ik zie dat niet. Ze was extreem hygienisch en ze laat zien dat ze duf is omdat ze net geslapen heeft, met een combinatie van gapen en schoonmaken. Bovendien was dit niet typisch voor haar, ze gaf ook bijna nooit over. Gedurende de laatste week was ze wel misselijk door de ‘medicatie’ en vertoonde ze absoluut dat gedrag, ze gaf toen wel meerdere keren over.

Wat ik wel zie in dat filmpje is dat 2 jaar na die foto haar vacht al is verslechterd. Ze was toen 10 en heeft het uiteindelijk nog 8 jaar gered. De heftige verschijnselen die jij van jouw kat beschrijft hebben we nooit gezien. Ik vraag me nou af in hoeverre dit niet te maken had met haar ‘stoerheid’, het was een vrouwtje maar ze had de nodige testosteron!

Ik heb overigens nog meer foto’s en filmpjes van haar gevonden, ook nog van vorig jaar. Ik moet dit allemaal nog rangschikken, dus ik kom er nog op terug.

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Wat je ziet in dat filmpje van Vito herken is absoluut, maar dan uitsluitend in de laatste week van haar bestaan. En nee, ik vat je opmerkingen niet negatief op, vind het juist fijn als je je licht hierop laat schijnen!

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Die tweede foto van Boogie met de poot over haar ogen is overigens van 8 augustus 2015, twee jaar geleden dus.

Mike

Binc
    Bijdrager

Oké gelukkig. Dacht bij mezelf dat ik wellicht beter me mond had kunnen houden.

Dit filmpje van Vito was ten tijde dat bij hem een alvleesklier ontsteking was vast gesteld. Althans een hele poos later. Ik behandelde hem daar nog voor. Toen ik 3 weken geleden te horen kreeg tijdens een nieuwe echo dat zijn alvleesklier er goed uit zag was ik nogal verbaasd. Hij bleef immers misselijk. Inmiddels was het volgende lijstje behandeld.

Slokdarm ontsteking
    Longontsteking
    Maag darm ontsteking
    Astma
    Hcm
    Alvleesklier ontsteking.

Enige wat ik nog kon bedenken was dat hij toch last had van die ene niersteen. Ze andere nier is goed. Uiteindelijk begin de internist erin mee te gaan met mij. Hij wist het ook niet meer. Op nier dieet gast het goed maar nu weigert hij het weer te eten. Hij wil alleen die van hils of royal canin met rotzooi. En ik heb hem liever op Animonda integra omdat die kuipjes natvoer het minste koolhydraten bevatten in hey geval dat mijn suiker kat dit mee gast eten. Vrees alleen dat ik nu geen andere keuze meer heb dan rc en Hils. Hij gaat anders weer alleen maar planten eten.

Als jouw kat de laatste week zo misselijk is geweest kun je er wel vanuit gaan dat dat idd met zijn nieren te maken heeft gehad.
    Je hebt goed gehandeld Mike.

Voor wat betreft je berichtje over novacam/metacam. Voor een paar dagen kan dit echt geen kwaad. Maar sommige katten krijgen dit voortdurend voorgeschreven omdat het het makkelijkste middel is om bij katten naar binnen te krijgen. Het heeft een smaakje wat katten lekker vinden en likken het zo op uit het spuitje of voer.
    Probleem is dat veel katten met blaasontsteking dit krijgen. Maar blaasontsteking is niet altijd alleen blaasontsteking. Bij twijfel altijd een Sdma test vragen voor de nieren. Wil je op safe dan is de pijnstilling met de minste bijwerking voor katten tramadol of buprecare. Deze laatste mag eigenlijk de praktijk niet uit maar sommige dierenartsen maken in bepaalde situaties uitzonderingen. Ook geen feestje en troep. Maar wel noodzakelijk voor de levenskwaliteit van de kat. Ik zou zelf ook niet met heftige pijnen willen lopen als pijnstilling tijdelijk een oplossing is.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Voor wat betreft je berichtje over novacam/metacam. Voor een paar dagen kan dit echt geen kwaad.

Dat is niet wat de Black Box Warning van de FDA zegt. Zij stellen expliciet dat dit spul slechts EENMALIG aan katten mag worden toegediend.

Als jouw kat de laatste week zo misselijk is geweest kun je er wel vanuit gaan dat dat idd met zijn nieren te maken heeft gehad.
    Je hebt goed gehandeld Mike.

We zullen nooit weten of Boogie ook zonder medicatie zo snel achteruit was gegaan. Ze viel echter wel zonder medicatie al enkele maanden geleden om, dat zegt ook wel wat over haar sluimerende toestand.

Mike

Binc
    Bijdrager

Het word geassocieerd met acuut nierfalen. Maar daaraan voorafgaand kan er dus wel sprake zijn van chronisch nierfalen. Zonder dat men dit door heeft. Daarom ook liever eerst de nieren laten onderzoeken voordat gestart word met metacam/novacam.
    Bij een gezonde kat kan een paar dagen metacam echt geen kwaad. Het werkt 24 uur en is daarmee het makkelijkste voor dierenartsen om mee te geven. Maar er zijn zeer zeker ook andere alternatieven. In de kattenwereld is men terughoudend over deze pijnstilling. En dat is terecht. Dan heb je nog tolfedine welke meer vis de lever afgebroken word. Ook via de nieren maar minder. Mijn voorkeur is ten alle tijden tramadol omdat dit nog de minste bijwerkingen heeft. Niet het drankje want dat is drama om naar binnen te krijgen. Katvriendelijker zijn de pilletjes van 20 Mg. 1 tot 2 keer per dag een half. Mijn ervaring is dat 2 keer een kwart ook volstaat. In de bijsluiter van metacam staat door de fabrikant aangegeven dat metacam een contra indicatie geeft bij nierproblemen. Wat je zegt klopt dus tot op bepaalde hoogte.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Overigens geloof ik je wel als je zegt dat Novocam bij een gezonde kat niet fataal hoeft te zijn. Als de ene na de andere kat dood neervalt na gebruik van dit spul zou het wel heel erg opvallen. Dit is wat de bijsluiter vermeldt:

