Recepten

Dit onderwerp bevat 638 reacties, heeft 85 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 2 jaren, 8 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 639)
  • Auteur

Anoniem

@fatsnotbad dat is totaal niet mij intensie met deze zin.

wanneer ik start met de moestuin zaai ik altijd express teveel van wat ik heb om een deel naar de voedselbank te brengen.Dit in mijn (on)wetendheid wat wel of niet goed zou zijn voor de medemens.

Ik weet hoe het is om rond te komen met weinig, ben ook alleenstaande werkende moeder geweest en dit is poepiezwaar!

Nu heb ik het beter en wil wat doen voor de ander.

Nu weet ik ook meer en meer en zal bepaalde groente volgend jaar niet of zeer weinig zaaien, omdat ik weet dat ze niet goed voor me zijn, bv. aardappelen

Dit jaar bracht ik 50 kroppen sla,gourgette,bootnjes, wortelen enz naar de medemens omdat ik genoeg ruimte heb op de tuin.Zeker niet om de dingen die ik zelf niet wil eten te dumpen.

Mijn houding staat denk ik haaks op de zin die ik hierbvoven zet, ik zou eerder mijn laatste weg geven.

Het was meer een uiting van pfff nou dat wordt hem ook niet, dan maar voor wie het wel wil.

ratel

Webmaster
    Bijdrager

Daarom schreef ik ook:

Quote:
    ik weet dat je het goed bedoelt

Je hoeft je niet te verdedigen, hoor, dat was niet mijn bedoeling. Ik wilde alleen maar aangeven dat we onbewust wel degelijk onderscheid maken. Zo hoor ik ook vaak: dat geef ik aan de kinderen. Of: dat geef ik aan de eendjes (of de dieren in de kinderboerderij). Terwijl we ALLEMAAL hetzelfde nodig hebben: rijke mensen, arme mensen, kinderen en dieren. Datgene wat slecht is voor jou, is ook slecht voor een ander.

Mike

Anoniem

@fatsnotbad weet ik, ik mag graag uitleggen hoe ik het zie 😉

ik geef mijn kids ook nog steeds dingen waarvan ik weet dat ze het niet nodig zijn of het minder goed voor hen is.Dit heeft te maken met verschillende visies op eten/drinken en alles eromheen. Het is niet zomaar even KLIK ik maak die keuze en iedereen doet mee.

Ik verbied daarentegen ook bepaalde dingen aan mijn kinderen omdat ik weet dat er vergif in zit.

Aan de andere kant wanneer ik visite krijg ga ik geen speltkoekjes aanbieden als ik weet dat men een “lekkere” koek verwacht, deze haal ik dan speciaal voor de visite hoe idioot het ook klinkt.

Mensen die niet “willen” nadenken/luisteren hoe je het noemen wilt die horen ook niet.

Ik maak nu bv extra kefir voor de dochter van anita omdat ik weet dat het goed is, wat het doet en dat ze er belang bij heeft, ook al heb ik dan minder, ik weet dat ze er open voor staan.

Dat we onbewust en soms ook heel bewust onderscheid maken heeft ook zijn redenen denk ik, op mijn werk probeer ik duidelijk te maken waarom bepaalde voeding niet heel goed is voor kids,maar weiger ze het niet te geven.Ik zit dan zo zonder werk denk ik.

aan de andere kant zet ik bepaalde producten niet meer op tafel, omdat ik het zelf ook niet wil eten, je zoekt een soort middenweg, waar je zelf mee kan leven.

Als het niet goed voelt bij mij dan kan ik het ook niet.

De knolselderij beland in de container nu denk ik, deze woorden blijven in mijn hoofd rond ” spoken”, het gevoel gaat dan spreken of is dat het geweten…………

Webmaster
    Bijdrager

Geef de knolselderij gewoon terug aan het land door deze niet te oogsten en te laten vergaan. Dan kan het bodemleven zich er tegoed aan doen. De natuur kent geen afval, alles wordt gerecycled.

