Recepten

Dit onderwerp bevat 638 reacties, heeft 85 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 2 jaren, 8 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 639)
  • Auteur

Webmaster
    Bijdrager

Uit elke post van mij in deze topic die over zetmeel gaat blijkt dat ik geen voorstander ben van zetmeel, dus hoe kom je dan tot de conclusie dat zetmeelrijke producten een goede bron zijn van koolhydraten? Lees je niet goed of ben je zo verslaafd aan zetmeel dat je hoe dan ook een rechtvaardiging wil hebben voor de consumptie van zetmeel? Uit de reactie van Ratel blijkt eens te meer hoe verslavend zetmeel is. Je vindt het niet zomaar lekker, maar je hebt echt het gevoel dat je niet zonder kan, dat de wereld instort zonder zetmeel. Dit is puur verslavingsgedrag, omdat je je een leven lang afhankelijk hebt gemaakt van suiker als brandstof.

De lever legt een suikervoorraad aan die glycogeen wordt genoemd. Dit is een vorm van zetmeel. Waarom zetmeel? Omdat zetmeel direct in het bloed wordt omgezet tot glucose en de bloedsuikerspiegel onmiddelijk omhoogdrijft! Dit is in tijden van stress zeer nuttig en daarom maakt de lever gebruik van zetmeel om dan een glucosestoot naar de hersenen en spieren te bewerkstelligen om ons voor te bereiden op vechten of vluchten. Ik heb het vaker gezegd: suiker = stress. Als je rust in je donder wilt krijgen, moet je zo weinig mogelijk suiker tot je nemen en zo veel mogelijk vetten en eiwitten uit dierlijke bron. Veel duidelijker dan dit kan ik het toch niet uitleggen?! Als je het nu nog niet wilt snappen, ben je verslaafd, punt.

Mike

Nou nee, ik ben juist helemaal niet zo’n fan van wortel en biet etc. Echter jouw opmerking over het fermenteren van deze groenten maakte mij benieuwd of het dan wel gegeten kon worden zonder de nadelen.

Ik eet juist te weinig koolhydraten: een lepeltje honing en wat rood fruit, ik probeer dit te verhogen en ik ben aan het zoeken naar bronnen waar ik mij goed bij voel. En ik ben bang dat ik weer last van mijn darmen krijg van bijvoorbeeld gierst of quinoa, vandaar mijn vraag of zetmeelrijke groentes na fermentatie wel acceptabel zijn.

Dankje voor je uitleg, ik wil het snappen en ik ben niet verslaafd.

Webmaster
    Bijdrager

Dan ligt het aan je formulering. Maar goed, we begrijpen elkaar nu. Je kunt deze zetmeelrijke voedingsmiddelen fermenteren. Dan heb je al het goede van deze voeding en niet het slechte (suiker). Het zal je echter niet helpen met het verhogen van je koolhydraatconsumptie, aangezien de melkzuurbacterien zich hier juist tegoed aan doen. Ik raad je toch echt glutenvrije granen aan. Is ook een bron van zetmeel, maar als je deze beperkt tot 100 gram per dag zit je goed met je koolhydraten.

Mike

Hm, dan heb ik daar opnieuw een vraag over.. Als ik de glutenvrije granen week, kook en dan door mijn smoothie doe, helpt het dan wel met het verhogen van de koolhydraten? Dus als ik ze fermenteer? Ik denk het wel he?

En gefermenteerde honing?

Anoniem

Ik snap het even niet. Knolselderij heeft ongeveer 5% koolhydraten en is ook toegestaan bij een zetmeelvrij dieet ( scdiet), gluten vrije granen hebben 60-80 % koolhydraten uit zetmeel.

Waarom is knolselderij dan niet goed en glutevrije granen wel??

Of knolselderij wel of geen sporen van zetmeel bevat, kan ik niet 123 achterhalen wellicht eens de jodiumproef doen.

E123
    Bijdrager

@maan,

Ik gegrijp ook niet waarom we ons ineens druk moeten maken om knolselderij. Zoals je al zegt bevat het helemaal niet zoveel koolhydraten. Vooral als je het zo klaar maakt zoals Wommes op de vorige pagina zegt, dus met 125 gram slagroom en dan ook nog eens lekker veel roomboter.

Supergezond en helemaal niets om je zorgen over te maken. Tenzij je meer dan 2kilo(!!) knolselderij gaat eten, want dan zit je namelijk pas over de 100 gram koolhydraten.

