RIP Boogie (Run In Peace)

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid RIP Boogie (Run In Peace)

Dit onderwerp bevat 1,065 reacties, heeft 24 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Godsgeschenk 2 weken geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 1,066)
  • Auteur

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Nee, geen recente foto. Moet ergens tussen 2005 en 2010 zijn geweest, na de verhuizing en voor Lucky. Wat ons meteen opviel toen we de foto zagen was hoeveel meer vacht ze had t.o.v. de laatste paar jaar. Zoals gezegd, de nierproblematiek speelde al zeker 3 jaar, waarschijnlijk langer.

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ze was ook het toppunt van ‘cute’ en sliep vaak op ons bed, met een pootje voor haar ogen:

Boogs

Mike

Binc
    Bijdrager

Misschien kan ik je nog een hart onder de riem steken met het volgende. Ten eerste, op de foto’s die je plaatst zie ik geen tekenen van ziekte bij jou kat. Als ervaringsdeskundige zie ik dat namelijk altijd. Ik kijk alleen op een hele andere manier dan dat andere mensen dat doen. Ik zie in elk geval geen tekenen van pijn. Ik zie hier ern kat met schone ogen, kleine pupillen, een ontspannen lichaams houding, een zorgeloze staarthouding, oortjes recht omhoog en de stand van de snorharen zijn ook ontspannen.

Een schompel nier komt bij eigenlijk wel alle katten voor. Ook bij katten die rauw vlees krijgen. Rauw is beter maar geen tovermiddel, wel altijd beter dan droge brokken idd maar bij veel katten gaat dat er gewoon niet in. Zeker niet als ze niet afgespeend zijn met rauw. In de natuur worden katten in tegenstelling van wat veel mensen denken niet ouder dan 4 of 5 jaar. Bij 8 jaar zijn ze al bejaard. Dat jij de schuld geeft aan brokken begrijp ik.
    Maar leeftijd speelt ook een rol. Vanaf ongeveer 7 jaar krijgen de meeste katten gezondheidsklachten. Waaronder een vaak veelvoorkomend nierproblemen.

Mijn eigen kat heeft ook een schompel nier. Samen met een verkalking van diezelfde nier. Dat is een niersteen.
    Deze kan niet worden verwijderd omdat het in de nier zelf zit. Gezien op echo en ct scan. Door de reserve capiciteit van de nieren kunnen ze daar best nog op leven.
    In de reguliere dierengeneeskunde gaat men er pas vanuit dat de kat daadwerkelijk pas een nier probleem heeft als de bloedwaarden niet goed zijn.
    Je ziet dit pas in bloed als al 70% van de nier functie verloren is. Bij de tegenwoordige Sdma test overigens bij 40%
    Ook bij katten is het helaas zo dat behandeling of eigenlijk de diagnose pas gesteld word voor nierfalen als het zichtbaar is in bloed. Alleen dat probleem kan er al lange tijd aanwezig zijn zonder dat de kat er daadwerkelijk last van heeft. Het klopt dus wat je zegt dat ie al langer een nier probleem had. Maar daar hoefde hij geen last van te hebben. Zoals gezegd zie ik dat niet op deze foto’s.

In het geval van mijn kat heeft ie wel last van die niersteen. De arts zei van niet. Ik zeg gezien zijn gedrag en lichaamstaal van wel.
    Ik heb hem eigenhandig op nier dieet gezet incl een fosfaat remmer en de misselijkheid is over. Nierproblemen bij katten zijn altijd langer aanwezig voordat het daadwerkelijk opgemerkt word. Wat ik daarmee bedoel te zeggen is dat katten tegenwoordig ouder worden doordat ze in huiselijke kringen gehouden worden in combinatie met eten wat wij hen geven. In de natuur moeten ze jagen. Ze vangen echt niet altijd een prooi tijdens de jacht in tegenstelling tot wat vaak gedacht word. Wel maakt dat jagen geluk hormonen aan. Het is dat natuurlijke instinct van katten.

