Raw Food Festival

Forum Forums Vragen over voeding en gezondheid Raw Food Festival

Dit onderwerp bevat 38 reacties, heeft 17 stemmen, en is het laatst gewijzigd door  Anoniem 3 jaren, 12 maanden geleden.

15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)
  • Auteur

ad ligtvoet
    Bijdrager

Zoals ik al eens eerder aangaf hou ik van experimenteren. Vorig jaar heb ik ongeveer 6 maanden lang 2x per week biefstuk rauw gegeten.Gewoon om te testen of je er dan ziek van kan worden.Nou ,nergens last van gehad en de smaak viel me erg mee.

Ik heb er echter verder geen voordelen van ondervonden en ben er gewoon mee gestopt.

Ik eet wel nog een paar rauwe eieren per week,altijd na mijn training.Beetje zout erbij en klaar.

nadat ik enkele jaren geleden wapf/paleo ben gaan eten was ik er gewoon van overtuigd dat mijn spijsverteringsstelsel super sterk was en ik niet zo moeilijk moest gaan doen mbt ‘gevaarlijke’ produkten eten.Bleek zo te zijn en zo denk ik er nog steeds over.

Nu nog minder plantenvoeding gaan eten.Is toch al alleen maar een bijlage(transport voor vetten en eiwitten)dus dat kan nog minder worden.

ad

Daan
    Bijdrager

Mike schrijft: ‘Wat Clement wil doen is van ons plantenfermenteerders maken. Dat is voorbehouden aan de herbivoren (plantenetende dieren), die wel plantenstoffen kunnen verteren en opnemen en omzetten in vetten en eiwitten […]’.

In Nederland wordt het gedachtengoed van Clement uitgedragen door Maryse Moerel. Zij staat centraal in deze recente reportage van de BOS: De filosofie van superfoods. Ik heb haar dinsdag gesproken op een avond die zij bij haar thuis organiseerde over Kangen-water, dus heel basisch/alkalisch water, gegeven door SeeTheLightHouse. Tussen de bedrijven door vertelde ze me dat ons menselijk systeem erop is ingericht om plantenstoffen te verteren, en in de reportage vertelt ze dat je prima eiwitten kunt betrekken uit groenvoer en dat er met vlees en vis veel zware metalen meekomen. Iedereen in de genoemde reportage – van wie ik er een aantal dinsdag zelf zag – is erg slank, op het dunne af, maar zij ogen best vitaal.

Mijn vraag nu: is de mens niet eigenlijk een soort herbivoor, is ons darmstelsel wel geschikt voor het verwerken van vlees en vis? En/of gaat nog steeds op wat Mike hier boven citeerde: ‘Onder een microscoop is duidelijk zichtbaar dat plantencellen, zelfs na het persen, intact blijven en slechts ronddrijven in het vloeibare gedeelte van de plant. In deze vorm zijn ze nog altijd even onverteerbaar als in hun oorspronkelijke, rauwe vorm.’ Moerel is een erg groot voorstander van tarwegras in verse en poedervorm, en, in reactie op Mike: ongefermenteerd.

Ik ga hier alleen op antwoorden uit eigen ervaring: ik was vegetariër (2 jaar). Wit, mager, kouwelijk. Vaak buikpijn na rauwe groenten en salades. Bloedsuikerschommelingen, die mij naar snoep lieten verlangen, wat ik uiteindelijk ook veelvuldig, bijna dwangmatig ging eten. Bezorgde blikken van de omgeving: eet je wel genoeg? En ja, ik at behoorlijk veel. Ook nog soms eieren en yoghurt. En er kwam maar niks bij. Ik waaide weg, letterlijk en figuurlijk. Mooie huid als vegetarier? Dacht het niet. Nou, ik ben iig niet gemaakt voor alleen planten!

Hoi San, goed te horen dat je dit nu kunt zeggen na zelf vegetariër te zijn geweest. Ik vond het haar van Georgina Verbaan erg mooi en ik dacht voorheen dat dit kwam door haar vegetarische voedingspatroon. Het zal waarschijnlijk ondanks haar manier van eten zijn dat zij nog zulk mooi haar heeft.