Webmaster
    Bijdrager

Kijk eens goed naar een knolselderij zonder loof. Dat is 1 bonk zetmeel! Men berekent hoeveel koolhydraten, eiwitten en vetten er in een voedingsmiddel zitten door deze te verbranden in een zgn. caloriemeter. Eerlijk gezegd geloof ik geen snars van deze manier van analyseren. Het zegt ook niets over hoe een bepaald voedingsmiddel uitwerkt in een levend, menselijk lichaam. Waarom gebruiken we onze ogen niet i.p.v. af te gaan op allerlei tabellen? Waar denk jij dat die knol van gemaakt is?

Mike

E123
    Bijdrager

Waar denk je dat ALLE plantaardige voeding van gemaakt is. Dan kunnen we net zo goed helemaal stoppen met het eten van planten. Glutenvrije granen (wat dus echt gewoon pure suiker is) vind je dan weer prima 😕

Met ook nog eens 125 gram slagroom en een berg roomboter zie ik echt het probleem niet hoor. En verder is knolselderij ook niet iets wat bij de meeste mensen dagelijks op het menu staat, wat vaak wel het geval is bij die o zo gezonde glutenvrije granen.

Ik zou me meer zorgen maken om dingen als glutenvrije (en fytinezuurrijke) granen en fruitsmoothies die sommigen hier nog nemen dan om een knolselderij..

Poekie
    Moderator

Wat ik nog wel zou willen weten. Gisteren was er een discussie over koolhydraten in rauwe melk en melkproducten.

Volgens deze lijst zit er in gepasteuriseerde yoghurt 4,5 gram koolhydraten in 100gram yoghurt en in kefir is dat ook 4,5 gram per 100 gram kefir.

Toen gaf Evan aan dat door het fermenteren van de yoghurt en kefir de suikers grotendeels worden ‘opgegeten’.

Dus dan kun je dat niet echt meetellen bij je koolhydraatinname van 100gram.

Correct me if I’m wrong.

Lia

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Dan kunnen we net zo goed helemaal stoppen met het eten van planten.

We hebben ze in ieder geval niet nodig, zoveel is zeker. Er zijn voldoende volledig carnivore volkeren (zoals bijv. de Inuiten) die tot de gezondste volkeren ter wereld behoren. Er bestaan ook geen essentiele suikers. Ik eet groene bladgroente omdat ik deze lekker vind en omdat het een mooie combinatie vormt met vlees of vis, maar met uitsluitend vlees, vis en rauwe melk kom ik er evengoed. De planten zijn leuk ‘voor erbij’.

Quote:
    Met ook nog eens 125 gram slagroom en een berg roomboter zie ik echt het probleem niet hoor.

Ik wel. Deze denkfout heb ik zelf in het verleden nl. ook gemaakt, denkende dat de suikers door al dat vet wel worden afgeremd en daarmee niet schadelijk zouden zijn. Tegen wie dit nu beweert (en vroeger behoorde ik daar zelf toe) zeg ik nu: dan krijg je langzame diabetes. Of het nu snel of langzaam in je bloed komt, je lichaam moet uiteindelijk toch die suikers verwerken. En het zit gewoon niet te wachten op suikers, punt.

Nogmaals: er zijn geen essentiele suikers, dus we hoeven ze niet uit voeding te verkrijgen. Bepaalde vetzuren en aminozuren echter wel, de werkelijk essentiele voeding bestaat dus uit vetten en eiwitten. Het mooie is dat plantenetende dieren de koolhydraten in plantaardige voeding omzetten in precies dat, vetten en eiwitten. Bovendien worden de plantenstoffen geconcentreerd en omgezet in een voor de mens ultiem opneembare variant. Laat dus de dieren de knollen eten!

Quote:
    En verder is knolselderij ook niet iets wat bij de meeste mensen dagelijks op het menu staat, wat vaak wel het geval is bij die o zo gezonde glutenvrije granen.

Bij mij staan ze niet dagelijks op het menu en velen hier hebben het nodig, anders storten hun bijnieren in. Meet maar eens het effect van zo’n knol op je bloedsuikerspiegel of 100 gram rijst, dan snap je waar ik het over heb.

Quote:
    Glutenvrije granen (wat dus echt gewoon pure suiker is) vind je dan weer prima

Het is inderdaad pure suiker als het om witte rijst gaat, maar bijv. quinoa is rijk aan eiwitten, dus het klopt niet helemaal wat je zegt. Nogmaals: het gaat om het effect op de bloedsuikerspiegel. Hoe stabieler de bloedsuikerspiegel, hoe beter.