Nog 1 tip voor iedereen die het weten wil. Blaas problemen is iets wat zeer regelmatig bij katten voor komt. Dit kan komen door lichamelijke problemen, denk aan pijn wat weer stress geeft. Ofwel door omgeving stress. Hetzij onvoldoende kat gerelateerde omgeving. Wat je zelf kunt doen is urine opvangen als de kat op de bak gaat. Zorg ten allen tijde voor een bak zonder deksel en luikje. Katten vinden dit niet fijn. Bestel urine strips bij de diabetes centrale. Doop deze in de urine en je kan zo af lezen wat de ph van de urine is incl glucose, ketonen, eiwitten, bloed etc. Is het foute boel dan opzuigen in een spuitje en binnen half uur Naar de dierenarts brengen voor onderzoek. Sta erop dat het daadwerkelijk ook meteen onderzocht word. Eiwitten in urine zijn namelijk al een indicatie voor een nier probleem. Wat nog niet wil zeggen dat het in bloed zichtbaar is. Maar als eigenaar kun je er wel al op anticiperen. Elk ander gedrag of ongewenst gedrag is reden om een dierenarts te bezoeken.

Godsgeschenk
    Bijdrager

Wat een mooie foto, Mike. Ja, een mooi beestje.

@binc,
    Bombolo had ook blaasproblemen en had hier speciaal voer voor.
    Uiteindelijk is hij dus niet daaraan gestorven. Na zijn dood heb ik het nog laten uitzoeken. Hij had leukose, wat ons nooit iemand gezegd had. Vandaar dat hij steeds problemen had, tot uiteindelijk die kanker. Ik heb nog lang angst gehad dat onze poes Chiara dat dan ook gekregen zou hebben en uiteindelijk onze Giotto dan ook. Dat heb ik ook laten uitzoeken, maar uiteindelijk was die kans op besmetting bij die soort leukose minimaal.
    Tja, dieren zijn net als kinderen, je doet er alles voor en wil alleen maar het beste.

Dorothé

Binc
    Bijdrager

Dorothé

Felv is een ernstige aandoening idd. Weet je ook of dit acuut was of chronisch?
    Het zorgt idd voor lichamelijke stress.
    Bijna altijd slaat stress op blass of longen bij de kat met alle gevolgen van dien helaas 😟

Godsgeschenk
    Bijdrager

Het was chronisch, maar de dierenarts in het Schwarzwald waar wij woonden had het ons nooit gezegd. Wist het ook niet. Uiteindelijk heb ik het achteraf door een dierenarts in Roermond laten uitzoeken.
    Bombolo is maar 8 jaar geworden, maar voor deze ziekte was het toch nog oud.

Dorothé

Binc
    Bijdrager

Het is moeilijk om te onderzoeken. Ze kunnen testen op virussen maar dat is niet altijd 100% betrouwbaar. Mijn advies is altijd, heb je een bezoek gebracht aan dierenarts of meerdere bezoeken en het betert niet, vraag een doorverwijzing naar een internist. Deze heeft sneller diagnoses op tafel dan een gewone dierenarts. Helaas zijn er nog steeds teveel dierenartsen welke wij beunhazen noemen en niet verder kijken dan hun neus lang is. Als eigenaar moet je verdomd goed op de hoogte zijn van kattengedrag en ziektes die een kat kan hebben met bijbehorende onderzoeken. Je kunt ook eens kijken op katvriendendelijke dierenklinieken. Deze hebben een gouden plakkaat omdat ze net iets meer kennis hebben van katten dan gewone dierenartsen.
    Toxoplasmose is iets wat niet meer zo vaak voor komt. Maar het kan wel nog steeds. En de gevolgen ervan zijn helaas niet leuk.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Ik vrees dat Boogie er wel degelijk last van had. Mijn vriendin merkte regelmatig op dat Boogie soms een beetje door haar achterheupen zakte. Ik denk dat ze op die momenten pijn heeft gehad. Dat geren op de trappen staat hier dan weer haaks op, maar ik wijt dit aan haar mentale staat, haar levensenergie en -vreugde. Ik noemde haar ‘chronisch blij’ en ‘de meest blije kat van het westelijk halfrond’.