Trouwens, de trage raw food sprekers van het festival doen mij denken aan een kennis. Er zit ook wel vertraging in zijn reacties in een gesprek. Daarnaast vind ik dat zijn huid er wel ietsiepietsie grauw uit ziet. Hij eet wel eieren, maar geen vlees en ook geen vis.

Hi Boterbloem. Georgina heeft inderdaad mooi haar. Maar dat heeft inderdaad vast niet met al die planten en fruit te maken. Mijn haar is eigenlijk hetzelfde gebleven met of zonder vlees. Ik noem het een struik 😉 Ik ben er misschien nu achter waarom dat zo is, ik blijk een te laag ferritinegehalte te hebben. Wellicht zorgt dat voor droger en breekbaar haar. Verder vind ik dat ik er nu veel beter uitzie: een voller gezicht en meer kleur. Mensen om me heen zeggen het ook.

Ben je zelf op het festival geweest of op internet gekeken? Ik heb eigenlijk nooit zo gelet op mensen die raw food eten (ken ze in mijn omgeving niet zo). Ken wel vegetariers. Vaak zijn ze bleek en vrij mager, lang niet altijd trouwens. En mensen die veel snoepen zijn vaak erg hyperactief.

Tanja
    Bijdrager

Ik heb altijd enorme zin in zoet gehad als vegetariër en dit is pas opgehouden sinds ik vlees en veel verzadigd vet eet, geen vis, maar vlees. Dat zegt mij eigenlijk genoeg, eindelijk verzadigd. Verder zal ik dit artikel hier nog maar eens plaatsen.

https://www.fatsforum.nl/topic/vlees-gaat-niet-rotten-in-je-darmen

Ik ook weer de zuur-base gedachte hierin terug, met dat Kangen water. En plantaardige eiwitten zijn geen volledige eiwitten, waardoor je je lichaam niet de bouwstoffen geeft die het nodig heeft.

ad ligtvoet
    Bijdrager

Ik kan alleen maar zeggen’eat like a predator not like prey’.

ad

Webmaster
    Bijdrager

Veganisten en raw foodists eten wel degelijk vlees! Door tekorten aan complete eiwitten eet hun lichaam zijn eigen vlees op! En dit is geen grap!

Mike

ad ligtvoet
    Bijdrager

Een leuke opmerking van paul check was dat de vegetariers en zo sowieso vlees eten omdat de planten de voeding opnemen uit de grond waar dode bacterien,wormen ,insecten en noem maar op in liggen te vergaan. Probeer dan nog maar eens consequent te blijven in de voedingskeuze.Mij niet gezien.

ad

Webmaster
    Bijdrager

Planten zijn inderdaad ook vleeseters. Wat denk je dat er gebeurt met dode wormen in de grond? Deze zuigt de plant in zijn wortels in zich op. Er is geen enkel organisme dat een gratis hapje dierlijke vetten en eiwitten laat staan!

Mike

Tanja
    Bijdrager

Ik zag laatst een hele zielige foto van een moederveldmuis met haar naakte babymuisje in haar bek op de vlucht voor de ploeg. De rest van haar nestje zal ook als voeding voor de planten dienen. Aaahhhh….

Webmaster
    Bijdrager

En wat te denken van de bodemorganismes die het loodje leggen a.g.v. de ploeg. Of tellen alleen schattige, wollige vierpoters met ronde ogen? Je kunt je niet onttrekken aan de heilige cirkel van leven en dood, hoe graag je dat ook zou willen. Opdat jij kunt leven moet er iets sterven, ook planten.

Mike

Tanja
    Bijdrager

Gevonden

http://theconversation.com/ordering-the-vegetarian-meal-theres-more-animal-blood-on-your-hands-4659

Al het leven telt uiteraard, dit is wel iets confronterende dan miertjes en piertjes. Uiteindelijk dien ik ook weer als voedsel. Wel in een milieuvriendelijke kist natuurlijk

http://www.groene-uitvaart.nl/page_1755.html

Webmaster
    Bijdrager

Goed artikel!

Mike

Webmaster
    Bijdrager
15 berichten aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 39)

Je moet ingelogd zijn om een reactie op dit onderwerp te kunnen geven.