Mike

Anoniem

@mike een hele goede optie!

Ik zal een lijst maken met dingen die ik wel wil verbouwen en welke niet voor volgend jaar.

Thuis gaan we bezig met kruidenbakken te maken voor in de achtertuin, deze wil je bij de hand hebben merk ik de laatste tijd.

Wie weet komt het kookboek met de lekkerste recepten vanuit de visie wpf er nog, ik zou het leuk vinden.

hint hint……….. @haydarpasa 😉

Anoniem

dus erwtensoep met geweekte erwten, ui, prei, wortel, varkenspoot en rookworst en knolselderie met bladselderie extra, wat ik zo lekker vind en waar veel vet in zit van de varkenspoot is niet meer de bedoeling begrijp ik dan. Ik doe altijd 1 pak spliterwten in een pan van 9 liter en 1 knolselderie(tje)

of valt dit allemaal nog mee?

Anoniem

en keltisch zeezout en zwarte peper natuurlijk 🙂

erwten zijn peulvruchten, dus los van de knolselderij, is erwtensoep inderdaad niet zon goed plan..

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Rateltje, denk aan bladgroentes/kruiden ed.(paksoi,selderij,peterselie,boerenkool, maar ook prei, uien,rode kool,bloemkool) Ik ben jaloers op jou hoor, een eigen moestuin en steeds meer kennis.

Webmaster
    Bijdrager

Spliterweten = zetmeel = suiker. Knolselderij = zetmeel = suiker. Hetzelfde geldt voor alle traditionele winterkost, dus ook bijv. winterpenen en bieten. Traditioneel werden deze producten allemaal gefermenteerd.

Mike

Anoniem

dan heb ik een boel goeds in de tuin 🙂

peterselie, boerenkool, uien, prei, rode kool het groeit er.

Wat ik ben gaan waarderen is koolrabi of is dit ook zetmeel.

ik ga maar eens bij poekie op de site kijken, ze heeft daar volgens mij een lijst met wel/niet groentes om te eten.

rode bieten vind ik heerlijk uit de moestuin, iets minder lees ik,maar daar zit ook veel oxaalzuur in toch?

Ik geniet van het buiten zijn en wroeten in de grond, heerlijk!

Ik ben ermee begonnen nadat ik werd gewezen op gezonde voeding, gifstoffen en E-nummers.

Nu heb ik het redelijk zelf in de hand al kan je er (nog) niet van leven.

Webmaster
    Bijdrager
    Quote:
    Wat ik ben gaan waarderen is koolrabi of is dit ook zetmeel.

Ja, is ook zetmeel. En rode bieten ook.

Mike

Anoniem

dat van de rode bieten wist ik,maar de koolrabi ….. *zucht* was er al bang voor.

ik moet echt op zoek naar lekkere recepten van groenten die ik ga waarderen of waar ik meer mee kan.

Quote:
    Spliterweten = zetmeel = suiker. Knolselderij = zetmeel = suiker. Hetzelfde geldt voor alle traditionele winterkost, dus ook bijv. winterpenen en bieten. Traditioneel werden deze producten allemaal gefermenteerd.

Ik maak altijd smoothies door oa fruit te blenden door de kefir en dit 1 of twee dagen te laten staan. Kan ik uit bovenstaande opmerking opmaken dat het dan wel ok is om zetmeelrijke producten te nemen, zoals wortel, biet of banaan en kan ik dit dan ook zien als koolhydraatbron?

En wbt koolhydraten, is het ok om koolhydraten bij 1 of 2 maaltijden te eten of is het beter om het over alle maaltijden te verdelen?

fatsnotbad
    Sleutelbeheerder

Dat kun je het beste uitproberen denk ik.

Ik voel mij beter als ik bij iedere maaltijd ook wat koolhydraten eet.

Denk ook aan de tip:

high fat-medium proteine-low carb Bij iedere maaltijd.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 639)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.