Typische bijwerkingen van NSAID’s zoals vermindering van de eetlust, braken, diarree, occult faecaal bloed, apathie en nierfalen werden af en toe gemeld. Deze bijwerkingen komen gewoonlijk in de eerste behandelingsweek voor en zijn in de meeste gevallen van voorbijgaande aard en verdwijnen na het staken van de behandeling, maar kunnen in zeer zeldzame gevallen ernstig of fataal zijn.

Wat herken ik hiervan bij Boogie deze week? Vermindering van de eetlust, braken, apathie en nierfalen. Kennelijk behoorde zij tot de ‘zeer zeldzame gevallen’ waarbij dit fataal was. Hiervoor moesten haar niertjes al zo goed als helemaal op zijn geweest, dat besef ik maar al te goed. Die dierenarts liet ons vier stadia van nierverschrompeling zien en wees het derde stadium aan en zei erbij dat Boogie mogelijk zelfs al in het vierde en laatste stadium zat. Ik weet het achteraf wel zeker.

Hier de symptomen van nierfalen:

De algemene symptomen van een kat met nierproblemen zijn:
    weinig eetlust
    gewichtsverlies
    doffe vacht
    slechte adem
    braken en diarree
    zweertjes in de bek
    minder energie en meer slapen
    depressie en sloomheid

Wat herken ik hiervan bij Boogie deze week? Weinig eetlust, gewichtsverlies, slechte adem, braken, minder energie en meer slapen, depressie en sloomheid. Bijna alle symptomen! Ik vind het een godswonder dat ze al die jaren zo geruisloos hier doorheen is gekomen en in 14 jaar geen dierenarts heeft gezien! Het zegt ontzettend veel over vooral de mentale veerkracht van dit beestje. Ze heeft echt GELEEFD en ineens was het binnen een week gedaan. Eigenlijk best wel mooi, als je erover nadenkt.

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Op een andere site lees ik dat wankel lopen en spierzwakte optreedt. Check. Maar nergens zie ik iets over die neurologische symptomen, de spierstuipen. Dit was m.i. het gevolg van vergiftiging, allereerst vanwege de slechte nierwerking en verder vanwege dat gif dat we haar bijna ‘maagdelijke’ lijfje hebben toegediend.

De allerlaatste dag dienden we Boogie als laatste strohalm nog koolstof (Norit) met water in een pipetje toe. 2 uur later, kort voordat de dierenarts kwam on haar te euthaniseren, braakte ze nog 1 maal enkele keren en kwam er pikzwarte ellende uit, die stonk als de hel. Dit kostte Boogie haar laatste energie en ze ging daarna languit liggen. Maar ze smakte en likte haar lippen niet meer en de spierstuipen waren ook verdwenen. Ook zo hebben we haar dus nog kunnen helpen. Ze was schoon van binnen, weer gifvrij, en de misselijkheid was ook verdwenen. Lichamelijk zou ze er echter nooit meer bovenop komen, als dat wel zo zou zijn had ik de dierenarts afgebeld. Toen het fatale spuitje gegeven was liet ze zelfs geen plasje meer lopen, ze was letterlijk en figuurlijk helemaal leeg.

Een lichaam is heel mooi, zolang het functioneert. Op het moment dat er orgaanuitval optreedt en je lijf je in de steek laat is het een helse lijdensweg. Die wilden we onze Boogs niet langer aandoen. Het zij zo.

Mike

Binc
    Bijdrager

Nierfalen is sowieso een sluipmoordenaar.

Maar ik lees dat je alleen novacam hebt mee gekregen. Eerlijk gezegd verbaasd me dat wel. Meestal word medicatie tegen de misselijkheid mee gegeven zoals maagbeschermers, maagzuurremmer en cerenia.
    De maagbeschermer is dan vaak zakjes ulcogant welke meteen een fosfaatremmer zijn in combi met een nierdieet.
    Ace remmers zijn ook nog aan de orde en epo. Heeft de dierenarts het daar niet over gehad? Kan hoor. In dat geval vermoed ik dat dat komt omdat er geen bloed en urine onderzoek is gedaan.

Als zij over moest geven was dat dan vocht? Vocht zoals water?

Binc
    Bijdrager

Klopt Mike,

Mijn Vito had ook rillingen. Spier trekkingen en stuipen met zijn achterpoten. Dit zijn idd symptomen van nierproblemen maar worden vaak niet echt serieus genomen. Waarom niet, omdat dierenartsen niet kijken naar gedrag maar naar feiten als bloed en urine. En dat is dus vaak waar gedragsdeskundigen om de hoek komen omdat gedrag en ziekte bij katten wel degelijk gerelateerd zijn aan elkaar. De internist van Vito wilde er ook niet in mee dat ik hamerde op die nieren tot woedens toe bij mij. Hij had alle symptomen. Blaadjes in zijn bek, rillingen stuip trekkingen welke ook nog met zijn hart te maken konden hebben overigens. Vaak bij nier problemen zijn er ook hartproblemen.
    Verder zijn kattenbak gedrag eiwitten in urine etc etc. Pas toen alles wat ie mankeerde behandeld was en niet beterde kwam ie uit op blaas en nieren en dat dat dan toch het probleem moest zijn.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 1,066)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.