De eerste foto is uit de tijd toen ze volop in haar kracht en gezondheid stond en is naar schatting minstens 10 jaar geleden genomen. Ik heb ook een recenter filmpje van haar en dan zie je hoezeer ze al was vermagerd en de verminderde staat van haar vacht. De dierenarts die haar het spuitje gaf merkte overigens wel op hoe mooi ze er nog uitzag voor een 18-jarige kat, incl. de staat van haar vacht.

Dat ze enkele maanden geleden voor het eerst omviel was een teken aan de wand. Maar je hebt gelijk, dat zo’n beestje de zeer respectabele levensduur van ruim 18 jaar heeft gehaald is al opmerkelijk genoeg en een hele prestatie!

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Je kunt ook eens kijken op katvriendendelijke dierenklinieken. Deze hebben een gouden plakkaat omdat ze net iets meer kennis hebben van katten dan gewone dierenartsen.

Dit was juist een ‘katvriendelijke’ dierenkliniek! Maar ik wil niet in het verwijt zitten, zo’n arts is echt niet bezig om moedwillig katten om zeep te helpen. Feit is dat Boogie’s niertjes niet meer in staat waren deze ‘medicatie’ te verwerken.

Mike

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Het is me gelukt om dat filmpje te plaatsen onderaan mijn eerste bericht. Dit is een recentere weergave van Boogie, die net wakker is nadat ze op ons bed had geslapen.

Mike

Binc
    Bijdrager

Als ze omviel is dat idd een teken aan de wand. Maar je hebt het over de laatste paar maanden. Niet over jaren. Dat zegt ook wel wat. Je kunt er dan bijna vanuit gaan dat ze voor die paar maanden er nog geen last van heeft gehad.

De symptomen die ik bij mijn kat zag was voornamelijk lopen met een hoge rug. Veel drinken, misselijk en vocht spugen. Had pijn als ie de trap op liep. Kreupel aan de kant van waar de niersteen zit. Kreeg ook urogenie maar was daar toch even mee gestopt ivm uitdroging. Dit kwam doordat ie ook een alvleesklier ontsteking had. Volgens mij heb ik gelezen op de site voedingisgezondheid dat nieren en alvleesklier een nauwe relatie hebben met elkaar.

Ik zeg niet dat die dierenarts moedwillig dieren om zeep helpt. Zo was dat in elk geval niet bedoeld. Dat zou ze hun licentie kosten. Katvriendelijke klinieken hebben alleen net even meer kennis over kattengedrag waarbij net even iets sneller een juiste diagnose gesteld kan worden. Daarnaast meer faciliteiten gericht op katten en een aantal voorwaarden die tellen voor een gouden certificaat. Dat je bij een katvriendekijke kliniek was kan ik alleen maar toe juichen. De meeste mensen zijn van het bestaan van die klinieken niet eens op de hoogte.
    Dit was ook gericht aan Dorothé omdat ze zolang met haar kat heeft gelopen met problemen zonder dat ze er iets mee op is geschoten.

Binc
    Bijdrager

Ik kan het filmpje niet openen.
    Wat voor bestand is het?

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Het is een AVI-bestand. Ik zie dat het op 26 mei 2009 is gemaakt. Toch nog verder terug in de tijd dan ik dacht.

Mike

Binc
    Bijdrager

Heb het filmpje geüpload naar mijn drive maar bij openen krijg ik nog steeds de melding dat de video nog verwerkt moet worden. Duurt denk ik nog even.

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Voor wat betreft ‘katvriendelijke’ klinieken tegenover gewone dierenartspraktijken, ik heb hier geen ervaring mee, behalve deze recente ervaring. Deze arts beschikt zeer zeker over een ruime ervaring en hij kon dus voelen hoezeer Boogie’s niertjes al waren verschrompeld. De fatale spuit die die vrouw vrijdag toediende moest ook in de nieren worden gestoken en ze moest echt zoeken naar de juiste plek. Ook deze vrouw heeft ruimschootse ervaring. Maar alle ervaing in de hele wereld heeft niet kunnen verhinderen dat onze kat Novocam kreeg toegediend, wat FATAAL is voor katten!

Mike

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 1,066)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.