Mike

E123
    Bijdrager
    Quote:
    Deze denkfout heb ik zelf in het verleden nl. ook gemaakt, denkende dat de suikers door al dat vet wel worden afgeremd en daarmee niet schadelijk zouden zijn.

Dat bedoel ik niet. Langzame of snelle suikers boeien me niet zoveel. Suiker=suiker. Je bent zelf degene die erover begint dat zetmeel zo snel omgezet wordt in glucose.. De maaltijd zoals Wommes het maakt (met uitzondering van de appel)bestaat uit bijna 150-200 gram vetten en dan een stukje knolselderij erbij. Zeker 75 tot 80% van die maaltijd bestaat uit vet. Ik vind dat een goede maaltijd.

Quote:
    Bij mij staan ze niet dagelijks op het menu en velen hier hebben het nodig, anders storten hun bijnieren in.

Dat snap ik, maar of je die suikers nu haalt uit granen of uit een knolserderij, dat boeit toch niet? Zoals ik al zei, suiker=suiker. Nog liever een groente zoals knolselderij of een klein beetje rode biet dan fytinezuur (quinoa en glutenvrije granen). zoete aardappelen zijn ook rijk aan zetmeel en vind je ook prima. Suiker=suiker, als je maar niet boven die 100 gram komt is er volgens mij echt totaal geen probleem.

Quote:
    Laat dus de dieren de knollen eten!

Laat die dieren die glutenvrije granen eten!

Wat een gezeur zeg over een knolselderij :mrgreen:

Webmaster
    Bijdrager

Jij gaat er maar over door, dus wie zeurt er hier? 🙄 Met het verkeerde been uit bed gestapt vanochtend?

Waar het mij om gaat is dat mensen afleren om al dat droge zetmeel te eten. Rijst en quinoa hebben een kleine korrel en als je deze kookt bevatten ze veel water, waardoor ze beter verteerbaar zijn.

Ik heb nooit begrepen wat iedereen toch zo lekker vindt aan al die droge noten en boterhammen. Het gaat mij dus om meer dan suiker alleen, ik wil graag dat mensen meer vocht tot zich nemen via de voeding. Vandaar mijn aversie tegen droge knollen en mijn voorkeur voor gekookte glutenvrije granen.

Het vocht maakt dat deze suikerbronnen beter verteren. Al dat droge spul komt als een blok beton in je maag terecht en vereist veel energie om te verteren. Het gaat mij dus om relatief kleine zetmeelbronnen (kleine korrels), veel vocht en makkelijke verteerbaarheid. Om die redenen ‘zeur’ ik over droge, taaie knollen.

Mike

E123
    Bijdrager
    Quote:
    Met het verkeerde been uit bed gestapt vanochtend?

Nee hoor, absoluut niet 😆 Vond het eigenlijk ook wel een keer leuk om je een beetje te “pesten” 😛

Webmaster
    Bijdrager

Ik begon jou zo langzamerhand ook droog en taai te vinden. :mrgreen:

Mike

Anoniem

Ik eet die knollen al jaren met enige regelmaat.

Bij het bakken merk je al dat hij zich heel anders gedraagt dan een aardappel b.v. Hij wordt moeilijk bruin door het gebrek aan zetmeel.

Ook kan ik rustig 200 a 300 gram van zo’n knol eten zonder uit ketose te geraken (waarom ik in ketose zou willen blijven is een ander verhaal) Dat kan niet als die knol vol zetmeel zit.

Daarnaast verdraag is geen enkele andere zetmeel soort, van één enkele aardappel heb ik al last.

Ik geloof dan ook niet dat een knolselderij “1 bonk zetmeel” is. Ik ben die bewering ook nog nooit ergens anders tegen gekomen.

Waar bestaat zo’n knol dan uit?

Water, vezels, zo’n 5% suikers enzo wat van die stoffen.

Als je de manier van analyseren niet vertrouwd, wat is dan wel een goede manier om tot een analyse te komen?

En waarom vertrouw je wel de analyses van granen e.d.

Helaas had ik geen jodium in huis voor de zetmeelproef.

Of vertrouw je die ook niet???

Over Yoghurt http://www.lowcarbluxury.com/yogurt.html

Yoghurt en kefir bevat idd minder koolhydraten dan melk.

15 berichten aan het bekijken - 31 tot 45 (van in totaal 639)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.